Terreur Frankrijk

20-03-2012 08:37 666 berichten
Alle reacties Link kopieren
De afschuwelijke aanslag die enkele kinderen en een leraar in Frankrijk het leven kostte, lijkt het werk van dezelfde terrorist die eerder in Frankrijk met hetzelfde wapen, vanaf zijn scooter, toesloeg.

Naar de beweegredenen van deze terrorist moeten we gokken. De kinderen en de leraar hadden een Joodse achtergrond. De vorige slachtoffers waren 'allochtone' militairen. De aanslagen zijn niet geclaimd, voorzover bekend.

De jacht op de schutter wordt door Sarkozy optimaal uitgebuit om zijn kansen voor herverkiezing een extra impuls te geven. Het is te hopen dat ze deze Franse 'Breivik' snel in de kraag vatten!
.
.
quote:jaap schreef op 01 april 2012 @ 23:42:

[...]

Mijn idee. Maar ik zou het wel aardig vinden als Formentera, Twinkle of Malu het hier mee eens waren.

Ik ben zoals al eerder gezegd niet gelovig en ook niet gelovig opgevoed. Ik weet te weinig van de bijbel, thora en koran om daar inhoudelijk op in te gaan maar ik weet wel dat ik de eigen verantwoordelijk van de persoon, de eigen vrije wil en de potentie tot kiezen tussen 'goed en kwaad', zoals ILF het verwoordt, zeer belangrijk vind.

De islam vind ik verwerpelijk o.a. omdat vrouwen daar als minderwaardige mensen gezien worden die vanuit het geloof verplicht kunnen worden hoofddoeken of nog meer bedekking te dragen en die slachtoffer kunnen worden van eerwreek als ze niet voldoen aan de manier van leven die vaders, broers en ooms hen opleggen. En dan heb ik het nog niet eens over hoe vanuit de islam gedacht wordt over homo's en ongelovigen.
quote:malu3 schreef op 02 april 2012 @ 08:42:

Ik ben zoals al eerder gezegd niet gelovig en ook niet gelovig opgevoed. Ik weet te weinig van de bijbel, thora en koran om daar inhoudelijk op in te gaan maar ik weet wel dat ik de eigen verantwoordelijk van de persoon, de eigen vrije wil en de potentie tot kiezen tussen 'goed en kwaad', zoals ILF het verwoordt, zeer belangrijk vind.

De islam vind ik verwerpelijk o.a. omdat vrouwen daar als minderwaardige mensen gezien worden die vanuit het geloof

verplicht kunnen worden hoofddoeken of nog meer bedekking te dragen en die slachtoffer kunnen worden van eerwreek als ze niet voldoen aan de manier van leven die vaders, broers en ooms hen opleggen. En dan heb ik het nog niet eens over hoe vanuit de islam gedacht wordt over homo's en ongelovigen.

Je laat je door Formentera zand in de ogen strooien. De drie genoemde religies zijn in de basis identiek. Als je positieve, of negatieve aspecten ziet bij de een, kun je er vergif op innemen dat je identieke interpretaties tegenkomt bij de twee 'concurrenten', die in feite familie zijn in de 'eerste graad'. Kinderen van een incestueuze relatie, met identiek DNA.

De monotheïstische religies kenmerken zich door een ingebouwde tegenstelling. Binnen het Judaïsme onderscheiden we, historisch, de wereldse, 'politieke' stroming die je terugziet bij Mozes en zijn Tien Geboden. En anderzijds de esoterische, spirituele kant die wordt herleid tot Enoch.

Yin/Yang. God/Duivel. Hemel/Aarde.Oude/Nieuwe Testament. Linker/Rechter hersenhelft. Kapitalisten/Arbeiders.

Alle religies en ideologieën bieden keuzes aan. Zonder dat we er, als mensheid, wijzer van worden. Sterker nog: Dit 'aanbod' is de motor voor het vijandsdenken, dat de brandstof vormt voor de anderszins dode letter van een lege belofte.

Voorzover je je sappel maakt over de ingebakken tegenstelling tussen mannen en vrouwen, zit je bij het Judaïsme beslist ook niet goed! Alle verschijningsvormen van seksuele segregatie, tot en met de Burqa-variant, tref je aan binnen het Judaïsme, met een beroep op de bestaande religieuze voorschriften.
Dat zal allemaal wel zo zijn maar voorlopig ben ik heel blij dat mannen en vrouwen in Nederland dezelfde rechten hebben. De enige vrouwen in Nederland die dat niet hebben, zijn de zogenaamde bible belt vrouwen en mosilima's. Moslima's zijn voor de Nederlandse wet gelijk aan mannen maar binnen hun eigen cultuur voor het overgrote deel niet. Het idee alleen al dat willekeurig welke man mij voorschrijft hoe ik moet leven.
quote:malu3 schreef op 02 april 2012 @ 11:29:

Dat zal allemaal wel zo zijn maar voorlopig ben ik heel blij dat mannen en vrouwen in Nederland dezelfde rechten hebben. De enige vrouwen in Nederland die dat niet hebben, zijn de zogenaamde bible belt vrouwen en mosilima's. Moslima's zijn voor de Nederlandse wet gelijk aan mannen maar binnen hun eigen cultuur voor het overgrote deel niet. Het idee alleen al dat willekeurig welke man mij voorschrijft hoe ik moet leven.Het kan onmogelijk zo zijn dat het je ontgaan is dat orthodoxe Joden ook eisen stellen aan vrouwen. De mate waarin verschilt per sekte (om die aanduiding van Formentera maar over te nemen). Net als binnen de andere religies, en ideologieën. Orthodoxe Joden wensen niet naast vreemde vrouwen te zitten, of lopen, omdat ze 'onrein' zouden kunnen zijn (menstrueren). Binnen de Joodse orthodoxie worden vrouwen gedwongen hun hoofd kaal te scheren, en een pruik te dragen. En er zijn ook kledingvoorschriften. Die voorschriften variëren, net als binnen de andere religies, per sekte. Van iets wat je een 'vriendelijk verzoek' zou kunnen noemen, tot DIT.
quote:jaap schreef op 02 april 2012 @ 11:43:

[...]

Het kan onmogelijk zo zijn dat het je ontgaan is dat orthodoxe Joden ook eisen stellen aan vrouwen. De mate waarin verschilt per sekte (om die aanduiding van Formentera maar over te nemen). Net als binnen de andere religies, en ideologieën. Orthodoxe Joden wensen niet naast vreemde vrouwen te zitten, of lopen, omdat ze 'onrein' zouden kunnen zijn (menstrueren). Binnen de Joodse orthodoxie worden vrouwen gedwongen hun hoofd kaal te scheren, en een pruik te dragen. En er zijn ook kledingvoorschriften. Die voorschriften variëren, net als binnen de andere religies, per sekte. Van iets wat je een 'vriendelijk verzoek' zou kunnen noemen, tot DIT.Leuk dat je met joods orthodoxe vrouwen aan komt maar die heb ik nog nooit op straat gezien. Dat in tegenstelling tot gehoofddoekte moslima's, die zie je meer en meer. De lappen worden trouwens ook steeds groter en je ziet kleine meisjes ook al met doeken om. Ik raad je aan om 'Een tip van de sluier' te lezen geschreven door Karin Hermans. Karin is directrice van het Atheneum in Antwerpen. Zij toont aan dat de sluier allerminst een onschuldig stuk stof is.
quote:malu3 schreef op 02 april 2012 @ 12:17:

[...]

Leuk dat je met joods orthodoxe vrouwen aan komt maar die heb ik nog nooit op straat gezien. Dat in tegenstelling tot gehoofddoekte moslima's, die zie je meer en meer. De lappen worden trouwens ook steeds groter en je ziet kleine meisjes ook al met doeken om. Ik raad je aan om 'Een tip van de sluier' te lezen geschreven door Karin Hermans. Karin is directrice van het Atheneum in Antwerpen. Zij toont aan dat de sluier allerminst een onschuldig stuk stof is.

Kleine meisjes idd,dat zie ik hier in de buurt ook.

Daar moet ik wel bij zeggen dat dat vooral Afghaanse etc meisje zijn.

In mijn buurt zie ik het niet bij Marokkaanse of Turkse kleine meisjes.
Jaap heeft overigens gelijk in het feit dat orthodoxe joden ook niet echt vrouwvriendelijk zijn. Al komt dit met name in israel voor.

Wat het grote verschil is met jodendom en islam in NL is dat het jodendom veel meer in de privesfeer wordt uitgeoefend dan de islam. Hierdoor merk je er minder van en heb je er dientengevolge minder last van.

Begrijp me overigens niet verkeerd malu3. Ik ben het met je eens hoor, en ik ben zelfs van mening dat geloof een strikt prive-aangelegenheid zou moeten zijn. Maw. geen uitingen meer van geloof in openbare gebouwen/ruimten. Daarbij zou godsdienstles aan kinderen strafbaar moeten zijn. Vanaf 18 mogen ze vrij (en niet bevooroordeeld/geindoctrineerd) kiezen voor een religie. Dat zou een hoop conflicten vanzelf oplossen.
quote:Twinkle1001 schreef op 01 april 2012 @ 16:47:

[...]

Je had 't ook even zelf op kunnen zoeken, magoed:

Het filmpje werd uitgezonden door 'Iqra TV'. Een Saudie-Arabisch (islamitisch) televisienetwerk met studio's merendeels in Dubai.

De zender werd een instant succes door een 'televisie imam' (Amr Khaled), die uitgroeide tot de lieveling van het Iqra publiek.

Ook in Nederland is Iqra TV te ontvangen (via satelliet) en de populariteit van deze imam schijnt ook hier groeiende te zijn.

http://www.iqraa-tv.net/

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Iqra_TV)

Ik zie hier niets over de kijkdichtheid. De omschrijving doe me denken aan een marge-zender die een specifieke doelgroep bedient, niet de overgrote meerderheid van de Arabischtaligen die liever naar Arabische soapseries kijkt.

Memri ken ik. Ik heb ook het sterke vermoeden dat zij een voorkeur hebben voor radicale en extremistische zenders en programma's en het merendeel van de meer gematigde stations onvermeld laten.
quote:glaas_beer schreef op 02 april 2012 @ 13:15:

Jaap heeft overigens gelijk in het feit dat orthodoxe joden ook niet echt vrouwvriendelijk zijn. Al komt dit met name in israel voor.

Wat het grote verschil is met jodendom en islam in NL is dat het jodendom veel meer in de privesfeer wordt uitgeoefend dan de islam. Hierdoor merk je er minder van en heb je er dientengevolge minder last van.

Er zijn eenvoudigweg veel minder joden (20.000) dan moslims ( 800.000) in Nederland. Verder behoren joden in de regel juist tot het beter geslaagde deel van de bevolking, hebben ze relatief weinig een uitkering, doen ze geen buitenproportioneel beroep op zorg en andere voorzieningen, komen ze minder vaak met justitie in aanraking en stellen ze minder eisen ten aanzien van religieuze voorzieningen.

quote:Begrijp me overigens niet verkeerd malu3. Ik ben het met je eens hoor, en ik ben zelfs van mening dat geloof een strikt prive-aangelegenheid zou moeten zijn. Maw. geen uitingen meer van geloof in openbare gebouwen/ruimten. Daarbij zou godsdienstles aan kinderen strafbaar moeten zijn. Vanaf 18 mogen ze vrij (en niet bevooroordeeld/geindoctrineerd) kiezen voor een religie. Dat zou een hoop conflicten vanzelf oplossen.Oneens. We hebben vrijheid van vereninging en vrijheid van meningsuiting. Religieuze uitingen vallen daar ook onder. Verder moet iedere ouder bepalen hoe hij of zij hun eigen kind grootbrengt. Alleen in totalitaire staten bestaat staatsopvoeding.
quote:malu3 schreef op 02 april 2012 @ 12:17:

[...]

Leuk dat je met joods orthodoxe vrouwen aan komt maar die heb ik nog nooit op straat gezien. Dat in tegenstelling tot gehoofddoekte moslima's, die zie je meer en meer. De lappen worden trouwens ook steeds groter en je ziet kleine meisjes ook al met doeken om. Ik raad je aan om 'Een tip van de sluier' te lezen geschreven door Karin Hermans. Karin is directrice van het Atheneum in Antwerpen. Zij toont aan dat de sluier allerminst een onschuldig stuk stof is.

Dus als het buiten je eigen buurt plaatsvindt heb je er geen probleem mee?

In mijn vorige buurt kwam ik veel meer orthodox Joodse vrouwen dan moslima's tegen.

Overigens heb ik van die orthodox joodse vrouwen ook niet het idee dat ze zich onderdrukt voelen. Terwijl ik persoonlijk de ongelijkheid tussen man en vrouw daar ook heel duidelijk zie.

De islam als godsdienst is niet perse minder vrouwvriendelijk dan het Jodendom of het Christendom. De combinatie Islam en cultuur zorgt er voor dat vrouwen inderdaad in veel landen met een islamitische meerderheid als minderwaardig worden behandeld.
quote:glaas_beer schreef op 02 april 2012 @ 13:15:

(..) Bedoel je nou, dat een onderdrukte vrouw met een pruik op en een verplichte rok of jurk aan je niet stoort, maar een vrouw met een broek aan en een hoofddoek om wel?
Niets is wat het lijkt. De vrouw neemt een heel belangrijke positie in binnen het jodendom. Niet gelijk aan die van de man, maar zeker gelijkwaardig. Dat zie je niet aan de buitenkant. Dat zie je en voel je als je thuis bent bij deze mensen, met ze woont, leeft.
quote:pomodori schreef op 02 april 2012 @ 19:16:

Niets is wat het lijkt. De vrouw neemt een heel belangrijke positie in binnen het jodendom. Niet gelijk aan die van de man, maar zeker gelijkwaardig. Dat zie je niet aan de buitenkant. Dat zie je en voel je als je thuis bent bij deze mensen, met ze woont, leeft.

En dat is bij heel veel moslims en christenen ook zo...althans dat zeggen ze.

Hoewel ik zelf ook in deze equal but separate doctrine (die ook veel orthodoxe christenen propageren) zelf ook veel ongelijkheid zie.

Zodra mensen beginenn over de speciale rol die vrouwen vervullen binnen hun religie (of dat nou islam/christendom/jodendom) is dan ben ik al wat wantrouwend. Juist dat zo benadrukken van de belangrijke rol van de vrouw gebeurd omdat in de praktijk de rol van die vrouw gewoon minder is.
quote:pomodori schreef op 02 april 2012 @ 19:16:

Niets is wat het lijkt. De vrouw neemt een heel belangrijke positie in binnen het jodendom. Niet gelijk aan die van de man, maar zeker gelijkwaardig. Dat zie je niet aan de buitenkant. Dat zie je en voel je als je thuis bent bij deze mensen, met ze woont, leeft.Dat zeggen de Moslims ook. En de Christenen. En ik ben er ook van overtuigd dat de meeste Joden, Moslims en Christenen die dit benadrukken er ook zelf in geloven. In elk geval heb ik echt 'nul' behoefte om mensen te gaan 'bevrijden' die daar zelf niet op zitten te wachten.
Dit begrijp ik goed. Ik moet zeggen dat het ook zeker niet mijn manier van godsdienst beleven is. Maar een deel van mijn familie leeft wel op deze manier en ik zie daar dat het met die vrouwenrol wel goed zit. Ik maak dan ook geen vergelijkingen met moslims. Het zal me een worst wezen wat iemand op zijn hoofd draagt en vind dat het minst vervelend aan de islam.
Excuses x
quote:jaap schreef op 01 april 2012 @ 22:22:

[...]

Ja. En die foto spreekt boekdelen. En voor zich.

Net zoals het filmpje met de link van Twinkle boekdelen spreekt, bedoel je?

http://www.youtube.com/watch?v=ZL0C2Qvq ... re=related"
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
.
quote:Francelle schreef op 03 april 2012 @ 12:56:

Net zoals het filmpje met de link van Twinkle boekdelen spreekt, bedoel je?

(..)Ja. Precies eender. Volstrekt identiek. Dat filmpje van Twinkle kun je ook maken in de VS, waar uiteenlopende Christelijke geloofsgemeenschappen hun kinderen al van jongsaf met de paplepel ingieten wie (welke religies) de vijanden zijn. En het wemelt op het internet van de filmpjes waarin te zien is hoe Joods-grut, dat amper vrij van de knietjes kan plassen, stenen gooien naar hun Palestijnse buren. Net zo als er Palestijnse kinderen hun Joodse buren bekogelen. Eén religieuze-pot-nat.
quote:-susv- schreef op 03 april 2012 @ 13:00:

Het onderdrukken van de vrouw zit wel heel diep in de man. Hij mist zijn rib, komt er maar niet overheen.Zolang die 'uitleg' nog ciculeert, is er nog een héél lange weg te gaan!
Geen quote, mobiel..

Jaap. Nee alle uitingen van religie storen me, omdat ik religie verwerpelijk vind. Christendom ook, maar omdat deze religie aan de basis staat van onze cultuur, heb ik daar meer begrip voor. Zeker als het gematigd is en in de privesfeer blijft.

Wat ik moslims verwijt, of beter gezegd, een deel daarvan, is dat ze hun geloof veel meer opdringen in de openbare orde. Denk aan gescheiden loketten of gescheiden zwemmen. Halalvlees op school of het weigeren van handen schudden. Soortgelije zaken heb ik nog niet van de joodse gemeenschap gehoord, hooguit de vraag (dus niet eis) om een koosjere variant van de maaltijd.
Glaas_Beer, HIER een link naar 'handen schudden' dat je (kennelijk) van je stoel zal doen vallen. Personeel van luchtvaartmaatschappijen worden 'gek' van de eisen die mannelijke orthodoxe Joden stellen met betrekking tot de segregatie tussen hen en vrouwen. Om nog maar niet te spreken over 'kosher' voedsel. En bij de recente ophef over 'ritueel' slachten, waren het niet de Moslims die het meeste misbaar maakten, maar de Orthodoxe Joden. Recent was er een discussie over Joodse Orthodoxie en homofilie, waarvoor in de Orthodoxie geen plaats is.

Echt, er is nagenoeg geen Moslim-extremiteit die je kunt ophoesten, of er bestaat een (Orthodoxe) Joodse variant van. Inclusief de Burqa (Google maar eens op 'Jewish burqa'), en het dragen van hoofddoekjes.

Ik koop mijn levensmiddelen veelal bij de Marokkaanse supermarkt, en mijn brood bij de Turkse bakker, terwijl ik soms Shoarma haal in een Joodse Shoarma-tent. In alle drie die gelegenheden word ik aanmerkelijk beter geholpen, is de kwaliteit van de producten uitstekend, weet men nog wat 'service' en klantvriendelijkheid is, en ben ik goedkoper uit dan in de 'autochtone' tegenhangers. Voorzover dat samenhangt met hun geloof, ben ik blij toe!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven