Geld & Recht alle pijlers

Belastingdienst

27-04-2012 20:59 39 berichten
Ik heb nog nooit belastingaangifte gedaan. Nooit hoeven doen of de behoefte aan gehad. Totdat ik vandaag een brief van hun in de bus vind, waarin staat dat zij hebben uitgerekend, dat wanneer ik aangifte doe over een bepaald jaar - dat ik dan hoogstwaarschijnlijk geld terugkrijg (een aanzienlijk bedrag).

Kan iemand deze leek vertellen waarom de belastingdienst dit doet? Gewoon omdat ze aardig en niet alleen geld innen? Of zou er een andere reden kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:flower_power_girl schreef op 27 april 2012 @ 21:19:

Ik heb ook een brief gehad. Dat ik ook een aanzienlijk bedrag terug kan krijgen. Ik had dit jaar voor het eerst aangifte gedaan. En daardoor zijn ze er denk ik achter gekomen dat ik van de afgelopen jaren ook wat terug kan krijgen.

Dus wees blij :DIk moet je uit de droom helpen flower_power_girl. De brieven zoals jij hebt gekregen zijn en masse verstuurd, ook als er nog nooit aangifte is gedaan. '

De Belastingdienst stuurt jongeren met gering inkomen al enkele jaren brieven dat ze geld terug kunnen krijgen. Dit op grond van (laag) inkomen / betaalde belasting, persoonlijke situatie (waardoor recht op kortingen)

Bij ouderen met AOW en klein aanvullend pensioen wordt heel vaak te veel belasting ingehouden. Beter gezegd: de kortingen worden niet optimaal gebruikt als er geen aangifte wordt gedaan.

Deze laatste groep krijgt, voor zover ik weet, de brief van de Belastingdienst voor het eerst dit jaar.

De mogelijke teruggave betreft belastingjaar 2010. Hoe groot de groep is van mensen tussen pakweg 30 en 65 jaar die deze brief krijgt is me niet bekend.

Als er zo'n brief komt, is het zaak uit te (laten) zoeken of er ook teruggave mogelijk is van de jaren 2007 t/m 2009. De jaren 2007 en 2008 zijn interessant als er ziektekosten (niet vergoed) waren.

Verklaring: vanaf 2009 is de ziektekostenaftrek 'uitgekleed' en is er minder kans op een aftrekpost.

Niet te gauw denken: ik stuur de brief van de Belastingdienst met de mogelijkheid van teruggave per direct op. Als er aftrekmogelijkheden zijn, is de teruggave mogelijk (veel) groter dan het bedrag dat door de Belastingdienst wordt aangegeven.
@Miesemaus: eh, als blijkt dat je 400 Euro belasting te weinig hebt betaald, is het niet zo dat als je geen aangifte doet, je dan dus ook niet hoeft te betalen hè. Sterker nog, dan ben je verplicht aangifte te doen, ook als ze daar niet om gevraagd hebben.
quote:fisbel schreef op 27 april 2012 @ 23:46:

[...]De mogelijke teruggave betreft belastingjaar 2010. Hoe groot de groep is van mensen tussen pakweg 30 en 65 jaar die deze brief krijgt is me niet bekend.

Als er zo'n brief komt, is het zaak uit te (laten) zoeken of er ook teruggave mogelijk is van de jaren 2007 t/m 2009. De jaren 2007 en 2008 zijn interessant als er ziektekosten (niet vergoed) waren.

Verklaring: vanaf 2009 is de ziektekostenaftrek 'uitgekleed' en is er minder kans op een aftrekpost.

Niet te gauw denken: ik stuur de brief van de Belastingdienst met de mogelijkheid van teruggave per direct op. Als er aftrekmogelijkheden zijn, is de teruggave mogelijk (veel) groter dan het bedrag dat door de Belastingdienst wordt aangegeven.

Mijn brief betreft ook 2010. Ik ben geen jongere en geen oudere (zoals jij die omschrijft). Wat zou de reden kunnen zijn dat ik die brief dan ook krijg?

Wat bedoel je precies met de laatste vetgedrukte alinea?
quote:paloma schreef op 28 april 2012 @ 09:29:

[...]

Mijn brief betreft ook 2010. Ik ben geen jongere en geen oudere (zoals jij die omschrijft). Wat zou de reden kunnen zijn dat ik die brief dan ook krijg?

Wat bedoel je precies met de laatste vetgedrukte alinea?Fisbel geeft terecht aan dat je je aangifte kritisch moet invullen. De belastingdienst geeft een bedrag aan dat je mogelijk kunt terugkrijgen, maar is niet op de hoogte van mogelijk andere aftrekposten. Daarom kan het zijn dat wanneer jij de aangifte geheel invult, je mogelijk meer kan terugkrijgen dan het aangegeven bedrag.
quote:sri schreef op 27 april 2012 @ 21:17:

[...]

Chartreuse, je bent een wijze vrouw! Hoe ik ze soms ook zeer onterecht vervloek (eens per 3 maanden bij het afdragen van de OB ), it's just what we've agreed on! En ik ken ze ook alleen maar als zeer tegemoetkomend en meewerkend, zeker in geval van problemen. Ik durf het bijna niet toe te geven .

Je kunt nog een stap verder komen in de acceptatie van de belastingdienst als een gewoon orgaan:

Bij je OB aangifte fungeer je alleen maar als doorgeefluik voor de omzetbelasting die anderen (je consumenten) moeten betalen aan de belastingdienst. Een OB aangifte kost jou dus helemaal niets Zelfs de door jou als ondernemer betaalde omzetbelasting op inkopen krijg je weer terug!

Als je dat beseft is de kwartaalaangifte geen kwade geest meer

Dat het qua liquiditeit problemen kan geven snap ik best. Maar in beginsel heb je alle bedragen die je af moet dragen allang ontvangen.
Wat schattig dat je ook brieven krijgt met de mededeling dat je geld terug zou krijgen.

Ik krijg de laatste twee jaar een brief met de mededeling dat ik géén aangifte hoef te doen. Dan hoeven ze me namelijk niet mijn minstverdienendewerkendeoudertegemoetkoming te geven.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:2_day schreef op 28 april 2012 @ 12:21:

[...]Fisbel geeft terecht aan dat je je aangifte kritisch moet invullen. De belastingdienst geeft een bedrag aan dat je mogelijk kunt terugkrijgen, maar is niet op de hoogte van mogelijk andere aftrekposten. Daarom kan het zijn dat wanneer jij de aangifte geheel invult, je mogelijk meer kan terugkrijgen dan het aangegeven bedrag.Dank voor de toelichting . Het is een compleet nieuwe wereld voor mij en natuurlijk het idee dat je teveel belasting (hebt) betaald, is voor mij een reden om mij toch nog eens te gaan verdiepen in de wondere wereld van de belastingdienst. Tenslotte, kan ik mij zo voorstellen, als ik te weinig belasting betaald zou hebben, dan zou ik ook een brief hebben ontvangen waarna ik aangifte zou moeten doen.
2_day: je haalt me de woorden uit de mond. Maw: de vraag van paloma is door jou al beantwoord.

Algemeen: ik kan niet genoeg benadrukken dat mensen die niet aangifteplichtig zijn en geen aangifte doen toch maar eens moeten (laten) bekijken of het idee dat ze 'gelukkig' niet elk jaar die aangifte hoeven te verzorgen wel juist is.

Als er een DIGID aanwezig is is het eigenlijk zo eenvoudig: de Vooringevulde Aangifte downloaden, alles afvinken en het resultaat staat te lezen in het overzicht. Versturen hoeft natuurlijk niet. Er kan ook op proef iets worden ingevuld: naam: xxxx / BSN bijv. 2999.99.993 of 2999.99.981 en je kan uitproberen wat je maar wilt (niet versturen uiteraard)

Als er kinderen zijn, durf ik het dom te noemen om de kleine moeite van het uitzoeken niet te nemen. Maar er zijn zoveel meer redenen: werkloosheid, leeftijdverandering, gezamenlijke aangifte (meestal) of geen gezamenlijke aangifte enzovoort. Als je wegloopt van de belastingaangifte is dat een regelrecht financieel risico. Mensen verzekeren de geringste risico's maar belastingrisico (belastingvoordeel laten voorbijgaan - soms jarenlang) wordt wel genomen.

Er is meestal wel iemand in de buurt (kinderen bijv.) die best even willen helpen om over de belastingdrempel heen te komen. Als blijkt dat er echt deskundige hulp nodig is, kan die ingeschakeld worden: belastingdienst, buurthuis, vrijwilligersorganisaties, vakbond, ouderenbond, sociale raadslieden - gratis of kleine onkostenvergoeding.

Administratiekantoor, assurantiekantoor - voor een paar tientjes / wel oppassen, want deze kantoren doen aangiften er als service bij, maar zijn niet altijd even deskundig. Of anders toch maar de echte beroeps.

En als de 'beroemd-beruchte' brief binnenkomt: u bent niet aangifteplichtig sowieso actie ondernemen en onderzoeken of er belastinteruggave mogelijk is. Deze week nog iemand geholpen die al begin van deze eeuw een brief kreeg dat er geen aangifteplicht was en daaruit concludeerde dat aangifte zinloos zou zijn, ook in de volgende jaren. En geen omgeving die erop attendeerde. Totdat eindelijk het lampje ging branden met als resultaat een nog terug te halen belastingbedrag van tussen de ¤ 5000 en ¤ 10.000 verspreid over meerdere jaren / en dat dus met uitsluitend studiefinanciering, uitkering, gering inkomen.
Ik voel me niet met terugwerkende kracht onnozel dat ik het nog nooit heb gedaan (heb trouwens ook nooit een brief ontvangen dat ik niet aangifteplichtig zou zijn), maar ik ga zeker eens op de site kijken. Een DIGID heb ik. Ik dacht dat iedereen dit had.
paloma: een brief dat je niet belastingplichtig bent wordt alleen aan mensen verstuurd die in voorgaande jaren wel belastingplichtig waren.
quote:fisbel schreef op 28 april 2012 @ 15:55:

paloma: een brief dat je niet belastingplichtig bent wordt alleen aan mensen verstuurd die in voorgaande jaren wel belastingplichtig waren.

Ik ben echt zo onwetend .

Dus (om het goed te begrijpen) als ik nu aangifte ga doen, dan moet ik volgend jaar ook aangifte doen? Een keer "meedoen" is gelijk eraan vast zitten?
quote:paloma schreef op 28 april 2012 @ 16:46:

[...]

Ik ben echt zo onwetend .

Dus (om het goed te begrijpen) als ik nu aangifte ga doen, dan moet ik volgend jaar ook aangifte doen? Een keer "meedoen" is gelijk eraan vast zitten?Dat is niet zo. Denk bijvoorbeeld aan scholieren / studenten met een klein inkomen. Vragen de betaalde belasting terug, maar krijgen een jaar later meestal niet de uitnodigingsbrief (verplichting) om aangifte te doen.
quote:paloma schreef op 28 april 2012 @ 14:16:

Een DIGID heb ik. Ik dacht dat iedereen dit had.Nee, daar moet je toch recentelijk wat voor hebben gedaan! De digid vervalt namelijk ook...
Ik heb het ooit eens aangevraagd, waarom weet ik niet meer. Net weer eens ingelogd (na een jaar) en het is nog een jaar geldig. Heb alleen iets gewijzigd en dan krijg je opnieuw een activeringscode met de post thuisgestuurd.

Fijn om te horen Fisbel dat je gewoon incidenteel aangifte kan doen, zonder dat het dan automatisch elk jaar moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven