Geld & Recht alle pijlers

hypotheekgedoe

26-04-2012 12:52 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt totaal geen kaas gegeten van huizen, hypotheken en toestanden. We huren nu van de woningbouw, gewoon lekker simpel. We hebben een super huis gezien, het lijkt ons echter gewild, het is ook scherp geprijsd, dus we willen nu actie ondernemen. We hebben ook nog geen idee wat mogelijk is qua hypotheek. Dat gaan we dus nu uitzoeken.

Allereerst het huis: We hebben een leuk huis gezien, helemaal ons ding. Wel ontzettend verouderd (keuken, badkamer, geen dubbelglas (alleen voorraam beneden) overal behang, trappen verouderd, afschuwelijke wastafels in slaapkamers, en dak is geisoleerd maar niet afgewerkt) Er zullen dus een hoop kosten bij komen om het huis op te knappen. De ketel is wel onlangs vernieuwd en elektra is ook in orde.

In hoeverre kun je dat aandragen als je een bod doet?

Als het gaat om de hypotheek: Mijn partner heeft een vast contract, ik heb (nog) geen baan (net afgestudeerd). De hypotheek is dus op basis van 1 inkomen.

Nu hebben we een aantal rekendingetjes op sites van hypotheekverstrekkers ingevuld en ook een aantal telefonische gesprekken gehad met adviseurs. Het verwarrende is dat er steeds verschillende bedragen uitkomen met een gat van wel 30.000. Hoewel ik er geen hol verstand van heb, vind ik dit toch wel raar. Weet iemand hoe dat komt?

We hebben binnenkort een afspraak staan met een adviseur, waar ook een hele papierwinkel aan vooraf is gegaan dus ik denk dat zij met een redelijk betrouwbare indicatie kunnen komen van wat mogelijk is toch? Kan het echt zo zijn dat je bij de een gewoon een hypotheek van 20 a 30.000 meer kan krijgen? Is het dan de moeite waard om te gaan 'shoppen'? Op zich wil ik dat best doen, aan de andere kant willen we ook snel handelen omdat we bang zijn dat het anders voor onze neus weg is.

En nog een vraag: het lijkt me niet dat als ik een tijdelijk contract krijg (als ik binnekort een baan zou krijgen, al dan niet in mijn werkveld) dat ze dat ook mee kunnen nemen in de hypotheek? Het is per slot van rekening geen vast contract. Ik weet wel dat als ik ook inkomen zou hebben het erg veel zal schelen op de hypotheek.

Ik vind het maar lastige zaken, mijn partner zit momenteel in het buitenland voor zijn werk. Dus ik ben nu allerlei belletjes aan het plegen maar af en toe begrijp ik er geen hol van wat ik allemaal uitgelegd krijg. Ik voel me dan zo bleu.

Aangezien het voor mijn vriend ook de eerste keer is vraag ik me af of hij er zoveel vanaf weet. Kan ik er van uitgaan dat het aankomend adviesgesprek enigzins objectief is? Of kunnen we ergens in of uitgeluld worden door verkooppraatjes omdat we er zelf geen bal vanaf weten?

Mijn ouders wonen in het buitenland, het liefst zou ik ze hier hebben om dit soort dingen mee te regelen. De ouders van mijn vriend leven helaas niet meer...
doe aub nergens een bod op zonder enige financiele kijk op zaken, zoals hoeveel je kan lenen en hoeveel je aan maandlasten kwijt wilt zijn.

een klushuis is leuk, als jullie handig zijn of genoeg geld achter de hand hebben, want uit de ene klus vloeit vaak de andere voort.

en waardevermeerdering is tegenwoordig erg moeilijk.
wij slapen nooit.
quote:hannah1980 schreef op 26 april 2012 @ 13:25:

Een bod is namelijk een afspraak en geen vrijblijvende uitspraak.

Dit is dus echt je reinste onzin.
Zeg maar Spijker.
quote:papayaatje schreef op 26 april 2012 @ 13:16:

Wij willen graag eind vd week een bod doen, omdat we bang zijn dat we het mogelijk mislopen (erg gewild) maar we hebben dusnog geen afspraak met de hypotheekadviseur gehad. Dus we weten niet waar we aan toe zijn. Als blijkt dat het toch niet mogelijk is, dan stoppen we de bieding. Maar uit jouw post begrijp ik dat dit niet mogelijk is?

Niet zo stressen

De volgorde is:

- een orienterend gesprek met een of meer hypotheekshop/hypotheker/bankadviseurs hebben. Die rekenen je voor wat je ongeveer kunt lenen.

- een bod doen (met voorbehoud) op een huis dat je leuk vindt, en gaan onderhandelen. Tijdens de onderhandelingen kun je ook stoppen en er toch vanaf zien.

- voorlopig koopcontract tekenen. Daarin staat het voorbehoud van financiering vermeld. Dán ga je de hypotheek echt regelen, en dankzij de eerdere gesprekken weet je ongeveer hoe het uit zal pakken.

- lukt het toch niet: dan kun je met afwijzingsbrieven van de banken laten zien dat je geen hypotheek krijgt, en kun je onder de koop uit.

- krijg je de hypotheek wel rond, maar niet onder zulke gunstige voorwaarden als je had gehoopt: jammer dan, dan zit je er wel aan vast. Daarom moet je dus eerst oriënteren zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

"We krijgen wel een hypotheek maar het is veel duurder dan ik had verwacht" telt dus niet als ontbindingsgrond.
quote:Jorina schreef op 26 april 2012 @ 13:20:

[...]

Naar mijn weten mogen verbouwingen op dit moment sowieso niet worden meegefinancierd?

Er mag in toaal 6% en daarbij 2% worden meegefinancieerd. Dat is vaak bij lange na niet genoeg. Zoals ook vorige week bleek bij ons. Werd bij ons een bedrag van 7.000 op 150.000. Wij hadden zeker 15.000 nodig.

Viel me ook flink tegen. Je moet dus flink wat eigen geld hebben.
nick, we hebben al een afspraak met de bank voor over 2 weken. Ik wilde echter eerst zelf wat te weten komen, zodat ik er niet al te groen in ga.

Daarnaast vraag ik me af hoe het kan dat verschillende instanties verschillende bedragen aangeven met een verschil van wel 30.000. Is het echt zo dat de ene je maar ik noem maar iets 190 geeft en de ander zegt je kan 225 krijgen? dat lijkt mij een beetje raar, of is dat ook een soort concurrentiestrijd ofzo?

Ik had iemand aan de telefoon van zo'n hypotheekorganisatie en ik vroeg aan de telefoon of hij op basis van het salaris een indicatie kon geven, dat was 225. Een adviesgesprek (met een inventarisatie en een rapport enz van wat er allemaal mogelijk is kost 250 euro) Als we dan een hypotheek bij hun zouden afsluiten betaal je 2350 (maar dan zit daar die 1% notariskosten ofzoiets in).

Dan vraag ik me af is dat verstandig om te doen? Als de rabobank bijvoorbeeld zegt, 190 en geen cent meer. En hij zegt 225. Dan is het logisch dat we daar heen willen. Maar klopt het dan wat hij zegt? Of kan dan later blijken dat als we die 250 euro neerleggen er dan iets anders uitkomt en hij ook zegt, ja met dit en dit meegenomen komen we uit op 190?

Ik baal ervan dat ik hier helemaal niks vanaf weet.

Hoeveel ongeveer betaal je gemiddeld voor een aankoopmakelaar? Is dat verstandig om die in de arm te nemen? Waar kunnen zij je bij helpen?
Die EUR 30.000 verschil komt door de verschillende rekenmodellen die hyptoheekverstrekkers gebruiken. Echter zegt dit geheel niets. Pas als alle gegevens duidelijk zijn is bekend wat je kunt lenen.

Volgens mij ligt het leenbedrag momenteel rond 4x je brutojaarsalaris incl. vakantiegeld. Dat weet ik echter niet zeker.

Verbouwen kun je ook als je er woont. Kun je steeds een ruimte aanpakken, als je gespaard hebt.

Behang kun je vaak heel goed overschilderen. Dat ziet er dan weer een paar jaar netjes uit. Op de vloer een eenvoudig laminaat e.d. Tegeltjes kun je ook overschilderen. Dan ziet het er voor nu redelijk uit en kun je het echt aanpakken als je zover bent.
quote:spijk-er schreef op 26 april 2012 @ 13:25:

[...]

Maar dat maakt voor het bod geen iota uit, want een bod is supervrijblijvend! Je kan je als koper ieder moment bedenken en het bod terugtrekken. Zelfs nadat je het voorlopige koopcontract hebt getekend heb je nog 3 werkdagen bedenktijd waarin je zonder enige reden van de koop af kunt.Klopt, ik wilde alleen even weerspreken dat ze bij het bod al die afwijzingsbrieven moest hebben, waar TO bang voor was
quote:Snormel schreef op 26 april 2012 @ 13:26:

[...]

Niet zo stressen

De volgorde is:

- een orienterend gesprek met een of meer hypotheekshop/hypotheker/bankadviseurs hebben. Die rekenen je voor wat je ongeveer kunt lenen.

- een bod doen (met voorbehoud) op een huis dat je leuk vindt, en gaan onderhandelen. Tijdens de onderhandelingen kun je ook stoppen en er toch vanaf zien.

- voorlopig koopcontract tekenen. Daarin staat het voorbehoud van financiering vermeld. Dán ga je de hypotheek echt regelen, en dankzij de eerdere gesprekken weet je ongeveer hoe het uit zal pakken.

- lukt het toch niet: dan kun je met afwijzingsbrieven van de banken laten zien dat je geen hypotheek krijgt, en kun je onder de koop uit.

- krijg je de hypotheek wel rond, maar niet onder zulke gunstige voorwaarden als je had gehoopt: jammer dan, dan zit je er wel aan vast. Daarom moet je dus eerst oriënteren zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

"We krijgen wel een hypotheek maar het is veel duurder dan ik had verwacht" telt dus niet als ontbindingsgrond.

Amen! Papayaatje± zo moet je het niet.

Mocht het huis al weg zijn, dan was het niet voorbestemd voor jullie.......
Ja. Bel een aankoopmakelaar. Die kan namelijk ook voor je onderhandelen dus dan betaal je misschien minder voor je huis.

(je klinkt zo eager, lijkt me niet handig in onderhandelingen)
Zeg maar Spijker.
Wij hebben een bouwtechnisch keuring laten doen en zo een depot van 8000 in de hypotheek laten opnemen (afgelopen maand dus inachtneming v nieuwe regels etc) het is idd verdomde gedoe een huis kopen. Wij zitten overigens met restschuld vorige woning dat hebben jullie dan weer niet. Maar 'zomaar' 10 of 20.000 meer financieren dan huidige taxatie doen de echt nergens meer. Laat dus sowieso een keuring & taxatie doen !
Het NIBUD adviseerd om niet meer te lenen dan 4,5 maal je bruto jaarinkomen.

Het boekje 'hoera een hypotheek'vond ik ook wel erg duidelijk en leerzaam. En het is onafhankelijk en dat kan niet gezegd worden van 'onafhankelijke' hypotheekadviseurs en banken.

En vergeet niet te onderhandelen over de rente. Daar vallen echt tienden af te kleppen.
@spij-ker een bod is geen afspraak tot het wordt geaccepteerd. En ook daarna heb je nog 3 dagen wettelijke bedenktijd om zonder opgaaf van reden onder het koopcontract uit te komen.
Het handigst is om meteen lid te worden van de Vereniging Eigen Huis en een bouwkundige een keuring laten doen. Misschien zijn er wel allerlei verborgen gebreken.

Op hun site www.eigenhuis.nl staat heel veel informatie over het kopen van een huis.

En je kunt ze ook bellen met vragen.
quote:papayaatje schreef op 26 april 2012 @ 13:27:Hoeveel ongeveer betaal je gemiddeld voor een aankoopmakelaar? Is dat verstandig om die in de arm te nemen? Waar kunnen zij je bij helpen?

Als je echt van niks weet, kan dat wel handig zijn ja. De aankoopmakelaar helpt bij het bepalen wat een reële prijs is voor een huis, wat een goed bod is, en helpt je door het hele proces heen want hij weet precies wat je allemaal op welk moment moet doen.

En hij ziet dingen in het huis die je zelf makkelijk over het hoofd ziet (dat er bv te weinig ventilatie is, ik noem maar wat).

Strikt noodzakelijk is het niet, je kunt veel van die dingen ook zelf, mits je kennis van zaken hebt, maar dat hebben jullie niet.

Vraag rond of iemand een goede makelaar weet, en onderhandel over de prijs. Wij hebben 4 jaar geleden 1% betaald, en dat was hij dik waard.
Is er echt niemand in je omgeving die je hierbij kan helpen? Ouders kan niet begrijp ik, maar heb je geen ooms of tantes of van je vriend familie die kan helpen?

Je klinkt echt heeeeeel erg bleu eerlijk gezegd en het lijkt mij nu belangrijker voor jullie dat je alles eerst goed uitzoekt en gaat begrijpen en dan pas echt op huizenjacht gaat.

Hebben jullie dat huis al bezichtigd waar je het over hebt? Of alleen nog maar op internet gezien?
@papayaatje

Hoeveel je betaalt voor een aankoopmakelaar verschilt. Maar ze doen het zeker niet voor niks. Ik zou daar gewoon eens naar informeren. Je bent niet verplicht om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Maar als je er eentje in de arm neemt, dan helpt hij/zij je in het gehele aankooptraject (bezichtigingen, onderhandelingen etc).

Ik ken het geval: de Rabo geeft bijvoorbeeld 190 af en The Bank of Scotland 250. Naar mijn idee is het puur het risico wat de banken "willen" lopen, maar geloof me: een bank zoals de Rabo of de ABN gaat je een goede indicatie afgeven, ook op internet.
quote:papayaatje schreef op 26 april 2012 @ 13:27:

nick, we hebben al een afspraak met de bank voor over 2 weken. Ik wilde echter eerst zelf wat te weten komen, zodat ik er niet al te groen in ga.

Daarnaast vraag ik me af hoe het kan dat verschillende instanties verschillende bedragen aangeven met een verschil van wel 30.000. Is het echt zo dat de ene je maar ik noem maar iets 190 geeft en de ander zegt je kan 225 krijgen? dat lijkt mij een beetje raar, of is dat ook een soort concurrentiestrijd ofzo?

Ik had iemand aan de telefoon van zo'n hypotheekorganisatie en ik vroeg aan de telefoon of hij op basis van het salaris een indicatie kon geven, dat was 225. Een adviesgesprek (met een inventarisatie en een rapport enz van wat er allemaal mogelijk is kost 250 euro) Als we dan een hypotheek bij hun zouden afsluiten betaal je 2350 (maar dan zit daar die 1% notariskosten ofzoiets in).

Dan vraag ik me af is dat verstandig om te doen? Als de rabobank bijvoorbeeld zegt, 190 en geen cent meer. En hij zegt 225. Dan is het logisch dat we daar heen willen. Maar klopt het dan wat hij zegt? Of kan dan later blijken dat als we die 250 euro neerleggen er dan iets anders uitkomt en hij ook zegt, ja met dit en dit meegenomen komen we uit op 190?

Ik baal ervan dat ik hier helemaal niks vanaf weet.

Hoeveel ongeveer betaal je gemiddeld voor een aankoopmakelaar? Is dat verstandig om die in de arm te nemen? Waar kunnen zij je bij helpen?

Dit was bij ons ook zo. Zo bleek, met leningen, dus ook studieleningen, erbij en nog van alles kwamen we veel lager uit. Houd hier zeker rekening mee! Als adviseurs zeggen dat ze dat allemaal niet mee willen rekenen, zijn ze strafbaar. Wij waren erg blij met onze adviseur bij De Hypotheker, eerlijk.

Je moet er echt een paar lang om te weten wat je wilt en hoe alles in elkaar steekt.

Er bestaat een fijn forum http://www.hypotheken-forum.nl/, dit kreeg ik hier op het forum als tip. Ik heb me een paar dagen suf gelezen en ben nu heel wat wijzer.
quote:papayaatje schreef op 26 april 2012 @ 13:27:

Het is niet logisch dat je na degene gaat die het meeste kan bieden. Je moet niet kijken naar de hoogte van het lenen bedrag, maar na je maandlasten. Dit is wat je per maand moet betalen. Dat is veel belangrijker. Wat heb je nu aan de hoogste hypotheek als je dit niet kunt opbrengen per maand. Of als je niet meer kunt uiteten of op vakantie kunt?

Als je er echt zo weinig kaas van hebt gegeten neem dan iemand mee na de gesprekkend ie wel ergens een idee van heeft.
Oja, en ik denk niet dat het zo logisch is om voor je hypotheekverstrekker te kiezen die jullie het meeste wil lenen.

De rente, rentevastperiode en het soort hypotheek en andere voorwaarden lijken mij belangrijker.

Als je ook nog wil verbouwen zul je ook iedere maand nog ruim geld over moeten houden de komende jaren om voor de verbouwing te sparen.

Heb je dan een maximale hypotheek kan dat niet meer echt.
@Dahlia74 So true!
quote:Snormel schreef op 26 april 2012 @ 13:26:

[...]

Niet zo stressen

De volgorde is:

- Ga een tweede (of derde) bezichtiging doen met een aannemer. Deze kan jou vertellen wat er moet gebeuren op korte termijn en lange termijn. Afhankelijk hiervan kun je bepalen of je het wel kan en wil kopen.

- Zorg ervoor dat je enig idee hebt of de financiering gaat lukken. Bij de Hypotheker/ Hypotheekshop etc kun je een vrijblijvend gesprek (dus gratis) aanvragen waarbij de mogelijkheden worden doorgenomen. Stel hierbij ook voldoende vragen als: wat worden mijn lasten? Wat zijn de fiscale implicaties (dus mochten de regels wijzigen omtrent de hypotheekrenteaftrek kan ik het dan nog steeds betalen).

- voorlopig koopcontract tekenen. Daarin staat het voorbehoud van financiering vermeld. Dán ga je de hypotheek echt regelen, en dankzij de eerdere gesprekken weet je ongeveer hoe het uit zal pakken. Hierin staat een termijn tot wanneer je er van af kan (zonder opgaaf van redenen). Dit is meestal 3 werkdagen.

- lukt het toch niet: dan kun je met afwijzingsbrieven van de banken laten zien dat je geen hypotheek krijgt, en kun je onder de koop uit. Let op (dit is meerdere keren al genoemd): dit is echt heel lastig! Meeste banken hebben helemaal geen zin in een offerte op te stellen, helemaal niet als het een afwijzing betreft. Deze "escape" is echt een "last resort". Zorg voordat je de bedenkttermijn van het koopcontract laat verstrijken dat je weet dat de financiering mogelijk is én tegen acceptabele tarieven.

"We krijgen wel een hypotheek maar het is veel duurder dan ik had verwacht" telt dus niet als ontbindingsgrond.Ik heb wat aanvullingen op het stukje van Smormel, dit zijn wel de grote lijnen.
En als je het maximale leent kun je ook giga boetes krijgen als je extra wil aflossen. Vaak is dat zeker niet de beste keuze.....helaas.
Toch zit dat bod onder voorbehoud me niet lekker. Mensen, je moet weten wat je kunt uitgeven voordat je een bod doet. Dus waarom een bod onder voorbehoud doen?? Heeft iemand hier een goede reden voor?
Papaaytje even wat test vragen voordat je gast bieden:

Wat is de woz-waarde van het huis?

Voor hoeveel zijn gelijkwaardige woning in de buurt verkocht? (op te vragen via kadaster)

Omdat het een oud huis is: wat staat er in de bouwkundige keuring over zaken die moeten worden opgeknapt? En dan heb ik het over fundementele zaken zoals de toestand van het dak, de vloeren, houtenbalken, het stucwerk, eventueel aanwezige houtrot in kozijnen of constructie. Zaken die je niet met wat verf kan oplossen.

Zijn er plannen in de gemeente voor nadelige veranderingen in de buurt.

Heb je de uitgebreide vragenlijst opgevraagd bij de verkoopmakelaar waarin de verkopers moeten vertellen over alle mankementen in het huis?
quote:cootjep schreef op 26 april 2012 @ 13:39:

En als je het maximale leent kun je ook giga boetes krijgen als je extra wil aflossen. Vaak is dat zeker niet de beste keuze.....helaas.Dat heeft niets met het maximale leenbedrag te maken, maar met de voorwaarden van de verstrekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven