Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Ja natuurlijk daar heb ik nieteens op gereageerd *schaam*

Heb geloof ik over alle medische termen heengelezen en begreep het niet zo goed... waar sta je daar nu mee? Die prik, en dan wat? Sorry...Ik loop zover achter je (jullie) wat dat betreft... (qua medische kennis bedoel ik).

Fijn dat jij je kids er wel hebt uitgekregen :-) En was de zwangerschap niet te zwaar?

Ik heb pijn in mijn rechterheup, niet bil. Die huid is gewoon raar, alsof er een blauwe plek zit maar die zit er niet. Alle directe pijn is echt rechts bij mij, daarmee bedoel ik dat in kan aanwijzen waar - als ik dat bot aandruk steekt ie uit rechts, in vergelijking met links dan en is heel gevoelig.

Zie zoveel tegenvallers bij jullie steeds, ondanks operaties en lange herstel/revalideer periodes...Sterkte Evi, slaap lekker...
Oh maar zo bedoelde ik het niet hoor! Wees maar blij dat die termen je niks zeggen! Ik heb wel last gehad met de zwangerschappen, maar niet dat het niet te doen was. Wel duidelijk een kant dus die zeer doet. Ik heb ook altijd rechts pijn.

En wat je zegt, je ziet dat zo'n operatie niet zaligmakend is. Het is een heel lange weg erna.
Begin mei weer naar de rugpoli. Ondertussen pijnstillers nemen en proberen door te gaan. Wat moeilijk is, want zitten en staan doen pijn. Ik lig nu het liefst.

Ik hoop maar dat de pijn niet meer zo snel oploopt als de vorige keer, want dan kan ik binnen no time weer aan de morfine.
Bah bah bah IBA
Jee, Iba! Begin mei. Dat duurt nog lang, als je op bed ligt te wachten tot er 'iets' gebeurt . Ik hoop ook voor je dat je niet weer aan de morfine hoeft.

Ik moet vanmiddag weer naar de fysio. Vraag me af of we gaan oefenen, of niet. Dit omdat dus die moedervlek is weggesneden en er een vrij vers litteken met 8 hechtingen op m'n rug zit nu. Ik moest teveel rekken, strekken en zwaar tillen vermijden.

Ben vanmorgen ook naar de psych geweest. Ik kon vertellen over het goede verloop van het gesprek op mn werk; dat de arbo nu eindelijk concreet heeft uitgesproken dat ze me even 6 weken met rust moeten laten zodat ik nu onderhand aan m'n herstel kan gaan werken . (Ze BLEVEN me 'op-gesprekken-uitnodigen' en pushen; ik werd er helemaal zenuwachtig van! Kwam nergens meer toe. )

Ik ga nu aan de slag met het proberen te zien van POSITIEVE dingen in m'n leven. (Mede mbv dit forum; zie mijn topic over "dingen waar je BLIJ van wordt gezocht") Dit naast het opbouwschema met de fysio voor lichamelijk herstel van rug en conditie. Ook heb ik een folder meegekregen over Beeldende Therapie. Dat lijkt me ook wel wat.

Ik wil ECHT wat wezenlijke veranderingen in m'n leven doorvoeren. Mijn grenzen leren aanvoelen en serieus nemen bijv. en meer vanuit mijn gevoel/hart dingen doen ipv vanuit verstand en de dagelijkse 'to-do-lijstjes'.

Ergens denk ik ook echt dat het door-mn-rug-gaan in mijn geval een noodrem geweest is van mijn lichaam. Na jarenlang alle subtiele signaaltjes te hebben genegeerd, was DIT er blijkbaar voor nodig om me letterlijk te doen stilstaan. (Stilliggen )

Het is alleen wel zoeken naar HOE ik dit dan als nieuw begin kan zien. WAT ik dan concreet moet veranderen . Eerst stap één maar even: grenzen aanvoelen en weer in contact komen met wat ik 'leuk' vind.

Nummerzoveel; ben je al aan je bril gewend?
Ikbenik, wat ben je goed bezig. En veel dingen die je schrijft zijn ook erg herkenbaar. Moeilijke stappen waar je over nadenkt, maar wellicht wel nodig om te bedenken waar jouw geluk ligt.. Moeilijk, maar ook fijn dat je nu eindelijk de tijd hebt en de rust voelt om daar over na te denken.

Hier ook nagedacht. Ik ga aan de rem trekken voor nu. Wat jij ook zegt, ik denk in mijn geval ook dat mijn lichaam een noodstop heeft gemaakt en dat dit de kans is om dingen anders aan te pakken. Althans ik loop er letterlijk tegen aan dat het niet meer op de oude manier kan. En steeds maar voldoen aan verwachtingen lukt nu niet. Zeker met de bevestiging die ik donderdag heb gekregen. Ik ga op mijn werk weer een stapje minder, zodat ik thuis weer een beetje meer in balans kom. Nu voelt het als teveel en dat kan ik niet volhouden.
We blijven ook maar aanmodderen met zijn allen hier, he? Het valt me echt op dat we allemaal heel graag willen en telkens weer terug gezet worden. Willen we te veel? Zijn onze lichamen het zat? Het lijkt wel of we ieder op onze eigen manier nadenken over wat we anders kunnen doen om de toekomst beter te maken...

@evi

Ik denk dat je een wijs besluit neemt, meis. Als de balans er uit is, dan zit er maar 1 ding op.

@ikbenik

De bril komt pas over een week of 2, dus het is nog even afwachten. Gelukkig heb ik mijn geduld geoefend, 2 weken is een eitje! Ik ga zo eens op je andere topic kijken.

@ikbenanoniem

Dat klinkt toch ook heel vervelend allemaal! Kan het niet zijn dat het bij jou ook je SI gewricht is? Ik kon het echt heel duidelijk voelen toen de fysio die bij mij aanraakte. Misschien dat even proberen?
Nummerzoveel, we zitten allemaal op onze eigen manier in hetzelfde schuitje. Ik denk dat als ik mijn werk niet had, het me wel zou lukken om op wat voor manier de situatie te accepteren. Dan zou alles op mijn eigen tempo kunnen en loop je minder tegen frustraties aan (tenminste ik). Denk dat het er bij mij straks best op uit kan komen dat ik mijn werk (tijdelijk) niet meer kan doen, terwijl het me nu ontzettend veel energie kost om dat kleine beetje op te bouwen. Nu zit ik nog midden in een proces, waarbij er steeds meer een stapje bij moet en soms vraag ik me wel eens af of ik niet aan een dood paard aan het trekken ben. Maar uiteindelijk kan alleen ik bepalen dat dat niet gaat gebeuren. Vermoeiend, heel de tijd die grenzen te moeten opzoeken en constant aan te moeten geven.
Ik ben mezelf aan het overtuigen van het feit dat ik iets moet doen wat ik vreselijk vind door het hier uit te schrijven haha! Jullie beseffen wel dat jullie zo een beetje mijn psycholoog zijn hè haha!
Herkenbaar proces, Evi!

Net wat je zegt; JIJ bent de enige die dat aan kan voelen en onder woorden moet zien te brengen.

Ik liet dat ook veel te lang oplopen, noem het een burnout of depressie, noem het verkeerde gedachtes hebben (te negatief?) of een 'uit-balans-zijn', noem het 'de lat te hoog leggen', je kunt zeggen dat je niet goed genoeg naar je lichaam luistert; allemaal WAAR.

Ik wil dat niet meer.

Niet meer ZO ver over m'n grenzen dat ik onder de pijnstillers tegen iedereen om me heen loop te roepen dat het 'best-gaat-hoor'.

Maar ja; weten wat je NIET meer wil is 1 ding.

Nu nog weten hoe ik het WEL wil. En dat in gaan trainen op 1 of andere manier.

Enne; niks mis mee om dit forum ff lekker te gebruiken om je gedachtes op een rijtje te krijgen, hoor! Het is goedkoper dan een therapeut, is altijd toegankelijk, laagdrempelig, er zijn nooit wachtlijsten, en je krijgt altijd tips vanuit verschillende invalshoeken!
En...van tijd tot tijd een knuffel! (Dat krijg je van je therapeut -als het goed is- ook niet zo snel! )
Hihi terug
Ik ben trouwens min of meer ontslagen (met opzegtermijn haha!) bij de fysio. Ik had er zelf al over gedacht. Er zit bij ons een sportschool aan de fysio vast zeg maar, of andersom en als het even gaat kun je doorstromen. Bewegen is bij mij geen punt (aan de ene kant fijn maar soms ook zo zuur). Maar goed ik zit hier nu bijna aan de 13 weken en eigenlijk doe ik alles gewoon zelf wat ik ernaast ook kan doen, behalve die stoel. Nou kan ik voor 30 euro(speciaal tarief) voor een bepaalde periode een soort combinatieabonnement nemen, waarbij ik de fysio afbouw en onbeperkt gebruik mag maken van de faciliteiten van de sportschool (ook zwembad en infraroodsauna!). Dat ga ik doen na mijn tweede spuit. Dan wordt het dus fysio afbouwen en programma op de sportschool weer opbouwen of verder gaan. Moet zeggen dat dat echt wel weer iets is om naar uit te kijken.
@Nummerzoveel: Wat zijn de symptomen van dat SI gewricht? Is daar ergens informatie over te vinden? (ik zal eens googelen maar doe bijna alles met mijn mobiel)

@Evi: Ik denk dat het goed is een stapje terug te doen. Niet makkelijk, wel goed.

@Ikbenik: Toch fijn dat je nu zeker 6 weken rust aan je hoofd krijgt voor wat betreft je werk. Dat geeft even lucht.

Ik heb vandaag het UWV geïnformeerd over mijn terugslag en dat reintegreren et op deze manier niet inzit. Wel balen, want ik hoorde vandaag ook net dat ik dus zelf een reïntegratieplek gevonden heb via mijn vrijwilligerswerk.

Ik heb wel goede hoop trouwens dat ik daar later ook terecht kan, want met mijn werkervaring heb ik voor hen echt wel toegevoegde waarde.
Hè shit, Ikbenanoniem en tegelijkertijd ook gefeliciteerd, want dat is wel erg leuk dat je daar alsnog terecht kunt. Nu nog een paar weken wachten dus voordat je terug kunt bij de arts. Hopelijk worden je klachten in de loop van de komende weken wat minder joh!
Ik hoop het ook Evi.
@Iba

Stekende pijnscheuten door bil en been, moeilijk kunnen zitten, uitval van het been. Maar vooral dat het ook heel duidelijk zeer doet als je het gewricht aanraakt!
Waar zit dat ding ongeveer?

De huisarts heeft wel op mijn heupen gedrukt maar dat geeft geen extra pijn.
Nee, je heupen zitten weer ergens anders. (Daar had ik OOK geen pijn terwijl SI gewrichten bij mij ook pijn deden.) Die "gewrichten' zijn de 2 naden van je bekken waarmee het aan je heiligbeen vastzitten. Het zijn 2 naden die wel IETS speling mogen geven maar niet teveel. Het zijn 2 bobbelige oppervlakken die met de bobbeltjes op/in elkaar zitten. Dat kan irriteren als het verschuift.

http://t3.gstatic.com/ima ... L1C4d3JuivrPPRWWLrzOGXOCQ
Het is pijnlijk en je kunt het (meestal) PRECIES aanwijzen met je vinger. Ongeveer ter hoogte van die 2 (als je die hebt) 'kuiltjes' links en rechts naast je stuitje.

Sterkte!
Nee, daar heb ik geen pijn. Het is alleen het been.
Dan zal het -denk ik- los staan van je SI gewrichten.

Balen dat het reïntegreren op je vrijwilligerswerk nu is uitgesteld.
zo weer een hoop geschreven zie ik! ik ga daar van het weekend wel even op in. nu erg moe, dus ff voornamelijk een up voor t topic. nog 1 dag werken en dan lekker weekje vrij. ff uitrusten van alles.

sterkte ladies.
Ha meiden,

Wat een rust hier!

Syrah hoe is het bij jou?

Nummerzoveel zit er een klein beetje vooruitgang in? Lukt het een beetje met de oefeningen ook voor je SI gewricht?

Ikbenik hoe gaat het met jou? Hoe is het met je rug?

Ikbenanoniem, hoop vermindering van je klachten!!

Hier alles ok. Lekker lang weekend. En dan nog even en dan op vakantie!! We blijven wel in de buurt, maar kijk er zo verschrikkelijk naar uit om even weg te gaan met z'n allen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven