Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Hier niet. Er beginnen zich net 3e en 4e blaadjes te vormen en dergelijke. Gaat zo traag, dat ik me afvraag of ze überhaupt voor de zomer wel klaar zijn :D En als ik die in het tuincentrum zie, zijn die echt al maanden verder. Maja, dat zal wel supervroege kaskweek zijn. Maar toch heb ik het idee dat ze achterlopen..
Bij mij gaan alleen de pompoen en courgette hard, de rest is nog niet groot (binnen gezaaid)

Ik ben idd ook benieuwd of ze ooit groot worden....

Paprika is niet opgekomen, ga ik nog een keer proberen.

In de tuin komen de peultjes goed op en de bonen, bosuitjes niet, dus die zaai ik nog maar een keer in pot en dan later buiten.
Sh*tterdesh*t zeg... Zijn lekker weekend weg en ik zie dat het vannacht 3graden gaat vriezen! Ik was dus ook eigenwijs en alle oost indische kers was al uitgeplant. Maar hard duimen dat ze het redden!

Verder toen we vertrokken nog zo blij: alles is erg goed opgekomen! ;) leve de bd- zaaikalender hahaha
Computer says nooooo
Hey Summer, hoe is het met je plantjes afgelopen? Leven ze nog? En heb je een leuk weekend gehad?

Vriend en ik waren voor wat potgrond in een tuincentrum vanmiddag, en ik weet niet hoe, maar thuis hadden we opeens 4 zakjes zaadjes! Bonen, aardbei en bloemetjes. Hopenlijk is het volgend weekend beter tuinierweer!
Johoooo! Ja Martine, gelukkig staan de plantjes buiten er nog fief bij! Even een snelle blik ook op zolder op de potten geworpen waar de plantjes in 4 dagen tijd echt de pot uit groeien!

Wat een opluchting.. Bizar hoor, trouwens beschamend bijna, zo gehecht aan een paar plantjes

We hebben heerlijke paasdagen gehad, lekker uitgewaaid op een eiland en jullie? En is er nog geklust?
Computer says nooooo
Martine, voor zover ik kan zien op weerbericht wordt het beter hoor, aankomend weekend!
Computer says nooooo
Okee, ik heb jouw zaaikalender er eens bij gepakt en na een half uur studeren denk ik dat ik het snap. Ik moet:donderdag/vrijdag de bonen en aardbeien zaaienzaterdag/zondag de wortels,maandag/dinsdag/woensdag mijn bloemenzaden,en donderdag/vrijdag de spinazie en rucola.

Appeltje eitje

En als ik het goed begrijp moet ik dan mijn tomatenplantjes en frambozenplantje op Koninginnedag verpotten. Dat duurt nog wel lang, ik weet niet of ze het zo lang in hun kleine potje volhouden.
Aha, dank je. Ik moet ook nog bloemen zaaien, maar dat kan dus vandaag en morgen nog? Of dan volgende week weer op ma-wo? Ik wil graag dat ze opkomen, dus ik kan maar net zo goed meedoen met die zaaikalender obv de maan ofzo he ;)

En staat er ook in die kalender wanneer je moet verpotten joh? Handig zeg!

Mn moeder was heel blij met dr courgette en peulen en tomaten. Heb er ook direct een 45 liter bak en 40 liter potgrond bij gegeven. Volgende keer ga ik het inpakken :P
Het is zover, ook mijn vierkante moestuin staat nu in volle glore in de achtertuin:)

@zazu; doen, mooie oplossing voor teveel aan stekjes én origineel cadeau!

@missmartine; ik vertrouw volledig op jouw blik op de kalender, heb vandaag nog bloemen gezaaid en morgen gaat de spinazie.

Ik ben de gelukkige eigenaresse van 6 aardbeiplantjes, maarrrr op internet lees ik verschillende dingen; eerst in pot, niet in pot, wel buiten laten staan, niet buiten laten staan. Wie weet wat waar is?
Karen, dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Ik had namelijk de data er niet bij gezet. Pas volgende week zou je bloemen en spinazie horen te zaaien. Maar dat is dus mijn interpretatie, ik wacht nog op bevestiging van Summer :-)
Oh, nouja, dan zie ik wel wat er van terechtkomt:)
quote:Karen87 schreef op 11 april 2012 @ 21:27:

Oh, nouja, dan zie ik wel wat er van terechtkomt:)

Hahaha, maar die kalender zegt vast niet dat ze dan helemaal niet op komen, alleen duurt het mss wat langer! ;)

Trouwens, ik heb niet bewust op die maankalender gezaaid, maar wel in verschillende periodes. Wellicht dat ik toevallig iets gehit heb, want ik heb broccoli gehad die pas na 3 weken op kwam en broccoli die al na 3-4 dagen ofzo op kwam, echt waar.... Zou 't dan toch.....
Oh leuk! Ik heb net sla geplant op ern stukje van 40cm bij 70 cm als experiment. Baby leaves om precies te zijn. Ik lees graag mee. Ben nog van plan om bakken te kopen. Ik wil geen zoete dingen want daar komen beren op af.
Niet alleen beren. Ook giraffen.

Ik heb net de koolplantjes in de grond gezet en van de moestuinmannen tuinboontjes gekregen. (plantjes dan)

De kruidenplanten staan er ook en spinazie komt ook boven. Knoflook gaat goed. Bij de bietjes gebeurd helaas nog niets.
Beren en giraffen.... goh, en ik maar bang zijn voor slakken en wormpjes ;)

Hier wat vooruitgang.

De spinazie en de veldsla gaan als een tierelier (buiten in lange bloembak gezaaid). Die lijkt over 3-4 weken wel klaar te kunnen zijn. De knoflook staat ook al enkele centimeters boven de grond, de radijs gaat ook erg goed samen met de rucola en alle peulen zijn ook al een cm of 7 met talloze blaadjes. Eigenlijk alles dat direct buiten is gezaaid gaat erg goed.

Binnen is er een komkommer opgekomen, pastinaak, de basilicum en bieslook ook en veel bloemen. Ik had zaadjes van lobelia ofzo en die waren zo miniatuur (echt zo klein als stuifmeel) dat je ze niet vast kon pakken, dus heb ik maar een vinger in het zakje gedoopt en daarna in de aarde gedoopt. Maar denk dat het bakje nu wat vol staat ;) En verder is alles dat er al was nog niet dood, ook een prestatie! ;).

Één set van sla doet het erg goed en heeft al allemaal eigen blaadjes van een paar cm (dus niet die 2 kiemblaadjes). Die kan dit weekend denk ik wel naar buiten. En vrijwel alle tomaat doet het ook erg goed. Mooie stevige plantjes met ook allemaal eigen blaadjes er nu aan. Op één of andere manier groeit er alleen ook één in de slabak..... Die vond zichzelf daar alvast passen voor een salade denk ik.
Beren en giraffen? WAUW!

Hahaha MissMartine, Isn't it magic... Vandaag kunnen de vruchtgewassen hoor

Ik hou niet precies de gewassen bij, eerlijk gezegd, maar wel de globale periodes van planten of zaaien en dus ook snoeien, mesten, verticuteren etc. Globaal heeft het met de sapstroom te maken. Ik heb weleens een stukje van een tuinder gelezen die voor Demeter werkt (een bio-dyn. groentenmerk) en zij werken ook op die manier, dus niet met de sterrenbeelden etc erbij. Dat zou ook alleen maar kunnen volgens mij als je verder geen leven hebt, geen werk/kinderen etc.

Wat komt er allemaal veel op bij jullie!

Zazu: vooral de sla viel mij erg mee hoe blij die buiten is! Die had ik best klein al de volle grond in gedaan en die staat er heel fris en rechtop bij en groeit als kool!

Ik ga hier vanalles verpotten vandaag, alle tomaten/courgettes etc moet nu echt heel snel een grote pot in. Ik heb ook nog 3 pompoenen staan, die gaan ook binnenkort de volle grond in.
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 13 april 2012 @ 12:53:

Ik ga hier vanalles verpotten vandaag, alle tomaten/courgettes etc moet nu echt heel snel een grote pot in. Ik heb ook nog 3 pompoenen staan, die gaan ook binnenkort de volle grond in.

Hoe groot zijn die tomaten en die courgettes bij jou dan? De courgette ging hier eerst supersnel, maar lijkt nu al een tijdje weinig te doen. Hij staat nu in een potje van een cm of 11 doorsnede denk ik.

Mijn tomaten doen het best leuk, maar veel groter dan een cm of 5 zijn die nog niet... Volgens mij gaan mijn spullen nu best wel achterlopen..
Tomaatjes blijven bij mij ook achter bij de rest hoor, zowel binnen als buiten gaat alles als een zonnetje, maar tomaatjes willen niet hard. Misschien hadden ze te weinig voeding aan de zaai- en stekgrond, heb ze gister in potjes met potgrond gestopt, we zullen zien.

Mijn courgette is zo'n 15 cm hoog met 4 echte bladen. Ziet er best overtuigend uit.
Zazu: ik heb hier 2 soorten tomaten, beiden mini maar andere naam. De ene soort is ook veel forser dan de andere. Ze hebben allemaal zo'n 6 blaadjes (echte). Hoogte varieert van 7-12 cm.

Ik wilde de hele handel naar buiten in die plastieken klerenkast zetten, maar bedacht me na het overpotten van de helft dat ik eigenlijk eerst maar eens op het weerbericht moest kijken... komt er hier aankomende week nog 2 a 3 nachten nachtvorst aan. Dus de hele handel weer in (grotere) plastic potten in plastic trays hier binnen neer gezet.

Ach ja... Laten we zeggen dat er bij mij in mijn buik ook wat gezaaid is, daarom ben ik zo warrig, geloof ik
Computer says nooooo
Oh, gefeliciteerd! Daar gaat je moestuin, omdat je er straks geen tijd meer voor hebt ;)

@Moosey, ik ga ze dan ook maar eens overzetten in andere grond, wellicht dat dat wat gaat doen inderdaad.
@summer; gefeliciteerd!!!

Ik doe net of hier (noordoosten) geen nachtvorst meer is, want ik heb net alles (behalve de courgette, tomaat en pompoen) naar buiten gezet vandaag:) Hopelijk overleven ze het!
Ik ben eergisteren vergeten mijn tomatenstekjes naar binnen te zetten voor de nacht. Ik had twee soorten gezaaid; kleine stam-cherrytomaatjes. Die lijken het goed te hebben overleefd. Maar de grotere trostomaten hebben er meer last van; de stengels zijn slapper en buigen door.

Gisteren heb ik peultjes gezaaid. Ik begrijp dat dat een goede zaaidag was hiervoor?

Het is goed te merken dat de zaadjes van mijn gele courgette het derde seizoen ingaan. een van de vier is maar opgekomen. Toch maar nieuwe kopen...ook geen straf.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik heb vandaag maar eens de tomatenplantjes dus omgepot en de sla, sommigen omgepot, sommigen in volle grond gezet. Die omgepotte sla, ook buiten laten staan, wel nog overdekt op veranda. En 4 dingen omgepot waarvan ik geen idee heb wat het is, maar ook al een tijdje niet meer groeiden.

Ik heb overigens geen nachtvorst gehad de afgelopen 2 weken en verwacht deze ook niet (centrum A'dam scheelt een paar graden).

@ louise, als je doelt op die maankalender echt geen enkel idee, maar mijn peulen buiten doen het hartstikke prima, dus komt vast goed.

Had beloofd om vorige week nog foto van mn bordermuurtje te plaatsen, dat was ik vergeten, dus bij deze;

http://i39.tinypic.com/34ta1x3.jpg

Bij Gods gratie moet deze dus blijven staan... Hij zit 3 of 4 lagen diep in de grond, maar wel op zand, omdat ik geen zin had om beton te storten.

Die rare hoeken in de bocht is dus écht bewust, haha. Hier had ik een idee mee met plantjes/rotsplantjes/hangplantjes en dan een 'ronde' hoek, maar dat moet dus nog goedkomen, zoals je ziet. Het is nogal een bende (zoals ook te zien:D) maar tuin was dus vorige maand nog compleet leeg.

Morgen ga ik aan de binnenkant de aarde storten, zodat het dus echt een verhoogde border wordt. Kan ik de klimplanten die ik daar enkele weken terug tegen de schutting had geplaatst er weer uithalen en terugplaatsen, lol:D Het moet dus gaan aflopen en er moeten zo heel leuk plantjes over de rand gaan hangen enzo...Lang verhaal kort... er staat nu wel een muurtje, maar eigenlijk moet alles nog gebeuren ;)
Klinkt als leuke plannen Zazu! Ik heb de luxe dat ik afgelopen december in een huis met echt leuk aangelegd tuintje ben terecht gekomen, met mooie oude heesters en boompjes en heel veel groen. Erg leuk. Dus eerst maar een jaar aankijken wat het allemaal doet voor ik weer nieuwe plannen ga verzinnen. Hoewel ik 1 ding redelijk zeker weet: Ergens wil ik een kronkelhazelaar. Is misschien ook een beetje jeugdsentiment, maar ik vind ze echt prachtig. Nog even goed bedenken waar.

Summer, gefeliciteerd!

Mijn peulen gaan ook al prachtig buiten Louise, dus komt inderdaad vast goed. Hoewel alles wel merkbaar heel veel langzamer groeit, nu het minder zonnig is.
Hoi,

Hoe gaat het met jullie moestuintjes? Zit er alweer vordering in? Hier gebeurt er eigenlijk vrij weinig. Alles blijft een beetje hangen op het punt waar ze geeindigd zijn toen het mooi weer was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven