Na 55 jaar gedwongen call-out te lopen
donderdag 5 april 2012 om 20:51
Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn vader loopt eens in de paar weken in de stress. Hij is dan verplicht een week call-out te lopen op een grote fabriek. Dat betekend dat hij ieder moment klaar moet staan om naar zijn werk te kunnen, dus ook in de nacht en in het weekend. Hij voelt zich dan telkens een gevangene. Hij kan nergens heen en moet altijd thuis blijven.
Nu weet hij dat je na je 55e zelf mag beslissen of je daarmee door gaat of niet (staat in de wet). Hij wil stoppen maar dan krijgt hij te horen dat ze daar echt niet van gediend zijn en dreigen ze met overplaatsing. Wat hij totaal niet ziet zitten omdat hij dan 4 uur per dag onderweg is. Volgens mij is mijn vader echt niet te missen in die fabriek. Bij problemen in de fabriek moet hij ze oplossen. Een uur dat de fabriek niet draait kost 40.000 euro. Hij is degene waarnaar ze als eerste gaan. Ook heeft hij het veel drukker gekregen. Van de 10 man zijn er bijvoorbeeld 3 overgebleven en moeten hetzelfde werk zien te verrichten.
Hij wordt verhuurd door een of ander bureau aan dat bedrijf.
Weet iemand misschien hoe je dit moet aanpakken. Zijn die dreigende woorden bluf? Want volgens de wet mag hij stoppen. Mijn vader zegt altijd 'recht hebben is iets anders dan recht krijgen'. Oftewel je hebt niks aan je rechten. Mijn vader is de jongste niet meer en lijdt aan diabetes en artrose.
Vooral in de winter heeft hij erg last daarvan, want dan moet hij in 40 meter hoge torens soms klimmen en vriezen zijn handen zowat dood.
Hopelijk weten jullie of er iets aan te doen is.
Alvast bedankt!
Mijn vader loopt eens in de paar weken in de stress. Hij is dan verplicht een week call-out te lopen op een grote fabriek. Dat betekend dat hij ieder moment klaar moet staan om naar zijn werk te kunnen, dus ook in de nacht en in het weekend. Hij voelt zich dan telkens een gevangene. Hij kan nergens heen en moet altijd thuis blijven.
Nu weet hij dat je na je 55e zelf mag beslissen of je daarmee door gaat of niet (staat in de wet). Hij wil stoppen maar dan krijgt hij te horen dat ze daar echt niet van gediend zijn en dreigen ze met overplaatsing. Wat hij totaal niet ziet zitten omdat hij dan 4 uur per dag onderweg is. Volgens mij is mijn vader echt niet te missen in die fabriek. Bij problemen in de fabriek moet hij ze oplossen. Een uur dat de fabriek niet draait kost 40.000 euro. Hij is degene waarnaar ze als eerste gaan. Ook heeft hij het veel drukker gekregen. Van de 10 man zijn er bijvoorbeeld 3 overgebleven en moeten hetzelfde werk zien te verrichten.
Hij wordt verhuurd door een of ander bureau aan dat bedrijf.
Weet iemand misschien hoe je dit moet aanpakken. Zijn die dreigende woorden bluf? Want volgens de wet mag hij stoppen. Mijn vader zegt altijd 'recht hebben is iets anders dan recht krijgen'. Oftewel je hebt niks aan je rechten. Mijn vader is de jongste niet meer en lijdt aan diabetes en artrose.
Vooral in de winter heeft hij erg last daarvan, want dan moet hij in 40 meter hoge torens soms klimmen en vriezen zijn handen zowat dood.
Hopelijk weten jullie of er iets aan te doen is.
Alvast bedankt!
donderdag 5 april 2012 om 20:54
Roep het hier heel vaak, maar juridisch advies inwinnen. In zijn geval zou ik op de achtergrond een jurist hem laten helpen met mailtjes, een beetje simpel opgesteld, waarin hij bijvoorbeeld mailt naar zijn leidinggevende dat hij heeft aangekaart dat hij vlg de wet dit niet hoeft te doen en het niet reeel vindt dat er met overplaatsing wordt gedreigd als hij zich op zijn rechten beroept. Hiermee bouwt hij een dossier op en dat is als het tot een conflict komt goed voor zijn positie als ze toch idd willen doen.

donderdag 5 april 2012 om 21:00
Of ze jouw vader al dan niet over mogen plaatsen, dat kan alleen een deskundige vertellen, omdat daarvoor eerst gekeken moet worden wat er in zijn CAO en arbeidsovereenkomst staat.
Is je vader lid van de vakbond? Zij kunnen hem adviseren hoe hij hier het best mee om kan gaan en kunnen hem idd helpen met het opstellen van brieven e.d. In eerste instantie kan dat heel netjes en beleefd zonder dat de werkgever hoeft te weten dat de vakbond er achter zit. Als dat niet volstaat, dan kan het scherper gespeeld worden, maar dat zal alleen gebeuren als jouw vader daarmee instemt.
Is je vader lid van de vakbond? Zij kunnen hem adviseren hoe hij hier het best mee om kan gaan en kunnen hem idd helpen met het opstellen van brieven e.d. In eerste instantie kan dat heel netjes en beleefd zonder dat de werkgever hoeft te weten dat de vakbond er achter zit. Als dat niet volstaat, dan kan het scherper gespeeld worden, maar dat zal alleen gebeuren als jouw vader daarmee instemt.
donderdag 5 april 2012 om 21:04
donderdag 5 april 2012 om 21:07
Hij zegt dat hij weet hoe het eraan toe gaat, als hij naar zijn collega's kijkt. En hij is ziek thuis deze week en al 2 keer door een P&O persoon opgebeld. Waar nadrukkelijk werd gevraagd of hij snel weer ging werken. Ik hoorde haar zelf praten ook door de telefoon en ze wilde gewoon zorgen dat hij weer ging werken. Dus ook geen goede ervaring met de P&O afdeling.

donderdag 5 april 2012 om 21:11
quote:kaya92 schreef op 05 april 2012 @ 21:04:
Hij is niet lid van een vakbond. Mijn vader heeft een slechte ervaring met vakbonden zegt hij net. Bij mijn moeder schijnt iets geweest te zijn, en dat ze hun hebben laten vallen. Me moeder zei iets over wel 4000 euro gekregen. Me vader antwoord, ja maar dat was drie keer niks.
Dat is wel jammer, want een vakbond helpt juist bij deze problemen en hebben alle kennis die nodig is.
Hier al een aantal goede ervaringen met de vakbond.
Hij is niet lid van een vakbond. Mijn vader heeft een slechte ervaring met vakbonden zegt hij net. Bij mijn moeder schijnt iets geweest te zijn, en dat ze hun hebben laten vallen. Me moeder zei iets over wel 4000 euro gekregen. Me vader antwoord, ja maar dat was drie keer niks.
Dat is wel jammer, want een vakbond helpt juist bij deze problemen en hebben alle kennis die nodig is.
Hier al een aantal goede ervaringen met de vakbond.
donderdag 5 april 2012 om 21:12

donderdag 5 april 2012 om 21:19
Ik heb nog geen contact. Ik wilde binnenkort naar de rechtswinkel gaan. Ik heb het vak recht op mijn studie gekregen en ben er achter dat er sprake is van een onrechtmatige daad in mijn situatie. Ik heb tijdens een busreis een 4 cm lang verticaal litteken op me voorhoofd opgelopen boven me wenkbrauw. Ik wilde de bus instappen en knalde tegen een klep waar normaal koffie op werd gezet tijdens de reis. Maar de bus stond stil en die klep had dicht moeten staan.
donderdag 5 april 2012 om 21:29
Volgens mij moet je vader heel erg blij zijn dat hij werk heeft op zijn 55e. Ik denk zeker dat het niet mee valt om nog nachtdiensten te draaien en formeel hoeft hij misschien vanuit de cao dit niet meer te doen.
Maar als ik zo lees dat hij werkt via een detacheringsbureau (wat volgens mij zijn rechtspositie nogal wankel maakt) en dat er dreigementen zijn vanuit de opdrachtgever, zou ik heel erg oppassen met al te actief achter zijn recht aan te gaan.
Mocht hij namelijk zijn werk kwijt raken, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Ga dus vooral eerst praten met een hele goede arbeidsrechtadvocaat. En sluit eerst een rechtsbijstandverzekering af!
(en zit dan eerst de wachtperiode van die verzekering uit!)
Maar als ik zo lees dat hij werkt via een detacheringsbureau (wat volgens mij zijn rechtspositie nogal wankel maakt) en dat er dreigementen zijn vanuit de opdrachtgever, zou ik heel erg oppassen met al te actief achter zijn recht aan te gaan.
Mocht hij namelijk zijn werk kwijt raken, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Ga dus vooral eerst praten met een hele goede arbeidsrechtadvocaat. En sluit eerst een rechtsbijstandverzekering af!
(en zit dan eerst de wachtperiode van die verzekering uit!)
donderdag 5 april 2012 om 21:30
donderdag 5 april 2012 om 21:33
Ja ik ben al meer dan 4 maanden bezig met de organisatie. Ze hebben mij informatie over een verzekering toegezonden. Brief verstuurd en die moet nu verwerkt worden. Ik heb al stuk of 3 brieven verzonden. Maar volgens mij willen ze van me af, want ik heb al een hele tijd niks meer van ze gehoord. Mijn docent stimuleerde me erachteraan te gaan. Ik weet verder niks over hoeveel zoiets kost. Maar ik kan volgens mij gratis bij de rechtswinkel navragen hoe sterk ik in deze zaak sta.