
Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking
donderdag 26 april 2012 om 13:33
Wat vinden jullie:
Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking
AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.
Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.
De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''
Schofferen
Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''
Het gedicht
Auke de Leeuw - Foute keuze
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking
AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.
Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.
De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''
Schofferen
Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''
Het gedicht
Auke de Leeuw - Foute keuze
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden

donderdag 26 april 2012 om 17:34
In het gezin van deze Dirk waren ook zussen of broers die wel in het verzet hebben gezeten en dus aan de "goede kant". Dirk heeft een keuze gemaakt en wist wat deze keuze voor gevolgen had. Misschien was ie erg naief, misschien dom of onnozel of onder invloed van vrienden.
Hij had volgens het gedicht dan ook spijt.... Maar hij heeft wel deze keuze gemaakt terwijl hij wist dat het oorlog was
Dus om het op te nemen voor een jongen als Dirk???.
Jongens als Dirk zijn er in elke oorlog. Tegenwoordig omdat het makkelijk geld is verdienen of macht te verkrijgen.
Hij had volgens het gedicht dan ook spijt.... Maar hij heeft wel deze keuze gemaakt terwijl hij wist dat het oorlog was
Dus om het op te nemen voor een jongen als Dirk???.
Jongens als Dirk zijn er in elke oorlog. Tegenwoordig omdat het makkelijk geld is verdienen of macht te verkrijgen.

donderdag 26 april 2012 om 17:34
Overigens, voor al die mensen die Dirk zien als het jammerlijk slachtoffer van een "foute keuze die je niet helemaal kan overzien": het zou echt precies hetzelfde zijn als ik me nu bij een terroristische organisatie zou aansluiten, waarvan bekend is dat ze dood en verderf zaaien. Dat is ook niet een kwestie van "niet goed weten waar je aan begint".

donderdag 26 april 2012 om 17:35
quote:lucretiatox schreef op 26 april 2012 @ 17:30:
Waar komt eigenlijk dat bizarre idee vandaan dat Ome Dirk honger leed en zich van arre moede bij de SS heeft aangemeld? Is daar ook maar de geringste aanwijzing voor?
Er was in Nederland eigenlijk helemaal geen honger, behalve in de hongerwinter.
Het overgrote merendeel van de mannen die zich aansloten bij de Waffen-SS deed dat helemaal niet uit nood. Maar uit overtuiging.
En o ja: mensen die toen leefden vonden zo'n keuze al een grote schande, meestal. Al was het maar omdat je je eigen land verraadde. Dus dat "met de kennis van nu is het makker lullen argument" gaat helemaal niet op. Ook toen, al in de oorlog, werden die mensen als fout gezien.
Dat hij arm was stond in het gedicht:
"Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven"
edit: nvm. dit was dus al gemeld. Sowieso vind ik de regel 'hoopte op een beter leven' zo wrang.. Hij hoopte op een beter leven, dus besloot hij maar dat andere levens minder waard waren?
Waar komt eigenlijk dat bizarre idee vandaan dat Ome Dirk honger leed en zich van arre moede bij de SS heeft aangemeld? Is daar ook maar de geringste aanwijzing voor?
Er was in Nederland eigenlijk helemaal geen honger, behalve in de hongerwinter.
Het overgrote merendeel van de mannen die zich aansloten bij de Waffen-SS deed dat helemaal niet uit nood. Maar uit overtuiging.
En o ja: mensen die toen leefden vonden zo'n keuze al een grote schande, meestal. Al was het maar omdat je je eigen land verraadde. Dus dat "met de kennis van nu is het makker lullen argument" gaat helemaal niet op. Ook toen, al in de oorlog, werden die mensen als fout gezien.
Dat hij arm was stond in het gedicht:
"Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven"
edit: nvm. dit was dus al gemeld. Sowieso vind ik de regel 'hoopte op een beter leven' zo wrang.. Hij hoopte op een beter leven, dus besloot hij maar dat andere levens minder waard waren?
donderdag 26 april 2012 om 17:36
quote:penelopeia schreef op 26 april 2012 @ 17:32:
[...]
Dit zijn mijn principes. En het zal vast moeilijker zijn om je in bepaalde omstandigheden aan zulke principes te houden, maar dat wil nog niet zeggen dat die principes niet kloppen. En dat wil ook nog niet zeggen dat je geëxcuseerd bent, alleen maar omdat het zo moeilijk was om het goede te blijven doen. Je kunt ervan uitgaan dat die vier broers van Dirk Siebe in principe in onder dezelfde omstandigheden leefden, en toch kozen zij de goede weg. Dirk Siebe werd niet gedwongen door zijn situatie. Hij koos.
Zijn broers kozen ook. Het vervelende in dit geval is dat je het verhaal niet helemaal kent.
Als zijn broers eerder in het verzet zaten dan Dirk bij de SS dan was het inderdaad een foute jongen.
Als Dirk bij de SS zat en zijn broers zijn daarom in het verzet gegaan vind ik het weer een heel ander verhaal...
[...]
Dit zijn mijn principes. En het zal vast moeilijker zijn om je in bepaalde omstandigheden aan zulke principes te houden, maar dat wil nog niet zeggen dat die principes niet kloppen. En dat wil ook nog niet zeggen dat je geëxcuseerd bent, alleen maar omdat het zo moeilijk was om het goede te blijven doen. Je kunt ervan uitgaan dat die vier broers van Dirk Siebe in principe in onder dezelfde omstandigheden leefden, en toch kozen zij de goede weg. Dirk Siebe werd niet gedwongen door zijn situatie. Hij koos.
Zijn broers kozen ook. Het vervelende in dit geval is dat je het verhaal niet helemaal kent.
Als zijn broers eerder in het verzet zaten dan Dirk bij de SS dan was het inderdaad een foute jongen.
Als Dirk bij de SS zat en zijn broers zijn daarom in het verzet gegaan vind ik het weer een heel ander verhaal...


donderdag 26 april 2012 om 17:38
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 17:36:
[...]
Zijn broers kozen ook. Het vervelende in dit geval is dat je het verhaal niet helemaal kent.
Als zijn broers eerder in het verzet zaten dan Dirk bij de SS dan was het inderdaad een foute jongen.
Als Dirk bij de SS zat en zijn broers zijn daarom in het verzet gegaan vind ik het weer een heel ander verhaal...Waarom wat maakt dat nu uit?
[...]
Zijn broers kozen ook. Het vervelende in dit geval is dat je het verhaal niet helemaal kent.
Als zijn broers eerder in het verzet zaten dan Dirk bij de SS dan was het inderdaad een foute jongen.
Als Dirk bij de SS zat en zijn broers zijn daarom in het verzet gegaan vind ik het weer een heel ander verhaal...Waarom wat maakt dat nu uit?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.

donderdag 26 april 2012 om 17:38
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 17:23:
[...]
Toch ook pas nadat de echte slachtoffers zeiden, nou, dan doen wij niet meer mee?
Dat men het uberhaupt verzint vind ik al te pervers voor woorden.
Ik heb uiteraard geen bewijzen, maar ik vermoed dat de verhoudingen in het Nederland van tegenwoordig niet zo gek veel anders liggen als in WOII. Een handjevol helden, een enorme massa laffen, en een veel te grote groep ronduit fouten. Discussies als deze versterken dat vermoeden. Denk maar niet dat een Yraatje een uitzondering is, hoor.
Ik vermoed dat dit niet alleen voor Nederland geldt maar voor 'de mensheid in het algemeen'.
Ik weet ook eerlijk gezegd niet hoe ver ik zou gaan met het op het spel zetten van mijn leven en dat van mijn kinderen om anderen te redden. Het is makkelijk om te zeggen dat je zeker weten onderduikers zou hebben geholpen en in het verzet zou zijn gegaan, maar als je daadwerkelijk voor de keuze staat is dat ongetwijfeld een stuk minder eenvoudig.
[...]
Toch ook pas nadat de echte slachtoffers zeiden, nou, dan doen wij niet meer mee?
Dat men het uberhaupt verzint vind ik al te pervers voor woorden.
Ik heb uiteraard geen bewijzen, maar ik vermoed dat de verhoudingen in het Nederland van tegenwoordig niet zo gek veel anders liggen als in WOII. Een handjevol helden, een enorme massa laffen, en een veel te grote groep ronduit fouten. Discussies als deze versterken dat vermoeden. Denk maar niet dat een Yraatje een uitzondering is, hoor.
Ik vermoed dat dit niet alleen voor Nederland geldt maar voor 'de mensheid in het algemeen'.
Ik weet ook eerlijk gezegd niet hoe ver ik zou gaan met het op het spel zetten van mijn leven en dat van mijn kinderen om anderen te redden. Het is makkelijk om te zeggen dat je zeker weten onderduikers zou hebben geholpen en in het verzet zou zijn gegaan, maar als je daadwerkelijk voor de keuze staat is dat ongetwijfeld een stuk minder eenvoudig.
donderdag 26 april 2012 om 17:40
quote:muzze schreef op 26 april 2012 @ 17:34:
Hij had volgens het gedicht dan ook spijt.... Maar hij heeft wel deze keuze gemaakt terwijl hij wist dat het oorlog was
Dus om het op te nemen voor een jongen als Dirk???.
Joh, er staat zelfs niet eens in het gedicht dat Dirk spijt had. Z'n familie had er meer spijt van en moeite mee dan Dirk, en staat deze 'schandvlek' een beetje weg te poetsen.
Hij had volgens het gedicht dan ook spijt.... Maar hij heeft wel deze keuze gemaakt terwijl hij wist dat het oorlog was
Dus om het op te nemen voor een jongen als Dirk???.
Joh, er staat zelfs niet eens in het gedicht dat Dirk spijt had. Z'n familie had er meer spijt van en moeite mee dan Dirk, en staat deze 'schandvlek' een beetje weg te poetsen.
donderdag 26 april 2012 om 17:40
quote:lucretiatox schreef op 26 april 2012 @ 17:34:
Overigens, voor al die mensen die Dirk zien als het jammerlijk slachtoffer van een "foute keuze die je niet helemaal kan overzien": het zou echt precies hetzelfde zijn als ik me nu bij een terroristische organisatie zou aansluiten, waarvan bekend is dat ze dood en verderf zaaien. Dat is ook niet een kwestie van "niet goed weten waar je aan begint".
Ja, nu! Maar nu weet je alles precies, omdat je op internet kunt zoeken enzo...
Maar toen, met die propaganda???
Dus nee... ben het niet met je eens..
Overigens, voor al die mensen die Dirk zien als het jammerlijk slachtoffer van een "foute keuze die je niet helemaal kan overzien": het zou echt precies hetzelfde zijn als ik me nu bij een terroristische organisatie zou aansluiten, waarvan bekend is dat ze dood en verderf zaaien. Dat is ook niet een kwestie van "niet goed weten waar je aan begint".
Ja, nu! Maar nu weet je alles precies, omdat je op internet kunt zoeken enzo...
Maar toen, met die propaganda???
Dus nee... ben het niet met je eens..

donderdag 26 april 2012 om 17:41
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 17:36:
[...]
Zijn broers kozen ook. Het vervelende in dit geval is dat je het verhaal niet helemaal kent.
Als zijn broers eerder in het verzet zaten dan Dirk bij de SS dan was het inderdaad een foute jongen.
Als Dirk bij de SS zat en zijn broers zijn daarom in het verzet gegaan vind ik het weer een heel ander verhaal...
Ik moet je gelijk geven in het feit dat je de situatie niet kent. Toch blijft het een keuze die hij gemaakt heeft. We kunnen oeverloos blijven discussiëren over of hij wel wist waar hij voor koos, et cetera, maar we zullen nooit verder komen dan een welles-nietes discussie. Maar aan de andere kant: jij kent de situatie ook niet. Kun jij dan wel zeggen dat Dirk net zo goed een slachtoffer was? Ik denk het niet.
Wat je wel kunt zeggen is dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt, zoals het gedicht ook zegt, en dat het om deze reden ongepast is om hem te herdenken samen met de mensen die helemaal geen keuze hadden, en toch stierven.
[...]
Zijn broers kozen ook. Het vervelende in dit geval is dat je het verhaal niet helemaal kent.
Als zijn broers eerder in het verzet zaten dan Dirk bij de SS dan was het inderdaad een foute jongen.
Als Dirk bij de SS zat en zijn broers zijn daarom in het verzet gegaan vind ik het weer een heel ander verhaal...
Ik moet je gelijk geven in het feit dat je de situatie niet kent. Toch blijft het een keuze die hij gemaakt heeft. We kunnen oeverloos blijven discussiëren over of hij wel wist waar hij voor koos, et cetera, maar we zullen nooit verder komen dan een welles-nietes discussie. Maar aan de andere kant: jij kent de situatie ook niet. Kun jij dan wel zeggen dat Dirk net zo goed een slachtoffer was? Ik denk het niet.
Wat je wel kunt zeggen is dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt, zoals het gedicht ook zegt, en dat het om deze reden ongepast is om hem te herdenken samen met de mensen die helemaal geen keuze hadden, en toch stierven.
donderdag 26 april 2012 om 17:42
quote:bibliotheek schreef op 26 april 2012 @ 16:06:
Waarom zijn er zoveel mensen in Nederland die de kant van ome Dirk per se willen belichten? Heeft iemand daar ideeën over? Zijn we zo stuitend anti-autoritair geworden, dat er overal een maar bij geplaatst moet worden? Is het omdat het leuk of lekker is om tegendraads te zijn? Wat is het? En vooral, waarom zetten we dat voorop, nog voor mededogen en historisch besef?Op 4 mei gedenken we de gevallenen. Al geruime tijd geleden (1961) werd dat 'breder' getrokken dan alleen de Tweede Wereldoorlog. 'Technisch' kwam het steeds meer neer op een herdenking van de verschrikkingen van enige oorlog. Maar omdat ons land in de Eerste Wereldoorlog niet meedeed, en de oorlogen daarvoor ons al helemaal niet zoveel meer zeggen, of je moet historicus zijn, bleef het beperkt tot de Tweede Wereldoorlog, Korea en een stuk of wat VN-missies, naast de niet zo bijster frisse 'politionele acties'. (De doden uit die laatste koloniale oprisping tussen 1945 en 1962, worden op 7 september nog eens apart in het zonnetje gezet).
Degenen die de kant van Hitler-Duitsland kozen, en dienst namen bij de SS, hadden daar allemaal zo hun eigen redenen voor. Voor velen was het blijkbaar een te prefereren alternatief voor de 'Arbeitseinsatz'. Anderen vonden die uniformen misschien geweldig imposant. Weer anderen hadden een bloedhekel aan alles wat maar op 'linkse kerk' leek.
De meesten waren dramatisch jong. Velen kwamen uit een streng Christelijk gezin, waardoor ze fel anti-communistisch waren. Maar meestal ook niet gecharmeerd van de nazi's. Waardoor velen in het verzet terecht kwamen, maar daarin niet samenwerkten met de communisten, die in Europa veruit overheersten binnen het verzet.
Even geheel los van de vraag of het wijs is deze kwestie op een dag als 4 mei, tijdens een nationale herdenking, op de agenda te plaatsen, vind ik het wel, als 'beeld' sterk, dat deze ene zoon uit een groot gezin de 'foute keus' maakte. Terwijl zijn broers allen in het verzet terecht kwamen.
Persoonlijk heb ik een hele reeks redenen om niet blij te zijn met een aandachtsmoment voor enige SS-er tijdens de herdenking. Anderzijds begrijp ik wel dat 'foute keuzes' in een klein hoekje zitten. Ik weet ook niet of jullie weten hoe het er tijdens de politionele acties aan toe ging, maar daar gaat mijn vaderlandse hart ook niet sneller van kloppen. En dan druk ik mij bescheiden uit.
Kennelijk was het idee hier, dat de tijd rijp was voor verzoening, en het ontdoen van de herdenking van het stigma van de 'jaarlijkse afrekening'. Maar ik had het comité wel kunnen vertellen dat 'men' daar nog niet rijp voor is. En dat het zéker zou stuiten op bezwaren in Israël.
Nog even een laatste kanttekening. Hoewel menigeen al vóór de oorlog begreep dat die SS geen frisse jongens waren, en dat Hitler weinig goeds voor had met de Joden, werd de beslissing voor de massavernietiging pas tijdens de Tweede Wereldoorlog genomen, en niet aan de grote klok gehangen. Ook de geallieerden hielden na de Tweede Wereldoorlog vol dat zij pas begrepen dat Joden, Serven en Roma massaal over de kling werden gejaagd, toen ze vernietigingskampen bevrijdden. Dat was een leugen, maar 'de man op straat' wist dat niet. Wie dienst nam bij de SS, tekende daarmee niet voor het actief meehelpen aan de Holocaust. Joden werden wel massaal vervolgd, en op transport gezet. Maar het gros van de Nederlanders, en zelfs degenen die in de Joodse Raad in Nederland zitting hadden, hielden het idee levend dat het om een soort werkkampen ging.
Overigens moet je ook het antisemitisme destijds in ons land niet onderschatten! Ook onder niet-nazi's leefde dat behoorlijk. De voor-oorlogse regering sloot op enig moment ook de grenzen voor Joodse vluchtelingen uit Duitsland. Ook toen was de leus al dat Nederland 'vol' was. En er zijn een aantal boekjes van Christelijk religieuze voormannen bekend, die bulkten van het anti-semitisme, met die van Luther voorop.
Waarom zijn er zoveel mensen in Nederland die de kant van ome Dirk per se willen belichten? Heeft iemand daar ideeën over? Zijn we zo stuitend anti-autoritair geworden, dat er overal een maar bij geplaatst moet worden? Is het omdat het leuk of lekker is om tegendraads te zijn? Wat is het? En vooral, waarom zetten we dat voorop, nog voor mededogen en historisch besef?Op 4 mei gedenken we de gevallenen. Al geruime tijd geleden (1961) werd dat 'breder' getrokken dan alleen de Tweede Wereldoorlog. 'Technisch' kwam het steeds meer neer op een herdenking van de verschrikkingen van enige oorlog. Maar omdat ons land in de Eerste Wereldoorlog niet meedeed, en de oorlogen daarvoor ons al helemaal niet zoveel meer zeggen, of je moet historicus zijn, bleef het beperkt tot de Tweede Wereldoorlog, Korea en een stuk of wat VN-missies, naast de niet zo bijster frisse 'politionele acties'. (De doden uit die laatste koloniale oprisping tussen 1945 en 1962, worden op 7 september nog eens apart in het zonnetje gezet).
Degenen die de kant van Hitler-Duitsland kozen, en dienst namen bij de SS, hadden daar allemaal zo hun eigen redenen voor. Voor velen was het blijkbaar een te prefereren alternatief voor de 'Arbeitseinsatz'. Anderen vonden die uniformen misschien geweldig imposant. Weer anderen hadden een bloedhekel aan alles wat maar op 'linkse kerk' leek.
De meesten waren dramatisch jong. Velen kwamen uit een streng Christelijk gezin, waardoor ze fel anti-communistisch waren. Maar meestal ook niet gecharmeerd van de nazi's. Waardoor velen in het verzet terecht kwamen, maar daarin niet samenwerkten met de communisten, die in Europa veruit overheersten binnen het verzet.
Even geheel los van de vraag of het wijs is deze kwestie op een dag als 4 mei, tijdens een nationale herdenking, op de agenda te plaatsen, vind ik het wel, als 'beeld' sterk, dat deze ene zoon uit een groot gezin de 'foute keus' maakte. Terwijl zijn broers allen in het verzet terecht kwamen.
Persoonlijk heb ik een hele reeks redenen om niet blij te zijn met een aandachtsmoment voor enige SS-er tijdens de herdenking. Anderzijds begrijp ik wel dat 'foute keuzes' in een klein hoekje zitten. Ik weet ook niet of jullie weten hoe het er tijdens de politionele acties aan toe ging, maar daar gaat mijn vaderlandse hart ook niet sneller van kloppen. En dan druk ik mij bescheiden uit.
Kennelijk was het idee hier, dat de tijd rijp was voor verzoening, en het ontdoen van de herdenking van het stigma van de 'jaarlijkse afrekening'. Maar ik had het comité wel kunnen vertellen dat 'men' daar nog niet rijp voor is. En dat het zéker zou stuiten op bezwaren in Israël.
Nog even een laatste kanttekening. Hoewel menigeen al vóór de oorlog begreep dat die SS geen frisse jongens waren, en dat Hitler weinig goeds voor had met de Joden, werd de beslissing voor de massavernietiging pas tijdens de Tweede Wereldoorlog genomen, en niet aan de grote klok gehangen. Ook de geallieerden hielden na de Tweede Wereldoorlog vol dat zij pas begrepen dat Joden, Serven en Roma massaal over de kling werden gejaagd, toen ze vernietigingskampen bevrijdden. Dat was een leugen, maar 'de man op straat' wist dat niet. Wie dienst nam bij de SS, tekende daarmee niet voor het actief meehelpen aan de Holocaust. Joden werden wel massaal vervolgd, en op transport gezet. Maar het gros van de Nederlanders, en zelfs degenen die in de Joodse Raad in Nederland zitting hadden, hielden het idee levend dat het om een soort werkkampen ging.
Overigens moet je ook het antisemitisme destijds in ons land niet onderschatten! Ook onder niet-nazi's leefde dat behoorlijk. De voor-oorlogse regering sloot op enig moment ook de grenzen voor Joodse vluchtelingen uit Duitsland. Ook toen was de leus al dat Nederland 'vol' was. En er zijn een aantal boekjes van Christelijk religieuze voormannen bekend, die bulkten van het anti-semitisme, met die van Luther voorop.
donderdag 26 april 2012 om 17:44
quote:Francelle schreef op 26 april 2012 @ 17:41:
Hij heeft als Nederlander meegewerkt met de vijand in oorlogstijd, gecollaboreerd dus. Hij wist dus sowieso dat als Duitsland de oorlog zou verliezen hij schuldig zou zijn aan landverraad.
Precies ja. Ook dát nog.
Collaboreren met de vijand was strafbaar. Nederlandse landverraders wisten heus wel waar ze aan begonnen.
Hij heeft als Nederlander meegewerkt met de vijand in oorlogstijd, gecollaboreerd dus. Hij wist dus sowieso dat als Duitsland de oorlog zou verliezen hij schuldig zou zijn aan landverraad.
Precies ja. Ook dát nog.
Collaboreren met de vijand was strafbaar. Nederlandse landverraders wisten heus wel waar ze aan begonnen.

donderdag 26 april 2012 om 17:45
Zelfs als Dirk een beste, brave, niet al te snuggere jongen was die het avontuur zocht zonder te beseffen wat daarvan de consequenties waren, vind ik niet dat zijn lot breed uitgemeten hoeft te worden op dodenherdenking. Het is gewoon niet het juiste moment.
Ik twijfel er niet aan dat zijn moeder en zijn familie zijn dood als een drama hebben ervaren (en er vast ook de consequenties van hebben moeten dragen, zo zachtzinnig werd er na de bevrijding niet met moffenheulers omgegaan).
Schrijf er een boek over, beleg er een congres over, maak een documentaire, publiceer een bundel met gedichten, maar niet tijdens dodenherdenking.
Ik twijfel er niet aan dat zijn moeder en zijn familie zijn dood als een drama hebben ervaren (en er vast ook de consequenties van hebben moeten dragen, zo zachtzinnig werd er na de bevrijding niet met moffenheulers omgegaan).
Schrijf er een boek over, beleg er een congres over, maak een documentaire, publiceer een bundel met gedichten, maar niet tijdens dodenherdenking.
donderdag 26 april 2012 om 17:45
quote:Francelle schreef op 26 april 2012 @ 17:38:
[...]
Waarom wat maakt dat nu uit?
Omdat ik me wel kan voorstellen dat een jongen een foute, ondoordachte, impulsieve keuze maakt als hij de eerste is die een keuze maakt. In zo'n geval geloof ik ook nog wel in de naïviteit dat hij alles beter kan maken.
Als er al broers van hem in het verzet hebben gezeten voor hij die keuze maakte, dan heeft hij inderdaad wel willens en wetens die foute keuze gemaakt.
[...]
Waarom wat maakt dat nu uit?
Omdat ik me wel kan voorstellen dat een jongen een foute, ondoordachte, impulsieve keuze maakt als hij de eerste is die een keuze maakt. In zo'n geval geloof ik ook nog wel in de naïviteit dat hij alles beter kan maken.
Als er al broers van hem in het verzet hebben gezeten voor hij die keuze maakte, dan heeft hij inderdaad wel willens en wetens die foute keuze gemaakt.
donderdag 26 april 2012 om 17:46
donderdag 26 april 2012 om 17:47
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 17:45:
Als er al broers van hem in het verzet hebben gezeten voor hij die keuze maakte, dan heeft hij inderdaad wel willens en wetens die foute keuze gemaakt.Ook zonder broers in het verzet wist hij het. Collaboreren met de vijand was strafbaar. Iederéén wist dat.
Als er al broers van hem in het verzet hebben gezeten voor hij die keuze maakte, dan heeft hij inderdaad wel willens en wetens die foute keuze gemaakt.Ook zonder broers in het verzet wist hij het. Collaboreren met de vijand was strafbaar. Iederéén wist dat.

donderdag 26 april 2012 om 17:48
quote:Francelle schreef op 26 april 2012 @ 17:19:
[...]
Alle Nederlandse jonge mannen werden verplicht te werk gesteld in Duitsland.Juist! En degene die het verdomden om voor de Duitsers te werken doken onder en gingen zich zeker niet vrijwillig aanmelden bij de SS zoals deze Dirk de landverrader wel gedaan heeft.
[...]
Alle Nederlandse jonge mannen werden verplicht te werk gesteld in Duitsland.Juist! En degene die het verdomden om voor de Duitsers te werken doken onder en gingen zich zeker niet vrijwillig aanmelden bij de SS zoals deze Dirk de landverrader wel gedaan heeft.
donderdag 26 april 2012 om 17:49
quote:malu3 schreef op 26 april 2012 @ 17:48:
[...]
Juist! En degene die het verdomden om voor de Duitsers te werken doken onder en gingen zich zeker niet vrijwillig aanmelden bij de SS zoals deze Dirk de landverrader wel gedaan heeft.Of regelden een baantje (bij de voedselvoorziening) waardoor ze hiervan vrijgesteld werden.
[...]
Juist! En degene die het verdomden om voor de Duitsers te werken doken onder en gingen zich zeker niet vrijwillig aanmelden bij de SS zoals deze Dirk de landverrader wel gedaan heeft.Of regelden een baantje (bij de voedselvoorziening) waardoor ze hiervan vrijgesteld werden.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
donderdag 26 april 2012 om 17:50