Vouwwagen

18-04-2012 20:53 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten erover te denken om misschien een vouwwagen te gaan aanschaffen. Maar ik heb de ballen verstand van kamperen, laat staan van vouwwagens. Wat zijn nou goede merken, en waar moet je op letten?

Ik zie er heel veel op MP staan, sommige uit het jaar '89 maar dat lijkt me dan weer stokoud.

Wij zijn overigens met z'n viertjes waarvan 2 kleine kinderen. Een must is wel dat ie snel staat en veel ruimte biedt.

Meer dan 2000 euro willen we er overigens niet aan uitgeven.
Holtkamper is wel erg mooi en praktisch maar... er zit 1 nadeel aan en dat is toch wel de prijs vind ik. Voor 2000 euro heb je een Holtkamper uit 1994. Ze zijn wel zeer waardevast

Zelf een Jamet gehad en daar deden wij ook overnachtingen mee onderweg. Alleen het slaapgedeelte uitklappen en de volgende dag weer inklappen ging prima. Op de eindbestemming zetten wij hem in volle glorie op. Keukentje kon je op de parkeerplaats prima bereiken en je hebt alles bij de hand.

Ik zou letten op:

Grote bandenmaat (kleine bandjes klappen sneller in warme landen)Opzetgemak.Leeftijd, er wordt gezegd dat na 10 jaar het tentdoek minder wordtLattenbodem beddenBedenk ook goed hoewel ruimte je nodig hebt. Als je een hele grote vouwwagen hebt pas hij niet altijd op de campingplekken in het zonnige Frankrijk/Spanje. Daarnaast bij veel tentdoek, veel schoonmaak en opzetwerk ook niet altijd leuk bij temperaturen boven de 30 graden.

Edit:

Wij hadden er kantelbeugels bij maar dat was bij ons bijna net zo breed als dat hij niet gekanteld was. Daarnaast die beugels deden het zeil een beetje optillen en er waren tijdens het stallen allemaal blaadjes en rommeltjes naar binnen gewaaid. Ik vond kantelen dus niet zo'n goede aktie omdat ik na de grote zomerschoonmaak na de vakantie wederom een grote schoonmaak kon houden voor de vakantie.
Ik doe mijn best
En ik bedenk me dus nu, mocht TO geen interesse hebben, gaat ie op gratisoptehalen punt nl. Dit topic is weer inspiratie voor me!
een vouwwagen heeft een stalling nodig, een vouwwagen is niet zomaar opgezet. mss de holtkamper wel maar die kost heel wat meer dan 2000 euro.

je mag er niet zo snel mee rijden dus heb je langer tijd nodig om op je bestemming te komen.

ik vond vooral het opzetten een ramp, in de warmte van de Ardeche of Costa Brava die zware stokken in elkaar zetten en de voortent erover heen trekken.....brrrr....

na 1 zomer is het ding doorverkocht.

ik wil alleen weer een vouwwagen als het zo makkelijk gaat als een holtkamper of jametic. succes!
Wij vonden het opzetten geweldig! De 'buurtjes' kwamen altijd helpen als we weer aan het kutten waren Biertjes erbij en gezelligheid. Mooie tijden waren het hihi..

Ik ga naar bed maar lees morgen weer terug. Nogmaals, TO het is een leuk ding maar niet luxe ofzo. Voel je niet bezwaard als je een luxe ding wil. Je hebt me iig helpen herinneren dat ik de stalling en anwb moet gaan opzeggen en een keer actie moet ondernemen Trusten dames!
Ladies, snap de liefde voor de holtkamper, maar TO geeft aan niet meer dan 2000 euro te willen besteden. Mijn inziens krijg je daar zelfs tweedehands weinig holtkamper voor!

Een heel goed merk, maar met prijskaartje.

Ik ben opgegroeid met alpenkreuzer,altijd prima. Altijd vier weken in zomer kamperen, en nog wat weekendjes. Was dat ding na jaar of acht ook wel op. En was betaalbaar. Is alleen al poosje failliet..

To, ik weet niet of je voor deze zomer al wil kopen, maar wij hebben een kampeerbeurs bezocht. Veel vouwwagens bekeken en zo ontdekt wat wij eigenlijk wilden/ praktisch vonden. Dat maakt zoeken naar tweedehands makkelijker. Dan weet je wat je eisen zijn, qua inrichting/ opbouw ed.

Ik dacht dat dat niet zo zou uitmaken, maar na het bekijken van tien wagens bleek ik dondersgoed voorkeuren te hebben..

Qua opslag, vouwwwagen van mijn ouders kon in elk geval op de zijkant staan. Scheelt nogal qua bergruimte/ kosten voor opslag.
quote:chocolover schreef op 18 april 2012 @ 22:33:

Wij vonden het opzetten geweldig! De 'buurtjes' kwamen altijd helpen als we weer aan het kutten waren Biertjes erbij en gezelligheid. Mooie tijden waren het hihi..

Hihi, wat leuk. Zo ervaarde ik dat nou ook altijd.

Even terugdenkend aan de toch wel erg leuke vakanties met de vouwwagen --> wegdromend richting vakantieplannen
Dit weekend zijn trouwens de kampeerdagen van de ANWB in Ouderkerk aan de Amstel. Daar staat in ieder geval Holtkamper, maar waarschijnlijk ook nog wel meer merken.
Je krijgt absoluut geen nieuwe, maar er staan wel een paar 'oudjes' op, vaak is het bakje nog wel goed, maar zou je op een gegeven moment de binnen- of buitentent kunnen vervangen. En.... Zoals iemand hier eerder al zei, ze zijn vrij waardevast ;-)(maar ok, duuur...)

Zelf zou ik alleen liever investeren in iets waar ik echt blij mee zou zijn, dan in iets wat ik eigelijk niet wil hebben. Zeker als je een beetje wilt trekken lijken veel vouwwagens me een absolute hel.. Hoewel, bier drinken met de campingburen klinkt ook goeoeod...

Misschien voor een jaartje een klapkar huren of het even uit te proberen.. Of lenen van vrienden/familie? Dn weet je ook wat je echt kan waarderen in een wagen, en wat eigenlijk niet zoveel iuitmaakt..
Grappig. Wij moeten dit jaar in het hoogseizoen op vakantie (voorseizoen gaat niet meer lukken, naseizoen ben ik iets te hoogzwanger/net bevallen) en hebben nog niks geregeld. Vandaag bedacht ik dat een vouwwagen misschien een idee zou zijn, dus leuk topic dit, ter inspiratie.

Chocolover, geef maar een gil als hij op gratisaftehalen gaat!
Ik denk dat ook nogal uitmaakt wat je met je vouwwagen wil gaan doen. Gebruik je hem (net als wij) alleen voor 3 weken zomervakantie, of wil je er ook weekeinden mee weg?

Wij gebruiken het ding dus hooguit 2 a 3 weken per jaar en hebben dus een oudje, die geen drol kostte (en bij mijn moeder staat hij overdekt, dus ook geen stallingskosten).

Er zijn hele mooie dure vouwwagens, maar dan zou ik me verplicht voelen om er wel heel vaak mee op vakantie te gaan. Van het geld van een Holtkamper kun je heel wat hotelovernachtingen boeken met je gezin.

Als je voor een tweedehands gaat moet je met name letten op de banden (kwalitatief nog goed?) en de staat van het doek en de ritsen. Is dat goed, dan kun je je eigenlijk geen buil vallen. Ruimte hebben alle vouwwagens genoeg.
De vraag is, wat wil je precies met de vouwwagen.

Wil je met je vouwwagen naar een camping toe, en daar dan 14 dagen blijven staan, of wil je ermee trekken?

Wij hebben een jamet gehad, geweldige vouwwagen, meer als voldoende bergruimte en slaapruimte, en een joekel van een voortent ervoor.

Ik denk dat als wij hem op wilden zetten inclusief voortent, dat we dan ongeveer 90 minuten kwijt waren.

Afbreken waren alleen veel langer mee bezig... Dit ook omdat je dan natuurlijk e.e.a eerst nog op moet ruimen, en daarna pas het afbreken op zich. Ik denk dat dat 2 uur kostte.

Nu hebben wij een combi-camp vouwwagen, en dat ding staat volledig binnen de vijf minuten... En dan is hij zover dat wij naar binnen kunnen en kunnen slapen. Willen we perse de voortent ervoor hebben, dan kost dat ook ongv. 15 minuten.

Het grote voordeel van de combicamp is dat de vouwwagen (dus zonder voortent) supersnel op te zetten is, en supersnel weer op te vouwen is. Hierdoor overnachten we ook makkerlijker onderweg op een camping, als we op vakantie gaan.

Ik heb er namelijk geen zin in om 's morgens 1 uur eerder op te staan om de vouwwagen in te klappen, als ik persé met de boot van 6 uur mee wil richting noorwegen.

Ook aangenaam is dat je bij een combi-camp in de deksel loopt en zit, omdat je altijd droge voeten hebt, en eventueel regenwater onder je vouwwagen doorloopt en niet door je vouwwagen....

Tot zover mijn mening, moocht je nog meer willen weten, dan vraag je maar.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Jeetje wat is er nog een hoop geschreven! Ik ben gisterenavond niet meer online geweest, maar ik heb zojuist begelezen.

@ Chocolover wat lief! Ik moet dat wel even overleggen met manlief, want die is nog niet zo'n fan van vouwwagens, die heeft dan weer liever een tent.. Maar kun je me anders wat foto's mailen op: vivaspa apenstaartje hetemeel . com

Verder vroeg ik me nog af wat jullie kwijt zijn aan stalling ed per jaar? En moet een vouwwagen nog gekeurd worden oid?

En een samenvatting:

Holkamper, Jamet en Combicamp zijn goede en snel uitklapbare vouwwagens dus?
Misschien moet je je man eens wat plaatjes van Holtkampers laten zien, die lijken iig meer op een tent dan de vierkante-bungalowtent-achtige andere vouwwagens. Dus mocht hij zich gaan ontpoppen als zo'n kampeerder die trots is op een mooi strak staande tent, dan kan hij ook met een Holtkamper alle kanten op

Volgens mij ben je tweedehands trouwens goedkoper uit als je in het najaar gaat kijken.

Oh, weet je wat ook een beauty is, gewoon om even te bekijken, maar ècht onbetaalbaar: de opera camper (ontwerp is geïnspireerd door Sydney Opera House)
Dankje voor de tips, ik heb hem gisteren de holtkamper laten zien, hij werd er niet erg warm van geloof ik. Maar goed toen kwam hij met tenten aan, die je ook in een karretje achter je auto vervoerd, dus ik vroeg wat het verschil is? Nou daar had ie niet echt een antwoord op haha. Het moet nog even inwerken denk ik haha.

Sowieso is hij wel een happy camper, hij heeft in zijn jeugd namelijk niet anders gedaan. Ik overigens helemaal niet, dus hij was vooral erg verbaasd dat ik ineens met een vouwwagen aankwam zetten. Maar goed, deze zomer gaan we niet eens op vakantie, want ik ben 10 juli uitgerekend van mijn 2e spruit. In het najaar heb ik veel te tijd om van alles te bekijken, dus dat is een goede tip.
Sparood, ik zal dan wat foto's moeten maken en er dus eerst heen gaan. Kan dus wel ff duren maar ga er zsm heen en dan mail ik je wat foto's!
Vouwwagen (Paradiso) gisteren uit de stalling gehaald en is nog in zeer goede staat! Zo goed zelfs dat we hem op MP gaan zetten t.e.a.b. omdat we een aantal financiele tegenvallers hebben.

Sorry dames!
quote:nettel schreef op 18 april 2012 @ 21:13:

Holtkamper is ideaal... Staat supersnel. Eventueel kan je een ouder karretje komen, en er een nieuwe tent in zetten?

Als we als gezin op de camping kwamen moesten we altijd lachen om de zielige mensen met een uuh..alpenkreuzer

Dat hadden wij nou als we zo'n Holtkamper zagen.

Met nam edan vooral die vliegermodellen.
odi et amo
quote:poldervrouw schreef op 18 april 2012 @ 21:27:

road master is een goed merk.. en mocht je geld te veel hebben Aart kok.. de zambezi

Roadmaster is volgens mij ook failliet.

Wel een goed ding. Wij hebben er ook 1.
odi et amo
Chocolover, wil je mij mailen op stralenjagertje at hotmail dot com ik hoor graag hoeveel je voor de vouwwagen wil hebben en waar ik hem kan vinden op MP.. Zeker geinteresserd!!! Dank je wel alvast
Ik heb je gemaild kommaarkleintje! Met mijn prive mail adres maar die zie je ook als je op de link kijkt

Wie weet hoor ik van je

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven