Plaatpizza

15-04-2012 17:34 26 berichten
Ik wil zaterdag twee hele grote plaatpizza's maken (of laten maken door manlief).

Wie heeft een beproefd recept voor een lekker knapperige en dunne bodem?

De saus maak ik denk ik van de basis voor de lasagna die ook geserveerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Lekker!!
http://foodish.nl/zelf-een-pizzabodem-maken/

Ik kan zelf alleen maar dikke bodems maken....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hoe laat moeten we er zijn?
http://www.koopmans.com/p ... ken/pizzabodem-italiaans/

Zou het hier niet mee gaan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Hé dames, niet dat ik de upjes niet waardeer hoor, maar nog geen tips dus.
Tja, ik maak het altijd gewoon zelf met een deegroller?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Of zeg ik nu iets raars?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
De laatste pizza die wij gemaakt hebben was met roomkaas als bodemsaus. Beetje aanmaken met kerrie en een paar eetleps melk en dan over de bodem uitsmeren.

Verder stukjes ananas en kalkoen of kipfilet erop (vleeswaren)

en dan tenslotte geraspte gruyere of iets wat er op lijkt.

Heerlijk gewoon. Als roomkaas heb ik monchou gebruikt,maar er is vast een nog lichtere versie.

Oh het gaat over de bodem.

Gewoon van zo'n pakket en goed uitrollen.
odi et amo
Ik gebruik ook vaak die van koopmans, voor italiaanse bodem. Die is erg lekker.

Anders is deze ook goed te doen en kan je zo dun maken als je zelf wil:

Ingrediënten

175 gr zelfrijzend bakmeel

30 gr boter

12 cl melk op kamertemperatuur

een halve theelepel zout

Voorbereidingen voor de bodem:

Voor een pizza voor twee personen (of een grote eter):

Neem een grote kom. Schep de bloem in de kom, zodat er een piramidevorm ontstaat. Maak in het midden een kuiltje. Strooi het zout er omheen. Werk de zachte boter door het meel.

Maak het kuiltje dieper en voeg in één keer bijna alle melk toe. Met draaiende bewegingen met de hand de ingrediënten mengen, zodat er een deegbal ontstaat. Een beetje melk toevoegen als dat nodig is.

Leg het deeg op een met bloem bestoven werkblad en kneed het tot een soepel en samenhangend deeg.

Nu kunt u het deeg uitrollen met een deegroller (vergeet niet het werkblad opnieuw met bloem te bestuiven). Vouw de randen van de bodem iets omhoog, om ze straks knapperig te krijgen.

Voordat u de pizza gaat beleggen, kunt u de bodem op een ingevette bakplaat leggen. Daarvoor kunt u olie of boter gebruiken.

U kunt de pizza bakken in een voorverwarmde oven op 240 °C (of 220 °C voor een heteluchtoven), gedurende 13-15 minuten. De pizza wordt dus op hoge temperatuur gebakken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
sorry, maar ik kwijl er ook even bij.
Hoihoi,

Mijn vader gebruikte altijd de pakketjes van de ah. Die staan in het koelschap en bevatten naast het deeg ook de rode saus(rest ingredienten moet je dus nog los kopen). Op de verpakking staat dat je het deeg voor de bodem direct kunt beleggen met de saus en de rest, maar mn vader heeft de bodem altijd eerst nog verder uitgerold en vervolgens 5 minuten in de oven om alvast voor te bakken. Als je daarna de saus etc op de bodem doet en de pizza nog in de oven zet, tussen 7 en 15 minuten, dan is de bodem echt lekker knapperig en het beleg ook gaar! Maar dit is dus wel tegen de adviezen op de verpakking in, want als j die opvolgt dan wordt het een plakkerige natte bedoeling.

Succes!
Ik pak altijd de blikjes in het koelvak met de verse pizzabodem van het AH merk.

Als je die uitrolt, net als danerolles croissants, rol ik m net even iets verder door en rek ik het deeg even uit. Hierdoor wordt hij gewoon dun en heel knapperig. Ik vind het de lekkerste bodem voor plaatpizza die er is! Er zijn er trouwens net twee op hier
Nikkeltje, ik gebruik die van ah ook en bak ze niet voor, en mijn bodems zijn gewoon superknapperig hoor!
Ik maak altijd een plaatpizza met het volgende recept. Is van een bevriende italiaan met pizza restaurant..

250 gr meel

1 theelepel zout

1,2 dl water lauwwarm

1 eetlpl olijfolie

Half zakje gist (ca 2 theelepels)

Alle ingredienten tot een soepel deeg kneden. Gist als laatste toevoeging zodat het niet direct in contact met het zout komt. Dan ca 45 min onder een natte theedoek op een warme plaats laten rijzen. Rijzen is echt heel belangrijk!! Dan dun uitrollen beleggen en in ongeveer 12 min in hete oven (250 graden) bakken
quote:norma_jeane schreef op 15 april 2012 @ 17:51:

Of zeg ik nu iets raars?

Nee hoor.

Ik wilde graag een recept, die pakjes ken ik en vind ik niet zo lekker. Net als het kant en klaar deeg. Best oké voor een keer, niet voor een feestje.

Floortje, ik denk dat ik jouw recept ga proberen. Alleen even goed kijken hoeveel ik nodig zal hebben.
Bedankt allemaal voor het meedenken!
quote:nikkeltje89 schreef op 15 april 2012 @ 17:55:

Hoihoi,

Mijn vader gebruikte altijd de pakketjes van de ah. Die staan in het koelschap en bevatten naast het deeg ook de rode saus(rest ingredienten moet je dus nog los kopen). Op de verpakking staat dat je het deeg voor de bodem direct kunt beleggen met de saus en de rest, maar mn vader heeft de bodem altijd eerst nog verder uitgerold en vervolgens 5 minuten in de oven om alvast voor te bakken. Als je daarna de saus etc op de bodem doet en de pizza nog in de oven zet, tussen 7 en 15 minuten, dan is de bodem echt lekker knapperig en het beleg ook gaar! Maar dit is dus wel tegen de adviezen op de verpakking in, want als j die opvolgt dan wordt het een plakkerige natte bedoeling.

Succes!Eindelijk ons probleem opgelost: wij moeten de pizza altijd eerst afgieten...:'-(
Helene, het recept wat ik schrijf is voor 1 plaatpizza, normale maat oven. Je moet hem wel echt dun uitrollen en dat lukt pas als het deeg goed gerezen is.

Succes! We eten vaak pizza en maken hem altijd zo.
Oke, dan zou ik 3 porties deeg nodig hebben.

Het gaat om een oven formaat 6-pitsfornuis.
geen flauw idee Helene, ik heb een normale oven en dan vul ik precies mooi 1 bakplaat.

Maar als je deeg overhoudt kan je dat ook gewoon los bakken met beetje olijfolie en zou erover, niet zo dun uitrollen en dan heb je heerlijk italiaanse broodjes!
Oh, echt? Klinkt helemaal goed. Super bedankt!

De rest is vrijwel allemaal kant en klaar (lees: kaas, worst en een salade), dus een beetje werk is niet erg.
Gewoon een basisrecept nemen voor deeg (bijv. van Floortje) en dan lekker dun uitrollen. Evt. even 5 minuutjes voor bakken in de hete oven voordat je de ingredienten erop legt. Succes!
Pizza

Met griesmeel. Klinkt heel gek maar is echt super lekker!
Ik ben niet zo van de hele super dunne bodems, ja ik vind van de pizzaria de houtoven bodems lekker maar mijn oven weigert dat goed voor elkaar te krijgen.

Als je een iets dikkere bodem zou willen dan kan je eens kijken of het wat is het pak witbroodmix van Koopmans en aan de zijkant dacht ik staat het pizza gerecht. Mijn moeder maakte dat vroeger zo. Kan het nog ruiken als ik eraan denk. Laatst wel een keer gemaakt zo toen ik geen brood meer had als lunch. Alleen kaas erop en tomaat uit blik, uienringen, oregano, heerlijk.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven