Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 11:44:

[...]

Laffe mensen zijn wel slachtoffer, ronduit foute mensen niet.Hou toch op. Laf zijn is ook gewoon een keuze, hoor.
Am Yisrael Chai!
quote:Baudolino schreef op 27 april 2012 @ 11:44:

[...]

Namelijk dat de verloop van de geschiedenis bepalend kan zijn voor de heersende moraal.

.

Perfect samengevat, dankjewel!

En nu ben ik echt weg...
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:42:

[...]

Oh, maar dat geloof ik ook niet, dat ieder mens van nature tot het goede geneigd is. Ik geloof alleen niet dat de laffen of de fouten slachtoffers zijn, of van zichzelf niet weten dat ze laf of fout zijn. Ze WILLEN het niet weten, maar dat is iets heel anders.

Ome Dirk wist echt wel dat ie laf of fout was, hoor. En zijn moeder, die wist het zeker. Het is alleen prettiger om achteraf te doen alsof ie het niet wist en eigenlijk heel zielig was.

Ik vind niet dat ze slachtoffer zijn nee.

Of ze zelf beseffen dat ze laf of fout zijn? Mwoah. Never underestimate the power of denial...

En waar ligt de grens? Ik vind zelf dat die op dit moment regelmatig overschreden wordt in het islamdebat. Toch loop ik niet in het weekend met spandoeken op straat, heb me niet bij een politieke partij aangemeld, schrijf geen vurige pamfletten in de krant, plan geen aanslagen. Ik DOE niks, dus misschien ben ik ook wel een laffe kop-in-het-zandsteker.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:44:

[...]

Hou toch op. Laf zijn is ook gewoon een keuze, hoor.

Ja, alles is een keuze, klaar.

Volgende onderwerp nu maar?

[...]

Hou toch op. Laf zijn is ook gewoon een keuze, hoor.

Ik bewonder je stelligheid dat je zeker weet dat je het goede zult doen in slechte tijden. Ook als het leven van jou, je kind en je geliefden op het spel staat.

Hoe graag ik ook zou willen dat ik zeker weet dat ik een heldenrol verricht zou hebben in WOII, ik durf dat niet met stelligheid te zeggen.
quote:Baudolino schreef op 27 april 2012 @ 11:49:

[...]

Ik bewonder je stelligheid dat je zeker weet dat je het goede zult doen in slechte tijden. Ook als het leven van jou, je kind en je geliefden op het spel staat.

Hoe graag ik ook zou willen dat ik zeker weet dat ik een heldenrol verricht zou hebben in WOII, ik durf dat niet met stelligheid te zeggen.Dat kan helemaal NIEMAND, daar gaat de hele discussie over, alleen FashionV wil dat niet erkennen.
Misschien in Jip en Janneke taal, voor Yraatje:

In een klas zitten dertig kindertjes. Twee van die kindertjes worden gepest, de een omdat ze dik is, de ander omdat ie een brilletje heeft.

Tien van de andere kinderen zijn de pesters. Die slaan dagelijks het vette varken in elkaar, steken haar schooltas in brand, smeren kauwgom in haar haar, schelden haar uit, en maken haar leven tot een hel.

De andere 18 kinderen slaan niet, steken niet in brand, smeren geen kauwgom, maar lachen wel elke dag heel hard mee als ze uitgescholden wordt, als ze om hulp vraagt doen ze net of ze haar niet horen, als ze bij hen komt staan lopen ze snel weg, ga zo maar door.

Op een dag pleegt het dikke meisje zelfmoord.

Nu zeg jij: ja, zij is wel slachtoffer, maar die andere 18 kinderen die zijn dat ook, hoor! En die zijn net zo erg slachtoffer als dat meisje! Ik vind dan ook dat wij op haar begrafenis ook even een minuut stilte moeten gaan houden voor die andere 18 slachtoffers, en misschien willen hun ouders ook even een toespraakje houden. Want die ouders van dat dikke meisje moeten echt niet denken dat zij het zieligst zijn! Die andere ouders hebben ook geleden, hoor! Misschien nog wel veel erger dan dat dikke meisje en haar ouders, maar daar heeft niemand oog voor!

Gelukkig hoor ik bij de mensen die zou denken dat jij van de pot gerukt bent dat je het uberhaupt uit je strot krijgt.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:43:

[...]

Het verschil van mening is dat je geen slachtoffer bent als je laf of fout bent, en dat er dus ook niemand medelijden met je hoeft te hebben of zelfs achteraf je lafheid of foutheid hoeft te gaan staan eren op de Dodenherdenking.Dat is niet hoe ik de woorden van ES interpreteer, ik denk dat Baudolino het goed samenvat.
quote:tzippa schreef op 27 april 2012 @ 11:48:

[...]

Ja, alles is een keuze, klaar.

Volgende onderwerp nu maar?tzippa, je hoeft de discussie niet aan te gaan als je niet wilt. Er zijn nog 899596 andere onderwerpen op viva.
.
quote:Baudolino schreef op 27 april 2012 @ 11:49:

[...]

Hoe graag ik ook zou willen dat ik zeker weet dat ik een heldenrol verricht zou hebben in WOII, ik durf dat niet met stelligheid te zeggen.

Ik weet niet of ik een heldenrol zou vervullen in de zin dat ik weet dat ik bij het verzet zou gaan, dat zeg ik niet. Ik weet echter wel zeker dat ik in ieder geval nooit zou heulen met de vijand, of zelfs de vijand zou gaan helpen. Het meest waarschijnlijke is dat ik zou vluchten of anderszins zou proberen onder de radar te verdwijnen, maar als dat niet zou kunnen, denk ik dat ik liever dood zou gaan dan in ieder geval mee te doen.

Ik ben niet zo bang om te sterven, niet zo bang dat ik actief mee zou kunnen werken aan het vermoorden van anderen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:51:

In een klas zitten dertig kindertjes. Twee van die kindertjes worden gepest, de een omdat ze dik is, de ander omdat ie een brilletje heeft.

Tien van de andere kinderen zijn de pesters. Die slaan dagelijks het vette varken in elkaar, steken haar schooltas in brand, smeren kauwgom in haar haar, schelden haar uit, en maken haar leven tot een hel.

De andere 18 kinderen slaan niet, steken niet in brand, smeren geen kauwgom, maar lachen wel elke dag heel hard mee als ze uitgescholden wordt, als ze om hulp vraagt doen ze net of ze haar niet horen, als ze bij hen komt staan lopen ze snel weg, ga zo maar door.

Nu zeg jij: ja, zij is wel slachtoffer, maar die andere 18 kinderen die zijn dat ook, hoor! En die zijn net zo erg slachtoffer als dat meisje! Ik vind dan ook dat wij op haar begrafenis ook even een minuut stilte moeten gaan houden voor die andere 18 slachtoffers, en misschien willen hun ouders ook even een toespraakje houden. Want die ouders van dat dikke meisje moeten echt niet denken dat zij het zieligst zijn! Die andere ouders hebben ook geleden, hoor! Misschien nog wel veel erger dan dat dikke meisje en haar ouders, maar daar heeft niemand oog voor!

Gelukkig hoor ik bij de mensen die zou denken dat jij van de pot gerukt bent dat je het uberhaupt uit je strot krijgt.Mee eens. Maar dat lijkt in Nederland niet meer de geldende moraal. In het Nederland van nu zijn ook die 18 kindertjes het slachtoffer omdat ze hebben moeten meemaken dat een klasgenootje zelfmoord pleegt. Hun eigen aandeel daarin wordt niet belicht. Dit denken zie je overal in terug.

[...]

Hou toch op. Laf zijn is ook gewoon een keuze, hoor.Wat jij wilt.
quote:kadanz schreef op 27 april 2012 @ 11:56:

[...]

Mee eens. Maar dat lijkt in Nederland niet meer de geldende moraal. In het Nederland van nu zijn ook die 18 kindertjes het slachtoffer omdat ze hebben moeten meemaken dat een klasgenootje zelfmoord pleegt. Hun eigen aandeel daarin wordt niet belicht. Dit denken zie je overal in terug.Precies. In plaats van dat die 18 kindertjes zich - weliswaar te laat, maar toch, beter laat dan nooit - doodschamen, vinden ze zichzelf zielig. En worden ze zelfs boos op dat dikke meisje. Want als zij niet zo verdomd dik was geweest, dan waren zij nu geen slachtoffer. Wat een kutwijf was het eigenlijk.
Am Yisrael Chai!
quote:-susv- schreef op 27 april 2012 @ 11:53:

[...]

Achteraf, kan je er van alles over denken. Oordelen en veroordelen, allemaal achteraf. Daarmee ontloop je de verantwoording voor je eigen mening, omdat het nu eenmaal beperkt is tot waarneming uit derde hand.

Daarom verwijs ik voor het gemak naar de huidige toestand. Een confrontatie waarin iedereen wel stelling kan nemen.

Sta je achter de taliban of verdedig je de slachtoffers.

Of zijn de volgers/instandhouders van 'ideologie van de taliban' óók aardige mensen als zij de oorlog winnen en duizenden mensen uitgemoord hebben?

Ja, maar dat is het 'em nou juist. Ik zit daar niet middenin en daarom is het makkelijk om stelling te nemen.

Wat betreft het 'ook aardige mensen': dat is niet wat er gezegd wordt. Dat overwinnaars van oorlog aardige mensen zijn. Dus ik begrijp die zin niet helemaal.
quote:Baudolino schreef op 27 april 2012 @ 11:36:

Eleonora, je moet wat verder terug de geschiedenis in.

Het begint al in het O.T, waarin God beveelt de Kaänieten en de Amelekieten uit te moorden. Dat is inclusief vrouwen en kinderen.

En ik vind dat fout.

Volgens mij gaat het daar nu een hele tijd al over, dat wanneer iets niet deugt, het niet deugt, vanuit menselijk perspectief.

Ook als het lang geleden is, de tijdgeest er naar was of wat dan ook. Als het om zoiets specifieks als volkerenmoord gaat dan he...
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:51:

Gelukkig hoor ik bij de mensen die zou denken dat jij van de pot gerukt bent dat je het uberhaupt uit je strot krijgt.Ik ben niet van het staffen, want ik vind het vreselijk kinderachtig. Maar deze reactie van jou heb ik wel gestaft!
quote:kadanz schreef op 27 april 2012 @ 11:53:

[...]

tzippa, je hoeft de discussie niet aan te gaan als je niet wilt. Er zijn nog 899596 andere onderwerpen op viva.Ik ben de discussie al aangegaan, alleen is er geen discussie meer.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:55:

[...]

Ik weet niet of ik een heldenrol zou vervullen in de zin dat ik weet dat ik bij het verzet zou gaan, dat zeg ik niet. Ik weet echter wel zeker dat ik in ieder geval nooit zou heulen met de vijand, of zelfs de vijand zou gaan helpen. Het meest waarschijnlijke is dat ik zou vluchten of anderszins zou proberen onder de radar te verdwijnen, maar als dat niet zou kunnen, denk ik dat ik liever dood zou gaan dan in ieder geval mee te doen.

Ik ben niet zo bang om te sterven, niet zo bang dat ik actief mee zou kunnen werken aan het vermoorden van anderen.Absoluut. Niemand weet of ze in een dergelijke situatie de held zullen uithangen, dat schijn je niet te kunnen voorspellen. Maar Mezelf aanmelden bij de SS? Ik ken een paar mensen die daar geen enkel probleem mee zouden hebben, terwijl ik er zelf niet mee zou kunnen leven, zo'n keuze. Dat zegt denk ik genoeg?
quote:tzippa schreef op 27 april 2012 @ 12:00:

[...]

Ik ben de discussie al aangegaan, alleen is er geen discussie meer.Ciao!
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 11:59:

[...]

Ik ben niet van het staffen, want ik vind het vreselijk kinderachtig. Maar deze reactie van jou heb ik wel gestaft!Waarom? Voor mij is dit de metafoor van waar deze discussie om draait.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:43:

[...]

Het verschil van mening is dat je geen slachtoffer bent als je laf of fout bent, en dat er dus ook niemand medelijden met je hoeft te hebben of zelfs achteraf je lafheid of foutheid hoeft te gaan staan eren op de Dodenherdenking.

Met dat laatste ben ik het helemaal eens.

Over dat eerste, dat laf zijn, dat vind ik best een moeilijke.

Laf zijn en aansluiten bij het slechte is best helder. Laf zijn en niets doen.... ik ben er niet helemaal uit.

Gisteren heb ik dit eens bekeken;

http://www.geschiedenis24 ... Geweten-in-de-oorlog.html

Dit is dan weer een stuk duidelijker; http://www.geschiedenis24 ... kering-met-de-vijand.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:eleonora schreef op 27 april 2012 @ 11:59:

[...]

En ik vind dat fout.

Volgens mij gaat het daar nu een hele tijd al over, dat wanneer iets niet deugt, het niet deugt, vanuit menselijk perspectief.

Ook als het lang geleden is, de tijdgeest er naar was of wat dan ook. Als het om zoiets specifieks als volkerenmoord gaat dan he...

Als je het benoemt en uitlegt kan je er een oordeel over vellen en zeggen dat het fout is en dat je het niet goedkeurt.

Maar als niemand het benoemt, weet niemand ervan af en kraait er geen haan naar.

Dat is een beetje wat ik probeer te zeggen.
Omdat blijkbaar de scheidslijn tussen goed en kwaad erg dun is, is het dan inderdaad handiger om het gedicht níet voor te dragen op 4 mei. Laat vooral duidelijk blijven dat wanneer je kiest voor het onderdrukken van mensen dit ten alle tijde een slechte keuze is. Zodat je je niet kunt verschuilen achter: ik dacht dat ik goed deed, ik wist het niet.

Blijven herdenken dus, maar geen ererol voor de daders alsjeblieft.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 11:36:

[...]

Dat zegt ze helemaal niet.

Ze zegt alleen dat het perspectief waarin wij dingen zien heel anders was geweest als de nazi's hadden gewonnen in plaats van verloren.

Ok maar er werd ook gepost dat de SS-ers bij winst dan (misschien wel) helden waren geweest, ik weet niet meer wie dat schreef en daar ben ik het bijvoorbeeld mee oneens.

Winst of verlies praat een genocide niet goed, vind ik. Nooit. Snap je wat ik bedoel?

Daarom haal ik de voorbeelden aan van de Duitse jongeren in de jaren '70 en de filmmakers in de VS die kritisch naar hun eigen geschiedenis kijken.

Natuurlijk zijn er mensen die uitvoerders van volkenmoorden als helden beschouwen maar persoonlijk vind ik dat van extreem enge denkbeelden getuigen.

Volgens mij is dat waar het misgaat in deze discussie, of wat de discrepantie zit. Het gaat niet om winnen of verliezen, het gaat er om dat het uitmoorden van een groep, ómdat men tot die groep behoort, hoe dan ook verkeerd is.

Vind ik dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven