Geld & Recht alle pijlers

Arbeidsongeval en zorgkosten

18-04-2012 16:48 41 berichten
Even een vraagje. Mijn man heeft onlangs een arbeidsongeval gehad. Niets ernstigs, maar wel vervelend en een bezoekje aan het ziekenhuis, huisarts en zorgmiddelen waren wel noodzakelijk. Er is, waarschijnlijk, geen sprake van blijvend letsel. Echter zal dit voor ons wel wat nadelige gevolgen hebben in de zorgkosten (eigen risico, een niet vergoede geneesmiddelen). Zou het raar zijn om deze kosten te declareren bij de werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Is dat niet gewoon de verzekering van zijn werk die tussenkomt? Wanneer ik een arbeidsongeval heb, hoef ik zelfs niets te betalen, alle facturen worden meteen naar mijn werk gestuurd.
De voor iedereen geldende eigen bijdrage wordt geacht door de werknemer zelf opgehoest te worden, maar alle kosten daar bovenop kun je zeker claimen bij de werkgever!
Oh das jammer... dat eigen risico is toch ook een flinke kostenpost.
Ik bedoel dan het standaard eigen risico vanuit de overheid (200zoveel euro geloof ik?) en niet eventueel verhoogd eigen risico wat je zelf in de polis bent overeen gekomen.
Ligt er aan wat er gebeurd is. Is het de schuld van de werkgever. Was er een onveilige sitautie of was er medeschuld door de werknemer?

In het eerste geval kun je alles claimen. tot de reiskosten aan toe.

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering?
quote:Tuorrebout schreef op 18 april 2012 @ 17:02:

Oh das jammer... dat eigen risico is toch ook een flinke kostenpost.Mijn man heeft vorige jaar ook een bedrijfongeval gehad en kon zijn eigen risico, wat hij tot die tijd niet had aangesproken, bij zijn werkgever declareren. Inclusief alle bijkomende kosten die voortvloeide uit dat ongeval.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:cupcakegirl schreef op 18 april 2012 @ 17:10:

Ligt er aan wat er gebeurd is. Is het de schuld van de werkgever. Was er een onveilige sitautie of was er medeschuld door de werknemer?

In het eerste geval kun je alles claimen. tot de reiskosten aan toe.

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering?Hij is lid van de bond, maar we willen het niet op de spits drijven. Het is de schuld van beide denk ik. Er was al jaren iets stuk, maar als je een bepaalde handeling verrichte gaf het geen probleem. Die dag was het echter té druk waardoor er in de haast die bepaalde handeling niet is verricht. Had hij er goed bij stil gestaan dan was het niet gebeurd, maar ja ongevallen gebeuren altijd in een onbewaakt ogenblik. Hij heeft ook een verhoogd eigen risico. We wachten eerst wel af wat de kosten zullen zijn, maar ik vroeg het me gewoon even af.
quote:Tuorrebout schreef op 18 april 2012 @ 17:32:

[...]

Hij is lid van de bond, maar we willen het niet op de spits drijven. Het is de schuld van beide denk ik. Er was al jaren iets stuk, maar als je een bepaalde handeling verrichte gaf het geen probleem. Die dag was het echter té druk waardoor er in de haast die bepaalde handeling niet is verricht. Had hij er goed bij stil gestaan dan was het niet gebeurd, maar ja ongevallen gebeuren altijd in een onbewaakt ogenblik. Hij heeft ook een verhoogd eigen risico. We wachten eerst wel af wat de kosten zullen zijn, maar ik vroeg het me gewoon even af.Weet de vakbond dat? Arbeidsinspectie zal niet blij zijn met ondeugelijke machines.
Een kennis van mij heeft vorig jaar 'n zwaar arbeidsongeval gehad (is wel volledig hersteld gelukkig) en heeft niet alleen alle kosten maar ook 'n extra schadeclaim van 'n paar duizend euro gekregen. Zet er je rechtsbijstand maar op als er vanuit de werkgever niets komt.
quote:Tuorrebout schreef op 18 april 2012 @ 17:32:

[...]

Hij is lid van de bond, maar we willen het niet op de spits drijven. Het is de schuld van beide denk ik. Er was al jaren iets stuk, maar als je een bepaalde handeling verrichte gaf het geen probleem. Die dag was het echter té druk waardoor er in de haast die bepaalde handeling niet is verricht. Had hij er goed bij stil gestaan dan was het niet gebeurd, maar ja ongevallen gebeuren altijd in een onbewaakt ogenblik. Hij heeft ook een verhoogd eigen risico. We wachten eerst wel af wat de kosten zullen zijn, maar ik vroeg het me gewoon even af.De werkgever is verantwoordelijk voor de veiligheid van de machines. Als deze machine nog steeds stuk is, heb je 'n goeie zaak voor 'n schadeclaim.
Ondeugdelijk materiaal daar is de werkgever verantwoordelijk voor.

Zoals gezegd,laat de rechtsbijstandverzekering,als je die tenminste hebt,er naar kijken.
Bij mij wordt dan ook alles door de werkgever vergoed hoor! Wel eens mijn enkel gebroken met volleybal tijdens de dienst. Kreeg alles vergoed.
Dank voor de antwoorden. We weten natuurlijk niet precies wat de kosten uiteindelijk allemaal zullen zijn, maar we waren bij de apotheek voor één verband ad. Euro 20. Dat zette mij even aan het denken over de overige kosten. Eerst maar eens kijken wat het allemaal gaat kosten. Het is in ieder geval wel gemeld op het werk. Ze gaan het ook direct maken. Het is een groot concern dus ze zullen dit niet laten versloffen.
NIET afwachten!!! Het gaat niet om de kosten, het gaat vooral om 'n terechte schadeclaim omdat de werkgever verzuimd heeft zijn ondeugdelijk materiaal te laten repareren of vervangen.

GA dus naar die rechtsbijstand of juridisch loket als je dat niet hebt en zorg dat je je vanaf het begin goed laat voorlichten zodat je er zo goed mogelijk uitspringt. Vertrouw niet op de werkgever, die zal proberen de vergoeding zo laag mogelijk te houden en met jouw huidige afwachtende instelling zou ie er nog mee weg kunnen komen ook...
Ga er svp niet zo laks mee om, maar stel het bedrijf aansprakelijk. Kan je wel zeggen dat je het niet op de spits wil drijven, maar als puntje bij paaltje komt, vliegt je man ook de laan uit als het slecht gaat met het bedrijf. Daarnaast weet je niet of er gevolgschade zal zijn in de toekomst.

Dit is een typisch geval van bedrijfsongeval, werkgever had ervoor moeten zorgen dat je man in een veilige situatie zijn werkzaamheden kan uitvoeren! Melden dus.....
Inderdaad vooral niet laks zijn! Het is 'n groot concern schrijf je, die zullen je als je zonder advocaat komt wellicht met 'n leuk zoethoudertje afschepen, terwijl die advocaat er het 3-dubbele voor je uit kan slepen.
quote:elninjoo schreef op 18 april 2012 @ 19:31:

Inderdaad vooral niet laks zijn! Het is 'n groot concern schrijf je, die zullen je als je zonder advocaat komt wellicht met 'n leuk zoethoudertje afschepen, terwijl die advocaat er het 3-dubbele voor je uit kan slepen.

Deels heb je gelijk, maar we leven nog steeds in NL en niet in Amerika. Het 3 dubbele eruit slepen gaat echt niet gebeuren, maar uiteindelijk gaat het daar ook niet om. Je moet gewoon alle, maar dan ook alle onkosten vergoed krijgen. Denk hierbij ook aan eventuele paracetamol die je bij Kruidvat koopt etc.

Ik zit midden in een letselschadetraject en heb een hele goeie letselschadeadvocaat, maar dan nog gaat alles maar erg moeizaam. En mijn tegenpartij heeft inmiddels schade erkend en is ook een heel groot concern.
quote:Tuorrebout schreef op 18 april 2012 @ 19:08:

Dank voor de antwoorden. We weten natuurlijk niet precies wat de kosten uiteindelijk allemaal zullen zijn, maar we waren bij de apotheek voor één verband ad. Euro 20. Dat zette mij even aan het denken over de overige kosten. Eerst maar eens kijken wat het allemaal gaat kosten. Het is in ieder geval wel gemeld op het werk. Ze gaan het ook direct maken. Het is een groot concern dus ze zullen dit niet laten versloffen.Breng de werkgever officieel op de hoogte dat je hen aansprakelijk stelt en dat je de kosten op hun verhaalt. Je kunt dan, als alle rekeningen binnen zijn, ze indienen bij de werkgever. Wel even kopietjes maken.
TO zou volgens mij rustig alleen de zorgkosten terugvragen zonder extra schadeclaim, vandaar dat ze er met advocaat altijd veel meer kan uitslepen, ook al zijn het hier helaas geen amerikaanse bedragen. Maar alles wat je kunt krijgen is mooi meegenomen!

Heb ook ooit 'n ongeval gehad (niet tijdens werk, maar op reis) en buiten de extra vrije tijd vanwege herstel, kreeg ik ook nog bijna 2000 euro netto schadevergoeding. Da's toch 'n leuke vergoeding voor 'n gebroken hand
Ik wens je veel succes.

Hoop dat de werkgever van je man schappelijker en beter verzekerd is dan die van mijn vriend.

Die heeft na twee jaar nog geen cent gezien en een niet zo prettige sfeer op het werk.
quote:elninjoo schreef op 18 april 2012 @ 19:46:

TO zou volgens mij rustig alleen de zorgkosten terugvragen zonder extra schadeclaim, vandaar dat ze er met advocaat altijd veel meer kan uitslepen, ook al zijn het hier helaas geen amerikaanse bedragen. Maar alles wat je kunt krijgen is mooi meegenomen!

Heb ook ooit 'n ongeval gehad (niet tijdens werk, maar op reis) en buiten de extra vrije tijd vanwege herstel, kreeg ik ook nog bijna 2000 euro netto schadevergoeding. Da's toch 'n leuke vergoeding voor 'n gebroken hand

Deels heb je wel gelijk, het was nalatigheid van de werkgever. Die had moeten zorgen dat de machine correct en veilig had gewerkt.

Het probleem met "trucjes" om een machine of apparaat werkend te krijgen is dat de veiligheidsfunctie dan omzeild wordt.
Lijkt me dat het bedrijf de zorgkosten moet betalen. Maar ook het eigen risico? Een bewust hoger eigen risico is toch juist eigen risico?

Over wat EN zegt: ik zou met een relatief klein ongeval en geen blijvend letsel niet met een rechtzaak een schadevergoeding eisen.. Dat lijkt me nou niet echt prettig voor de werksfeer, zeker als je man denkt daar voorlopig nog prettig te werken...
quote:Siepel schreef op 18 april 2012 @ 19:54:

Lijkt me dat het bedrijf de zorgkosten moet betalen. Maar ook het eigen risico? Een bewust hoger eigen risico is toch juist eigen risico?

Over wat EN zegt: ik zou met een relatief klein ongeval en geen blijvend letsel niet met een rechtzaak een schadevergoeding eisen.. Dat lijkt me nou niet echt prettig voor de werksfeer, zeker als je man denkt daar voorlopig nog prettig te werken...Tot op zekere hoogte is het eigen risico inderdaad eigen risico, maar...........in mijn geval is mijn ongeval veroorzaakt doordat opdrachtgever heeft verzuimd een veilige werkplek te creëren. Daardoor zijn zij dus aansprakelijk voor álle kosten die voortvloeien uit het ongeval, dus ook mijn eigen risico. Ik heb deze zelfs voor zowel 2011 als 2012 moeten betalen, gezien ik al 6 maanden thuis zit en onder behandeling ben van o.a. fysio (3x per week). Ook extra stookkosten, elektra etc zal in de kosten worden opgevoerd en dit zijn nog maar een paar kleine voorbeelden. M.a.w. Vergis je hierin dus niet, kosten lopen snel op!
En het verplichte eigen risico is geen keuze natuurlijk. Daar heb je geen geld bespaard door dit risico te lopen, het is je gewoon opgelegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven