wanneer u?
zaterdag 7 april 2012 om 23:04
zondag 8 april 2012 om 09:47
quote:zilverenwest schreef op 08 april 2012 @ 09:08:
hoe krijg ik dan aan een klein kind uitgelegd dat ik en naaste familie geen u zijn, maar anderen wel?
Daarom heb ik gekozen om dan maar tegen iedereen u te zeggen...en dat krijg je er dan niet meer uit na een tijdje.
Enne die afstand...dat klinkt misschien voor de buitenwereld zo. Maar die is er niet. Mijn kids zijn heel close met mij en mijn familie. (op de u na dan )
Maar t klinkt zo sneu...
Zo moeilijk kan 't toch niet zijn om aan te leren dat thuis alles je/jij is en buiten alles u? Als ouders ben je er de eerste jaren toch zelf bij als ze andere volwassenen ontmoeten (winkelpersoneel bijv.) waardoor je daar leert dat je u moet zeggen. Bij ons moest je op de lagere school de leraren ook met u aanspreken, dat zal wel mee helpen bij de opvoeding en het onderscheid kunnen maken tussen familie en buitenstaanders.
hoe krijg ik dan aan een klein kind uitgelegd dat ik en naaste familie geen u zijn, maar anderen wel?
Daarom heb ik gekozen om dan maar tegen iedereen u te zeggen...en dat krijg je er dan niet meer uit na een tijdje.
Enne die afstand...dat klinkt misschien voor de buitenwereld zo. Maar die is er niet. Mijn kids zijn heel close met mij en mijn familie. (op de u na dan )
Maar t klinkt zo sneu...
Zo moeilijk kan 't toch niet zijn om aan te leren dat thuis alles je/jij is en buiten alles u? Als ouders ben je er de eerste jaren toch zelf bij als ze andere volwassenen ontmoeten (winkelpersoneel bijv.) waardoor je daar leert dat je u moet zeggen. Bij ons moest je op de lagere school de leraren ook met u aanspreken, dat zal wel mee helpen bij de opvoeding en het onderscheid kunnen maken tussen familie en buitenstaanders.
zondag 8 april 2012 om 10:01
nou dat was in mijn geval best moeilijk, voor zo'n hummeltje is iedereen bejaard. het is er hier gewoon ingebakken. Hij hoeft het niet te zeggen.
Ik moest ook tegen iedereen u zeggen, en mijn familie is alles behalve beleefd. Mijn zus en ik waren de enige die met u en 2 woorden moesten praten in onze familie. Mijn ouders wilden het anders doen dan hun familie's. Wij mochten ook niet vloeken etc... (lijken een beetje op de familie van barbie)
en dat heb ik onbewust meegenomen. Ik zal er wat meer op letten dat ik geen u meer ben. Maar ik blijf van mening dat de rest dat wel is!
Ik moest ook tegen iedereen u zeggen, en mijn familie is alles behalve beleefd. Mijn zus en ik waren de enige die met u en 2 woorden moesten praten in onze familie. Mijn ouders wilden het anders doen dan hun familie's. Wij mochten ook niet vloeken etc... (lijken een beetje op de familie van barbie)
en dat heb ik onbewust meegenomen. Ik zal er wat meer op letten dat ik geen u meer ben. Maar ik blijf van mening dat de rest dat wel is!
zondag 8 april 2012 om 10:07
Het zou veel handiger zijn als wij net als in het Engels alleen 'you' hadden, of dat nou jij of u is.
Ik gebruik zelf altijd 'jij' als ik mensen ken. Voor onbekenden soms wel u en hoewel ik mijn kinderen niet specifiek u leer zeggen, hoor ik het ze bij onbekende toch meestal wel gebruiken. Toch Je kunt een jij met net zoveel respect gebruiken als een u.
Ik hecht minder waarde aan de keuze van het het woord dan hoe men verder wordt benaderd.
Ik gebruik zelf altijd 'jij' als ik mensen ken. Voor onbekenden soms wel u en hoewel ik mijn kinderen niet specifiek u leer zeggen, hoor ik het ze bij onbekende toch meestal wel gebruiken. Toch Je kunt een jij met net zoveel respect gebruiken als een u.
Ik hecht minder waarde aan de keuze van het het woord dan hoe men verder wordt benaderd.
zondag 8 april 2012 om 10:09
Mijn kinderen leer ik om u te zeggen tegen vreemden en oudere mensen, maar ze vinden het ontzettend moeilijk om te onthouden. Wetend wat ik nu weet, zou ik ze waarschijnlijk van jongs af aan ook tegen ons u hebben geleerd, zodat ze gewoon tegen alle volwassenen u zouden zeggen. Dat is duidelijker en makkelijker te onthouden, denk ik. Maar goed, dat hebben we niet gedaan en nu lukt het waarschijnlijk niet meer.
..
zondag 8 april 2012 om 11:38
de discussie tegen wie we nou u moeten zeggen was niet mijn vraag, de vraag was hoe ik mijn kind ga leren u te zeggen tegen anderen. Ik persoonlijk vind dat je zelf moet weten of je als ouder wil of je kind u of jij zegt, maar een kind moet wel leren u tegen onbekenden te zeggen. Dus hoe ga ik dat aanpakken? Ze heeft vanaf het begin moeite gehad om het je, jij, ik, mij, tu toi moi en je. Nu heeft ze het door en nu moet ik haar het u leren. Ik ga het denk ik maar gewoon eens een keer goed uitleggen en kijken hoe ver ik kom.
zondag 8 april 2012 om 11:50
Gewoon heel erg veel voordoen. Dat lijkt me de beste manier. En veel herhalen, dus zeggen bijvoorbeeld 'ga maar naar die mevrouw en zeg dan kan ik u helpen?' ofzo. Of een ander willekeurig voorbeeld natuurlijk. Maar gewoon op de manier waarop je ook het ik en jij hebt aangeleerd, ik denk niet dat er een andere manier is.
En ik ben het gewoon echt niet eens met dat leerkrachten op een basisschool met u moeten worden aangesproken. Je creëert een afstand die op een middelbare school wel goed is maar op een basisschool is het vooral belangrijk dat kinderen zich veilig voelen. Je hoeft dan niet juist een extra groot verschil te maken tussen leerkracht en leerling, respect zit hem ook in heel andere dingen dan u zeggen voor mij.
En ik ben het gewoon echt niet eens met dat leerkrachten op een basisschool met u moeten worden aangesproken. Je creëert een afstand die op een middelbare school wel goed is maar op een basisschool is het vooral belangrijk dat kinderen zich veilig voelen. Je hoeft dan niet juist een extra groot verschil te maken tussen leerkracht en leerling, respect zit hem ook in heel andere dingen dan u zeggen voor mij.