Hou toch eens op over geld!

25-04-2012 15:18 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames

Ik zit nu al een maand of 9 met een irritatie die mijn leven nu echt begint te beïnvloeden.

Zoals sommige hier hebben onthouden zit ik in de schuldsanering. Duurde allemaal langer, dus moet nog 2.5 jaar.

Is rot, maar vind het ook wel prettig dat ik niet meer zoveel bezig hoef te zijn met geld.

Zit in therapie, en heb daar alle concentratie en energie voor nodig. Ook mijn lichamelijke toestand is nu heel belangrijk.

Nu heb ik een geweldige vriend. Buiten dit probleem om hebben we een super relatie, en kon ik het niet beter treffen. (Ik wil echt niet horen weg bij die gozer, want dat is echt niet nodig)

Maar hij heeft een probleem. En dat ik dat alles bij hem om geld draait. Echt alles. Zo'n 3 uur van de dag word gebruikt om over geld te praten. En dat nu al een jaar lang

Hij kan soms nergens anders over praten.

Voorbeeld: Gisteren kwam hij erachter dat er nog een flinke rekening aankwam. Wij zijn over een maand een jaar samen en willen wat leuks gaan doen. Dus 2 uur lang aangehoord hoe hij dus zuinig aan gaat doen. Later op de avond stelde hij voor om naar de bios te gaan. Maar dat hij daar wel geld voor moest wegleggen want dat was er niet.

Tja, dan heb ik eigenlijk ook niet zoveel zin om te gaan, want er zijn andere dingen die er met dat geld moeten gebeuren.

Ik heb dan liever dat hij thuiskomt, voorstelt om lekker naar de film te gaan. En dan gewoon te gaan! Zonder steeds over geld te mekkeren

En zo kan ik echt nog wel 100 voorbeelden opnoemen

Ik kan er letterlijk niet meer tegen. Hij belde me net op, en begon weer over geld. Ik heb toen huilend aangegeven dat ik er nog zwaarder depressief van word. Ik gecontroleerd iedere 5 cent omdraai. Ik op alles navraag, kan dat wel? Is daar wel geld voor? Maar dat kan toch nu niet? (echt, zelfs met een ijsje halen)

Ik word helemaal gek van mezelf, en van geld. Heb alle geldzaken helemaal uit handen gegeven, zelfs dingen die besproken moeten worden met mijn bewindvoerder gaat via een ander. Gewoon omdat ik geld niet meer kan luchten of zien.

Hij beloofd al een maand of 9 dat dit veranderd, maar het veranderd niet. Nog steeds word er iedere dag over geld gemekkerd of gepraat.

HOE krijg ik het voor elkaar dat dit verminderd?

Ik heb dit al normaal aangegeven, vandaag dus huilen. Al een keer goed pissig.

Het met zijn huisgenoot/beste vriend besproken ( werkte al helemaal niet, die is nog erger dan hem, want die heeft het geld ook)

Hoe zorg ik ervoor dat we hierover op 1 lijn zitten. Ik kan er echt niet meer tegen namelijk! Wil me zo graag concentreren op mijn gezondheid, mijn psyche, mijn familie. Niet op geld.

Tips?
Ter info. Het is niet dat hij het niet wilt veranderen. Hij realiseert en beseft zich wel dat hij idd is doorgeslagen over geld. Maar hij geen flauw idee heeft hoe hij het aan moet passen. En ik ook niet!
Dan gaat het dus ook niet gebeuren.
3 uur per dag over geld lullen terwijl jij er gigantisch gefrustreerd door raakt?

Ik zou toch voor die andere kerel gaan hoor.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Je kan je wel helemaal af willen sluiten voor het begrip "geld" maar het hoort bij het dagelijks leven. Je hebt het voor nu even uit handen gegeven maar je zal op een gegeven moment zelf alles weer in de hand moeten houden en zelf weer beslissingen moeten gaan nemen over je uitgaven. Nu kan je het even langs je heen laten gaan maar dat kan natuurlijk niet op de lange termijn. Je vriend is er wel erg veel mee bezig. Misschien kunnen jullie beide wat geven en nemen? Hij mag 10 minuten per dag klagen/praten over geld en jij luistert 10 minuten per dag naar hem. Ik snap wel dat jij je energie voor andere dingen nodig bent en dat er gezelligere dingen zijn om over te praten dan geld. Ik vraag me af of je vriend gaat veranderen hoor! Als jij niet weet wat hij daarvoor moet doen en hij weet het ook niet dan is er een probleem...
Hij zit blijkbaar zo in elkaar dat hij geld belangrijk vindt en er graag over jengelt. En jij kunt er nu niet tegen. Zeker niet nu.

Kun je hem niet "uitnodigen" eens een maand om te gaan met geld zoals jij dat moet? Misschien valt dan het kwartje.
Ik vind het wel wijs dat hij er over nadenkt op zich.
Geld of het niet hebben van geld drukt een zware stempel op je leven. Ik kan mij dus voorstellen dat dit een item is, zeker als je partner in de schuldsanering zit.

Is hij zelf wel zo handig met geld en heeft hij er controle over? (ik meen mij een topic te herinneren waarin hij veel te veel geld aan kerstkado's had besteed en dat er spelcomputers op marktplaats moesten omdat zijn loon lager was dan verwacht)

Met andere woorden: is het praten over geld een kwestie van onzekerheid over geld? Zo ja, kan hij heen cursus omgaan met geld doen via het maatschappelijk werk of zo?
quote:kaetje schreef op 25 april 2012 @ 15:27:

Je kan je wel helemaal af willen sluiten voor het begrip "geld" maar het hoort bij het dagelijks leven. Je hebt het voor nu even uit handen gegeven maar je zal op een gegeven moment zelf alles weer in de hand moeten houden en zelf weer beslissingen moeten gaan nemen over je uitgaven. Nu kan je het even langs je heen laten gaan maar dat kan natuurlijk niet op de lange termijn. Je vriend is er wel erg veel mee bezig. Misschien kunnen jullie beide wat geven en nemen? Hij mag 10 minuten per dag klagen/praten over geld en jij luistert 10 minuten per dag naar hem. Ik snap wel dat jij je energie voor andere dingen nodig bent en dat er gezelligere dingen zijn om over te praten dan geld.

En dit.

Maar iemand die zo obsessief met geld bezig is als de vriend van TO zou er ook goed aan doen om eens te gaan praten met een professioneel iemand.
quote:saaaaar81 schreef op 25 april 2012 @ 15:26:

3 uur per dag over geld lullen terwijl jij er gigantisch gefrustreerd door raakt?

Ik zou toch voor die andere kerel gaan hoor.Nee dat wou ze niet horen.
Zodra hij over geld begint opstaan en weglopen? Of keihard de radio aan en meezingen?

Of hem een keer met je bewindvoerder/contactpersoon laten praten, omdat jij er echt helemaal doorheen zit en zij hem misschien aan zijn verstand kunnen peuteren dat hij jou op deze manier (nog verder) de put in praat?

Ik ben ook een mieperd over geld, we moeten zuinig aandoen en ik heb soms ook niet door hoe het mijn gesprekken beheerst, simpelweg doordat het mijn denken beheerst. Maar als iemand me er dan op aanspreekt weet ik het wel weer en probeer ik aan andere dingen te denken.

Ik vind het wel idioot van je vriend dat hij het maar niet lijkt te snappen en jou hiermee blijft belasten.

Mijn eerstgenoemde oplossingen zijn natuurlijk heel kinderachtig, maar als hij niet in de gaten heeft dat hij het (weer) over geld heeft, kan dit misschien wel een wake up call zijn.

Maar eigenlijk vind ik dat hij gewoon rekening met jou moet houden en een schop onder zijn hol verdient als hij jou iedere keer weer zo verdrietig/in de put maakt met zijn gepraat over geld.
quote:Star schreef op 25 april 2012 @ 15:28:

Ik vind het wel wijs dat hij er over nadenkt op zich.

Dat zeker wel.

Maar 3 uur op een dag?

Dat laat mij denken aan de vriend van Forrest Gump: Bubba.

Bubba had het de hele dag over garnalen...
Jij zit in de schuldhulpverlening, maar heeft je vriend wel een salaris en wel geld wat hij kan besteden aan iets leuks?
quote:saaaaar81 schreef op 25 april 2012 @ 15:29:

[...]

En dit.

Maar iemand die zo obsessief met geld bezig is als de vriend van TO zou er ook goed aan doen om eens te gaan praten met een professioneel iemand.Zoals ik het lees probeert hij alleen TO te beschermen. En spaart hij voor een uitje als ze een jaar samen zijn en doet hij zuinig aan.
Je vriend wil praten over geld, jij wilt het niet horen. Lijkt me niet zo ingewikkeld: als hij weer gaat praten over geld, zeg je: dat wil ik niet horen. En jullie kunnen weer gezellig over andere zaken praten.

Waarschijnlijk ligt het allemaal zo simpel niet, want dan zou je hier niet schrijven. Bovendien lijkt drie uur per dag over geld praten me een hele prestatie, ik zou er na tien minuten al over uitgekletst zijn.
Wat eten we vanavond?
Was hij altijd al zo bezig over geld of is het een beetje tegelijk begonnen toen jij met schuldsanering begon? Zou het kunnen dat hij het er ook moeilijker mee heeft dan vooraf gedacht?

Ik vind het idee van Kaetje eigenlijk wel een goede. De tijd die hij mag praten over geld begrenzen. Dan wordt het na verloop van tijd ook een minder vanzelfsprekend gespreksonderwerp misschien.
quote:paque_pink schreef op 25 april 2012 @ 15:30:

[...]

Nee dat wou ze niet horen.

Jups, een relatie is net als centen. Ook iets met investeren en zo... blablabla bla
quote:Star schreef op 25 april 2012 @ 15:31:

[...]

Zoals ik het lees probeert hij alleen TO te beschermen. En spaart hij voor een uitje als ze een jaar samen zijn en doet hij zuinig aan.

Daar is ook niks mis mee.

Maar ik zou ook gek worden als er 2 uur op een dag over geld zou worden geluld.

En ook wij kunnen het niet zomaar over de balk gooien natuurlijk.
Ik zou tegen mn vriend zeggen dat de kat echt hoognodig naar de dierenarts moet en dat ik liever mijn dier de noodzakelijke zorg geef dan zelf naar de bioscoop gaan.
quote:Star schreef op 25 april 2012 @ 15:31:

[...]

Zoals ik het lees probeert hij alleen TO te beschermen. En spaart hij voor een uitje als ze een jaar samen zijn en doet hij zuinig aan.Dat lees ik er ook in. Je zou het ook positief kunnen bekijken TO. Want hij is wel bij je gebleven ondanks dat bewezen is dat je niet met geld om kon gaan. Kun je dat nu wel? Want het lijkt erop dat je liever je kop in het zand steekt en dan geef ik hem groot gelijk dat hij laat zien dat je iedere euro maar één keer kunt uitgeven.
Ik denk dat het belangrijk is om te zorgen dat je wel gewoon veel leuke dingen doet die geen geld kosten of niet met geld te maken hebben. In plaats van naar de film kan je ook je kamer omtoveren tot een bioscoop. In plaats van uit eten kan je ook je kamer versieren met kaarsjes en een drie gangen maaltijd maken (ook al is het gewoon euroshopper ijs als dessert).
quote:saaaaar81 schreef op 25 april 2012 @ 15:34:

[...]

Daar is ook niks mis mee.

Maar ik zou ook gek worden als er 2 uur op een dag over geld zou worden geluld.

En ook wij kunnen het niet zomaar over de balk gooien natuurlijk.Als je ergens allergisch voor bent, dan lijkt het natuurlijk een stuk langer. Ik bedoel sommige forummers zijn hier voor mijn gevoel ook altijd
quote:saaaaar81 schreef op 25 april 2012 @ 15:31:

[...]

Dat laat mij denken aan de vriend van Forrest Gump: Bubba.

Bubba had het de hele dag over garnalen...

Vind eerder genoemd idee ook een goeie, spreek af dat er per dag een zoveel tijd over geld gesproken mag worden, en daarna niet meer!

En idd, desnoods hij mee naar de pych zodat die kan zeggen dat wat ie nu doet bepaald niet helpt voor jouw gemoedstoestand

Sterkte!
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
Ik vraag me ook af of jullie samen wonen en hij dus eigenlijk ook in de schuldsanering zit. Heeft hij een eigen inkomen? En hij krijgt zelf binnenkort een hoge rekening en gaat daarover 3 uur lang zitten zeuren tegen jou?

En ja, als hij naar de bios wil en dat voorstelt om dan vervolgens 3 uur te zeuren over geld dan had hij gewoon zijn mond moeten houden! Of lekker een filmpje huren, scheelt zo 20 euro aan entree en snacks. Ik kan me voorstellen dat je er dat niet leuk vindt, dat gezeur na een leuk voorstel.
quote:saaaaar81 schreef op 25 april 2012 @ 15:26:

Ik zou toch voor die andere kerel gaan hoor.

Hij komt pas om 8 uur 's avonds thuis. Tot 12 uur half 1 vind ik dat aardig wat tijd verspilt door alleen over geld te praten.

En andere kerel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven