Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Ja, wat een stilte, hè?

Hopelijk is dat een goed teken; dat iedereen wat minder pijn heeft en daarom wat minder met de rug (en dit topic) bezig is....?

Ik doe erg weinig. Sporten ligt weer stil, en de 3x p.wk fysio is ook een beetje pappen en nathouden. Met dat nieuwe verse litteken op de rug (mdrvlek) mag ik weer ff vanalles niet.

Merk dat wel meteen ook aan de onderrug (hernia).

Alles is weer sneller stram, ik wandel gelijk ook niet meer (dat is gewoon luiheid) . Opstaan/overeind komen gaat weer moeizaam, en ik verval toch weer een beetje in het automatisch alles 'stijf-houden'. Macht der gewoonte denk ik, maar moet ik dus eigenlijk afleren.

Hoe is het met alle anderen?
Nog steeds wel klachten, al zijn ze qua pijn wat minder dan in het begin van de week. Maar het been voelt niet comfortabel. De voet tintelt wat en het been voelt erg stijf en wat verkrampt.

Ik ben blij dat ik volgende week naar de neuroloog kan en dat ze gaan kijken wat er aan de hand is.
Kan ik me voorstellen Ikbenanoniem. Duidelijkheid voor alles.

Ibi, beetje meer bewegen dus. Doe dat dan ook ;) Hier ook hoor. Ik voel me beter als ik meer beweeg. Zorgen dat de boel een beetje los blijft

Dames fijn lang weekend voor allemaal.
Iba; ben je er zenuwachtig voor? Wanneer mag je precies naar de neuroloog?
Goedemiddag ladies!

Hier gaat het - lijkt het - eindelijk de goede kant op. Ik merk alleen dat ik het amper durf te schrijven Maar de SI/zenuwtherapie lijkt echt zijn vruchten af te werpen. Pijnvrij ben ik nog niet, maar ik heb wel steeds langere periodes minder last. Zal het... ooit...
O o o zo herkenbaar Nummerzoveel. Gaat het eindelijk een stukje beter, durf je het eigenlijk niet uit te spreken uit angst voor weer een dip. Ik vind dat zoooooo moeilijk en geestelijk uitputtend, maar goed wel superfijn dat het eindelijk een beetje beter voelt. Laten we hopen dat het doorzet!!
@Ikbenik: Donderdag mag ik heen. Nee, ik ben niet zenuwachtig. Ik kan toch niets aan de uitkomst veranderen.

@Nummerzoveel: Ik zeg -even voorzichtig- wat fantastisch dat er eindelijk wat verbetering lijkt te komen! Na al die tijd en alle pijn en behandelingen! Het is je zo gegund.
Nummerzoveel; (*fluisterstem*) Wauauauauaw! Het ZAL toch niet...?

Iba; ik zal voor je duimen donderdag. Duim jij dan voor mij a.s. dinsdag? Dan krijg ik de uitslag van die weggesneden moedervlek. (En gaan, als het nieuws goed is, de hechtingen eruit; daar kijk ik wel naar uit, want dan mag ik ineens weer alles!)
Meiden, heb even jullie mening nodig. Ik heb een kortingsbon van een site waar ik wel vaker schoenen bestel en nou ben ik aan het kijken en hebben ze ook een trolley waar je je laptop etc in kan doen. Ik loop nu heel de tijd met de laptop los in mijn handen en dan een schoudertas zeg maar en nou zie ik die trolley. Ben bang dat ik me dan toch zo bekeken voel, maar willen jullie eens zeggen wat jullie ervan vinden? Ziet het er een beetje leuk uit? Je kunt ze vinden als je op google boo trolley intoetst (weet niet of ik een link mag plaatsen!).
bedoel je zoiets...:?

plak anders even een plaatje van het model dat je bedoelt... Ik zie zoveel verschillende mbv google afbeeldingen...
Ik zit nu op de iPad en dan lukt dat niet. Kijk morgen even op de laptop. Het is meer een beetje aktetasidee en dan op wieltjes net een telescopisch verstelbaar handvat. Maar denk dat ik het niet doe. Hij is erg duur en je moet hem dan toch weer in en uit de auto tillen enzo. Dus misschien is een losse laptop dragen dan toch makkelijker..
Bom dia!

Sorry ik heb heel lang niets van me laten horen. Beetje dipje gehad en geen puf om te schrijven, heb wel meegelezen!

Het gaat goed met mij, heb weinig pijn, redelijk goeie beweging en ik ben ook weer aan het werk. Maar zodra ik op een paard stap doet dat bot pijn, niet veel pijn, maar wel teveel om te negeren. Dat is echt een downer voor mij, het is mijn leven (werk en passie) en zó confronterend. Ik ben zelfs - ondanks dat ik dus nu mijn verzekering in orde heb - nogsteeds niet naar de dokter geweest omdat ik gewoon niet "nou dan ga je toch niet paardrijden" te horen wil krijgen... stom misschien, maar dat is simpelweg geen optie voor me. Dus probeer ik het om de dag, 10 minuutjes stappen. Denk dan, "ach misschien hoort dit gewoon bij mij nu..." Maar het klopt natuurlijk niet!

Overigens is die plek bij mij volgens mij het SI gewricht waar jullie het eerder over hadden...Inderdaad bij die kuiltjes in je rug.

Mijn huid is nogsteeds hetzelfde. Raar, irritant gevoel. Ik heb even gegoogled en daar staat dat het vaak een teken is van een zenuw die niet helemaal goed is of een "decompression in the spine" (NL?) . Maargoed met google kan je jezelf van alles aanpraten.

Dus ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Naar de dokter met de mededeling dat het eigenlijk wel goed gaat voor het eerst in maanden (die 5 weken niets doen had ik eerder moeten doen) ... maar dat ik rare botpijn heb en een gek plekje op mijn huid en echt Meneer de Dokter, vorige maand kon ik nauwelijks lopen... ? Snapt iemand mijn gedachte hier? Advies?

Evi : heb ook even gegoogled naar jouw tas ding. Inderdaad behoorlijk duur en wat je zegt, je blijft toch aan het tillen en die tas zelf zal wel een stuk zwaarder zijn dan een normale laptop tas. Mijn eerste gedachte erbij was trouwens dat als je zo'n ding achter je aantrekt je volgens mij daardoor een beetje scheef zal lopen, of niet denk je? Scheef lopen lijkt me geen goeie in ieder geval.

nummerzoveel: wat geweldig nieuws van jou zeg, ik hoop dat het doorzet voor je!

Iba : sterkte donderdag. Zal zeker voor je duimen. Kan me voorstellen dat je gewoon iets wilt horen wat een verklaring geeft voor je pijn.

Ikbenik: success morgen!! Zal ook zeker voor jou duimen. En je andere topic in de gaten houden. Sending positive vibes your way, lady!

Fijne week allemaal! Ik heb een dagje vrij vandaag en de zon schijnt eindelijk dus ik ga maar eens een strandwandeling maken met de honden. Oh het is Koninginnedag is NL! Veel plezier allemaal, zou er graag bijzijn! Zo gezellig!
Syrah,

Moeilijk hoor en geloof dat ik wel begrijp wat je bedoelt. En tegelijkertijd denk ik ook dat paardrijden niet goed is.. Maar wie weet zijn er tips oid.. Ik heb een vriendin met haar eigen paard, verschrikkelijke rugklachten en eigenlijk weet ze ook dat het paardrijden het niet beter maakt, maar om dan maar te zeggen ik kap er gewoon mee.. Dat is niet iets wat je zomaar even doet En verder denk ik dat je gelijk hebt. Denk ook dat je niet helemaal lekker vrij loopt zeg maar met dat ding. Dan til ik liever gewoon mijn laptop tegen me aan en loop ik gewoon zeg maar. Lekker dat je vrij bent, geniet er maar lekker van! Strand klinkt niet verkeerd!

Hier een beetje balen het weekend. Eviman is ziek en echt ziek. Die ligt al een paar dagen met griep op bed, zelfs zijn huid doet zeer. En dan merk ik dat ik niet zo tolerant ben als hij. Hij zit nu al bijna anderhalf jaar met mij (natuurlijk niet meer zo erg dat ik constant in bed lig, maar hij is er zeker wel door in zijn mogelijkheden beperkt) en ik baal gewoon dat hij in bed ligt als we samen vrij zijn, schaam. Maar goed, gisteren wel gezellig met mijn moeder en de kinderen weg geweest. En verder niks bijzonders te melden vandaag. Gaan jullie nog iets leuks doen? Veel plezier vandaag!!
Dank voor je reactie Evi. Het is zeker niet iets wat ik zomaar kan opgegeven. Het is mijn dagelijks werk en ik heb ook een eigen paard, al 14 jaar, die kan ik echt niet zomaar verkopen o.i.d. Ik wil dus het liefst een dokter vinden die zegt, "nee joh, niks met dat rijden te maken, gewoon wat meer pilates doen." ofzo... :-)

Strand is te druk aan het worden hier om de honden mee te nemen. Liep daarnet tussen de toeristen in bikinis door, en het weer is best lekker maar echt geen bikini weer - maar de Die Hards zijn al op het strand te vinden! ha ha!

Wat vervelend dat Eviman ziek is... en goed ziek zo te horen. Ik begrijp je schuldgevoel maar ik denk dat het eerder een irritatie is omdat jij nu wél wat meer kan en dan gaat hij ziek worden, how selfish.. ha ha. Toch maar even doorbijten en er nu voor hem zijn dan...hoe vervelend dat ook is, want hij heeft je nu even nodig... maar dat weet je zelf ook wel :-)
Even kort want ik moet bijna weg: (heb wel gelezen maar nu even geen tijd om uitgebreid te schrijven)

Er is ook een topic: "dingen waar je BLIJ van wordt gezocht!" dat ik een tijdje geleden gestart ben. Als je er eens wil kijken (en iets aanvullen): WELKOM!!!
Hihi; grappig Evi, dat ik je bij dat andere topic ineens tegenkwam!

Voor de anderen; ik heb vandaag de uitslag gekregen van die moedervlek die ik had weg laten snijden, en het was goedaardig!

(ERG blij mee! ) Ik hoef nu pas over een jaar ofzo terug, en ook alleen omdat ik het zelf aangaf wel prettig te vinden om aan te sluiten bij de jaarlijkse controles.
Haha ja ja ik hou je in de gaten ;) Nee hoor gekkigheid, ik zag dat je net wat had gepost en volgens mij had je hier ook gezegd dat je dinsdag de uitslag zou krijgen. Dus was nieuwsgierig en natuurlijk fijn dat de uitslag goed is! Moet zeggen dat je topic me ook wel een beetje aan het denken heeft gezet. Ik heb zelf ook een hoop sproeten en moedervlekken en hou van de andere kant ook van de zon. Maar ben er ook voorzichtig mee.
Ach, je hoeft er natuurlijk ook niet overdreven bang voor te zijn; maar je kunt maar beter weten waar je op moet letten.

Nog nieuws hier verder...?
Precies. Ik heb bijna vakantie! Morgen nog een dagje naar mijn werk en dan twee weken vrij. Voor het eerst in anderhalf jaar dat we echt weer weg gaan. Heerlijk!!
O, wat heerlijk! Hoe lang ga je weg? (Moeten we je hier missen op het forum of gaat er 'n laptop mee..? )
@ikbenik

Wat fijn, goed nieuws over het plekje!

@evi

Wat heerlijk, vakantie! Ik wens je nu al vast heel veel (voor)pret!

@Iba

Sterkte bij de dokter vandaag!

@allen

Heb het even erg druk, maar zal van het weekend uitgebreider reageren.
Hallo!

Ik ga morgen de CT scan in! Heb eindelijk de knoop doorgehakt en ben naar de dokter gegaan, alles uitgelegd, ook dat het nu relatief goed gaat, maar nog wel botpijn, rare plek op huid etc. Ze heeft mijn rapport van vorig jaar van de xrays nog even uitgelegd waar duidelijk op staat dat ik een CT scan nodig heb (oeps) en dat er duidelijke "instability in SI joint" zit... Dus zodoende ga ik morgen de scanner al in (das weer het fijne van prive hier, hup meteen de volgende ochtend geholpen).

Iba: Jij veel sterkte en success vandaag bij de neuro!

Evi veel plezier, ga je ver weg? De zon in? Geniet ervan! Is Eviman er weer bovenop?

ikbenik: had ook al op je andere topic gereageerd maar nogmaals JIPPIE voor jouw nieuws!
Dat is goed nieuws, Syrah! Wat fijn dat je zo snel geholpen gaat worden! Hopelijk word je wijzer van de scan.

Hou je ons hier op de hoogte...?
Syrah, fijn dat je zo snel terecht kunt, succes!

Oh zie aan de post van Nummerzoveel dat jij vandaag naar de arts ging Iba, was vergeten dat dat nu was. Ben benieuwd of je opnieuw door de mri gaat oid.

Ikbenik, hoe gaat het bij jou? Lukt het om een beetje meer te bewegen?

Nummerzoveel, bij jou ook nog steeds een stijgende lijn?

Wij gaan niet zo ver weg. Hebben voor de zekerheid voor Nederland gekozen. Geen lange vluchten, met het risico op vertraging op onmogelijke tijdstippen met de kinderen. Beter nu in ons eigen kikkerlandje vakantie vieren en dus de veilige keuze, hoewel ik echt heel erg naar zon snak, dus duim even met me mee dat we die ook te zien krijgen de komende twee weken haha! Verder nog wel iets leuks te melden. Toen ik in feb bij de fysio kwam, moest ik een soort starttest doen op die flexchair. Ik scoorde toen enorm slecht, wat wilde zeggen dat de coördinatie van mijn diepe rugspieren gewoon nog heel slecht was. Nu opnieuw de test gedaan en scoorde overal meer dan goed, qua spierontwikkeling begint het trouwe bewegen nu dus echt wel vruchten af te werpen Dat harde werk lijkt soms voor niks omdat ik daardoor niet direct van die zenuwpijn afkom, maar toch vind ik dit fijn om te zien. Liever een sterk lijf met pijn dan een zwak lijf met pijn dan maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven