waarom kinderbijslag?

28-04-2012 18:51 101 berichten
Ik lees over alle bezuinigingen, minderen is altijd moeilijk dus om het iedereen naar zijn zin te maken is moelijk.

Ik woon al een tijd niet in nederland, ik zal daarom wel anders tegen situaties aankijken, maar waarom hebben jullie kinderbijslag?

Het toch jouw keus? net zoals een grote auto (meer kosten), veel vacaties etc de kosten die daarbij komen kijken zijn toch jouw probleem, of je nou streng gelovig bent met 9 kinderen, of gewoon 6 kinderen wilt omdat je gek bent op kinderen is toch jouw keus, dus ook de kosten die daarbij komen kijken, kan iemand mij dat uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
En alles leuk en aardig, maar ik ben blij dat ik nog wat terug zie van de bakken met belastinggeld die we iedere maand richting Den Haag slepen.
@flip, je moet de rijksoverheid niet teveel credits geven hoor. De PVDA heeft, ik geloof vorig jaar, nog geopperd om de kinderbijslag af te schaffen. Dat voorstel stootte op teveel weerstand. Niet omdat er nu zoveel valide redenen aan het behoud ten grondslag liggen, maar omdat het onderbuikgevoel opspeelt. Partijen zijn bang stemmen en dus zetels te verliezen in de 2de kamer :-).
Ik vind een bonus voor kinderlozen veel wijzer.
Het was ook als pro-nataliteit politiek bedoeld, om de vergrijzing tegen te gaan, maar volgens mij speelde dat meer in Belgie en Frankrijk. Alles vergrijsde, weinig kinderen werden geboren.

Het land moest vergroenen wilde ze nog mensen hebben die hun billen later in het bejaardenhuis konden wassen.

Dus stelde de overheid er een geldbedrag voor tegenover.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
quote:Jorina schreef op 28 april 2012 @ 19:14:

Kinderen krijgen is gewoon biologisch bepaald, daar zit weinig rationeels aan. Anders zou Afrika niet zoveel kinderen per gezin kennen.

Denk je niet dat dit een hele simpele weergave van de feiten is? In samenlevingen waarbij er geen of een heel slecht sociaal stelsel is, en waar jij als ouders afhankelijk bent van je kinderen om te leven op het moment dat jij niet meer kunt werken, zie je dat er veel kinderen geboren worden. Tel daarbij dat de kindersterfte daar heel hoog is, dan kun je misschien wel nagaan dat als jij 10 kinderen krijgt, er misschien 2 overblijven om voor je te zorgen als je bejaard bent.

't is in afrika echt niet zo van " hey, het is mooi warm buiten, we vervelen ons, laat ons nog een kindje maken....we hebben toch niets anders te doen"

quote:Denk niet dat het wel of niet geven van kinderbijslag daar veel aan af zal doen.

Kinderbijslag is een bijdrage in de kosten van levensonderhoud en opvoeding voor de kinderen, en valt onder de volksverzekeringen.

Net zoals de aow. Die schaf je toch ook niet af, omdat er ouderen zijn die een pensioen hebben van 4x de aow, en die die aow dus helemaal niet nodig hebben?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:flip123456789 schreef op 28 april 2012 @ 19:13:

Ik heb er een dubbel gevoel bij. Enerzijds ben ik het met TO eens, als je kinderen wilt, moet je zelf opdraaien voor de kosten. Aan de andere kant moet je het wel in een groter perspectief zien, de overheid heeft zelf ook redenen om de kinderbijslag niet af te schaffen. Dus lastig...Eens, daarom ben ik ook helemaal voor inkomensafhankelijke kinderbijslag.
Als er gratis onderwijs en kinderopvang komen, dan mag die kinderbijslag van mij afgeschaft worden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:snoesje666 schreef op 28 april 2012 @ 19:33:

Als er gratis onderwijs en kinderopvang komen, dan mag die kinderbijslag van mij afgeschaft worden.

Eh... het onderwijs is al een poosje gratis hoor. Zowel de basischool als het VO is gratis.

en kinderopvang? tja wat kost dat nu dan eigenlijk? waarom zou dat gratis moeten worden? is dat een eerste levensbehoefte?
quote:jojanneke66 schreef op 28 april 2012 @ 19:36:

[...]

Eh... het onderwijs is al een poosje gratis hoor. Zowel de basischool als het VO is gratis.

en kinderopvang? tja wat kost dat nu dan eigenlijk? waarom zou dat gratis moeten worden? is dat een eerste levensbehoefte?Jij werkt van 9 tot 15.00 begrijp ik?
quote:Star schreef op 28 april 2012 @ 19:32:

[...]

Eens, daarom ben ik ook helemaal voor inkomensafhankelijke kinderbijslag.

Wat een kul! Als je weinig verdiend zijn er genoeg potjes waar je uit kan putten.

Of helemaal afschaffen of zo laten.

Wat mij betreft... Het is een leuk extraatje, waar het aardrijden mee betaald wordt, maar als we het jiet kregen, mocht ze evenzogoed op aardrijden....
Volg je hart. Dat klopt.
De kinderopvang kon ik eerst van de kinderbijslag betalen, maar dat lukt niet meer.
Overigens zijn er genoeg basisscholen met een schoolgeld van meer dan 1000 euro, ik kan er zo een paar noemen in Groningen.
quote:Star schreef op 28 april 2012 @ 19:38:

[...]

Jij werkt van 9 tot 15.00 begrijp ik?

Nee, Ik werk niet van 9 tot 15:00 :-)

Ik ben van de tijd dat er nog geen kinderopvangtoeslag was, en dat kinderdagverblijven, voor en na schoolse opvang, en overblijf nog niet uitgevonden was.

Ik had dus een oppas aan huis, die 's morgens om 6:30 in de keuken zat, en waar ik om 17:30 mijn kind op kon halen... En ja, dat kostte geld.

Die kinderopvang toeslag vind ik dan ook geweldig, en bij tijd en wijle snap ik niet waar mensen zich zo druk over maken.
Het is een leuke tegemoetkoming die gezinnen in veel gevallen inderdaad niet echt nodig hebben. Zo krijgen velen, ook kinderlozen, wel wat extraatjes waar ze ook wel zonder zouden kunnen als de nood aan de man was.

Dat is voor nu leuk, maar wanneer de crisis echt toeslaat zou het verstandig zijn dat soort extraatjes af te schaffen, zodat er genoeg geld overblijft om mensen die echt ondersteuning nodig hebben te ondersteunen.
quote:snoesje666 schreef op 28 april 2012 @ 19:45:

Overigens zijn er genoeg basisscholen met een schoolgeld van meer dan 1000 euro, ik kan er zo een paar noemen in Groningen.

Schoolgeld of ouderbijdrage? Schoolgeld mag namelijk niet gevraagd worden voor basisscholen en voortgezet onderwijs.

Ouderbijdrages mogen de scholen wel vragen, maar is niet verplicht.
quote:Lllilaaa schreef op 28 april 2012 @ 19:10:

[...]

Dat blijkt niet zo te zijn. Diverse westerse landen, o.a. Duitsland, hebben flinke stimulerende maatregelen genomen, qua kinderbijslag en ouderschapsverlof, maar het geboortecijfer bleef dalen. Draaiden ze die maatregelen terug, omdat ze teveel kostten, dan ging het geboortecijfer niet extra dalen.

Interessant, want met dit argument wordt altijd geschermd als men het over kinderbijslag en andere kindervoorzieningen heeft, maar dat klopt dus gewoon niet.

Kinderen zijn een eigen individuele beslissing en als het goed is een bron van vreugde voor hun ouders, dus ik zie niet in waarom de overheid hieraan financieel zou moeten bijdragen.

Eigen keuze, eigen verantwoordelijkheid wat mij betreft.
De kinderbijslag mag van mij worden afgeschaft. Het maakt niet dat mensen daarom wel of geen kinderen krijgen. Dus het argument vergrijzing etc gaat niet op. Mensen met hogere inkomens kunnen het prima missen en van mensen met lagere inkomens denk ik dat er betere mogelijkheden zijn om ze te steunen (minder kosten kinderopvang bv).

Ik ben dan ook voor gratis kinderopvang ipv kinderbijslag.

Dat gezinnen waarvan 1 van de ouders niet tot nauwelijks werkt daar weinig mee opschieten maakt mij dan niet uit. Dat is een bewuste keuze en we betalen allemaal belasting voor dingen waar we zelf niet altijd beter van worden (gelukkig maar).
quote:Pink2510 schreef op 28 april 2012 @ 19:42:

[...]

Wat een kul! Als je weinig verdiend zijn er genoeg potjes waar je uit kan putten.

Of helemaal afschaffen of zo laten.

Ik had het over mensen die veel verdienen en het dus niet nodig hebben....
quote:jojanneke66 schreef op 28 april 2012 @ 19:46:

[...]

Nee, Ik werk niet van 9 tot 15:00 :-)

Ik ben van de tijd dat er nog geen kinderopvangtoeslag was, en dat kinderdagverblijven, voor en na schoolse opvang, en overblijf nog niet uitgevonden was.

Ik had dus een oppas aan huis, die 's morgens om 6:30 in de keuken zat, en waar ik om 17:30 mijn kind op kon halen... En ja, dat kostte geld.

Die kinderopvang toeslag vind ik dan ook geweldig, en bij tijd en wijle snap ik niet waar mensen zich zo druk over maken.Dat ben ik met je eens, die laatste alinea. Toen ik opgroeide bestond dat ook allemaal nog niet en gingen kinderen ook naar de oppas/creche.
quote:snoesje666 schreef op 28 april 2012 @ 19:45:

?

Kosten basisschool

Ouders hoeven geen lesgeld te betalen voor hun kind dat naar de basisschool gaat of naar een school voor speciaal onderwijs. Die kosten neemt de Rijksoverheid voor haar rekening.

Bekostiging van het onderwijs

Het onderwijs aan leerplichtige kinderen wordt betaald met belastinggeld. Eigenlijk betaalt iedere Nederlander dus mee aan het onderwijs. Ouders hoeven daardoor geen lesgeld te betalen voor hun kinderen.

Ouderbijdrage

Scholen bieden leerlingen vaak meer dan alleen lessen in de verplichte vakken. Sommige scholen leren kinderen zwemmen of organiseren jaarlijks een schoolfeest. Op andere scholen hebben ze schoolvoetbal, gaan leerlingen op schoolreisje of op kamp of werken de kinderen in schooltuintjes. Voor deze activiteiten mag de school aan ouders een financiële bijdrage vragen, de zogeheten ouderbijdrage. Deze ouderbijdrage is vrijwillig.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ja ja vrijwillig, maar dan schijnt de school wel je kind te kunnen uitsluiten voor bijvoorbeeld een schoolreisje. Uiteraard moet er dan wel een andere invulling aan de dag worden gegeven voor dat kind.
Gratis of echt betaalbare kinderopvang lijkt me overigens wel een goed idee, want dit kan de participatiegraad van vrouwen op de arbeidsmarkt verhogen, want die is voor een modern land als het onze echt dramatisch laag. Al werken vrouwen volgens recentelijk onderzoek niet parttime vanwege de kinderen maar omdat ze dat zelf graag willen, dus wellicht helpt dit ook niet.
quote:jojanneke66 schreef op 28 april 2012 @ 19:48:

[...]

Schoolgeld of ouderbijdrage? Schoolgeld mag namelijk niet gevraagd worden voor basisscholen en voortgezet onderwijs.

Ouderbijdrages mogen de scholen wel vragen, maar is niet verplicht.In het openbaar niet. Bij particuliere scholen wel.
quote:Star schreef op 28 april 2012 @ 19:55:

Ja ja vrijwillig, maar dan schijnt de school wel je kind te kunnen uitsluiten voor bijvoorbeeld een schoolreisje. Uiteraard moet er dan wel een andere invulling aan de dag worden gegeven voor dat kind.Klopt, als je niet betaald voor het schoolreisje dan kan je kind uitgesloten worden. Maar..... Als die (belachelijke) ouderbijdrage gebruikt wordt om lesmaterialen te verzorgen voor nederlands, (bijv. een neerlandicus die ingehuurd wordt om de kinderen sonetten te leren schrijven) dan mag je kind niet buitengesloten worden van die lessen. (tenzij er een volwaardig alternatief is voor die nederlandse les)
Plus die scholen hebben vaak wachtlijsten. Dan is de keuze voor de scholen gemakkelijk, eerst naar de portemonnee van de ouders kijken, en daarna naar het leerlingenaanbod.

Helaas zit zo'n school niet bij ons in de buurt, of op de route naar ons werk, dan hadden we het zeker overwogen. De Groningse Scholen Vereniging hoor ik veel goede verhalen over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven