Ontslag werknemer
maandag 16 april 2012 om 19:45
Ik ben in het bezit van een kledingwinkel en heb enkele hele fijne medewerksters in dienst. Met uitzondering van een oudere medewerkster (12 urencontract). Zij haalt minder omzet in verhouding met haar collega's, meldt zich vaker ziek, en is niet op haar mondje gevallen tegen mij. Kortom, ik wil haar graag kwijt. Maar omdat zij al vrij lang in dienst is, vind ik het erg moeilijk.
Ik heb al verschillende keren met haar gesproken en ze belooft beterschap, maar het leidt niet tot verbetering.
Het is zelfs zo erg, dat ik me erger aan haar.
Wat te doen....?!?
Ik heb al verschillende keren met haar gesproken en ze belooft beterschap, maar het leidt niet tot verbetering.
Het is zelfs zo erg, dat ik me erger aan haar.
Wat te doen....?!?

maandag 16 april 2012 om 19:55
Ik heb het gevoel dat zij lak heeft aan mijn bedrijf. Het meest erger ik me aan haar geklaag over dat zij altijd wat heeft, hoofdpijn, spier pijn etc. Het voelt alsof zij niet betrokken is in vergelijking met haar collega's. En heb de gesprekken helaas niet uigewerkt en laten ondertekenen omdat wij zo'n klein team vormen. Ik vind dat wel erg officieel om haar meteen te laten ondertekenen. Dat voelt voor mij zo formeel aan. Wat uiteindelijk wel dom is van mij achteraf gezien...
maandag 16 april 2012 om 19:57
Weet je waarom ze zo doet? Beterschap beloven is leuk, maar als er aan de oorzaak van haar verzuim niks verandert, gaat dat niet werken.
En ik zie inderdaad geen duidelijke redenen waarom ze weg zou moeten. Als het alleen is omdat jij haar zat bent, is dat natuurlijk geen rechtsgeldige grond.
Heb je naar je zelf gekeken? Wat zegt het over jou dat jij je aan haar ergert? Is er iets veranderd?
En ik zie inderdaad geen duidelijke redenen waarom ze weg zou moeten. Als het alleen is omdat jij haar zat bent, is dat natuurlijk geen rechtsgeldige grond.
Heb je naar je zelf gekeken? Wat zegt het over jou dat jij je aan haar ergert? Is er iets veranderd?
maandag 16 april 2012 om 19:59
Ze is 15 jaar in dienst en heeft een vast contract. We hebben 1x in de 3 maanden werk overleg en worden de dingen besproken. Het is erg moeilijk om iemand te ontslaan in zo'n kleinschalig bedrijf en tevens hecht team. Ik denk dat mijn grootste fout is dat wij te vriendschappelijk met elkaar zijn omgaan inhet begin....

maandag 16 april 2012 om 20:01
Nou, dan zou ik toch echt gaan beginnen om een aantal aandachtspunten op papier te zetten en haar te laten mede ondertekenen. Zij zal zich de ernst van de situatie niet realiseren. Wie weet gebeurt dat wel, wanneer je haar officieel gaat aanspreken op haar houding en gedrag. Je runt een bedrijf, geen vrijblijvende instelling waar alles om het personeel gaat.
maandag 16 april 2012 om 20:01
quote:parelmoertje schreef op 16 april 2012 @ 19:59:
Ze is 15 jaar in dienst en heeft een vast contract. We hebben 1x in de 3 maanden werk overleg en worden de dingen besproken. Het is erg moeilijk om iemand te ontslaan in zo'n kleinschalig bedrijf en tevens hecht team. Ik denk dat mijn grootste fout is dat wij te vriendschappelijk met elkaar zijn omgaan inhet begin....
En geen functionerings- gesprekkken?
Geen (persoonlijke) doelen vastgesteld?
Geen aandachtspunten vastgelegd?
Geen competenties besproken?
Niets ondertekend?
Dan kan je heel heel heel weinig
Zeg maar niets.
En geen functionerings- gesprekkken?
Geen (persoonlijke) doelen vastgesteld?
Geen aandachtspunten vastgelegd?
Geen competenties besproken?
Niets ondertekend?
Dan kan je heel heel heel weinig
Zeg maar niets.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 16 april 2012 om 20:05
maandag 16 april 2012 om 20:07
Je kunt haar niet zomaar ontslaan. Een ontslagvergunning kun je verkrijgen via het UWV, check www.uwv.nl, maar wordt alleen verleend bij bepaalde redenen. Zie voor info
http://www.uwv.nl/Werkgev ... slag_aanvragen/index.aspx
Ontslag via de kantonrechter kan gezien het lange dienstverband leiden tot hoge kosten. Je kunt ook in overleg (met wederzijds goed vinden) uit elkaar.
Je kunt een dossier over haar aanleggen, maar je zou haar ook eens kunnen vragen of zij nog wel blij is met haar baan? evt vragen of zij tips heeft om winkel te verbeteren of om het werken in de winkel te verbeteren?
Door haar meer te betrekken kun je checken of zij bereid is om haar houding aan te passen.
http://www.uwv.nl/Werkgev ... slag_aanvragen/index.aspx
Ontslag via de kantonrechter kan gezien het lange dienstverband leiden tot hoge kosten. Je kunt ook in overleg (met wederzijds goed vinden) uit elkaar.
Je kunt een dossier over haar aanleggen, maar je zou haar ook eens kunnen vragen of zij nog wel blij is met haar baan? evt vragen of zij tips heeft om winkel te verbeteren of om het werken in de winkel te verbeteren?
Door haar meer te betrekken kun je checken of zij bereid is om haar houding aan te passen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 16 april 2012 om 20:12
Misschien is het een optie om in plaatst van de mogelijkheden om haar te ontslaan te bespreken wat je van elkaar verwacht. Wat zijn de redenen waarom zij zich zo opstelt. Kan je als leidinggevende hier iets aan veranderen. Misschien verantwoordelijke taken geven, waardoor iemand meer betrokken is. Ga een frequent verzuimgesprek met haar aan. Wat is de achterliggende reden van haar vele ziekmeldingen. Houd beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken.
Bevestig gemaakte afspraken aan haar en evalueer deze regelmatig (werk aan dossier opbouw).
Succes!
Bevestig gemaakte afspraken aan haar en evalueer deze regelmatig (werk aan dossier opbouw).
Succes!

maandag 16 april 2012 om 20:14
maandag 16 april 2012 om 20:17
quote:nellaaa schreef op 16 april 2012 @ 20:13:
Zorg dat je dan wel met alle personeelsleden die gesprekken hebt en niet alleen met haar.Juist ja. Gooi het eventueel op een instantie ( 'Ik moet van overheid/verzekering officieel met jullie omgaan vanaf nu'). Gesprekken voeren, doelen vastleggen etc.
Zorg dat je dan wel met alle personeelsleden die gesprekken hebt en niet alleen met haar.Juist ja. Gooi het eventueel op een instantie ( 'Ik moet van overheid/verzekering officieel met jullie omgaan vanaf nu'). Gesprekken voeren, doelen vastleggen etc.