Buurkinderen en spelen

18-04-2012 21:32 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even kijken hoe ik dit het beste kan omschrijven...

Op de eerste dag dat we in ons minihuisje kwamen wonen was er operns het driejarige buurmeisje in ons huis aan het spelen met mijn twee kinderen. Ik heb haar netjes teruggebracht en uitgelegd dat ze zo maar bij ons binnen was. Je weet immers nooit bij wie ze dat nog meer doet en wat er kan gebeuren. Het buurmeisje komt nu twee doideweekse dagen hier spelen en soms gaan we naar haar. Als we in het weekend thuis zijn staat ze om 8 uur al voor de deur en ook op eerste paasdag. Ze ziet ons ook thuiskomen en komt gelijk naar ons toe. Voor zo ver ik het weet heeft ze het goed thuis maar wil ze gewoon vaak hier zijn. Volgens haar moeder is ze heel down als ze niet kan spelen.

Ik vind het zo moeilijk om nee te zeggen maar vanwege leerproblemen van een van mijn kinderen heb ik middagtijd nodig om dingen met hem te doen (we moeten kezen en woordjes oefenen).

Hoeveel playdatea, incl spontane aanbellers, is bij jullie normaal? Voelen jullie je verplicht om spontane playdates plaats te laten vinden als je lekker in de tuin zit? Ik durf bijna niet meer in de tuin te gaan zitten... Afgelopen zomer minder last van gehad vanwege geen zomer...
Naja, zo wordt je een gevangene in je eigen huis. Ik zou die ouders er op aanspreken hoor, dat er alleen nog maar in overleg gespeelt kan worden en dat je het niet op prijs stelt dat ze in het weekend elke dag aan de deur staat.

Voor die ouders is dat lekker makkelijk, jullie zijn gratis oppas op deze manier. Laat ze dat meisje zelf eens gaan vermaken.
Gewoon zeggen dat ze nu niet kan komen spelen als het niet uitkomt. Eventueel erbij zeggen dat het wel over een uur kan of zo. En als je in de tuin zit zou ik ze gewoon laten spelen, als je daar last van hebt (bijvoorbeeld te luidruchtig) dan zou ik gewoon corrigeren.

Lijkt mij dat jij bepaalt wat er in jouw huis gebeurt en niet het buurkind. Kind zal bovendien ook moeten leren dat ze nou eenmaal niet altijd haar zin kan krijgen hoor.
Hee wat vervelend voor je. Maar het leerprobleem van je zoon lijkt me een supergoed excuus. Je kunt iets zeggen als " we zijn nu even bezig, hij komt je straks ophalen". Voor mij zou ook meewegen hoe het spelen gaat. Als jouw kinderen het leuk vinden om met buurmeisje te spelen, en dat gaat ook lief en zoet, dan hebt jij als het goed is juist extra veel tijd om zelf lekker met de krant in je tuin te zitten. Als het een buurmeisje is dat heel veel van je aandacht vraagt zou ik wel duidelijk zijn anders gaat het ten koste van jouw weekend. Maar als je niet meer in je eigen tuin durft te zitten heb je denk ik wel een punt bereikt dat je actie moet indernemen. En dat doe je ook, met dit topic. Ik hoop dat je goede tips krijgt.
Jeetje, wat laat je je ringeloren door een peuter. Beetje moeite met nee zeggen? ;)
Ga in therapie!
Hoe oud zijn die van jou? En ga jij altijd mee als jouw kinderen bij dat buurmeisje spelen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou toch nee zeggen. Jij wil tijd met je kind en jij vind het teveel. Ik vind 8 uur ook geen tijd om bij een ander aan te kloppen. Tijd voor een gesprekje met de buren. Als het meisje zich niet vermaakt is dat toch echt hun probleem en niet het jouwe.

Je mag best nee zeggen!
tsja daarom ga je dus in een "kindvriendelijke"wijk wonen. Wees blij dat jouw kinderen een speelkameraadje in de buurt hebben. Het is ook nooit goed in dit land.

En als je met jouw probleemkind bezig bent kan je andere kind toch met hem spelen?
Ik ben 20 maar mijn buurmeisje van 5 stond ook regelmatig opeens binnen om met de kat te spelen. Als ik even boven was zat ze opeens op de bank en dergelijke. Eerste keer vond ik het wel grappig, daarna heb ik haar elke keer naar huis gebracht met de zin "Eerst vragen of je mag komen." Het werkte niet, tegen de buurvrouw zei ze dat ze buiten ging spelen maar ze kwam altijd hierheen.

Na een tijdje maar gewoon de poortdeur op slot gehouden. Sneu maar ik werd er echt een beetje gek van, vond het niet eens een leuk kind.

Na een week of 2 deed ze het niet meer gelukkig.
@Moep: Ik snap niet waarom TO een excuus moet hebben. Je gaat als volwassene toch geen verantwoording afleggen tegen je buurkind of buurvrouw/buurman?

Gewoon "Nee, het komt nu niet uit." en daar moeten ze het maar mee doen hoor.
quote:leentjedb schreef op 18 april 2012 @ 21:43:

Gewoon "Nee, het komt nu niet uit." en daar moeten ze het maar mee doen hoor.Eens!
Hier wordt er heel veel heen en weer gespeeld tusen mijn kinderen en de buurkinderen, maar wel altijd nadat er eerst gevraagd of de ander zin heeft om te spelen en of het mag van de resp ouders. Mijn zoon en hun oudste (5 en 6 jaar) willen bijna altijd wel spelen en het kan ook bijna altijd wel maar als het een keertje niet kan dan wordt dat gewoon gezegd en is het ook goed. Mijn dochter is pas 20 maanden maar "speelt" wel graag met hun jongste (15 maanden) maar dan ben ik er altijd bij, gelukkig kan ik het ook altijd goed vinden met de buurvrouw dus dan drinken wij gezellig een kopje thee terwijl de kinderen spelen. Maar ik voel me nooit bezwaard om nee te zeggen als ik een keer geen zin en volgens mij geldt dat andersom net zo.

Oh, en 8 uur 's ochtends zou ik echt niet goed vinden, hier mag het vanaf een uur of elf.
Waarom ga je niet naar die ouders en zeg je ze hun kind bij te houden?
Ik zou het eerst bespreken met haar moeder.

Dat het niet altijd uitkomt en jullie zeker in het weekend niet zo vroeg visite willen.

Blijft het dan doorgaan zou ik het kindje naar huis sturen.

Kindvriendelijke buurt is geweldig maar je zit niet in een woongemeenschap.

Klinkt alsof buuf het wel makkelijk vind zo.
quote:leentjedb schreef op 18 april 2012 @ 21:43:

Gewoon "Nee, het komt nu niet uit." en daar moeten ze het maar mee doen hoor.Helemaal mee eens.
Prrrr, mauw miawwwww.
Hoe vinden je kinderen het eigenlijk om met dit buurkindje te spelen?

Als het niet uitkomt, komt het niet uit. Maar als de kids het verdre gezellig hebben: geen probleem toch?

En als je er problemen mee hebt dat ze steeds bij jullie zit, laat jouw kinderen dan wat vaker daarheen gaan.

En met de ouders afspraken maken, dat 8 uur echt te vroeg is.
Moeten jullie kezen?

Zonder gekheid; ik zou er gewoon paal en perk aan stellen en om 8 uur al aan de deur zou ik veel te vroeg vinden. Als het niet uitkomt komt het niet uit en dan volgende keer beter.
Ik vraag altijd aan mijn kinderen. Willen zij niet spelen, dan houdt het meteen op. En uit ervaring weet ik dat het spelen met z'n 3-en ook nooit goed gaat, dus als er al iemand speelt, heeft de spontane langskomer gewoon pech. En om 8 uur 's ochtends?? Daar zou ik heel snel klaar mee zijn! Ik zou daar echt iets van gaan zeggen. Stel dat mijn kinderen zoiets al zouden zeggen (om 8 uur 'mogen we naar die en die toe?'..), dan houd ik dat natuurlijk gewoon tegen, want dat kan gewoon niet.
Als het niet uitkomt gewoon nee zeggen nu kan het niet klaar uit ze heeft niks te willen als het niet kan moet ze weer naar huis.

En als ze verdrietig is omdat ze niks te spelen heeft dan moet haar mama haar maar vermaken (wat heel heel logisch is)
Een driejarig meisje dat zomaar bij jullie naar binnen wandelt, zonder dat een ouder haar achterna komt? Jij moet haar gaan terugbrengen? Ze staat om 8 uur 's ochtends bij jullie voor de deur? Heel bijzondere situatie, heel bijzondere ouders waarschijnlijk.

Haar ouders zijn verantwoordelijk voor haar welzijn, niet jij. Je bent niet de gratis oppas, en als het meisje down is omdat ze niet kan spelen is dat het probleem van de ouders en niet van jou en je kinderen. Inderdaad gewoon nee zeggen, als het je niet uitkomt.
En inderdaad 8 uur is gewoon veels te vroeg dan zijn wij nog niet eens aangekleed!
Ik vind het sowieso raar dat een kind van drie/vier zomaar bij jullie in huis staat of om 8! Uur aan de deur.

Waar is die moeder dan?

Komt echt nogal laks over van die moeder.
Stuur je eigen kinderen voortaan zondags om 8 uur naar de buren, dan zullen de buren het wel snel afleren hun kind de straat op te laten.
Die moeder, ja! Die vader mag gewoon uitslapen
Ga in therapie!
Ik zou me overigens wel afvragen of er verder wel goed voor dit kindje gezorgd wordt. Vind de manier waarop deze ouders met zo'n klein kind omgaan toch wel wat apart. Weet wel dat die van mij met 3 jaar echt niet zelfstandig de deur/tuin uit kwamen. En al helemaal niet om 's ochtends om 8u bij de buren te gaan spelen als ik dat niet met ze had afgesproken. Voor hetzelfde geld zijn ze niet thuis en wie weet wat je kind dan doet, waar het naartoe gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven