Vouwwagen

18-04-2012 20:53 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten erover te denken om misschien een vouwwagen te gaan aanschaffen. Maar ik heb de ballen verstand van kamperen, laat staan van vouwwagens. Wat zijn nou goede merken, en waar moet je op letten?

Ik zie er heel veel op MP staan, sommige uit het jaar '89 maar dat lijkt me dan weer stokoud.

Wij zijn overigens met z'n viertjes waarvan 2 kleine kinderen. Een must is wel dat ie snel staat en veel ruimte biedt.

Meer dan 2000 euro willen we er overigens niet aan uitgeven.
Is het dan niet handig om eerst eens eurocamp ofzo te proberen om te kijken of je het campinggebeuren uberhaupt trekt?

Mijn zwager heeft een tijdje geleden een campingvakantie in Nederland gehad waarbij hij alles huurde, de tent en de hele campeerinboedel. Zijn kinderen vonden het geweldig, geloof dat die camping ook een of andere prijs gewonnen heeft. Kan wel opzoeken welke dat was als je wilt.
Vlinder, dat hebben we wel al een paar keer gedaan, hartstikke leuk! Ik vind het gezellig op campings, ik heb zelf ook jaren op campings gewerkt. Alleen dus nooit zelf met een tent/vouwwagen oid op pad geweest.
Ow ok, ik reageerde op "ik heb de ballen verstand van kamperen", maar dat valt dus wel mee.

Wat maakt dat je nu zelf een vouwwagen wilt bezitten eigenlijk/

Ik denk dat je voor nuttige antwoorden misschien wat specifieker moet zijn. Wat wil je ermee? Wil je er mee naar Spanje of naar de Veluwe? Wil je er 6 keer per jaar mee weg of 1 keer. Heb je zelf een stalling voor de winter? Wil je veel koken bij de caravan of is dat niet nodig?
Kun je niet op de meeste plekken gewoon 'n ingerichte caravan (of chalet) huren? Dan hoef je die sleurhut niet de hele tijd mee te zeulen en kun je gewoon lekker doorrijden. Of willen jullie juist gaan rondreizen via campings?
Holtkamper is ideaal... Staat supersnel. Eventueel kan je een ouder karretje komen, en er een nieuwe tent in zetten?

Als we als gezin op de camping kwamen moesten we altijd lachen om de zielige mensen met een uuh..alpenkreuzer
Voor elk merk heb je trouwens 1001 soorten..

Je kan letten op hoe hij opgeslagen wordt: in de openlucht is niet zo handig, kijk naar "weer plekken/schimmel" in het doek van de tent, uiteraard geen deuken in het bakje, vraag of ze het ding wel eens nat ingepakt hebben, en zo ja, hoe ze het dan hebben laten drogen (goede manier is bij droog weer uitklappen), wat voor keukentje zit erbij? Hoe gaat het keukentje mee? Kan je ondeweg naar de camping iets uit de koelkast pakken? Hoe dik zijn de banden (dikke banden rijden lekkerder dan van die dunne dingen)..

Daarnaast is het handig om te kijken hoeveel bergruimte je hebt in de opgeklapte kar, kan je er nog een aantal kratten, tafeltjes, stoeltjes en slaapspullen in kwijt? Of is het ding al vol wanneer je er twee matjes in hebt liggen?

Hele positieve punten van een holtkamper is voor mij dat je geen losse stokken hebt: in principe heb je de tent in 5 a 10 min klaar..
Wij hadden vroeger altijd een alpenkreuzer, wel een bekend merk in de vouwwagenmarkt. Met kinderen is het heerlijk, alles bij de hand maar toch kamperen. Ik zou je voor aanschaf goed informeren over de de plussen en minnen en wat jij belangrijk vind. Er zijn ook veel diverse modellen. Zo hadden wij een keukentje met 2 pitten die wanneer de vouwwagen ingeklapt was gebruikt kon worden. Handig voor als je onderweg wil stoppen voor lunch e.d. met een kopje soep of een broodje knakworst hihi. En natuurlijk is opbergruimte erg handig met alle spullen.
road master is een goed merk.. en mocht je geld te veel hebben Aart kok.. de zambezi
Wij hebben een Holtkamper Flyer Expedition. Heerlijk ding, denk dat als hij ooit op is, we niet hoeven te zoeken naar wat we dan willen. Gewoon nog eentje
Wij hebben jarenlang een Paradiso gehad. Werkt supersimpel: dak omhoog en klaar .....

Natuurlijk kost het wel wat tijd om de voortent eraan te zetten, maar dat is bij iedere vouwwagen zo. Maaar voor een snelle stop onderweg is het een kwestie van 1 minuut en je kunt zitten, koken, slapen.
quote:Joyce48 schreef op 18 april 2012 @ 21:32:

maar dat is bij iedere vouwwagen zo. Niet dus bij een holtkamper
quote:Vl43inder schreef op 18 april 2012 @ 21:08:

Ow ok, ik reageerde op "ik heb de ballen verstand van kamperen", maar dat valt dus wel mee.

Wat maakt dat je nu zelf een vouwwagen wilt bezitten eigenlijk/

Ik denk dat je voor nuttige antwoorden misschien wat specifieker moet zijn. Wat wil je ermee? Wil je er mee naar Spanje of naar de Veluwe? Wil je er 6 keer per jaar mee weg of 1 keer. Heb je zelf een stalling voor de winter? Wil je veel koken bij de caravan of is dat niet nodig?

Ja dat was misschien een beetje te negatief, alleen ik heb nog nooit zelf haringen ed in de grond geslagen (nou ja met uitzondering op Lowlands dan). Of ik zou ook niet weten wat een "goed" plekje is op de camping..

We willen er mee in de zomer weg, en misschien met pinksteren/hemelvaart ed. In de zomer graag naar Frankrijk / Spanje / Italië oid en dan 3 weken. De lange weekenden gewoon in NL of hoogstens België.

We hebben een garage, maar ik denk dat we m in de winter wel gaan opslaan, want zo'n ding neemt natuurlijk veel ruimte in beslag.

Nou het leek mij voordeliger om zelf een vouwwagen te hebben, dan iedere keer wat te huren. 3 weken een plek huren is soms wel 700 euro goedkoper dan een tent/caravan huren.

Tevens ben je iets vrijer als je bijvoorbeeld meerdere plekken wilt aandoen tijdens je vakantie.
quote:elninjoo schreef op 18 april 2012 @ 21:11:

Kun je niet op de meeste plekken gewoon 'n ingerichte caravan (of chalet) huren? Dan hoef je die sleurhut niet de hele tijd mee te zeulen en kun je gewoon lekker doorrijden. Of willen jullie juist gaan rondreizen via campings?Maar waarom zouden we hem de hele tijd meenemen, je laat m verder toch de hele tijd staan op de camping? Die 2 dagen dat je aan het rijden bent dat moet toch ook als je naar een ingerichte tent/caravan gaat.
quote:sparood2010 schreef op 18 april 2012 @ 21:38:

[...]

Maar waarom zouden we hem de hele tijd meenemen, je laat m verder toch de hele tijd staan op de camping? Die 2 dagen dat je aan het rijden bent dat moet toch ook als je naar een ingerichte tent/caravan gaat.Maar daarom dan juist. Als je 'n caravan niet gebruikt om van locatie naar locatie te trekken, waarom zou je dan uberhaupt zelf zo'n sleurhut kopen en meezeulen? Dan ben je toch veel praktischer af met 'n ingerichte op locatie? En dan kun je met je auto tenminste lekker doorrijden.
Met een Holtkamper kan je prima doorrijden, het mag niet overal, maar het gebeurt gewoon De Flyer heeft iig grote wielen, die lopen niet zo vlot te warm. Je kan er ook inderdaad echt mee door riviertjes rijden (daar stond een leuke foto van op de site, leek te mooi voor woorden, dus dat hebben we ff getest )

Het voordeel is verder dat je vrijer bent, Elninjo. Als een camping of het weer je niet bevalt, pak je in en ga je verder. Daarnaast trekken die campings met die vooringerichte tenten me helemaal niet.
quote:sparood2010 schreef op 18 april 2012 @ 21:36:

We hebben een garage, maar ik denk dat we m in de winter wel gaan opslaan, want zo'n ding neemt natuurlijk veel ruimte in beslag.

Wij hadden kantelbeugels, daarmee zetten we de Paradiso altijd rechtop tegen de muur in de garage en de auto kon er nog makkelijk naast.
Wij hadden een JAMET. Jaren mee weggeweest.

Nachtje op een camping kost 40 euro in hoogseizoen. Ik denk 100 in een ingerichte caravan.

Een vouwwagen is niet zo geschikt om mee rond te trekken. Je bent wel even bezig met uitruimen en alles weer goed inpakken.

Maar als het echt niet bevalt ben je wel vrij om weg te gaan en dat heb je niet bij ingerichte accomodaties.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:yette schreef op 18 april 2012 @ 21:31:

Wij hebben een Holtkamper Flyer Expedition. Heerlijk ding, denk dat als hij ooit op is, we niet hoeven te zoeken naar wat we dan willen. Gewoon nog eentje Zullen we de holtkamper fanclub oprichten
quote:nettel schreef op 18 april 2012 @ 22:08:

[...]

Zullen we de holtkamper fanclub oprichten we lijken wel cheerleaders hè?
Wij hebben een paradiso in een buitenstalling staan. Hebben er 3 jaar fijn mee gekampeerd maar gaan de laatste jaren steeds richting Amerika (met vliegtuig dus ). Geen idee hoe hij erbij staat, hebben hem 2 jaar niet geopend maar van ons mag je hem hebben als je wil. Kun je een keer kijken of het bevalt. Mocht dit niet bevallen, mag ie naar de sloop. Mocht ie wel bevallen, heb jij een fijne vouwwagen. Hij staat nu maar te niksen en wilde hem sowieso dit jaar wegdoen ivm anwb kosten en stallingsgeld.
quote:yette schreef op 18 april 2012 @ 22:13:

[...]

we lijken wel cheerleaders hè?

En terecht!

.... Gogo holtkamper
quote:chocolover schreef op 18 april 2012 @ 22:16:

Wij hebben een paradiso in een buitenstalling staan. Hebben er 3 jaar fijn mee gekampeerd maar gaan de laatste jaren steeds richting Amerika (met vliegtuig dus ). Geen idee hoe hij erbij staat, hebben hem 2 jaar niet geopend maar van ons mag je hem hebben als je wil. Kun je een keer kijken of het bevalt. Mocht dit niet bevallen, mag ie naar de sloop. Mocht ie wel bevallen, heb jij een fijne vouwwagen. Hij staat nu maar te niksen en wilde hem sowieso dit jaar wegdoen ivm anwb kosten en stallingsgeld.

Wat lief!

De VS is ook super. Heb er vorig jaar gewoond. Ben ik ook cheerleader van
Tsja yette, het was een prima ding. Genoeg opbergruimte, hadden er een lekker matras in, ding was gewoon compleet. Maar ja.. Aan de andere kant van de wereld vinden wij het warmer en man heeft geen rijbewijs dus ik was steeds de pineut. Ja daag

En op MP zetten zou kunnen maar we hoeven er niks voor. We zouden het al leuk vinden als iemand er nog plezier van heeft
Wij zijn ons ook aan het orienteren (vooral ik, maar man heeft inmiddels in een vouwwagen in een showroom gelegen en vindt het langzaamaan een optie )

Thuis hadden wij vroegah een Holtkamper Flyer, die zou ik eigenlijk weer willen. Al wil ik dan nog liever de Kyte. Mijn man wil echter een nieuwe (als ik dan moet kamperen ga ik niet in de oude meuk van een ander liggen...) en dat is wel een enorme aanschaf voor de manier waarop wij hem willen gaan gebruiken.

Vlakbij ons is een showroom met Jamet vouwwagens, daar stonden echt ondingen tussen maar het nieuwste model zag er echt mooi uit en het in en uitklap filmpje viel mee.

Ik heb nog even verder gezocht en wil nu naar een showroom waar ze Smitveld vouwwagens hebben. in en uitklaptechnisch ziet dat er ook supersnel uit (ook met uitklappende voortent dus geen crime met je voortent opzetten, dat was bij het nieuwste model Jamet ook niet wat ik begreep) en ze kosten de helft van een Holtkamper Kyte. Ook vind ik het leuk dat ze er uitzien als een tent ipv een vouwwagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven