Geld & Recht alle pijlers

Debat op 2 geen cent meer te makken

15-04-2012 12:02 773 berichten
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1248379

Steeds meer mensen kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Het neemt zulke grote vormen aan dat ze zelfs geen geld meer hebben voor eten. En dus zijn ze overgeleverd aan de voedselbank.

Het gaat niet alleen om mensen die al in de bijstand leven, maar ook juist gezinnen voor wie tot voor kort nog niet zoveel aan de hand was. Vóór de economische crisis.

Wat vonden jullie van de uitzending?
Alle reacties Link kopieren
quote:lamaatje schreef op 16 april 2012 @ 12:06:

Voor mij persoonlijk speelt dit probleem niet zo.

Ik wou alleen maar aangeven dat het allemaal niet gemakkelijk is voor iedereen.Dat kan. Maar het leven ís ook niet altijd makkelijk en de mensen waarvan jij mss denkt dat het ze altijd meezit hebben vaak ook genoeg meegemaakt en het moeilijk gehad. Je ziet niet altijd alles aan de buitenkant.
Ik heb al vaker voorgesteld om de HRA af te schaffen en er ook een toeslag van te maken. Dan kun je die netjes afbouwen boven een bepaald inkomen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:liv_1 schreef op 16 april 2012 @ 12:14:

[...]

Dat kan. Maar het leven ís ook niet altijd makkelijk en de mensen waarvan jij mss denkt dat het ze altijd meezit hebben vaak ook genoeg meegemaakt en het moeilijk gehad. Je ziet niet altijd alles aan de buitenkant.

Ik denk helemaal niet dat er mensen zijn die het allemaal meezit.

Waar lees je dat?
odi et amo
quote:liv_1 schreef op 16 april 2012 @ 12:13:

[...]

Nee hoor. In vergelijking met derde wereld landen hebben we hier niet veel te klagen, maar dat zei ik eerder ook al. Ja, je kúnt overal over klagen, maar dan stel je je gewoon aan. Vind ik dan.Ik ben heel erg benieuwd naar je leeftijd.
quote:lamaatje schreef op 16 april 2012 @ 12:12:

HRA telt niet alleen voor hoge inkomens hoor.

En als we dan toch gaan vergelijken. Mensen met een eigen huis betalen ook meer belasting aan de gemeente omdat ze eigenaar zijn. En als de kachel kapot is komt er geen meneertje van de woningbouwvereniging.

Als in een huur woning iets kapot gaat komt er idd iemand van de woning bouw wel zo voordelig echter zitten daar voor de huurders net zo goed kosten aan of dacht je dat alles even gratis gemaakt werd?

Die mensen moeten ook betaald worden!
ok en dan heb je overal op bezuinigd waar je maar op kunt bezuinigen, koop je alleen nog bij de aldi etc en dan nog kom je geld te kort, ook eigen schuld?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wij betalen service kosten voor die mijnheer die de kachel komt repareren.En als er renovatie komt gaan de huren omhoog.
quote:lamaatje schreef op 16 april 2012 @ 12:18:

[...]

Ik denk helemaal niet dat er mensen zijn die het allemaal meezit.

Waar lees je dat?Je zegt dat het niet gemakkelijk is voor iedereen, daarmee suggereer je dat het voor anderen wél makkelijk is.
quote:ronniemitchel schreef op 16 april 2012 @ 12:22:

[...]

Als in een huur woning iets kapot gaat komt er idd iemand van de woning bouw wel zo voordelig echter zitten daar voor de huurders net zo goed kosten aan of dacht je dat alles even gratis gemaakt werd?

Die mensen moeten ook betaald worden!

Heb je het nu over die paar euro servicekosten in de maand?

Voor de rest is alles gratis hoor.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 16 april 2012 @ 12:24:

[...]

Voor de rest is alles gratis hoor.En je denkt dat het echt niet wordt mee gerekend in de huurprijs?
quote:redband schreef op 16 april 2012 @ 12:21:

[...]

Ik ben heel erg benieuwd naar je leeftijd.

Waarom? Ik kom niet net kijken als je dat bedoelt en ik ben aardig door de wol geverfd. Heb zelf geleefd van erg weinig geld, heb bijstandsuitkering gehad, verder nog iets?

Ik geloof dat de meesten hier mijn leeftijd wel weten.

En als je dus een andere mening hebt dan de jouwe ben je naief of zo? Apart.
@lamaatje, ik schreef hier boven al ergens dat er ook mensen door domme, stomme pech in de problemen komen.

Maar ik heb inmiddels al zoveel mensen met loonbeslagen aan mijn bureau gehad, dat ik echt de stelling wel aandurf dat het wel heel heel vaak verkeerde keuzes zijn die tot problemen leiden.

Hoorde vorige week nog een gesprek op het schoolplein. Twee moeders allebei net hun baan kwijt. De ene zegt voorlopig even pas op de plaats te maken en geen zomervakantie te boeken, de andere heeft gewoon geboekt en zegt er bij wel te zien waar het schip strandt; want "je wilt er toch ook wel even tussenuit".

Nou ken ik beide alleen van zien en ken hun situatie dus verder niet; maar het appeleert wel aan wat ik al jaren roep: keuzes en consequenties.
quote:liv_1 schreef op 16 april 2012 @ 12:24:

[...]

Je zegt dat het niet gemakkelijk is voor iedereen, daarmee suggereer je dat het voor anderen wél makkelijk is.

Als reactie op mensen die zeggen dat het allemaal eigen schuld is.

Dus nu moet je de zaken niet om gaan draaien.

Als je alleen maar discuseert, om te discuseren, kun je m.i

beter ophouden.
odi et amo

[...]

Voor de rest is alles gratis hoor.Ja en?, jouw huis is straks als het helemaal betaald is jouw eigendom, gek he dat je dan alles zelf moet betalen.
quote:redband schreef op 16 april 2012 @ 12:26:

[...]

En je denkt dat het echt niet wordt mee gerekend in de huurprijs?Als ik hier een monteur moet laten komen is het minstens 50 euro per uur, plus voorijkosten en onderdelen.
odi et amo
quote:rosanna08 schreef op 16 april 2012 @ 12:22:

ok en dan heb je overal op bezuinigd waar je maar op kunt bezuinigen, koop je alleen nog bij de aldi etc en dan nog kom je geld te kort, ook eigen schuld? Ja moet je maar bij de Hema je koffie halen scheelt weer ¤0,60,- en verder moet je bij de turk, Appie lidle en aldi kijken , ow jah en niet te vergeten als er in jouw plaats de markt is na 17.00 daar over heen lopen wie weet wat voor eetbaar afval je vind, de schimmel snij je er maar van af
quote:lamaatje schreef op 16 april 2012 @ 12:28:

[...]

Als reactie op mensen die zeggen dat het allemaal eigen schuld is.

Dus nu moet je de zaken niet om gaan draaien.

Als je alleen maar discuseert, om te discuseren, kun je m.i

beter ophouden.Je snapt mijn punt niet. Jij zegt dat het voor sommige mensen moeilijk is. Dat ben ik met je eens hoor, maar ik zeg er alleen bij dat je niet altijd aan de buitenkant kunt zien of iemand het al dan niet moeilijk heeft. En dat het soms kan lijken of het iemand maar aan komt waaien en de ander maar pech heeft, maar dat dat vaak ook maar schijn is en veel te maken heeft met een bepaalde instelling.
quote:liv_1 schreef op 16 april 2012 @ 12:26:

[...]

Waarom? Ik kom niet net kijken als je dat bedoelt en ik ben aardig door de wol geverfd. Heb zelf geleefd van erg weinig geld, heb bijstandsuitkering gehad, verder nog iets?

Ik geloof dat de meesten hier mijn leeftijd wel weten.

En als je dus een andere mening hebt dan de jouwe ben je naief of zo? Apart.

Beledig ik jou of zo?

Tjonge jonge..
quote:lamaatje schreef op 16 april 2012 @ 12:29:

[...]

Als ik hier een monteur moet laten komen is het minstens 50 euro per uur, plus voorijkosten en onderdelen.Ja en?, het is toch straks je eigendom?, daar inversteer je toch in of ben ik nou gek.
Heb ff gekeken naar dat webwinkeltje van die vrouw. Dat gaat m niet worden! Bijna geen keus aan artikelen.
quote:redband schreef op 16 april 2012 @ 12:31:

[...]

Beledig ik jou of zo?

Tjonge jonge..Je komt niet erg aardig over inderdaad.
quote:ronniemitchel schreef op 16 april 2012 @ 12:28:

[...]

Ja en?, jouw huis is straks als het helemaal betaald is jouw eigendom, gek he dat je dan alles zelf moet betalen.

Nee,dat vind ik niet gek, maar dan moet er ook opgehouden

worden om hra te vergelijken met huursubsidie.

Dat is mijn punt. En als je dan wilt vergelijken, moet je het ook met alles doen, dus vadaar die opmerking.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 16 april 2012 @ 12:29:

[...]

Als ik hier een monteur moet laten komen is het minstens 50 euro per uur, plus voorijkosten en onderdelen.

Dat betalen gewone mensen ook voor reparatie wasmachine etc.

Als ze het geld al hebben voor de reparatie

( je kan ook service contract voor je ketel nemen)

[...]

Voor de rest is alles gratis hoor.

Nee, dat zit verdisconteerd in de huur. Je huurt ook de ketel.

Bij huren is verder een duidelijke verdeling van onderhoud dat voor de huurder zelf is en onderhoud dat voor de verhuurder is.

Een grotere verhuurder kan dat onderhoud vaak goedkoper laten uitvoeren dan een particuliere woningeigenaar door of zelf onderhoudsmensen in dienst te hebben of door bv het buitenschilderwerk van een hele straat tegelijk bij een schildersbedrijf aan te besteden waardoor scherper onderhandelen mogelijk is.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:rosanna08 schreef op 16 april 2012 @ 12:22:

ok en dan heb je overal op bezuinigd waar je maar op kunt bezuinigen, koop je alleen nog bij de aldi etc en dan nog kom je geld te kort, ook eigen schuld?

Hoe komt dat dan?

Dat vraag ik me oprecht af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven