Geld & Recht alle pijlers

Raar om te stoppen KA?

20-04-2012 09:55 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

is het raar om als een kind 21 jaar is geworden om te stoppen met KA? Volgens een brief van een advocaat is het niet kies ( ) en moet dit per omgaande met terugwerkende kracht betaald worden omdat kind behoeftig zou zijn.

Let wel: er is 12 jaar geleden een bedrag van 10.000 euro apart gelegd voor studie op een spaarrekening.

Daarnaast is er geen contact en weten wij slechts via via dat kind studeert aan de universiteit, maar met welke resultaten weten we niet. Ook is er via DUO vorig jaar en het jaar ervoor vastgesteld dat wij niet kunnen bijdragen aan de studie van kind. Kennelijk had kind dit aangevraagd....

Dit is aan de orde gekomen omdat er sinds kort bij ons nu twee kinderen onder de 21 wonen (en nog 1 van mij) en er nog 1 thuiswoont bij moeder. Daarnaast dus nog het uitwonende studerende kind van 21. Wij vonden het fair om de alimentatie die wij al die jaren betaald hebben nu op nul te zetten, en niet eens dat wij dan alimentatie voor de twee bij ons wonende kinderen hoeven.

Wat vinden jullie?
Hoe lang moet ik kinderalimentatie betalen?

De alimentatieplicht voor uw kind geldt tot uw kind 18 jaar wordt. Daarna geldt een voortgezette financiële verplichting om in de kosten van levensonderhoud en studie te voorzien, tot uw kind 21 wordt. Studiefinanciering en inkomen kunnen redenen zijn om minder alimentatie te betalen.

bron
quote:ronniemitchel schreef op 20 april 2012 @ 10:35:

Quote Achnein:

Het kind krijgt dus al op een extra manier geld.

Hoe weet jij dat?, heb jij in de papieren van dat kind gekeken?, ik zou daar maar niet zo maar vanuit gaan.

Ik heb een kind dat echt geen extra aan vullende studie financiering van Duo krijgt ondanks alle bewijzen!

Als het kind aan kan tonen dat er geen contact is met de ouders, houdt DUO hier rekening mee met de aanvullende beurs door het inkomen van die ouder buiten beschouwing te laten. De aanvullende beurs wordt dan hoger.

Zo zou het moeten gaan, in ieder geval. DUO heeft een heel uitgebreide folder voor alle vereisten. Misschien voldoe jij ergens niet aan of heb je zelf een hoog inkomen?

Bij mijn klasgenoot ging het in ieder geval wel zo.

Edit: ik weet nu dat het bij TO om een andere reden is, maar dit was even een reactie op ronniemitchel.
@broedkip, We betaalden aan moeder de KA.

@frizzy Nee, Duo heeft gewoon bepaald dat ons inkomen onvoldoende was om te kunnen bijdragen. Had niets met buiten beschouwing laten te maken.
quote:eleine schreef op 20 april 2012 @ 10:43:

Ik vind dat je een kind moet blijven ondersteunen zolang het studeert en fundamenten legt voor zijn/haar toekomst. Op het moment dat hij/zij zelf gaat werken kun je dat loslaten.Maar dat doen ze al, toch? Er is een dikke spaarrekening voor de studie van ¤10.000.
@mama lein, ja, dat was ook de informatie die wij hadden....
Lijkt me dan duidelijk genoeg toch? Je zou het voor de zekerheid nog eens na kunnen vragen (al zou ik zelf niet weten waar )
quote:adventure schreef op 20 april 2012 @ 10:47:

@broedkip, We betaalden aan moeder de KA.

@frizzy Nee, Duo heeft gewoon bepaald dat ons inkomen onvoldoende was om te kunnen bijdragen. Had niets met buiten beschouwing laten te maken.

Dan vult DUO datgene aan wat de ouders niet kunnen betalen. Maar dat betekent dat er verwacht wordt van ouders dat zij ook hun deel financieren.

Verder kun je ook kijken naar hoe je daar zelf over dekt opvoedingsgewijs. Ik heb als student altijd alles zelf bekostigd.
quote:mama_lein schreef op 20 april 2012 @ 10:52:

Lijkt me dan duidelijk genoeg toch? Je zou het voor de zekerheid nog eens na kunnen vragen (al zou ik zelf niet weten waar )

Tja, maar als een advocaat dan stelt dat je per omgaande dat bedrag moet betalen ga je wel twijfelen

Verder wachten we het even af.... Maar dat afwachten is lastig, vandaar dat ik hier dus post
quote:adventure schreef op 20 april 2012 @ 11:04:

[...]

Tja, maar als een advocaat dan stelt dat je per omgaande dat bedrag moet betalen ga je wel twijfelen

Verder wachten we het even af.... Maar dat afwachten is lastig, vandaar dat ik hier dus post Brutale mensen hebben de halve wereld
@frizzy, ja, ik heb zelf ook mijn studie moeten bekostigen (hbo) en vind dat je zelf ook wat mag doen voor je toekomst....
quote:achnein schreef op 20 april 2012 @ 11:05:

[...]

Brutale mensen hebben de halve wereld So True....
quote:adventure schreef op 20 april 2012 @ 11:06:

@frizzy, ja, ik heb zelf ook mijn studie moeten bekostigen (hbo) en vind dat je zelf ook wat mag doen voor je toekomst....

Maar ja, daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld. Ik heb vanaf mijn 14e altijd gewerkt, en later zelfs praktisch fulltime naast mijn studie. Maar er zijn ouders die vinden dat hun kind zich 100% moet kunnen richten op de studie (en feestjes, en chillen met vrienden, en zuipen en... ).

Maar ja dat is dus lastig als je niet de opvoeder bent.
Ik vind het een bijzondere manier van praten over je/zijn kinderen.

En een beetje raar dat je hier een topic over opent, ga gewoon naar een advocaat. Wij kunnen niet inschatten wat moeders met nieuwe man voor inkomen heeft (jij kan dat blijkbaar afmeten aan reisjes?), wij kunnen niet zeggen of de 21 jarige genoeg geld heeft om te studeren. Misschien heeft moeders het spaarpotje allang aan andere dingen uitgegeven, weet jij veel.

Laat het gewoon goed uitzoeken via de officiele kanalen. Dan weet je wat je moet doen en dan kan je zelf bepalen wat je verder nog kies vindt om extra te doen.
Overal staat da ka stopt als je kind 21 jaar wordt. Lijkt me dus dat je volledig in je recht staat. En zeker als je al 12 jaar geen of weinig contact hebt dan zou ik er niet over peinzen om nog langer geld te storten. Als dat he enge is waar je als ouder goed voor bent, je geld, dan zou ik ook erg simpel zijn en de geldkraan dichtgooien vanaf het moment dat het zou kunnen. Jullie hebben het zo te lezen hartstikke netjes aangepakt, kunnen veel ouders nog iets van leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven