Werk & Studie alle pijlers

manager snuffelt op Facebook personeel

07-04-2012 09:43 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mini-rel op ons werk open ik deze topic.

Collega X meld zich op maandagmorgen ziek bij personeelszaken.

Al gauw verspreid zich het gerucht dat "hij wel een kater zal hebben" dit gerucht komt van onze manager die op Facebook heeft gezien dat hij een feest had in het weekend.

Collega is "not amused" want wat blijkt, omdat hij met de auto op dat feest was heeft hij aan de fris gezeten en ziekmelding heeft te maken met een gekneusde rib die hij opliep op zondagmorgen bij voetbal.

X heeft inmiddels alle collega's van facebook verwijderd en manager doet of zijn neus bloed en spreekt over een vergissing.

Ter completering van het verhaal, al eerder zijn gegevens van Facebook en eerder Hyves verkeerd geïnterpreteerd door deze leidinggevende. Hij nodigt iedereen actief uit op zijn privé Facebook (voorheen op Hyves)

Hebben jullie ook zulke ervaringen? Is het acceptabel dat een manager digitaal snuffelt? Of ligt die verantwoording meer bij het personeel? Voeg je een manager toe aan je contacten kan je dit verwachten.

Zelf ben ik er redelijk blanco in al vind ik wel dat de manager veel te voorbarig zijn conclusies heeft getrokken.

Graag jullie, zeer gewaardeerde, mening
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Mijn bonuskaart staat op naam van mevrouw A. Habbekrats die woont op kortingsplein nummer 3. Kortim, de AH kent mij niet want geen echte naam gebruikt
En het verbaast me wat men allemaal vrijwillig op facebook gooit. Dan moet men ook niet gaan janken als die info gebruikt wordt.
quote:Oriane schreef op 07 april 2012 @ 10:01:

Mijn bonuskaart staat op naam van mevrouw A. Habbekrats die woont op kortingsplein nummer 3. Kortim, de AH kent mij niet want geen echte naam gebruikt Zou daar toch maar niet zomaar vanuit gaan. Ze zien toch dat die bonuskaart gebruikt wordt in combinatie met 'n pinpas van Mevr. Oriane?
quote:bankje schreef op 07 april 2012 @ 09:48:

Reactie van vriend: Moet je ook maar niet alles op internet zetten dan krijg je dat.Hier sluit ik me helemaal bij aan! Sommige mensen zetten werkelijk alles op Internet!
quote:elninjoo schreef op 07 april 2012 @ 10:03:

[...]

Zou daar toch maar niet zomaar vanuit gaan. Ze zien toch dat die bonuskaart gebruikt wordt in combinatie met 'n pinpas van Mevr. Oriane?Of die met de naam van mijn man erop, of die met de naam van de zaak... Kortom, legio passen. Maar niet gekoppeld aan 1 specifiek adres of naam
quote:elninjoo schreef op 07 april 2012 @ 10:03:

[...]

Zou daar toch maar niet zomaar vanuit gaan. Ze zien toch dat die bonuskaart gebruikt wordt in combinatie met 'n pinpas van Mevr. Oriane?

Ik betwijfel of ze wel zo ver gaan. Volgens mij is die kaart puur om je bestedingpatroon te bekijken 'en je gericht aanbiedingen te doen' (daarom kreeg ik natuurlijk wel eens een kortingsbon voor pampers! )

Of Oriane betaalt misschien wel contant
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mensen trekken te gauw conclusies uit halve informatie en vertellen dat dan door als sappige waarheid. Dat is nou roddel.

Op Viva kom je er ook sterke staaltjes van tegen.

Een leidinggevende die meedoet aan dat soort onzin is niet geschikt voor zijn vak.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ik doe met mijn airmiles en bonus kaart ook de boodschappen voor de 80 plussers, dus wss heb ik een hoop bonus en airmiles, maar pin ik met een pas die niet op dat airmiles of bonus adres thuis hoort.
Ik vind het nogal wat om op die manier te werk te gaan maar geheel vreemd is het niet. Het is een makkelijke bron van informatie die mensen zelf erop plempen.

Jaar terug ben ik door een bank gescreend omdat ik daar werkzaamheden voor ging uitvoeren...kreeg er ook vragen over (profielfoto, meer konden ze niet zien).
Ik doe vrijwel niets met facebook en nu weet ik ook weer waarom.

Maar een manager die concludeert dat je op maandag een kater hebt omdat je op zaterdag een feest had (?) vind ik niet zo slim.
Mijn manager vroeg ooit toegang, maar dat heb ik geweigerd. Lekker gescheiden houden!
quote:himalaya schreef op 07 april 2012 @ 10:07:

[...]

Ik betwijfel of ze wel zo ver gaan. Volgens mij is die kaart puur om je bestedingpatroon te bekijken 'en je gericht aanbiedingen te doen' (daarom kreeg ik natuurlijk wel eens een kortingsbon voor pampers! )

Of Oriane betaalt misschien wel contant

De registratie van persoonsgegevens en produkten heeft idd te maken met het gericht aanbiedingen doen / effectieve marketing.

volgens mij gaan ze echt niet zo ver om pinpassen en bonuskaarten te matchen om te weten wie je bent en wat je koopt.
quote:Moonlight82 schreef op 07 april 2012 @ 10:13:

Ik doe vrijwel niets met facebook en nu weet ik ook weer waarom.

Maar een manager die concludeert dat je op maandag een kater hebt omdat je op zaterdag een feest had (?) vind ik niet zo slim.Dat de gedachte als mogelijke verklaring bij hem opkomt is niet zo vreemd. Maar dat hij die onbewezen aanname gaat rondtoeteren in het bedrijf is uiterst kwalijk. Een manager hoort zich eerst van de feiten te vergewissen voordat hij zijn mening geeft. Of eigenlijk: iedereen zou dat moeten doen. Maar roddelen is natuurlijk gemakkelijker.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:himalaya schreef op 07 april 2012 @ 10:07:

[...]

Ik betwijfel of ze wel zo ver gaan.

Het zou in elk geval niet mogen.

Je mag volgens mij niet zomaar bestanden koppelen in Nederland.
Ik vind de gedachte aannemelijk als het gaat om iemand die er elke maandag als een vaatdoek bij zit.

Dat weten we natuurlijk niet, in dit geval. Maar dan nog is idd een vermoeden rondbazuinen niet zo slim.
Als je op vrijdag/zaterdag een feest hebt, heb je daar op maandag toch geen kater meer van.

Vind het wel eigen verantwoordelijkheid wat je op facebook zet en wie je daaraan toevoegt, maar ik vind eigenlijk niet dat hij er wat geks op heeft gezet.

En al helemaal niets waaraan de leidinggevende zulke conclusies aan had mogen verbinden (en ook nog eens rondbazuinen).

Als zijn status op maandag nou was 'nog ff een dagje bijkomen van het feestje van gister', dan was het wat anders geweest.
Voordat ik ben aangenomen was er ook op mij gegoogled/facebookt. Had een zeer positief eerste gesprek, maar één van mijn (nu) collega's had een andere 'elastiekje' voor ogen. Vertelde aan mijn leidinggevende dat die hier vast niet zo goed zou passen etc. Hierdoor twijfelde mijn leidinggevende al een beetje, maar had een erg goed gevoel gehad bij het eerste gesprek en mocht toen op tweede gesprek bij de baas. Die collega was ook aanwezig op de dag dat ik het tweede gesprek had en toen bleek ik dus helemaal niet degene te zijn die hij voor ogen had. Uiteindelijk aangenomen en heb een super leuk team van collega's, maar zo zie je maar wel hoe dingen 'verkeerd' zouden kunnen gaan.
Moet er wel bijzeggen dat we een heel informeel team hebben. Leidinggevende is 'een van ons' als het ware en echt wel goed in zijn werk. Maar juist doordat het zo'n hecht team is neem je soms al (te) snel dingen van elkaar aan als waarheid.
quote:Moonlight82 schreef op 07 april 2012 @ 10:25:

Ik vind de gedachte aannemelijk als het gaat om iemand die er elke maandag als een vaatdoek bij zit.

Dat weten we natuurlijk niet, in dit geval. Maar dan nog is idd een vermoeden rondbazuinen niet zo slim.

Dit. Niet alleen niet slim, ook niet professioneel en wat mij betreft absoluut onaanvaardbaar.

Dat je als leidinggevende snuffelt is één ding, daar ben je als werknemer altijd zelf nog bij. Maar om je gesnuffel te delen met anderen valt onder roddelen en daar hoor je je als leidinggevende heel ver weg van te houden.
quote:redband schreef op 07 april 2012 @ 09:53:

Uitkerende instanties letten ook op facebook bij clienten.( WW etc)Zou het? Ze hebben geen tijd om mij terug te mailen of om met mij af te spreken maar checken wel mijn FB. Bijzonder. Eerlijk gezegd kan ik het me voorstellen als je in de bijstand zit oid, maar niet bij een ww.
Ik heb alles afgeschermd en mijn leidinggevende komt echt niet op mijn fb. Ik voeg ook niet klakkeloos iedereen toe, oud-klasgenoten waar ik irl geen contact mee heb, hoeven bijv ook niet in mijn fb van mij.

Een vorige werkgever van mij snuffelde ook op profielen van mensen die solliciteerden. Wat hij vond op je profiel telde zeker mee met of je uitgenodigd werd of niet.
Overigens heb ik ook weleens ergens gewerkt waar FB en hyves goed bekeken werden. We zochten toen een collega en één persoon die een brief had geschreven was 'dubieus' omdat ze volgens hyves nogal wilde weekenden had.

Ik zei nog tegen collega: Misschien stopt ze daar wel mee als ze een baan heeft.

Oh wacht, misschien kende hij haar ook via via, nu weet ik het niet meer precies.

Heb er zelf nogal moeite mee als mensen om die redenen worden afgewezen. Misschien is iemand zelf wel van plan alleen nog op vrijdag te feesten of bijv maandag als vaste vrije dag te nemen, als hij/zij van wilde feesten houdt.

Maar das niet helemaal ontopic.
quote:SeptemberGirl schreef op 07 april 2012 @ 09:57:

[...]

So what dat ze dat weten bij Ahold. Ze filmen me ook in de AH, van binnenkomst tot ik weer buitensta, dus ze weten ook precies welke route ik neem, met wie ik sta te praten en wanneer ik in mijn neud sta te peuteren. So what? Wat dan nog?

Jij kiest vermoedelijk voor een NIET anonieme bonuskaart, dat kan, dat staat je vrij.

Aan dat filmen binnen de AH kan ik niet veel doen of ik moet met een bromfietshelm gaan winkelen

Waar ik wel wat aan kan doen is de bonuskaart, gewoon bij de klantservice, ik stel er geen prijs op dat de AH weet wat mijn eet, drink en consumptiepatroon is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:stukje_cake schreef op 07 april 2012 @ 10:34:

Een vorige werkgever van mij snuffelde ook op profielen van mensen die solliciteerden. Wat hij vond op je profiel telde zeker mee met of je uitgenodigd werd of niet.En dan maar hopen dat hij de juiste 'stukje cake' voor zich heeft op het beeldscherm...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik merk inderdaad ook dat er heel wat afgesnuffeld word op Facebook. Mijn profiel is afgeschermd en alleen voor vrienden te bekijken dus je kan er niet zomaar in. Als je mijn profiel bekijkt als buitenstaander zie je alleen een foto van mijn kat en geslacht: vrouw staan ik ben heel sporadisch met informatie op Facebook. Heb wel een heleboel collega's als vrienden maar heb er expres geen foto's opstaan. Ik hoor vaak op het werk: ja X had dit en dit op zijn facebook staan en wie zou dat meisje op die foto zijn? Dat lijkt me erg onprettig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven