
Woningbouw toestemming sleutelkastje seniorencomplex
dinsdag 10 april 2012 om 09:44
Een vraag over ' recht'....
Mijn vader woont in een seniorencomplex waar je niet zomaar naar binnen kan. Je moet een plastic ding langs een ijzeren plaatje halen en dan gaat de deur open.
Nu kan mijn vader niet zelf de deur open maken in de ochtend, omdat hij vast ligt aan bed ivm nierproblemen.
Omdat er steeds verschillende hulpen komen is het niet te doen een sleutel aan een verzorgster te geven.
De woningbouw weigert een ( gangbaar) kluisje buiten het gebouw op te laten hangen, waar de sleutel in kan. Dan zou t probleem opgelost zijn!
Maar is de wb niet verplicht om verzorgenden/ verplegenden de mogelijkheid te bieden om in een seniorencomplex te komen?
Een andere thuiszorgorganisatie heeft die toestemming wel gekregen, maar die zitten bomvol, dus daar kan mijn vader niet terecht voor hulp.
Mijn vader woont in een seniorencomplex waar je niet zomaar naar binnen kan. Je moet een plastic ding langs een ijzeren plaatje halen en dan gaat de deur open.
Nu kan mijn vader niet zelf de deur open maken in de ochtend, omdat hij vast ligt aan bed ivm nierproblemen.
Omdat er steeds verschillende hulpen komen is het niet te doen een sleutel aan een verzorgster te geven.
De woningbouw weigert een ( gangbaar) kluisje buiten het gebouw op te laten hangen, waar de sleutel in kan. Dan zou t probleem opgelost zijn!
Maar is de wb niet verplicht om verzorgenden/ verplegenden de mogelijkheid te bieden om in een seniorencomplex te komen?
Een andere thuiszorgorganisatie heeft die toestemming wel gekregen, maar die zitten bomvol, dus daar kan mijn vader niet terecht voor hulp.
dinsdag 10 april 2012 om 09:47
Je vader krijgt dus hulp van een thuiszorgorganisatie? (als ik het goed begrijp)? Dan is het de taak van de thuiszorgorganisatie om te zorgen dat haar personeel de juiste sleutels heeft (en zij zorgen voor een sleutelkastje). Dat lijkt mij ook niet de taak van de wbv. Anders kunnen zij op elk huis waar een senior woont wel een kastje ophangen.


dinsdag 10 april 2012 om 10:26
Gezien het toenemend aantal overvallen op bejaarden zullen ze geen risico willen lopen. Ik zou het in ieder geval niet prettig vinden als de sleutel van de woning van mijn moeder in een sleutelkluisje, hoe goed beveiligd ook, aan de buitenkant van het complex te vinden zou zijn. Die sleutel moet voor de thuiszorgmedewerker herkenbaar zijn (label eraan met het huisnummer misschien?) Dat is tegenwoordig vragen om moeilijkheden.
verba volant, scripta manent.
dinsdag 10 april 2012 om 10:31
dinsdag 10 april 2012 om 11:02
quote:snowy2 schreef op 10 april 2012 @ 10:31:
Ik heb voor een thuiszorgorganisatie gewerkt waar in dit soort gevallen een sleutel op kantoor lag. De verzorgende die de sleutel nodig heeft, gaat 's ochtends eerst langs het kantoor om de sleutel op te halen en brengt hem na haar dienst weer terug.
Kan er niet zoiets geregeld worden?Dat kan ook niet altijd, zeker niet als je meer adressen hebt die ver uit elkaar liggen of wanneer mensen meerdere keren per dag zorg nodig hebben (uit bed halen, douchen misschien, ontbijt of lunch klaarmaken, 's avonds weer eten en naar bed. De buurvrouw van mijn moeder heeft drie keer per dag hulp maar niet van dezelfde verzorgende. In een kleine gemeente zal het misschien mogelijk zijn maar in de steden is dat een stuk lastiger, hoeveel sleutels moeten er dan zijn?
Ik heb voor een thuiszorgorganisatie gewerkt waar in dit soort gevallen een sleutel op kantoor lag. De verzorgende die de sleutel nodig heeft, gaat 's ochtends eerst langs het kantoor om de sleutel op te halen en brengt hem na haar dienst weer terug.
Kan er niet zoiets geregeld worden?Dat kan ook niet altijd, zeker niet als je meer adressen hebt die ver uit elkaar liggen of wanneer mensen meerdere keren per dag zorg nodig hebben (uit bed halen, douchen misschien, ontbijt of lunch klaarmaken, 's avonds weer eten en naar bed. De buurvrouw van mijn moeder heeft drie keer per dag hulp maar niet van dezelfde verzorgende. In een kleine gemeente zal het misschien mogelijk zijn maar in de steden is dat een stuk lastiger, hoeveel sleutels moeten er dan zijn?
verba volant, scripta manent.


dinsdag 10 april 2012 om 11:40
Ook ik heb in het verleden bij een thuiszorgorganisatie gewerkt, en jawel in een zeer grote stad. Toch was het ook hier gebruikelijk dat de sleutels op kantoor in een sleutelkastje bewaard werden. Het maakte niet uit of een client 1 of 10 keer hulp kreeg op een dag. Aan het eind van de route werd de sleutel terug gebracht op kantoor, weer in de kast opgeborgen en klaar voor de eventuele collega. Simpel.
dinsdag 10 april 2012 om 12:54
quote:Danayla schreef op 10 april 2012 @ 09:44:
Een andere thuiszorgorganisatie heeft die toestemming wel gekregen, maar die zitten bomvol, dus daar kan mijn vader niet terecht voor hulp.Dus er hangt al 1 kastje? Kunnen die verschillende thuiszorginstanties niet samenwerken dan en dat kasje ook voor je vader gebruiken?. Ik kan me voorstellen dat de woningbouw geen rijtje met sleutelkastjes wil (voor iedere zorgaanbieder eentje).
Een andere thuiszorgorganisatie heeft die toestemming wel gekregen, maar die zitten bomvol, dus daar kan mijn vader niet terecht voor hulp.Dus er hangt al 1 kastje? Kunnen die verschillende thuiszorginstanties niet samenwerken dan en dat kasje ook voor je vader gebruiken?. Ik kan me voorstellen dat de woningbouw geen rijtje met sleutelkastjes wil (voor iedere zorgaanbieder eentje).
dinsdag 10 april 2012 om 15:22
Sja, je kunt 2 dingen doen; officieel en niet officieel. De snelste is veelal de laatste. Dus kijken of er al wegen zijn die hierin te gebruiken zijn. Denk bijv. aan een eventueel uitpandige brievenbus in centrale hal (sleutel van brievenbus i.p.v. deursleutel aan zorginstantie verlenen en kaart in brievenbus) of een buur waar men de kaart af kan halen en/of die de zorgverlener binnen wil buzzen.
Zoals Carola ook al zegt; veel organisaties werken met een sleutel op kantoor. Werkt veelal zeer aardig, al komen er 13 zorgverleners per dag over de vloer.
Allemaal geen opties? Officieel is dit dan een punt voor gezamelijke verantwoordelijkheid woningbouwvereniging en gemeentebeleid WMO. Dat wordt dan dus als je er met WBV niet uitkomt een gang naar het WMO-loket. Waar mogelijk zal men eerst proberen met de WBV eruit te komen en deze een voorziening te laten treffen. Kan dit niet of is dat bijv. in deze situatie niet wenselijk dan kan het zijn dat er binnen het WMO-beleid opties zijn. Denk bijv. aan een voorziening waardoor hij vanuit bed de centrale deur kan besturen. Omdat het een 'gecontroleerde' hal betreft is er dan veelal geen recht op een voorziening incl. camera -want veiligheid zou gewaarborgd moeten worden door die gecontroleerde deur-. Overigens is het verplaatsen van deze knop iets waar met regelmaat ook een WBV wel in tegemoet wil komen (hoeft niet).
Zo is afgelopen jaar bij mij ook binnen anderhalf uur werk de buzknop van mijn voordeurhalletje verplaatst tot naast mijn bed. Vooral lang werk omdat de muren hier nogal bewerklijk zijn en dus de bedrading doortrekken zoveel tijd in beslag nam en lokatie van knop in mijn geval enorm nauw luistert -halve cm verkeerde kant op kan het onbruikbaar maken-. Als ik het zo lees redelijk identieke situatie, ik heb een appartementje in een 55-plus-complex (don't ask, niet mijn keuze) waarbij de centrale haldeur een buzsysteem heeft. Zo kan ik zelf vooral onverwachte bezoekers waar gewenst makkelijk vanaf bed binnen laten. Vaste hulpverleners hebben een copy van de algemene sleutel -is even gedoe geweest want niet zo maar na te maken, maar via WBV geregeld- en als we zwaarder werk verwachten en ik mijn dag niet heb, dan ligt ook de afstandsbediening van mijn privédeuren al voor ze klaar in de brievenbus -alwaar ze ook een sleutel van hebben-.
Belangrijkste wat ik je wil meegeven is denk niet in voorbedachte patronen. Dat soort oogkleppen maken het veel te makkelijk om allerlei perfect werkende oplossingen totaal over het hoofd te zien en makkelijk het leven onnodig veel moeilijker te maken.
Zoals Carola ook al zegt; veel organisaties werken met een sleutel op kantoor. Werkt veelal zeer aardig, al komen er 13 zorgverleners per dag over de vloer.
Allemaal geen opties? Officieel is dit dan een punt voor gezamelijke verantwoordelijkheid woningbouwvereniging en gemeentebeleid WMO. Dat wordt dan dus als je er met WBV niet uitkomt een gang naar het WMO-loket. Waar mogelijk zal men eerst proberen met de WBV eruit te komen en deze een voorziening te laten treffen. Kan dit niet of is dat bijv. in deze situatie niet wenselijk dan kan het zijn dat er binnen het WMO-beleid opties zijn. Denk bijv. aan een voorziening waardoor hij vanuit bed de centrale deur kan besturen. Omdat het een 'gecontroleerde' hal betreft is er dan veelal geen recht op een voorziening incl. camera -want veiligheid zou gewaarborgd moeten worden door die gecontroleerde deur-. Overigens is het verplaatsen van deze knop iets waar met regelmaat ook een WBV wel in tegemoet wil komen (hoeft niet).
Zo is afgelopen jaar bij mij ook binnen anderhalf uur werk de buzknop van mijn voordeurhalletje verplaatst tot naast mijn bed. Vooral lang werk omdat de muren hier nogal bewerklijk zijn en dus de bedrading doortrekken zoveel tijd in beslag nam en lokatie van knop in mijn geval enorm nauw luistert -halve cm verkeerde kant op kan het onbruikbaar maken-. Als ik het zo lees redelijk identieke situatie, ik heb een appartementje in een 55-plus-complex (don't ask, niet mijn keuze) waarbij de centrale haldeur een buzsysteem heeft. Zo kan ik zelf vooral onverwachte bezoekers waar gewenst makkelijk vanaf bed binnen laten. Vaste hulpverleners hebben een copy van de algemene sleutel -is even gedoe geweest want niet zo maar na te maken, maar via WBV geregeld- en als we zwaarder werk verwachten en ik mijn dag niet heb, dan ligt ook de afstandsbediening van mijn privédeuren al voor ze klaar in de brievenbus -alwaar ze ook een sleutel van hebben-.
Belangrijkste wat ik je wil meegeven is denk niet in voorbedachte patronen. Dat soort oogkleppen maken het veel te makkelijk om allerlei perfect werkende oplossingen totaal over het hoofd te zien en makkelijk het leven onnodig veel moeilijker te maken.
when you wish upon a star...
woensdag 11 april 2012 om 05:10
dank allemaal.
Nu moeten de Thuiszorg-medewerkers de sleutels van pa brengen en halen op hun kantoor 10 km verderop. Heel onhandig,tuurlijk.
Ik vond het ook een raar, eng idee, maar zo'n sleutelkluisje bij de voordeur van mensen is behoorlijk gangbaar in de Thuizorg, hoor.
En waarom de ene organisatie wel toestaan en de andere niet?
Heb die andere Thuiszorgorg. al gebeld of ze t kluisje dan niet willen delen, mar doen ze niet....
Nu moeten de Thuiszorg-medewerkers de sleutels van pa brengen en halen op hun kantoor 10 km verderop. Heel onhandig,tuurlijk.
Ik vond het ook een raar, eng idee, maar zo'n sleutelkluisje bij de voordeur van mensen is behoorlijk gangbaar in de Thuizorg, hoor.
En waarom de ene organisatie wel toestaan en de andere niet?
Heb die andere Thuiszorgorg. al gebeld of ze t kluisje dan niet willen delen, mar doen ze niet....
woensdag 11 april 2012 om 14:12
woensdag 11 april 2012 om 16:59
quote:MarianneDavids schreef op 10 april 2012 @ 10:26:
Gezien het toenemend aantal overvallen op bejaarden zullen ze geen risico willen lopen. Ik zou het in ieder geval niet prettig vinden als de sleutel van de woning van mijn moeder in een sleutelkluisje, hoe goed beveiligd ook, aan de buitenkant van het complex te vinden zou zijn. Die sleutel moet voor de thuiszorgmedewerker herkenbaar zijn (label eraan met het huisnummer misschien?) Dat is tegenwoordig vragen om moeilijkheden.
Het kastje zelf is beveiligd met een pincode. Daarin hangt een sleutel. Zonder opschrift ed. Tenzij er in het complex meerdere mensen wonen die gebruik maken van dit systeem, maar dan zijn er ook meerdere kastjes. Deze worden dan wel genummerd. Niet met het huisnummer trouwens, gewoon 1,2 ed.
Het gaat in dit geval over zo'n kastje[img]http://www.slotenmakerspoed.nl/wp-conte ... n/5403.jpg[/img]
Gezien het toenemend aantal overvallen op bejaarden zullen ze geen risico willen lopen. Ik zou het in ieder geval niet prettig vinden als de sleutel van de woning van mijn moeder in een sleutelkluisje, hoe goed beveiligd ook, aan de buitenkant van het complex te vinden zou zijn. Die sleutel moet voor de thuiszorgmedewerker herkenbaar zijn (label eraan met het huisnummer misschien?) Dat is tegenwoordig vragen om moeilijkheden.
Het kastje zelf is beveiligd met een pincode. Daarin hangt een sleutel. Zonder opschrift ed. Tenzij er in het complex meerdere mensen wonen die gebruik maken van dit systeem, maar dan zijn er ook meerdere kastjes. Deze worden dan wel genummerd. Niet met het huisnummer trouwens, gewoon 1,2 ed.
Het gaat in dit geval over zo'n kastje[img]http://www.slotenmakerspoed.nl/wp-conte ... n/5403.jpg[/img]
woensdag 11 april 2012 om 21:48
Ik werk bij een thuiszorgorganisatie waarbij wij geen sleutels in ontvangst mogen nemen van clienten. Dit is ook niet veilig om diverse redenen; je tas kan gejat worden, als er meerdere medewerkers over de vloer komen ( bij veel en intensieve zorgmomenten ) is het bijna logestiek niet haalbaar om het met 1 sleutel te doen. Medewerkers kunnen vergeten de sleutel in te leveren, noem maar op.
Bij ons moet je officieel ook toestemming vragen aan de woningbouw vereniging, je bevestigd immers iets op hun eigendom. Ik weet overigens niet of mijn clienten dat doen. Het is iig nooit een probleem.
Ik vind het heel raar dat de woningbouw hier geen toestemming voor verleend. Zij moeten dan voor een alternatief kunnen zorgen zoals zo'n systeem als pixidust schrijft. Maarja; sommige clienten ( denk bv aan dementerende mensen ) snappen die actie ook niet.
In het verleden ( toen ik nog 'in de grote stad werkte') is mijn werktas wel eens van mijn schouder af gejat. Ondanks ik de huissleutels niet aan de namen had gekoppeld hadden ze toch mijn 'route' van die ochtend en de daarbij behorende sleutels. Gelukkig hadden ze alleen mijn geld gejat en niet de clientsleutels.
Bij ons is het sleutelkluisje trouwens eigendom van de client zelf. Zij betalen immers de kosten hiervoor.
Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt.
Bij ons moet je officieel ook toestemming vragen aan de woningbouw vereniging, je bevestigd immers iets op hun eigendom. Ik weet overigens niet of mijn clienten dat doen. Het is iig nooit een probleem.
Ik vind het heel raar dat de woningbouw hier geen toestemming voor verleend. Zij moeten dan voor een alternatief kunnen zorgen zoals zo'n systeem als pixidust schrijft. Maarja; sommige clienten ( denk bv aan dementerende mensen ) snappen die actie ook niet.
In het verleden ( toen ik nog 'in de grote stad werkte') is mijn werktas wel eens van mijn schouder af gejat. Ondanks ik de huissleutels niet aan de namen had gekoppeld hadden ze toch mijn 'route' van die ochtend en de daarbij behorende sleutels. Gelukkig hadden ze alleen mijn geld gejat en niet de clientsleutels.
Bij ons is het sleutelkluisje trouwens eigendom van de client zelf. Zij betalen immers de kosten hiervoor.
Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt.
woensdag 11 april 2012 om 21:50
Wij als thuiszorg organisatie zijn trouwens ook niet diegene die de kastjes kopen en/of monteren. Dit kan alleen als men ook een allarmeringssysteem aanschaft bij ons. Dan kun je dat in een totaalpakket aanschaffen maar in de praktijk is dat veelal duurder. Meestal zijn het de mantelzorgers die zo'n kastje bij de thuiszorgwinkel kopen en instaleren.....
donderdag 12 april 2012 om 06:12
Het is niet de beodoeling dat de WBV het kastje gaat kopen/ betalen, maar het is idd de toestemming ervoor geven wat ze niet willen.
Optie is een kastje aan MIJN voordeur, een wijk verderop. Dat stelt de thuiszorg nu voor. Kan op zich, maar dan heb ik vroeg in de ochtend wel veel geklepper voor mn raam, honden die gaan blaffen enz. En mss moet de woningbouw daar ook weer toestemming voor geven (?).....
Optie is een kastje aan MIJN voordeur, een wijk verderop. Dat stelt de thuiszorg nu voor. Kan op zich, maar dan heb ik vroeg in de ochtend wel veel geklepper voor mn raam, honden die gaan blaffen enz. En mss moet de woningbouw daar ook weer toestemming voor geven (?).....

donderdag 12 april 2012 om 09:14
Ik vind het ronduit vreemd dat de woningbouw geen toestemming geeft. Waarom heeft die andere thuiszorgorganisatie wel een kastje hangen dan?
Heb je al gevraagd naar de manager van de woningbouwvereniging? Of op andere wijze geprobeerd het hogerop te zoeken? Wat denk je van een artikel in een plaatselijk dagblad met negatieve publiciteit over hoe de woningbouw met de hulpbehoevende medemens omgaat?
En wat ik me afvraag, wat zou er gebeuren als je het gewoon zelf op zou hangen?
Zou er niet mee instemmen dat het kastje bij jou voor de deur komt te hangen. Wat als er je vader alarm gemaakt heeft omdat hij gevallen is? Dan kan de thuiszorg eerst naar jouw huis, duurt allemaal nog langer dan.
Heb je al gevraagd naar de manager van de woningbouwvereniging? Of op andere wijze geprobeerd het hogerop te zoeken? Wat denk je van een artikel in een plaatselijk dagblad met negatieve publiciteit over hoe de woningbouw met de hulpbehoevende medemens omgaat?
En wat ik me afvraag, wat zou er gebeuren als je het gewoon zelf op zou hangen?
Zou er niet mee instemmen dat het kastje bij jou voor de deur komt te hangen. Wat als er je vader alarm gemaakt heeft omdat hij gevallen is? Dan kan de thuiszorg eerst naar jouw huis, duurt allemaal nog langer dan.
vrijdag 13 april 2012 om 06:18
In nood komt het maar aan mijn deur hoor, maar vindt het gewoon idioot dat de WBV niet meedenkt/ mee doet aan een betere oplossing. Het gebouw is hermetisch afgesloten een paar jaar geleden. Heel fijn ivm inbraken enzo, maar een thuiszorgorganisatie moet toch op een fatsoenlijke manier toegang hebben! Stel je hebt 6 mensen die je moet wassen in de ochtend en je moet sleutels her en der halen en wee terug brengen, dan komt de laatste patient om 12 uur zn bed uit.
De manager belt mij maandag. Ben benieuwd.
De manager belt mij maandag. Ben benieuwd.