Geld & Recht alle pijlers

Help me groot probleem.

09-04-2012 22:39 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een groot probleem.

Ik heb een uitkering gehad moest in ruil daarvoor werken bij sociale werkplaats ook omdat je tot je 27ste niet eens recht heb op een uitkering maar een leer/werkaanbod.

Maar goed sinds kort werk ik niet meer. Ik heb net een eigen kamertje gehuurd met wat geld van een vriend. En ging uitkering aanvragen tot ik werk heb moet toch een inkomen hebben. Toen gingen ze me vragen om afschriften van de laatste 6 maanden, mag dat 6 maanden zo lang terug?

Anyways ik heb een vriend die me geld stuurt gewoon omdat hij me wil helpen, om de dag stuurt hij wel wat, soms 10 euro, soms 20, soms 50, er zitten ook grote bedragen tussen, rond de 500 euro. In totaal heeft hij me die 6 maanden iets van 4000 euro gestuurd.

Nu vind de sociale dienst dat ik onterecht gebruik heb gemaakt van de bijstand en zien de hulp van die vriend als inkomen. Hij stuurde het altijd via internetbankieren met als beschrijving bijdrage erbij.

Ze willen dat ik een gedeelte van de uitkering ga terugbetalen en nu krijg ik niks.

Kunnen ze dit zomaar doen?
quote:slissaa schreef op 09 april 2012 @ 22:43:

Jullie vergeten dat ik ervoor heb gewerkt bij de sociale werkplaats. Ik vind het oneerlijk dat als iemand me iets cadeau wil doen ik daar voor moet boeten nu, ik kan de huur enzo niet eens betalen en ze willen geld terug, van wat? Ik heb toch niks.

Als je dus op de sociale werkplaats werkt, heb je dan een inkomen, of heet het dan nog steeds WWB-uitkering?

In het laatste geval hebben ze het recht inderdaad om het terug te vorderen. Je weet dat je alle inkomsten op moet geven, dus ook schenkingen. De WWB is een aanvulling op andere inkomstenbronnen. Heb je elders een tientje ontvangen, dan wordt dat tientje in mindering gebracht.

Het zou zelfs zomaar nog kunnen zijn dat ze het gaan beboeten, het is in wezen fraude.
Dus de eventuele huur en zorgtoeslag wordt over die periode ook teruggevorderd incl boete?
Als ik extra geld ontvang moet ik dat ook opgeven bij de belasting. Waarom zou je als je een uitkering krijgt dat niet hoeven?

En een goeie zaak om te werken voor je uitkering.

En ik vind het niet raar dat je 'niet eens recht' hebt op een uitkering voor je 27ste....nog niet gewerkt maar wel een uitkering willen krijgen met allerlei extra's.

Zou zo mooi kunnen zijn.
quote:slissaa schreef op 09 april 2012 @ 22:43:

Jullie vergeten dat ik ervoor heb gewerkt bij de sociale werkplaats. Ik vind het oneerlijk dat als iemand me iets cadeau wil doen ik daar voor moet boeten nu, ik kan de huur enzo niet eens betalen en ze willen geld terug, van wat? Ik heb toch niks.

Jij krijgt ¤4000,- kado en jij vindt het onterecht dat je je uitkering terug moet betalen? Dus jij leeft van gemeenschapsgeld omdat je vindt dat je die ¤4000,- als kadootje mag houden?

Ik zou me dood schamen! Mensen die het écht niet zelf kunnen redden kunnen een beroep doen op gelkd van de gemeenschap. Mensen die in 6 maanden tijd ¤4000,- kado krijgen moeten maar terug komen als die ¤4000,- op is.

Sorry hoor, hier zakt m'n broek van af.
En boeten... Je hoeft helemaal niet te boeten. Bijstand in aanvullend op jouw eigen mogelijkheden. Dus je boft dat je de rest aangevuld krijgt. Nu mopper je dat je "gestraft" wordt. In mijn ogen een beetje omgekeerde wereld.
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 09 april 2012 @ 22:54:

Waarom werk je trouwens niet meer de sociale werkplaats en hoe kan het dat je nu dan toch weer een uitkering gaat krijgen als daar werken een voorwaarde was gezien je leeftijd?Goede vraag!
quote:brandy38 schreef op 09 april 2012 @ 23:11:

Dus de eventuele huur en zorgtoeslag wordt over die periode ook teruggevorderd incl boete?Maar dan over een jaar, door de Belastingdienst.
Dat je denkt dat je een deel van je inkomen denkt 'verdiend' te hebben door in een sociale werkplaats gezeten te hebben is alleen maar extra schrijnend. Nu heb je de belastingbetaler niet alleen uitkering gekost maar ook subsidies aan de sociale werkplaats voor jouw 'integratie' terwijl de producten/services die je verleende met winst verkocht zijn. Goede bijdrage aan dit systeem van gesubsidieerde oneerlijke concurrentie.

Als ik jou was zou ik geen uitkering aanvragen maar gewoon gaan werken en een afbetalingsregeling met de desbetreffende instantie regelen. Er is werk zat in ons land als je graag genoeg wilt.
ze krijgt geen nieuwe uitkering heb ik begrepen.
quote:molly74 schreef op 09 april 2012 @ 23:14:

[...]

Maar dan over een jaar, door de Belastingdienst.Ja dat dacht ik ook. Nuja en terecht. TO, je zit inderdaad in grote problemen. Gek dat je dit niet wist dat dit niet mag naast een uitkering.
Natuurlijk mag dat.

Je mag blij wezen dat ze je niet pakken voor fraude omdat je extra inkomsten niet op hebt gegeven.

Normaal gebeurt dat wel nl dus je hebt nog gezwijnt!
''je hebt nog gezwijnt????'' Die uitdrukking kende ik nog niet.

Is het dan trouwens niet in deze constructie gezwijnD?
quote:Booyahh schreef op 09 april 2012 @ 23:04:

Tja en ik vind t oneerlijk dat ik 52% belasting betaal om gemakzuchtige luie mutsen te moeten bijstaan. dus tip, ga werken! Bijstand is geen spaarpot....of zoek nog meer van die vrienden die.blijkbaar duizenden euros over jou balk kunnen smijten.

Heeeeee goeie tip zeg. Ik denk dat mensen met een bijstandsuitkering gewoon niet op het idee zijn gekomen, om te gaan werken. Kom, we gaan het ze vertellen! Ze zullen vast een gat in de lucht springen met zo'n goede tip! Ga gewoon werken!

Eehhhh, en jij hebt ook allemaal een baan voor ze neem ik aan? Of was je dat detail dan net weer even vergeten?
@jeane, vergeet vooral niet dat werkgevers zitten te sprinngen op mensen uit de sociale werkplaatsen. Die extra begleiding die deze mensen nodig hebben, daar draaien ze hun hand niet voor om!
mijn moeder was van de bijstand en ik weet nog dat ze haar ook altijd binnenste buiten keerden. Ik ben dus bang dat ze dit mogen doen
quote:pompsnol schreef op 09 april 2012 @ 23:25:

@jeane, vergeet vooral niet dat werkgevers zitten te sprinngen op mensen uit de sociale werkplaatsen. Die extra begleiding die deze mensen nodig hebben, daar draaien ze hun hand niet voor om!

Dat is niet helemaal waar. Want die werkgevers willen wel die zak met subsidie omdat ze een zog. arbeidsgehandicapte in dienst hebben, maar ze willen er zo min mogelijk voor doen is mijn ervaring.

Verder zou TO inderdaad geluk hebben als ze geen boete krijgt. Wat de Sociale Dienst ook mag doen, is het terug te vorderen geld in één keer inhouden. Wat betekent dat TO, in geval van een huidige uitkering, lange tijd niets ontvangt. Dit mag gedurende een x periode.
misschien kun je van die dingen die je voor je vriend doet, je werk maken? Je bent er volgens mij goed in (serieus bedoeld)
quote:pompsnol schreef op 09 april 2012 @ 23:21:

''je hebt nog gezwijnt????'' Die uitdrukking kende ik nog niet.

Is het dan trouwens niet in deze constructie gezwijnD?

Wss wel ja. D en T zijn niet mijn beste vrienden.

En nee dat is geen luiheid, het gaat er bij mij gewoon niet in.

Gezwijnd..

Betekent(of d..whatever) dat ze er nog makkelijk vanaf komt.
@molly ik loop vooruit op de zaken Ik ging er vanuit dat die subsidie ook al wegbezuinigd was, maar de besprekingen in het Catshuis zijn nog niet over natuurlijk.

Lijkt me nu zwaar klote om afhankelijk te zijn van de bijstand trouwens.
Wat een ellende. Want al dat geld is natuurlijk op nu. Dus dan moet je nog meer geld aan je vriend vragen of van honger omkomen.

Ik denk dat ze het geld geleidelijk zullen terugvragen.
it's a big club and you ain't in it
Tsja... Je zat qua inkomsten boven het minima dus mag men je uitkering stoppen. Misschien toch je uitgavepatroon aanpassen aan je inkomsten...

Ook vind ik het goed dat er vanaf dit jaar achteraan wordt gezeten om inwonenden van 1 huis die ieder apart een uitkering ontvangen te gaan saneren wat uitkeringen betreft. Ze zullen het van 1 uitkering moeten gaan doen...
quote:pompsnol schreef op 09 april 2012 @ 23:34:

@molly ik loop vooruit op de zaken Ik ging er vanuit dat die subsidie ook al wegbezuinigd was, maar de besprekingen in het Catshuis zijn nog niet over natuurlijk.

Lijkt me nu zwaar klote om afhankelijk te zijn van de bijstand trouwens.Dat zou trouwens best kunnen. Ik redeneerde ook even met ervaringen van een paar jaar geleden. Hoe dan ook, zelf heb ik er geen goede ervaringen mee. Sterker nog, ten tijde dat ik ziek was en in de WAO zat, werkte ik voor een paar uur aan een receptie van een groot bedrijf. Ze kregen subsidie voor mij, maar deden er niets voor terug. En na een jaar mocht ik weer vertrekken omdat ik een 'te groot risico om ziek uit te vallen' was. Hoe ironisch....
@cheerless, dat d en t gedoe was niet als aanval bedoeld hoor. Ik maak er ook regelmatig een potje van Het viel me alleen op omdat het woord gezwijnt me opviel, dat woord kende ik echt niet (ben allochtoon).
Kun je niet bij die vriend gaan wonen? Want zonder geld ook geen dak boven je hoofd.
@molly dan waren het geen heldere lichten bij dat bedrijf Als jij en ik het over dezelfde subsidie hebben, dan had dat bedrijf er vier jaar lang recht op en lag het risico van jou ziekte en reintegratie bij het UWV.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven