Gezondheid alle pijlers

Alles over de anticonceptiepil

15-11-2006 23:18 494 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je terecht met al je vragen over beginnen of stoppen met de pil, het gebruik van de pil, diverse merken, bijwerkingen en alles wat je er verder nog over kunt bedenken.
quote:

Hallo

ik heb even een vraag.. Ik slik al jaren de Diane 35 pil maar nu krijg is steeds meer last van doorbraakbloedingen. Dit forum lezende begrijp ik dat dat normaal is na langere tijd. Nu woon ik in Spanje op dit moment en kan ik gewoon naar een apotheek gaan en om de pil vragen die ik wil. (zonder recept dus). Wat is een logische stap na de Diane 35? Welke pil? Microgynon 40?

Wie kan me helpen?

XXX uit Málaga

Babs

Er is niet zoiets als een logisch vervolg op de Diane 35, er is geen lichtere variant van.

In Nederland zijn de richtlijnen als volgt: als het niet nodig is liever geen zware pil (soms is een zwaardere pil nodig, bijv. bij doorbraakbloedingen of gebruik van anti-epileptica). Bij de lichte pillen is er een voorkeur voor een pil van de tweede generatie (Microgynon 30 of Stederil 30) boven een pil van de derde generatie (de wat nieuwere pillen als Marvelon, Mercilon), omdat derde generatie pillen iets meer risico op trombose geven.

De eerste voorkeur is dus in het algemeen Microgynon 30, Stederil 30 of Rivegidon (dit zijn exact gelijke pillen, alleen de naam en de prijs verschilt)
Bedankt voor je reactie!

Maar ik moet eigenlijk juist een stap zwaarder dan de Diane 35. Ik heb de laatste maanden last van doorbraakbloedingen halverwege de strip. Ik slik verder op tijd en heb elke week een stopweek. Weet iemand welke ik dan moet hebben? Ik heb vroeger de Microgynon 30 geslikt maar die is toch juist lichter? Nu heb ik ergens gelezen dat er ook Microgynon 40 bestaat..
Er bestaat een Microgynon 50, kijk anders even op www.apotheek.nl
Hallo meiden!!

Ik slik al een jaartje de Microgynon 30 en sinds een maand of 6 de Rigevidon. Ik merk dat ik toch wel last heb van stemmingswisselingen en wat lichamelijke dingetejs zoals vocht vasthouden.

Vanwege het gedoen rondom het elke dag herinneren=slikken, betrwoubaarheid en simpelweg het gemak ga ik binnenkort over de Mirenaspiraaltje. Hopelijk kan ik dan pilloos door het leven :D
quote:

Hallo allemaal,

Ik heb ook een vraagje. Tijdje gestopt met de pil (microgynon30) omdat ik toch geen relatie had. Nu een nieuw vriendje en ik ben vorige maand weer begonnen. Ik dacht op de eerste dag dat ik ongesteld had moeten worden, maar dat liet toch nog even op zich wachten. Ik slikte wel door omdat ik nou eenmaal al begonnen was. Dus beetje eerder dan ongesteld. Toen werd ik minimaal ongesteld (ben ik nooit lang, maar nu nog korter) maar ik blijf maar restjes verliezen. Je weet wel, alsof het de laatste dag is, wat sliertjes beetje oud bloed (sorry voor de details). Ik word er nu wel chagrijnig van, heb dat nooit gehad en ik moet elke keer weer even de schade opnemen. Deze week slik ik de laatste en nu overweeg ik om gewoon door te slikken. Maar aan de andere kant wil ik gewoon ongesteld worden zodat ik daarna dan misschien wel van die restjes af ben. Ik vraag me dus af wat nou de grootste kans geeft op een einde aan die restjes, doorslikken of laten komen. Ik vraag me ook af of het te maken heeft met een andere pil. Ik heb wel hetzelfde gekregen als microgynon, zegt de apotheek, maar goedkoper ivm verzekering. Het heet stediril. Heeft iemand ervaring hiermee en tips?

Dank je wel,

Sterre  hoi Sterre

Ik heb ook lang microgynon 30 geslikt en had bij doorbraakbloedingen en slepende 'restjes' altijd het meetse baat bij het toch wel inlassen van een stopweek. Daarna was het dan over en anders bleef het doorgaan.

Su6ermee
quote:

Hallo meiden!!

Ik slik al een jaartje de Microgynon 30 en sinds een maand of 6 de Rigevidon. Ik merk dat ik toch wel last heb van stemmingswisselingen en wat lichamelijke dingetejs zoals vocht vasthouden.

Vanwege het gedoen rondom het elke dag herinneren=slikken, betrwoubaarheid en simpelweg het gemak ga ik binnenkort over de Mirenaspiraaltje. Hopelijk kan ik dan pilloos door het leven :D

Joepie, ik ben niet de enige!!

Ook ik slik al een aantal jaren Micrgynon 30 en sinds een paar maanden Rigevidon (omdat die goedkoper is). En ik merkte aan mezelf dat ik me er niet goed mee bij voelde. Ik kreeg wat weerstand om iedere avond zo'n pilletje te slikken, merkte dat mijn bloedingen 'anders' werden (wat meer bruin ipv rood) en wat vooral erg lastig is, is dat ik duidelijk veel minder zin heb om te vrijen. Mijn hoofd wil wel, maar mijn lijf doet niet mee.

Nu ga ik dus - na overleg met de huisarts - een paar maanden stoppen met de pil, gewoon om te kijken hoe mijn eigen lijf het doet. Voordat ik begon met de pil had ik een heel regelmatige menstruatie en had ik daar weinig last van. Ik hoop vooral dat ik nu dus ga merken dat die hormonen van mijzelf ervoor zorgen dat ik me meer 'vrouw' ga voelen.

Ik heb wel een vaste relatie waarin sex een belangrijke rol speelt (die rol lijkt steeds belangrijker te worden als je het minder doet...), dus gaan we over op (of beter gezegd, terug naar) de condooms. Voor ons allebei geen voorkeur, maar ja, we willen ook nog geen kinderen.

Gisteren is de kogel door de kerk gegaan dat ik dus ga stoppen, maar nu vraag ik me af wanneer ik kan stoppen. Zal ik deze strip nog afmaken of gewoon vanavond in de prullenbak gooien? Ik zit nu in mijn tweede week en er is de laatste tijd niet zoveel sex geweest, dus volgens mij hoef ik niet te vrezen voor een zwangerschap, toch??

Dus: kan ik de pilstrip vanavond weggooien?
Volgende probleem: sinds anderhalve week ben ik gestart met microgynon 20 en ik ben opeens hartstikke emotioneel. Iets wat bij de pil hoort? Hiervoor heb ik ongeveer een half jaar geen anticonceptie gebruikt en daarvoor heb ik 2 jaar een mirenaspiraal gehad(zonder veel problemen).
In bijna alle bijsluiters van anticonceptiepillen staat als mogelijke bijwerking: een verhoogd risico op kanker.

Ik schrok daar nogal van en voor mij is het reden om geen pil te gebruiken.

Wat vinden jullie daarvan? Het gros gebruikt toch de pil..

Wat zou een goed alternatief zijn?

Ik ben met het koperspiraal bang om enorme bloedingen en buikkrampen te krijgen.
slik nu al 10 jaar microgynon 30. sinds me 14e.

nooit echt bijwerkingen gehad, denk ik, want slik al zo lang....

wel hoofdpijn vaak in stopweek....

maar laatst dacht ik, hoe zou het zijn zo zonder pil. hoe reageer ik dan op dingen, wat voel ik dan...

dus nu 3 weken gestopt... maar nu heb ik toch plotseling weer een relatie gekregen. en condoom alleen vinden we toch te risicovol...heb vaker geklooi gehad met condoom...

maar wat ik ook wil uittesten is mijn zin in seks. heb de laatste paar jaar nog maar weinig zin, en vroeg me af of dat ook aan de pil kon liggen....

wie van jullie slikt een pil waarvan de zin in seks toch normaal gebleven is.

of wie merkt dat sinds je gestopt ben met de pil meer zin in seks hebt gekregen?
quote:

slik nu al 10 jaar microgynon 30. sinds me 14e.

nooit echt bijwerkingen gehad, denk ik, want slik al zo lang....

wel hoofdpijn vaak in stopweek....

maar laatst dacht ik, hoe zou het zijn zo zonder pil. hoe reageer ik dan op dingen, wat voel ik dan...

dus nu 3 weken gestopt... maar nu heb ik toch plotseling weer een relatie gekregen. en condoom alleen vinden we toch te risicovol...heb vaker geklooi gehad met condoom...

maar wat ik ook wil uittesten is mijn zin in seks. heb de laatste paar jaar nog maar weinig zin, en vroeg me af of dat ook aan de pil kon liggen....

wie van jullie slikt een pil waarvan de zin in seks toch normaal gebleven is.

of wie merkt dat sinds je gestopt ben met de pil meer zin in seks hebt gekregen?

Hoi Rary,

om ongeveer dezelfde reden ben ik vorige week plotsklaps halverwege een pilstrip gestopt met Rigevidon (goedkopere opvolger van Microynon 30). Ik vraag me ook af hoe ik me voel zonder de pil te slikken en of ik meer zin in seks krijg....

Ik ben dus nog maar net gestopt, en kan nog niet zeggen of ik me er anders bij voel. Volgens diverse bronnen (o.a. Viva-forum) en de huisarts, kunnen het gebruik van de pil en je libido inderdaad met elkaar te maken hebben.

Voorlopig gebruik ik alleen een condoom, inderdaad een geklooi en zeker in een vaste relatie niet ideaal, maar ja... geen zin in een vaste relatie is ook niet ideaal.

Ik hou je graag op de hoogte hoe ik me voel, laat jij dat af en toe ook nog hier weten....(het valt mij op dat in dit topic wel veel gepost wordt, maar weinig geantwoord...)
quote:

Hoi Rary,

om ongeveer dezelfde reden ben ik vorige week plotsklaps halverwege een pilstrip gestopt met Rigevidon (goedkopere opvolger van Microynon 30). Ik vraag me ook af hoe ik me voel zonder de pil te slikken en of ik meer zin in seks krijg....

Ik ben dus nog maar net gestopt, en kan nog niet zeggen of ik me er anders bij voel. Volgens diverse bronnen (o.a. Viva-forum) en de huisarts, kunnen het gebruik van de pil en je libido inderdaad met elkaar te maken hebben.

Voorlopig gebruik ik alleen een condoom, inderdaad een geklooi en zeker in een vaste relatie niet ideaal, maar ja... geen zin in een vaste relatie is ook niet ideaal.

Ik hou je graag op de hoogte hoe ik me voel, laat jij dat af en toe ook nog hier weten....(het valt mij op dat in dit topic wel veel gepost wordt, maar weinig geantwoord...)

ja ik merk idd dat er weinig antwoorden komen. wil er eigenlijk een nieuw topic over openen, want kan zo weinig info vinden...

als het gaat om seks... heb wel het idee dat me libido meer word. droom al 3 nachten over seks. natte dromen zeg maar

heb vandaag wel een mindere bui.... emotioneler zeg maar.... en daar zat ik ook niet echt op te wachten... behalve als de de leuke buien ook leuker worden, dan is het wel weer ok... maar nog niet gehad...

ik hou je op de hoogte...
Rary, ik heb het topic 'stoppen met de pil' voor je omhooggehaald. Het gaat over de lichamelijke/geestelijke veranderingen die je dan kunt doormaken, maar ook over libido en daarbij horende anticonceptieproblematiek.
ik ben al een jaar ofso aan de yasmin.. maar de laatste 3 maanden ofso heb ik erg last van hoofdpijn in de eerste 2 dagen van de stopweek, echt een soort migraine want ik krijg dan last van het licht en lig dan ook echt 2 dagen op bed.

heeft iemand anders dit ook? ik vind het een beetje vreemd dat ik dit pas sinds een paar maanden heb! ik wil niet hierdoor van pil wisselen want ik ben voor de rest erg tevreden over de yasmin:)
bedankt voor het uppen, ben weer een stuk wijzer
hallo,

Ik ben 4 maanden aan de Microgynon 30 geweest en ben in die periode ook compleet veranderd op emotioneel gebied. Ik weet niet wat het is en ben er ook niet helemaal zeker van of het aan die pil ligt maar alles veranderde.

Ik was eerst vrolijk en opgewekt, vond bepaalde dingen belangrijker dan andere dingen etc. Ongeveer tegelijk met het beginnen aan de Microgynon 30 werd ik erg verdrietig zonder eigenlijk een duidelijke reden. Ik voelde me ontzettend eenzaam, vertrouwde niemand en had absoluut geen behoefte aan sociale contacten.

Ik had verder geen lichamelijke klachten, ik heb zo 4 maanden lang een beetje aan gemodderd en stak het eigenlijk een beetje op mijn nieuwe relatie. Ik vond het allemaal wel moeilijk weer een vriend etc.

Het werd er echt niet beter op, daarom ben ik toen een beetje gaan zoeken op internet en kwam ik op een site terecht waar mijn klachten werden toegeschreven aan de pil. Ik ben hiermee naar de huisarts geweest en zij zei dat het heel zeldzaam was dat er een emotionele verandering optrad door het gebruik van de pil. Op haar advies ben ik er een maand mee gestopt om te kijken of er veranderingen optraden.

Ik zit nu in de bijna derde week van die maand en er treed verandering op, althans dat denk ik. Ik vind het moeilijk om aan te geven.

Het ene moment gaat het ineens prima maar het andere moment ook weer niet. herkent iemand mijn klachten, en zo het mogelijk door de pil kunnen komen?

Groetjes,
Hallo allemaal,

Ik ben ruim 3,5 jaar geleden gestopt met de pil, omdat ik er genoeg van had mijn lijf zo vol te pompen met hormonen en ik een half jaar op reis ging en geen zin had om dan elke dag aan die pil te moeten denken. Ik ben toen overgestapt om de implanon (staafje in je arm). Ik ben daar 2 jaar erg tevreden over geweest, je krijgt minder hormonen binnen en ik werd niet meer ongesteld. Helaas werd ik daarna weer veel en onregelmatig ongesteld en nu ben ik sinds driekwart jaar overgestapt op de nuvaring. SUPER!

Je krijgt minder hormonen binnen dan met de pil en ik heb totaal geen last van bijwerkingen. En je hebt gewoon invloed op je menstruatie, want je kan ´doorringen´.

Misschien een tip voor mensen die niet meer happy zijn met de pil.
ik zit met een groot dillema.Ik heb lang ervaring met het mirenaspiraaltje en dat bevalt heel goed.Nu heb ik van mijn dermatoloog het advies gekregen deze te verwijderen en te beginnen met de dianepil zodat mijn acne zal verminderen.Het probleem is dat ik een eetstoornis heb waarbij ik veel braak en laxeer, dus als anticonceptie twijfel ik over de betrouwbaarheid in mijn geval.de dermatoloog gaf als oplossing er ook een koperspiraaltje bij te plaatsen maar dat vind ik nogal eng,je hoort daar toch veel negatieve verhalen over(heftige menstruatie ,buikpijn).Het mirenaspiraaltje schijnt een negatief effect te hebben op je huid.dit heb ik wel gemerkt in de eerste paar maanden na het plaatsen,maar dat is daarna weer over gegaan.Mijn huid is eigenlijk best rustig op het moment.Daarom twijfel ik ook erg.En alleen de pil vind ik een te groot risico ,want gezien mijn leeftijd(34) en ik heb al drie kinderen wil ik toch echt niet zwanger raken.wat zouden jullie doen??
Hoi!

Misschien een gekke vraag maar ik was hem zo snel nog niet tegen gekomen: ik ben nu 37, mijn moeder en oma waren heel (heel!) vroeg met de overgang (rond de 40) en eigenlijk zou ik daar natuurlijk het liefste "doorheen" willen (hehe eindelijk een eind aan het gelazer) maar ik slik (nu al bijna 20 jaar maar liefst) de pil.

Ik denk dat je als je de pil doorslikt, je niet merkt dat je lichaam aan de overgang toe is, klopt dat? Hoe kom ik er nou achter of het "de goede tijd is" om te stoppen?:?
quote:

Bedankt voor je reactie!

Maar ik moet eigenlijk juist een stap zwaarder dan de Diane 35. Ik heb de laatste maanden last van doorbraakbloedingen halverwege de strip. Ik slik verder op tijd en heb elke week een stopweek. Weet iemand welke ik dan moet hebben? Ik heb vroeger de Microgynon 30 geslikt maar die is toch juist lichter? Nu heb ik ergens gelezen dat er ook Microgynon 40 bestaat..

Ik heb een jaar of 2 achtereen regelmatig last gehad van doorbraakbloedingen. Medisch volledig doorgelicht na een jaar en (gelukkig) helemaal niets gevonden. Men zei toen tegen mij ook dat ik wel gewoon een zwaardere pil kon gaan slikken (ik slik Marvelon), maar ik heb ervoor gekozen om dat niet te doen. Het hoefde volgens hen ook niet perse.

Het is bij mij uiteindelijk vanzelf weer overgegaan. Zelf denk ik dat het vooral met stress te maken gehad heeft. Het kan dus ook best zo zijn dat als jij een zwaardere pil gaat slikken dat dat niet eens echt de oplossing voor je doorbraak bloedingen hoeft te zijn.
Ik heb zelf ook nog een vraagje. Ik slik al jarenlang Marvelon en dat gaat altijd wel goed. Nu heb ik een dag of 3 last gehad van diarree waardoor de werking van de pil problemen kan ondervinden. Ik ga ervan uit dat dat ook gewoon zo is. De bijsluiter zegt alleen iets over het missen van pillen en bij het missen van meer dan 1 pil moet je de huisarts om advies vragen.

Nu ga ik mijn huisarts hier toch echt niet mee lastig vallen, maar enige wat ik me nu afvraag is praktisch gezien of ik gewoon mijn stopweek moet laten doorgaan en daarna weer moet doorslikken of dat ik meteen moet gaan doorslikken met de volgende strip?
Sjit! Heel verhaal getypt.. helemaal weg.  Even kort opnieuw:

Ik ben 7 maanden geleden gestopt met de pil. Slikte hem toen bijna 6 jaar. Was na alle verhalen hier en van vriendinnnen, wel eens nieuwsgierig hoe ik me zou voelen zonder pil. Nadat ik gestopt was werd ik normaal ongesteld. De drie maanden daarop werd ik niet ongesteld. Toen weer keertje wel, en nu weer vier maanden achter elkaar niet. Op zich wel lekker natuurlijk.. maar nu wil ik weer beginnen met het slikken van de pil, maar in de bijsluiter staat dat je moet beginnen met de strip tijdens je menstruatie. Dus ik wil graag weten, kan ik ook beginnen als ik niet ongesteld ben?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, want ik heb genoeg van het vrijen met condooms en mijn huid is er ook niet beter op geworden.

Groetjes Appeltaart
Volgens mij moet je wel degelijk rond je menstruatie beginnen en aanhouden wat de bijsluiter zegt. Ik meen me te herinneren dat anders de werking van de pil nog niet goed is en je dus alsnog met condooms aan de slag zult moeten.

Dus ik zou als ik jou was zeker wachten en anders alleen op dokter's advies daar van afwijken eventueel.
@appeltaart (mmmmmm lekker met slagroom:)) ik heb een maand of 2 a 3 geleden het mirena spiraal laten verwijderen en weer terug gegaan naar de pil

(kreeg microgynon30) en de arts vertelde mij toen dat ik OF kon beginnen op de 1e dag dat ik weer ongesteld werd en dan was de pil gelijk veilig OF dat ik direct kon gaan slikken maar dan moest ik nog 2 weken een condoom gebruiken omdat je dan nog niet genoeg beschermd bent. Ik zou dus gewoon beginnen als ik jou was met slikken en dan ben je na 1 strip zeer zeker volledig beschermd tegen zwangerschap maar inprincipe moet dat na 2 weken ook het geval al zijn.

suc-6 en fijne jaarwisseling.
Hoihoi, even geleden heb ik hier ook wat gepost.. had net als velen van jullie problemen met mijn pil... Ik ben sinds 3 dagen weer op mijn oude pil terug.. Ik heb contact opgenomen met mijn huisarts dat Mycrogynon mij niet beviel, ik ga dus nu mijn oude pil weer proberen,.. volgens mijn huisarts kon het inderdaad zo zijn dat wanneer je even op een andere pil gezeten had, de klachten van de andere pil opgeheven zijn... Nah ik ben benieuwd...

Wat ik nog wel even vragen wilde, ik ben afgelopen zaterdag begonnen met een nieuwe strip.. nou ben ik s`avonds wezen stappen, dus ik heb de pil pas ingenomen toen ik thuis kwam... een uurtje of drie... ben ik nu wel beschermd, of moet ik dit als te laat zien???

Groetjes Pais
,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven