Werk & Studie alle pijlers

Callcenter, is dat wat?

23-07-2008 14:55 18 berichten
Ik wil straks naast mijn studie in een callcenter werken. Vooral omdat ik er veel goede verhalen over hoor.

Hier in Rotterdam zijn genoeg vacatures, en ik ben zonder enige ervaring zelfs morgen al uitgenodigd bij een uitzendbureau.

Maar zijn er bepaalde maatschappijen waar je NIET voor moet werken? Of juist wel?

Ik heb trouwens aangegeven dat ik absoluut geen outbound werk wil doen (dus tijdens etenstijd mensen storen) is dit brutaal?
Alle reacties Link kopieren
Huh? Dit topic heb ik maanden geleden ook al eens voorbij zien komen. Of ben ik nou gek??
Bij het call centre waar ik werkte moest iedereen altijd beginnen bij het moeilijkste project : koude outbound (idd mensen storen tijdens het eten of ze goedkoper wilden bellen met t***2)

Als dat enigzins lukte was je blijkbaar commercieel en bijdehand genoeg en mocht je zo nu en dan ook op inbound of warm bellen (wat makkelijker is).

Wat me persoonlijk tegenstond bij dat callcenter was dat het belangrijkste de targets zijn (ook wel begrijpelijk, zo verdienen ze je loon), het maakt niet uit hoe je verkoopt, als je maar verkoopt.

Bij inbound lijnen waren daar ook best strakke targets trouwens: maximale wachttijden, zo kort mogelijke gesprekken bij gratis/normale nummers, tijd rekken bij betaalnummers, allerlei dingen extra proberen te verkopen waar niet voor gebeld wordt etc.

Nou is dit misschien beetje negatief verhaal, maar mij sprak het allemaal niet zo aan. Ben denk ik niet zo'n commercieel type.
Call center werk is niet echt leuk, maar als manier om wat extra geld te verdienen tijdens je studie is het niet verkeerd. Het zou me wel verbazen als je zonder ervaring gelijk op inbound wordt gezet.

Het is misschien realistischer om voor jezelf een termijn te stellen, eerst een half jaar outbound en dan verder soliciteren voor inbound.
ikzelf heb ook bij een callcenter gewerkt en ik vond het zo irri dat ik mensen moest storen tijdens het eten en die mensen ook want je kreeg de gekste dingen te horen of de hoorn werdt er op gegooid
zeker bij je studie is het een ideale bijbaan.... Ik studeer zelf ook nog, en werk daarnaast meestal 12 tot 16 uurtjes. Het fijne is dat jeflexibele werktijden hebt (van 8.00 - 21.00 uur zelf in te delen) ALs je bij HCN gaat kijken en voor het project gemeente rotterdam solliciteerd, zit je ook meteen op een leuk project Geen vervelende outbound telefoontjes plegen, maar inbound call centre werk!

Succes ermee!
Ik heb ook een tijdje in een callcenter gewerkt, maar dan bij een marktonderzoeksbureau. Hoef je niets aan te smeren, maar alleen enquetes af te nemen. Dat scheelt erg, vond ik echt veel leuker. Aangezien je in R'dam woont is GDCC (www.gdcc.nl) een aanrader. Heel veel succes!
Je hebt absoluut een olifantenhuid en een groot gevoel voor humor nodig.
Ik heb heb destijds ook naast mijn studie gedaan, aangezien ik dan lekker mn weekend vrij had, en het goed betaalde. Ik heb alleen 1 keer pensioenen moeten "aansmeren". Een product waar je zelf niks van snapt kan je ook niet verkopen, ookal lees je het van een script, mensen horen het toch aan je stem. Het viel me destijds trouwens mee hoe mensen reageren. Blijkbaar als je zelf vriendelijk blijft doet de ander het ook. Mocht je toch uitgescholden worden, kan je lekker met je collega's erom gaan lachen!
Trouwens ook leuk als de mensen de hoorn niet goed op de haak hebben gedaan! kan je nog even meegenieten met de medemens!
Gut zeg, wat veel negatieve berichten en ook zo ontzettend gericht op koude outbound.

Het is bij heel veel callcenters absoluut niet zo dat je verplicht bent te beginnen op een outbound project. Ook is het niet per definitie zo dat een outbound project moeilijker is dan een inbound project. Dat ligt er maar net aan wat je zelf ligt en wat de productgroep is.

Ik kan me voorstellen dat koude outbound iets is wat veel mensen tegenstaat. TO geeft zelf al aan dat ze 'mensen niet wil storen tijdens het eten', dus waarom er dan nog het commentaar komt dat het 'zo stom is om mensen te storen tijdens het eten' is mij werkelijk een raadsel.

Je hebt echter ook warme outbound (bijvoorbeeld het terugbellen van mensen die hun gegevens op websites hebben achtergelaten omdat ze contact willen met het bedrijf, of bijv. het bellen van mensen die al klant zíjn - wat door veel mensen al als veel minder storend wordt ervaren.)

En je hebt vooral ook heel veel inbound. Van vreselijk commercieel tot helemaal niet commercieel, en van ontzettend makkelijk tot ontzettend moeilijk. Roepen dat het 'hoe dan ook je werk niet is' is enigszins kort door de bocht, omdat er zo ontzettend veel verschillende functie binnen 'callcenters' zijn.

Laat je in ieder geval goed voorlichten door het UZB. Bel je met scripts (dus: minder zelf nadenken en minder variatie aan vragen vaak) of moet je juist heel veel leren over een product en daar zonder scripts vragen over beantwoorden? Om wat voor bedrijf/ product gaat het? Gebruikt men skills (de één doet bijv. enkel betalen, de ander enkel verhuizen, etc) of moet je juist meerdere gebieden beheersen? Wat is het gemiddeld niveau dat wordt gevraagd?

Ik heb zelf bij een facilitair callcenter gewerkt.

Daar draaide bijvoorbeeld een project van een grote energieleverancier, een groot deel van de klantenservice werd door ons opgevangen. Men vraagt mbo+ niveau, in praktijk kwam het echter neer op mbo-/mbo. Er werd niet met scripts gebeld, wel met meerdere skills gewerkt. Er is weldegelijk een afhandeltijd afspraak (maar dat geldt voor zowat al het callcenter werk) en je moest bepaalde kwaliteitsnormen halen, er waren echter geen commerciële targets.

Er draaide bijvoorbeeld ook een project van een telecom aanbieder. Hier werd ook met skills gewerkt. De technische helpdesk hoefde weinig commercieel bezig te zijn - zij helpen mensen puur met technische problemen. Er was echter ook een retentieteam, wat bijv mensen 'om' moesten proberen te praten als ze hun abonnement wilden opzeggen. En er was bijv ook een team wat vragen over rekeningen beantwoordde.

Daarnaast hebben er 'simpeler' inboundprojecten gedraaid, die dus wel met scripts werken. Denk hierbij aan de opvang van piekmomenten, bijv. als er een grote mailing van de overheid of van bijv. een verzekeringsmaatschappij uitging. Puur een standaardverhaal waar de brief nu eigenlijk over gaat, en op het moment dat men ingewikkelder vragen had werd doorgezet naar een ander team.

Dit zijn allemaal voorbeelden van een facilitair callcenter - een bedrijf waar men zijn telefonische diensten aanbiedt aan allerlei bedrijven.

Je hebt echter ook callcenters bij bedrijven zelf, 'inhouse'. Ook hiervoor geldt, het kan van alles zijn.

Een bestelling doen bij de wehkamp? Voila, een callcenter.

Vragen over een reis die je wilt boeken via Internet? Inderdaad, een callcenter.

Philips bellen omdat je je net gekochte dvdspeler niet aan de praat krijgt? Je raadt het al.

Albert Heijn bellen omdat er rare groene dingetjes in je pizza zitten? Inderdaad.

Je bank bellen met allerhande vragen over spaarrekeningen, je hypotheek, beleggingen, of omdat je bedragen terug wilt laten boeken? Ja ja, ook een callcenter. Die hypotheekadviseur die je aan de lijn krijgt, volledig gecertificeerd? Inderdaad, werkt op een callcenter.

Je verzekeringsmaatschappij omdat er is ingebroken en je wilt weten wat er nu wel en niet gedekt wordt? Je rechtsbijstandsteam omdat je een geschil hebt met je werk - waar juristen je te woord staan? Je auto in de prak gereden? En zelfs als je 112 belt omdat er een ongelooflijk naar ongeluk gebeurt voor jouw neus, beland je inderdaad bij een callcenter.

Roepen dat al het callcenter werk rottig commercieel werk is waarbij je mensen lastig valt en een dikke huid nodig hebt, is dus gewoon pertinent onwaar.

(En ja, ik werk nog steeds in een callcenter, alleen niet meer in een facilitair callcenter.)
Als je dit werk doet, spreek dan in elk geval duidelijk verstaanbaar en ín de hoorn. Ik werd net gebeld door een meneer die een beetje binnensmonds zat te praten, dus ik verstond de helft er niet van, dus toen ik voor de zoveelste keer moest vragen wat hij nou zei zei ik 'sorry maar volgens mij is de lijn een beetje slecht, ik versta het niet helemaal', zegt ie 'volgens mij weet ik voldoende, fijne avond verder' en vervolgens hing HIJ dus op \\:-)// wat een lul zeg!

Is toch logisch dat als iemand je niet verstaat dat je het dan op een andere manier nogmaals herhaalt en je hoorn voor je mond houdt? Hij herhaalde het precies met dezelfde woorden waarvan ik steeds precies hetzelfde wel verstond en hetzelfde niet verstond
Zo... Tangerine!

Daar heb ik (en niet alleen ik vermoed ik) wat aan.

Erg helder omschreven. Bedankt!

Bedankt voor alle reacties.
ik wist niet dat slavernij nog steeds bestaat! maar je leert elke dag weer!
quote:kingsize61 schreef op 05 april 2012 @ 14:00:

ik wist niet dat slavernij nog steeds bestaat! maar je leert elke dag weer!Ik kan je vandaag nog wel wat leren hoor; aan het begin van een zin dient men te starten met een hoofdletter. Op een toetsenbord te bereiken door de shift-toets en de gewenste beginletter tegelijkertijd in te toetsen.
Ik weet niet of het nu nog bestaat hoor, die slavernij.

Nog wat leren voor vandaag? Lees data. Dit topic is bijna 4 jaar oud.
Ik wist niet dat slafernij nog steeds bestaat! zo beter?
quote:Splinter02 schreef op 05 april 2012 @ 14:09:

Ik weet niet of het nu nog bestaat hoor, die slavernij.

Nog wat leren voor vandaag? Lees data. Dit topic is bijna 4 jaar oud.

4 jaar is toch nog niet zo oud? callcenters bestaan nog steeds en

tieren welig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven