Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:Twinkle1001 schreef op 27 april 2012 @ 18:57:

[...]

Nou, omdat Hitler in die zin ook een slachtoffer was. Hij had een gewelddadige jeugd door zijn autoritaire vader die elke avond dronken thuiskwam, zijn moeder mishandelde en Adolf en zijn broers en zusters ook.

Hitler had nauwelijks vrienden en voelde zich meer op z'n gemak bij honden. Hij hield erg van dieren en was ook vegetariër. Hitler deed het door alle toestanden thuis, erg slecht op school en haalde zijn diploma niet.

Zijn vader overleed toen hij een tiener was. Zijn moeder, van wie hij erg hield, overleed aan borstkanker toen Hitler 18 was. Dat heeft hem erg aangegrepen. Hij was als 18 jarige jongen al wees.

Hij hield erg van schilderen. Wilde naar de kunstacademie, maar werd tot twee keer toe afgewezen. Hij zwierf een beetje rond en sliep in daklozenpensions terwijl hij de kost verdiende met het schilderen van ansichtkaarten..

Kortom, wat een trieste jeugd hè? Toen hij met het leger in aanraking kwam voelde hij voor het eerst in z'n leven dat hij ergens bijhoorde. Hij is omgekomen (zelfmoord) als gevolg van de oorlog. Hitler is eigenlijk ook een slachtoffer.. die, om ook de andere kant van de zaak eens te belichten, best een keer een mooi gedicht verdient.

Mooi gesproken! Ik kreeg er bijna tranen in mijn ogen van!
Am Yisrael Chai!
quote:Francelle schreef op 27 april 2012 @ 19:10:

Interessante column van Amanda Kluveld:

'We leven in een land dat niet weet wat 'zeg maar' goed of 'zeg maar' fout is'

http://www.volkskrant.nl/ ... of-zeg-maar-fout-is.dhtmlGeweldige column en het mag geen verrassing zijn dat ik het er volmondig mee eens ben. Wou dat ik hem geschreven had.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 19:18:

[...]

Ik vergelijk de PVV en de SS (ik zei trouwens de eerste keer "de NSB en zelfs SS") niet,

Dit schreef je, ik noemde het vanmiddag al ongenuanceerd.

quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 12:46:

[...]

NSB-ers en SS-ers zijn de PVV-ers van toen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 19:20:

[...]

Mooi gesproken! Ik kreeg er bijna tranen in mijn ogen van!

Ik ook toen ik het het zat te typen.

Ik ben om! Ben helemaal geïnspireerd door mezelf. Misschien dat ik toch nog iets ga dichten voor het oorlogsslachtoffer Hitler.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 18:35:

[...]

Waarom eigenlijk niet? Best een voor de hand liggende vraag, maar ik bedenk me nu pas dat ik die kan stellen. Waarom geloof je dat eigenlijk niet?

Omdat ik denk dat er inderdaad naïeve mensen zijn meegesleept in iets waarvan zij dachten dat het een groot avontuur was.

Omdat er altijd mensen blijven die meelopen...

Omdat er altijd mensen zijn die uit bescherming van hun geliefden een foute keuze maken.

Omdat er altijd mensen zijn die zo in de "shit" zitten dat ze alles aangrijpen om daar uit te komen.

[...]

Nou, omdat Hitler in die zin ook een slachtoffer was. Hij had een gewelddadige jeugd door zijn autoritaire vader die elke avond dronken thuiskwam, zijn moeder mishandelde en Adolf en zijn broers en zusters ook.

Hitler had nauwelijks vrienden en voelde zich meer op z'n gemak bij honden. Hij hield erg van dieren en was ook vegetariër. Hitler deed het door alle toestanden thuis, erg slecht op school en haalde zijn diploma niet.

Zijn vader overleed toen hij een tiener was. Zijn moeder, van wie hij erg hield, overleed aan borstkanker toen Hitler 18 was. Dat heeft hem erg aangegrepen. Hij was als 18 jarige jongen al wees.

Hij hield erg van schilderen. Wilde naar de kunstacademie, maar werd tot twee keer toe afgewezen. Hij zwierf een beetje rond en sliep in daklozenpensions terwijl hij de kost verdiende met het schilderen van ansichtkaarten..

Kortom, wat een trieste jeugd hè? Toen hij met het leger in aanraking kwam voelde hij voor het eerst in z'n leven dat hij ergens bijhoorde. Hij is omgekomen (zelfmoord) als gevolg van de oorlog. Hitler is eigenlijk ook een slachtoffer.. die, om ook de andere kant van de zaak eens te belichten, best een keer een mooi gedicht verdient.

Een hele trieste jeugd inderdaad.

En toch is hij geen slachtoffer in mijn ogen.
quote:hollebollegijs schreef op 27 april 2012 @ 19:26:

[...]

Dit schreef je, ik noemde het vanmiddag al ongenuanceerd.

[...]

Daar sta ik nog steeds achter en ik heb net beargumenteerd waarom ik dat vind (dat had ik volgens mij vanmiddag niet gedaan).
Am Yisrael Chai!
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 19:31:

[...]

Een hele trieste jeugd inderdaad.

En toch is hij geen slachtoffer in mijn ogen.Oh waarom niet? Jij, die zo fantastisch genuanceerd en diep invoelend kan denken, veel beter dan ik en sommige anderen bijvoorbeeld. Waar moeten we de grens leggen vind je?

[...]

Eens! Zijn Jodenhaat met alle gevolgen van dien was slechts een foute keus. Daar hoef je 70 hele jaren later helemaal niet zo zwaar aan te tillen. Het was slechts een foute keus............

Ik kan er werkelijk waar met mijn pet niet bij dat er forummers zijn die SS'ers verdedigen. En al helemaal een Nederlandse SS'er.

Het wordt allemaal leuk geromantiseerd enzo; 'het was een jongen van 18, hij wist niet wat hij deed'. Blablabla, wie zegt dat het niet gewoon een antisemiet was en dat hij zich daarom aansloot bij de moordclub, de SS.

Die jongen had een gedicht voor zijn vier familieleden moeten schrijven die bij het verzet zaten. Niet voor een ordinaire landverrader die vocht voor de Endlösung.

Het was niet 'zomaar' moord.

Het was een georganiseerde, heel goed geoliede moordmachine.

Niet meer dan terecht dat het gedicht is terug getrokken. Je zal als oud kamp slachtoffer dit moeten aanhoren. Er werd 70 jaar geleden in de krochten van Polen zeep gemaakt van hun familieleden en nu wordt het tijd om de daders die zogenaamd geen keus hadden te herdenken? Laat me niet janken, alsjeblieft zeg!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 19:33:

[...]

Daar sta ik nog steeds achter en ik heb net beargumenteerd waarom ik dat vind (dat had ik volgens mij vanmiddag niet gedaan).

Snap ik, het gaat er hier stevig aan toe

Off-topic vraag: Wat is een PVV er? Je kan er geen lid van worden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Twinkle1001 schreef op 27 april 2012 @ 19:34:

[...]

Oh waarom niet? Jij, die zo fantastisch genuanceerd en diep invoelend kan denken, veel beter dan ik en sommige anderen bijvoorbeeld. Waar moeten we de grens leggen vind je?

Het spijt me dat je het gevoel krijgt dat ik denk dat ik veel beter invoelend ben dan jij. Ik heb dat nergens gezegd en ik dacht ook niet laten doorschemeren.

De grens ligt bij mensen die willens en wetens mensen wilden martelen, vermoorden, uit wilden roeien.
Een oorlog kent alleen maar slachtoffers. Er zijn wat uitzonderingen, inderdaad, maar dat gaat dan om leiders. Maar over het algemeen: er zijn geen 6 miljoen slachtoffers gevallen maar ruim 50 miljoen!

Het gedicht van die jongen omschrijft mooi hoe ingewikkeld een oorlog kan zijn en hoe verscheurend een oorlog kan werken. Er zijn meer dan voldoende jonge ss-ers en Duitse soldaten na de oorlog in enorme psychische problemen terecht gekomen.

Maar vooral: het is zo gemakkelijk in dader- en slachtofferpatronen te denken. Maar het is een gevaarlijke manier van denken. Het stopt het idee van een oorlog op termijn helemaal niet.

Op 4 mei staan we stil bij alle slachtoffers. Bij de verschrikkingen van een oorlog. Op 4 mei staan we NIET exclusief stil bij de gevallen mensen in Duitse concentratiekampen.

Ik ga voortaan dat Auschwitz-comite boycotten. Een club die denkt dat de Tweede Wereldoorlog alleen maar slachtoffers heeft gemaakt onder mensen die naar kampen werden gestuurd en een club die middels chantage dwingt een jongen zijn gedicht niet voor te laten lezen is autoritair bezig. Dat past niet bij de herdenkingen en vieringen rondom 4 en 5 mei.

Ik was vorig jaar in Auschwitz en kreeg een naar gevoel. Vooral omdat je weet dat de mechanismen waarbij mensen anderen vermoorden en naar het leven staan nog steeds doorgaan. Op elk moment van de dag, waar dan ook ter wereld. In het huidige Auschwitz wordt dat volledig genegeerd. Alsof de geschiedenis stilstaat.
quote:meisje22 schreef op 27 april 2012 @ 19:35:

[...]

Ik kan er werkelijk waar met mijn pet niet bij dat er forummers zijn die SS'ers verdedigen. Welke forummers doen dat dan? Kom eens met voorbeelden?
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 19:38:

[...]

Het spijt me dat je het gevoel krijgt dat ik denk dat ik veel beter invoelend ben dan jij. Ik heb dat nergens gezegd en ik dacht ook niet laten doorschemeren.

De grens ligt bij mensen die willens en wetens mensen wilden martelen, vermoorden, uit wilden roeien.

Bij de SS dus.........De SS vochten niet alleen aan het oostfront hoor Yraatje.......

Weleens van Einsatzgruppe gehoord? Dat was de SS. De SS had ook de leiding over de kampen. De SS 'verzorgde' de razzia's, bewaakte de ghetto's en het was ook de SS die uiteindelijk zeiden : "links", of "rechts". En dit is slechts het topje van de ijsberg mbt de SS......
quote:jukebox schreef op 27 april 2012 @ 19:43:

Een oorlog kent alleen maar slachtoffers. Er zijn wat uitzonderingen, inderdaad, maar dat gaat dan om leiders. Maar over het algemeen: er zijn geen 6 miljoen slachtoffers gevallen maar ruim 50 miljoen!

Het gedicht van die jongen omschrijft mooi hoe ingewikkeld een oorlog kan zijn en hoe verscheurend een oorlog kan werken. Er zijn meer dan voldoende jonge ss-ers en Duitse soldaten na de oorlog in enorme psychische problemen terecht gekomen.

Maar vooral: het is zo gemakkelijk in dader- en slachtofferpatronen te denken. Maar het is een gevaarlijke manier van denken. Het stopt het idee van een oorlog op termijn helemaal niet.

Op 4 mei staan we stil bij alle slachtoffers. Bij de verschrikkingen van een oorlog. Op 4 mei staan we NIET exclusief stil bij de gevallen mensen in Duitse concentratiekampen.

Ik ga voortaan dat Auschwitz-comite boycotten. Een club die denkt dat de Tweede Wereldoorlog alleen maar slachtoffers heeft gemaakt onder mensen die naar kampen werden gestuurd en een club die middels chantage dwingt een jongen zijn gedicht niet voor te laten lezen is autoritair bezig. Dat past niet bij de herdenkingen en vieringen rondom 4 en 5 mei.

Ik was vorig jaar in Auschwitz en kreeg een naar gevoel. Vooral omdat je weet dat de mechanismen waarbij mensen anderen vermoorden en naar het leven staan nog steeds doorgaan. Op elk moment van de dag, waar dan ook ter wereld. In het huidige Auschwitz wordt dat volledig genegeerd. Alsof de geschiedenis stilstaat.Eens.... Mooi omschreven...
quote:meisje22 schreef op 27 april 2012 @ 19:45:

[...]

Bij de SS dus.........De SS vochten niet alleen aan het oostfront hoor Yraatje.......

Weleens van Einsatzgruppe gehoord? Dat was de SS. De SS had ook de leiding over de kampen. De SS 'verzorgde' de razzia's, bewaakte de ghetto's en het was ook de SS die uiteindelijk zeiden : "links", of "rechts". En dit is slechts het topje van de ijsberg mbt de SS......

Dat is ook zo. De SS als organisatie bekeken: absoluut een feit. Grote smeerlappen.

En dat weten we nu allemaal en dat veroordelen we nu allemaal en terecht.

Maar naar het individu gekeken???

Nee, ik denk dat er meer dan genoeg mensen achteraf gezien liever niet in die organisatie hadden willen zitten (en niet omdat ze met de nek werden aangekeken...)...
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 19:38:

Ja, dat kan net zo goed Waffen SS'er Dirk geweest zijn. De kans dat hij wél wist wat hij deed is vele malen groter dan dat hij van niets wist.

Zijn Nazi verleden blijkt niet eens nagetrokken te zijn.

Waarom je er nu al 84 pagina's lang, steeds maar blind vanuit blijft gaan dat deze Nazi meer slachtoffer dan dader was, is me een raadsel.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 19:44:

[...]

Welke forummers doen dat dan? Kom eens met voorbeelden?Nou ik vind Yraatje daar een mooi voorbeeld van. Ze verdedigt niet de hele SS, alleen de arme jonge jongens die slechts een verkeerde keus hebben gemaakt.......
quote:meisje22 schreef op 27 april 2012 @ 19:45:

[...]

Weleens van Einsatzgruppe gehoord? Dat was de SS. Fout, de SS maakte deel uit van de Einsatzgruppen. Net als de SD, de SiPo en de OrPo daar deel van waren. De Einsatzgruppen vielen onder het RSHA.
.
quote:Twinkle1001 schreef op 27 april 2012 @ 19:48:

[...]

Ja, dat kan net zo goed Waffen SS'er Dirk geweest zijn. Zijn Nazi verleden blijkt niet nagetrokken te zijn. Waarom je er nu al 84 pagina's lang, steeds maar blind vanuit blijft gaan dat deze Nazi meer slachtoffer dan dader was, is me een raadsel.Waarom jij gewoon niet leest en niet begrijpt dat ik het allang niet meer over Dirk heb (omdat ik hem niet ken) maar over DIE mensen DIE inderdaad NIET beseften waar ze zich in gingen begeven... DAT is mij een raadsel...
quote:meisje22 schreef op 27 april 2012 @ 19:48:

[...]

Nou ik vind Yraatje daar een mooi voorbeeld van. Ze verdedigt niet de hele SS, alleen de arme jonge jongens die slechts een verkeerde keus hebben gemaakt.......Ik denk niet dat ze zozeer verdedigt als wel probeert te begrijpen wat hun beweegredenen zijn geweest. Da's heel wat anders.
quote:Twinkle1001 schreef op 27 april 2012 @ 19:48:

[...]

Ja, dat kan net zo goed Waffen SS'er Dirk geweest zijn. Zijn Nazi verleden blijkt niet nagetrokken te zijn. Waarom je er nu al 84 pagina's lang, steeds maar blind vanuit blijft gaan dat deze Nazi meer slachtoffer dan dader was, is me een raadsel.

Hoeveel bloed er aan de handen kleeft van die Dirk is niet na te gaan. Wat wel zeker is dat Dirk gewoon in de statistieken is meegegaan van oorlogslachtoffers. Dirk kwam niet meer terug. Zijn ouders zagen hem nooit meer terug. Ben je dan een overwinnaar? Of wat?

Overigens waren plaatsen als Auschwitz volstrekt goddeloos. Wat daar allemaal is gebeurt verdraagt het daglicht niet. En dan heb ik het over het aangeven van mede-slachtoffers om zelf geen slachtoffer te worden. Of denk jij dat iedereen in die kampen goed was?
.
Niet fout dus, want de SS maakte er wel degelijk vanuit.

Ik had kunnen weten dat jij zo'n type bent die mij probeert te pakken omdat ik 'onder andere' er tussen had moeten zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven