Ben dom geweest, nu enorme studieschuld
maandag 29 november 2010 om 15:53
Mijn grootste geheim strooi ik vandaag maar op het forum, omdat ik het toch kwijt wil. Echt supergeheim is het niet, meerdere mensen uit mijn omgeving, de belangrijkste, weten ervan, maar ja, ze weten niet dat het ontzettend aan me knaagt en het bedrag weet alleen mijn partner. Daar komt het: 30.000 euro. Hoe kan dat nou zoveel zijn? Nooit gedacht dat uitgerekend ik dat zo kon laten oplopen!!!...Ik voel me echt een mislukkeling...eerst verkeerde studiekeus gemaakt, rijbewijs niet gehaald, nieuwe studie gekozen, maar door omstandigheden vertraagd en al die tijd (6 jaar lang) geleend...vooral de laatste twee jaar volop, om huur te kunnen betalen, hoge tandartskosten, evengoed op vakantie en om op de normale voet door te leven, terwijl ik me dat eigenlijk niet kon veroorloven...daarvoor vooral alleen om mijn studiegeld te betalen en rijbewijs...In de eerste jaren nog gewoon een bijbaantje gehad, maar door studievertraging baan opgegeven en nog maar af en toe gewerkt...maakte steeds de verkeerde keuzes en dacht steeds, als ik fulltime werk straks dan heb ik dat zo in 2 jaartjes afbetaald....Vandaag trok ik het niet meer, heb mijn lening op 0 gezet! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen, maar ervoor weglopen heeft geen zin meer. Bij de pakken neer zitten ook niet. Ik heb er zelf voor gekozen, maar voel me schuldig, dom en wil er nu toch wel zo snel mogelijk van mijn schuld af. Ik dacht dat ik er zelf wel goed mee om kon gaan, maakte heel bewust de keuze om te gaan lenen en was mij bewust van alle regeltjes rente etc. maar nu weegt het me veel zwaarder op mijn schouders dan gedacht... Ik wilde het gewoon kwijt, maar zou ook graag tips willen hoe hier mee om te gaan, of anderen ook een studieschuld hebben? Hoe jullie aflossen? Ik hoef officieel nog niet af te lossen, ben nog bezig met het afronden van mijn studie wat nu echt bovenaan mijn lijstje staat voordat ik nog meer schulden krijg wegens het niet behalen van mijn diploma....tjeetje, de angst vliegt me echt aan nu....
woensdag 28 maart 2012 om 17:48

dinsdag 3 april 2012 om 09:21
Los niets af totdat je een hypotheek kunt betalen, neem extra hypotheek en los het daarmee af (zolang de hypotheek rente laag is). Als dat niet gaat, zo ver mogelijk voor je uitschuiven en al het extra geld op een gunstige manier beleggen, dan houdt je aan het einde van de rit het meeste over. De rente op studieschuld is laag. Goedkope leningen moet je echt als allerlaatste aflossen anders moet je straks een dure lening voor iets afsluiten omdat je budget te klein is.

dinsdag 3 april 2012 om 13:23
hier een moeder van een toekomstige student.
Wij zien graag dat onze dochter thuis blijft wonen als zij gaat studeren (indien mogelijk qua reisafstand natuurlijk) zodat zij zo min mogelijk bij hoeft te lenen teneinde geen of minimale studieschuld op te bouwen.. Ze gaat met nog geen 17 straks aan de studie (is wat vlot qua school) en we vinden haar (en zij zelf ook) nog te jong om op zich zelf te gaan wonen.. daarbij kan ze dan uberhaupt niet werken om in haar levensonderhoud te voorzien (althans niet genoeg) en dan zien we haar studie in gevaar komen..
wij gaan sowieso haar collegegeld, boeken en zorgverzekering betalen.. al het overige is dan voor eigen rekening. We hopen dat ze hiermee haar studie in de 4 jaar kan afronden die er voor staat zodat ze met 0 schuld verder kan.
Kiest ze uiteindelijk toch voor een studie die té ver weg is.. tja.. dan moeten we maar zien. maar ik kan me niet voorstellen dat een 17 jarige kan studeren full time en dusdanig kan bijverdienen dat je rond kan komen..én je studie genoeg aandacht kunt geven..
Wij zien graag dat onze dochter thuis blijft wonen als zij gaat studeren (indien mogelijk qua reisafstand natuurlijk) zodat zij zo min mogelijk bij hoeft te lenen teneinde geen of minimale studieschuld op te bouwen.. Ze gaat met nog geen 17 straks aan de studie (is wat vlot qua school) en we vinden haar (en zij zelf ook) nog te jong om op zich zelf te gaan wonen.. daarbij kan ze dan uberhaupt niet werken om in haar levensonderhoud te voorzien (althans niet genoeg) en dan zien we haar studie in gevaar komen..
wij gaan sowieso haar collegegeld, boeken en zorgverzekering betalen.. al het overige is dan voor eigen rekening. We hopen dat ze hiermee haar studie in de 4 jaar kan afronden die er voor staat zodat ze met 0 schuld verder kan.
Kiest ze uiteindelijk toch voor een studie die té ver weg is.. tja.. dan moeten we maar zien. maar ik kan me niet voorstellen dat een 17 jarige kan studeren full time en dusdanig kan bijverdienen dat je rond kan komen..én je studie genoeg aandacht kunt geven..