Geld & Recht alle pijlers

Documentaire over geluidsoverlast

10-04-2012 16:34 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
NCRV Dokument Wat de Muren Vertellen

Maandag 16 april Nederland 2, 22.55 uur

Op 28 september 2008 wordt de 'Tutti Frutti wijk’ in Amsterdam-Noord opgeschrikt door de moord op een buurtbewoner. Bewoners vertellen hoe ze in de nachtelijke uren een ruzie horen die zich vanuit huis naar de straat verplaatst. Buiten zien ze de 28-jarige Marvin dood op staat liggen omringd door politie en ambulancepersoneel. Hij blijkt te zijn neergestoken door zijn benedenbuurman na een nacht vol geluidsoverlast.

In Wat de Muren Vertellen wordt de moordnacht gereconstrueerd met betrokkenen in de Tutti Frutti wijk. Ze wonen nog altijd in dezelfde gehorige huizen. Volgens hen is het gewoon wachten tot het weer uit de hand loopt. De documentaire laat zien hoe diep geluidsoverlast ingrijpt in de psyche van de mens en hoe het levens van mensen kan bepalen.

Moord en doodslag vanwege lawaai van de buren. Het klinkt absurd maar het gebeurt vaker dan we denken. Vorig jaar kreeg een man uit Breukelen 12 jaar celstraf voor de moord op zijn slechthorende bovenbuurvrouw die de volumeknop van de televisie voluit had gedraaid, en onlangs viel er een dode in Zaandam na een burenruzie over lawaai midden in de nacht.

Geluidsoverlast van buren speelt niet alleen in de gehorige woningen in de Tutti Frutti wijk. Bijna één op de drie Nederlanders wordt regelmatig door geluiden van buren gehinderd, dertien procent zelfs ernstig (bron: VROM). Er sterven 700 Nederlanders per jaar als gevolg van stress door langdurige blootstelling aan geluidsoverlast (bron: Onderzoeksraad Europese Unie) en burenlawaai wordt in Nederland even erg gevonden als criminaliteit in de woonomgeving.

Bekijk de trailer van de film en meer informatie op:

www.watdemurenvertellen.nl

Wat de Muren Vertellen
Wat wil je met dit topic? Reclame maken?
Ik vroeg me ook al af of de TO deze docu gemaakt had ofzo. Niet heel nuttige OP voor een forum als er verder geen stelling is of ergens naar gevraagd wordt, maar puur een reclame tekst neergegooit wordt. En daarna maanden oude topics oprakelen.
Oh, dat ook nog? Nou, dan is het wel duidelijk.
Zeg TO, ik vind de docu's van de NCRV doorgaans interessant, maar nou niet gaan lopen spammen op fora, komt zo wanhopig over
Interessant! Ga zeker kijken, ben wel blij dat ze dit gepost heeft anders zou ik het niet weten
Kan me heel goed voorstellen dat het mensen tot waanzin drijft!!!

Ik ben over het algemeen een heel relaxed type, maar waar ik echt enorm agressief van word (ja, ja moordneigingen) is als ik uit mijn slaap wordt gehouden, door geluidsoverlast.
Eens met Noorderling en ik kan er ook zo goed tegen als ik uit mijn slaap wordt gehouden, maar als ik hierover weleens op het forum lees, is de algemene mening wel zo ongeveer dat feestjes toch moeten kunnen en dat je maar oordopjes moet gebruiken.
Heel erg eens met Noorderling. Twee weken terug de hele nacht op geweest door een grote schreeuwruzie van de buren, ik had ze wat kunnen doen!
quote:leyla88 schreef op 10 april 2012 @ 19:26:

Interessant! Ga zeker kijken, ben wel blij dat ze dit gepost heeft anders zou ik het niet weten

Idd! Wil dit ook zien. Heb ook veel overlast gehad en nog steeds. En je gemoedstoestand wordt dan erg op de proef gesteld.

Ik zal niemand vermoorden, maar het wekt wel degelijk agressie en/of een depressie op.

'Ga verhuizen dan' wordt er gezegd, maar dat is niet altijd 1-2-3 mogelijk. Helaas.

Ik vind ook dat we met teveel op een kluitje leven in NL. Dat zorgt ook voor veel irritatie.

Ben benieuwd naar de documentaire!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven