kat heeft veel teken

01-04-2012 20:23 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand een tip voor een middeltje tegen teken? Onze kat zit er de laatste weken vol mee!

En wat moeten we doen met de teken die er al zitten? Moet die er perse uit halen of kan je ze laten zitten... Ze vallen er hier wel op een gegeven moment vanzelf uit. Heeft een kat er uberhaupt last van??
Kijk anders hier even op
Frontline?
Ja, je kat heeft er last van en kan er zelfs erg ziek van worden. Weghalen vergt echter een goede techniek, dus laat de DA het eerst een keer voordoen en koop een speciaal tangetje. En idd, gebruik een middel om ze te weren.
Tekentang kopen en zeker weghalen! Bij de dierenarts heb je ook iets tegen teken.
Een goede tekentang halen en ze allemaal weghalen. Verder regelmatig anti-vlooiendruppels in de hals die ook tegen teken werken. Ik haal ze voor mijn hond altijd bij de dierenarts.
Enige middel, voor zover ik weet, wat iets doet tegen teken bij katten is Frontline Combo. Ook dat werkt helaas niet 100%, en teken moeten eerst bijten voordat ze doodgaan. Teken die je vindt sowieso altijd zo snel mogelijk verwijderen, liefst binnen 24 uur. Je kat kan er zeker last van krijgen, teken kunnen ziektes overbrengen, dit gebeurt echter nog niet in de eerste 24 uur. Vandaar binnen die tijd verwijderen.

Let wel op: anti-tekenmiddelen voor de hond ABSOLUUT NIET gebruiken bij katten!!!! Daar zit vaak het middel Permithrine in, en dat is giftig (zelfs dodelijk) voor katten.

Vraag info bij de dierenarts en koop daar meteen een tekentangetje.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
De makkelijkste tekentang vind ik bij mijn hond de O Tom.

Met een andere tekentang lukt het mij niet.
quote:creed schreef op 01 april 2012 @ 20:54:

De makkelijkste tekentang vind ik bij mijn hond de O Tom.

Met een andere tekentang lukt het mij niet.Die is inderdaad heel erg handig! Kan hem ook iedereen aanraden. Is een soort 'koevoetje' die je onder het lijfje van de teek schuift waardoor je de teek ook niet kunt fijnknijpen (fijnknijpen vergroot weer het risico van ziekteoverdracht).
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Een vlooienmiddel dat ook tegen teken werkt kopen. Zo'n pippetje. Als de teken dan bijten (dat voorkom je helaas niet) vallen ze er zelf uit omdat ze vergiftigd worden door het middel.
Altijd verwijderen met een goed tekenpincet, daarna ontsmetten, ook katten kunnen ziek worden door een tekenbeet (lyme of erger, babesiosis, dat kan dodelijk zijn). De teek niet verdoven met alcohol want dan laat hij al zijn giftige troep los. Een tekentang met een soort "lasso" aan het eind werkt heel goed, je slaat dat om dat vieze ding heen, draaien en trekken, dan is hij er helemaal uit. Als de kop blijft zitten kan dat tot een ontsteking leiden.
verba volant, scripta manent.
http://t0.gstatic.com/ima ... v8MaCBp_RdcN6A69mVBSmeV0D

Hier een voorbeeld.
Aha bedankt voor de adviezen!!!

We hadden - voor zover ik weet- ook altijd frontline maar nu een andere verpakking gekocht waar ook ontwormen bij zat. Keken we vanmiddag op de verpakking, zagen we dat het niet beschermt tegen teken.

Ga dus morgen even langs de dierenarts.

Dat weghaken van die teken vind ik het rottigst... Eens kijken of vriend ik dat samen kunnen doen.
Bij katten is het verwijderen van die krengen doorgaans iets lastiger dan bij honden, het tekenhoogseizoen is al begonnen, ik kijk mijn hond iedere dag na. Mijn kat wilde, gelukkig, niet naar buiten dus die had ze nooit.
Even een vraag:

Gister had mijn kat een teek op zijn wang, vlak bij de onderkant van zijn oog. Die teek is er uit, met kop en al, maar nu zie ik een kaal plekje waar de teek heeft gezeten en een bultje er vlak boven. Is dit een normale reactie op een tekenbeet?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Seresto band bij de dierenarts halen. Het enige middel wat echt tegen teken helpt. Jammer dat het een band is.
quote:Tickel schreef op 01 april 2012 @ 21:52:

Even een vraag:

Gister had mijn kat een teek op zijn wang, vlak bij de onderkant van zijn oog. Die teek is er uit, met kop en al, maar nu zie ik een kaal plekje waar de teek heeft gezeten en een bultje er vlak boven. Is dit een normale reactie op een tekenbeet?

Volgens mij wel vrij normaal. Ik heb dat ook wel eens bij mijn kat gehad, maar dit trok wel weg na een dag of 3. Ik had het ook ontsmet. Ik zou het even aankijken en actie ondernemen als het niet weggaat of gaat ontsteken ofzo.

Edit: Zie nu pas dat dit relatief oude vraag is. Is het al weg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven