Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Heb het boek voor mijn verjaardag gehad! En net in begonnen. Vind het al zeer interessant.

Een vraag.. misschien staat het al in het topic ergens hoor.. Maar heb even geen zin om het hele topic door te spitten.. Slecht!! Haha Maar waar koop je zuurdesembrood? En kan je dat in de vriezer bewaren zoals normaal brood? Ik ben alleen en een heel brood bederft super snel buiten de vriezer. Meestal haal ik 4 boterhammen uit de vriezer en dan neem ik die mee naar mijn werk.

En heel jammer, ik lust geen roggebrood. Vind het zo smerig. Wel balen dat het zo gezond is! Morgen lees ik verder in het boek, vind het echt interessant.
Bij de natuurvoedingswinkel. En je kan het prima invriezen. Ik zou het dan alleen per 4 sneetjes verpakken want het komt soms wat lastiger van elkaar af als het bevroren is, het brood kan wat kleffer/natter zijn (hoeft niet altijd) en daardoor vriest het denk ik vaster aan elkaar of zo.

Roggebrood heb je in verschillende smaken, ook lichtere soorten of bijvoorbeeld de Duitse soorten. Maar die zijn vaak wat zuurder, moet je net van houden.
Zuurdesembrood kun je in veel soorten kopen bij de natuurwinkel. Bij AH verkopen ze 1 soort, maar die is nogal saai.

Je kunt het gewoon in de vriezer bewaren.

Amber is verder niet echt fan van brood, maar als het dan 'moet' is zuurdesem het beste alternatief.

Verder is het boek inderdaad heel inspirerend!
Of bij een goeie bakker. Inderdaad los invriezen, anders krijg je het niet van elkaar. (Spelt mag ook trouwens)
Goede tips! Bedankt! Is het nou de bedoeling om bruine of witte amandelen te eten? De ene keer staat gewoon amandelen en andere keer ongeroosterde amandelen. En n handje zijn ong 10noten dan? Want las ergens in t boek:n klein handje (5) noten.

En hebben jullie je gehouden aan fase 1zonder brood enz en dan overgestapt naar fase 2 of gelijk fase 2? Fase 1 lijkt mij heel drastisch en moeilijk. Ik hoef maar 2kg even kwijt en het gaat vooral om t gezonde eten. Ik kan pas woensdag naar n natuurwinkel ofzo dus ga morgen naar de jumbo. Zijn de noten die in bakjes zitten goed of weer slechter omdat het voorverpakt is?
Bruine amandelen hebben nog het "velletje" er omheen zitten dat er bij witte amandelen vanaf geschraapt is. En onbewerkte (rauwe) noten zijn het gezondst. De verpakking doet er niet toe. Wel of ze bewerkt zijn doordat ze bijvoorbeeld gebrand, geroosterd e.d. zijn. Even de verpakkingen lezen dus.

Boek ken ik verder niet. Maar wel een groot aantal van de dingen die erin staan door andere boeken over (natuurlijke) voeding gelezen te hebben.
Maar zijn bruine of witte amandelen nou het beste? En ik haal ze meestal bij de notenboer op de markt. Geen idee of ze geroosterd zijn of iets dergelijks. Weet een van jullie dat?

En hoe doen mensen het met een laag budget? Als ik werkelijk alle groente en fruit moet kopen dat biologisch is, hou ik geen geld meer over. Het is wel erg prijzig!!

En ik las ook dat je bioyoghurt moest verkiezen boven gewone magere yoghurt. Wat is het grootste verschil tussen bio yoghurt en gewone?
Bruine zijn beter. Vraag om rauwe noten bij de notenboer.

Als je een laag budget hebt, koop dan alleen wat je nodig hebt. Als je iets koopt met een dikke schil, dan kan je er voor kiezen omdat niet biologisch te kopen.

Bioyoghurt is gemaakt van koeien die een goed leven hebben gehad en goede voeding en niet preventief worden ingeënt met antibiotica
En de fases heb ik niet gedaan
Thanks!

Maar ik begrijp nog steeds het verschil met die noten niet zo goed.. Want de ene keer staat in het boek bruine amandelen en de andere keer witte amandelen.

En hoe doen jullie dat met vers fruit zoals frambozen enzo? Die zijn echt super duur in de supermarkt!! Is ingevroren fruit ook oke?

en mag je hummus kant en klaar kopen?
Leuk he? Amberen

De witte amandelen kan je makkelijker schaven, melk van maken en roosteren. De bruine zijn iets gezonder, ivm het velletje.

Als je ze puur eet, neem dan met het velletje en als je ze door een gerecht gebruikt, de witte.

Ik koop alleen verse frambozen in het seizoen, verder uit de diepvries.

Hummus kan je kant en klaar kopen in de biowinkel, lees wel even het etiket of er geen schadelijke e nummers/suikers/andere zoetstoffen inzit.
Ja zeker leuk! Heb net flink wat boodschappen gedaan en maak nu een salade van groenten en een zalm ernaast. Maar zij zegt dat het in je kommetjes van je handen moet passen. Maar ik heb te veel sla denk ik. Beetje zonde om weg te gooien.

En ik heb bijv. een avocado gesneden maar had de helft nodig. Bewaren jullie de andere helften/resten? Want eigenlijk gaan dan de voedingsstoffen er al voor een deel uit toch?
quote:Pinksanne schreef op 22 april 2012 @ 18:51:

En ik heb bijv. een avocado gesneden maar had de helft nodig. Bewaren jullie de andere helften/resten? Want eigenlijk gaan dan de voedingsstoffen er al voor een deel uit toch?Wanneer ik maar een halve avocado nodig heb, snijd ik hem door en gebruik de helft waar de pit niet in zit. De andere helft met pit draai ik in vershoudfolie en leg ik in de koelkast. Doordat de pit erin zit, wordt hij niet bruin.
Groente mag je zoveel eten als je zelf wil
oke top!

@ellen7

Bedankt voor de tip!
He allemaal,

Ik zou graag met jullie mee doen

Ik ben nu sinds een paar weken 'bezig' met deze manier van eten.

Heb ook een zeer klein budget voor boodschappen, dus alles biologisch kopen doen we wel, maar is een uitdaging. Ik merk dat het lastig is om op haar manier de lunch en avondeten in te delen, hoe doen jullie dat? Tot nu toe zijn m'n avondmaaltijden nog steeds koolhydraatrijk (pasta/aardappelen/rijst) en 's middags eet ik dan zelfgebakken speltbrood met iets verantwoordelijks (geitenkaas met nootjes of hüttenkäse oid).
Tijdje niet gepost, druk, druk, druk! En ook meteen ziek! Dan blijkt dat gezonde eten toch niet alles te zijn voor je weerstand... maar ben nog steeds goed bezig hier en ik ben inmiddels echt wel gewend aan deze levensstijl. Mij bevalt het nog steeds erg goed! En ben inmiddels ruim 12 kilo kwijt (in bijna vier maanden), dus ook wat dat betreft is het mooi meegenomen...
@daardbei: zo doe ik het ook. Alleen eet ik heel weinig aardappelen omdat ik daar niet van hou

@Esther: Wat goed van die kilo's! En wieweet was je zonder dit eetpatroon nu veel zieker geweest, of langer of vaker
Voor degene met een krap budget (en voor de rest natuurlijk ook). Ik bespaar op biologische groente door een biologisch groentepakket af te nemen van een lokale boer. Je hebt ze ook van odin en vitatas. Ik merk dat ik hierdoor echt heel veel bespaar op mijn wekelijkse boodschappen en toch lekker, gezond en gevarieerd biologische groente en fruit eet.
Dat doe ik ook, maar dan met 'de krat'

Bezorgd over een vrij groot gebied en ik hoef amper groente bij te halen door de week
Ik heb het kookboek van AA gekregen, kan ik daar ook mee uit de voeten, zonder het eerste boek te hebben gelezen? Ik moet het kookboek nog goed doornemen, ik weet niet of daar weekmenu's in staan. Ik streef niet naar 100% AA, vind het ook vrij lastig met beperkt budget. Ik ben niet onbekend met de bio-winkels, maar vind dat toch echt een luxe uitstapje. Maar gelukkig wel veel turkse winkels en toko's in de buurt, daar valt voor een fijn prijsje ook veel (AA-) produkten te halen. Een nadeel van het kookboek: niet 100% vegetarisch/veganistisch. Dus moet ik veel recepten een eigen draai geven. Wel, ik ga eens meelezen hier!
quote:jeane_avril schreef op 24 april 2012 @ 23:27:

Ik heb het kookboek van AA gekregen, kan ik daar ook mee uit de voeten, zonder het eerste boek te hebben gelezen? Ik moet het kookboek nog goed doornemen, ik weet niet of daar weekmenu's in staan. Ik streef niet naar 100% AA, vind het ook vrij lastig met beperkt budget. Ik ben niet onbekend met de bio-winkels, maar vind dat toch echt een luxe uitstapje. Maar gelukkig wel veel turkse winkels en toko's in de buurt, daar valt voor een fijn prijsje ook veel (AA-) produkten te halen. Een nadeel van het kookboek: niet 100% vegetarisch/veganistisch. Dus moet ik veel recepten een eigen draai geven. Wel, ik ga eens meelezen hier!Ja hoor dat kan prima, heb ik namelijk ook gedaan. Ik heb alleen het kookboek en dat gaat prima zonder het eerste boek gelezen te hebben. In het kookboek staat ook best veel achtergrondinfo. Ik eet zelf vegetarisch en ik moet zeggen dat dat prima gaat met het boek, er staan voldoende vegetarische recepten in. Veganistisch moet denk ik ook wel lukken, ze maakt veel gebruik van amandelmelk. Room kun je makkelijk vervangen door soyaroom, en de griekseyoghurt in de quinoa (oh wat is die lekker) misschien door soyayoghurt maar daar heb ik geen ervaring mee. Succes!
Zo nu een paar dagen bezig en i like it! Alleen eet ik nog wel volkoren brood. 's ochtends eet ik altijd yoghurt met muesli maar daar zit ik gewoon nooit van vol. Moet daarna nog meer eten anders heb ik om 9 uur alweer honger.

Daarnaast veeeeel meer groenten toegevoegd! En geen ligakoeken enzo meer. Merk nog niet zoveel aan dingen het effect op mij, maarja ben pas zondag begonnen.

Wel nog een vraagje. Hoe vaak mag je bijv. banenen/avocado's/eieren eten in een week? Ik heb het idee dat als je die vaak eet je veel aankomt. Net als bij noten. Hoeveel noten eten jullie per dag en iedere dag? Of af en toe?

Want straks eet ik teveel en word ik juist dikker ipv 2 kilo lichter!!

En hoe vaak mag je vis? Dagen achter elkaar?
Heeft iemand al het nieuwe boek van Amber gelezen? Heb het vrijdag gekocht en ben er gisteren in begonnen. Overigens redelijk dunnetjes hoor, dus heb je snel uit... tot nu toe nog niet heel veel nieuws, maar wellicht komt het nog.

@Pinksanne, vis kun je geloof ik beter zo'n twee keer per week eten (maar wel uitkijken dat je duurzaam gevangen vis eet). Eieren eet ik elke dag, net als avocado's en noten. Ik kom er niet van aan in ieder geval, het zijn vooral goede vetten die erin zitten en die heb je nodig!
Ha, ik ben niet aan het 'Amberen', maar het komt een eind in de buurt. Ik leef zo'n beetje op groene smooties, havermoutpap en salade's

Ik vind het leuk, ik eet heerlijk, val af en voel me een stuk gezonder. Maar het kost me wel erg veel tijd. Ik sta nu niet alleen meer in de keuken voor mijn avondeten, maar ook voor ontbijt en lunch. Ook steeds weer iets nieuws en creatiefs bedenken kost tijd en energie. Ik doe ook wat vaker boodschappen door al die verse (en beperkt houdbare) ingrediënten. Ik heb er op dit moment op zich wel de tijd voor (hoewel mijn sociaal leven echt op een lager pitje staat), maar vraag me wel af hoe dit op de wat langere termijn zal gaan.

Iemand van jullie tips qua time management?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven