Geld & Recht alle pijlers

Huurbaas wil opeens 550 euro pp

01-05-2012 16:15 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het kort proberen uit te leggen:

Ik woon in een studentenhuis met 6 anderen, dus 7 personen in totaal. We betalen maandelijks allemaal 70 euro voorschot aan servicekosten (= in totaal dus 490 euro per maand, 5880 euro per jaar).

We hebben nog nooit energierekeningen ingezien of (na vragen hierover) in mógen zien. Nu heeft de huisbaas alleen een pittige rekening à 4200 euro ontvangen, die hij door ons wil laten betalen. Gedeeld door 7 is dit 600 euro pp; de huisbaas vindt zichzelf coulant en wil ons 550 pp laten betalen (aangezien hij erop vertrouwt dat wij in het vervolg 'IN HET WEEKEND CV UIT DOEN!! - letterlijk citaat). We zijn altijd al heel zuinig, dus dit slaat nergens op.

Daarnaast heeft hij ons voorschot per maand verhoogd met 40 euro, wat er op neerkomt dat we allemaal 110 euro per maand aan servicekosten gaan betalen (bovenop een te hoge kale huurprijs, maar da's een ander probleem).

Ik vind het nogal vreemd dat hij dit ineens vraagt. Het huis is oud, achterstallig onderhouden en absoluut niet geïsoleerd (enkel glas, gaten en kieren in de muur, hele oude cv-ketel etc.). Daarnaast ontvangt hij over een jaar 5880 euro, terwijl de rekening 6713 in totaal bedroeg. Dan zou hij toch alleen 'recht' hebben op die 933 euro, en niet 4200?

We willen nu een brief schrijven, waarin we aangeven dat het van twee kanten moet komen. Heeft iemand advies? Of mag dit eigenlijk wel? Alvast bedankt
Heeft jouw stad geen huurteam? Vaak zitten die in studentensteden. Zij kunnen een berekening maken van wat een redelijke huur is en helpen met het schrijven van een brief.
Dang zijn studentenkamers zo duur moet beginnen sparen man
je huisbaas mag dat zeker niet zomaar doen. Als jullie zoveel verbruikt hebben, moet je het betalen, maar dan moet je goed weten waar de servicekosten voor zijn bedoeld. In de regel zijn servicekosten niet voor de energierekening, tenzij je dat zo hebt afgesproken. Kijk even op de site vd huurcommissie. Die weten het precies.
quote:achnein schreef op 01 mei 2012 @ 16:18:

Heeft jouw stad geen huurteam? Vaak zitten die in studentensteden. Zij kunnen een berekening maken van wat een redelijke huur is en helpen met het schrijven van een brief.Die zit er, maar is alleen op donderdag open. En we wilden gelijk actie ondernemen, vandaar deze post.
Ik zou helemaal niks bijbetalen als ik de rekening niet mocht zien ...
Foute info

Kijk anders hier eens:

http://www.rijksoverheid. ... t-zijn-servicekosten.html
quote:mountainbike schreef op 01 mei 2012 @ 16:24:

[...]

Die zit er, maar is alleen op donderdag open. En we wilden gelijk actie ondernemen, vandaar deze post.Ik zou niet zelf actie ondernemen. Het huurteam heeft zoveel kennis. Vaak zitten er ook rechtenstudenten in. Donderdag is overmorgen!
quote:coco95 schreef op 01 mei 2012 @ 16:22:

Dang zijn studentenkamers zo duur moet beginnen sparen manGa jij studeren dan?
quote:flower_power_girl schreef op 01 mei 2012 @ 16:26:

Ik zou helemaal niks bijbetalen als ik de rekening niet mocht zien ...Het probleem is dat we deze rekening dus opeens wél mogen inzien, omdat de huisbaas dit geld nodig heeft. In principe voldoet hij daarmee wel aan zijn plicht als huisbaas, maar over voorgaande jaren (2008/2009) deed hij hier altijd moeilijk over.
quote:flower_power_girl schreef op 01 mei 2012 @ 16:26:

Ik zou helemaal niks bijbetalen als ik de rekening niet mocht zien ...Ik zou dit inderdaad eerst doen, en dan dodag naar de huurwinkel.
Ik zou inderdaad eerst de afrekening willen zien. Wie weet heeft hij bij wijze van al heel lang geen voorschotten meer betaald aan de energiemaatschappij en laat hij er jullie nog een keer voor opdraaien.

Zijn de meterstanden wel juist doorgegeven?
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
De meterstanden worden altijd braaf opgenomen door een mannetje van de Nederlandse Energie Maatschappij zelf, dus daar vertrouw ik eigenlijk wel op (al háát ik die reclames van ze, maar dat terzijde).
Lijkt me dat als jullie meer hebben verbruikt dan dat jullie voorgeschoten hebben, jullie het verschil gewoon moeten betalen.

Maar niet meer dan het verschil natuurlijk.

Verhoging van het voorschotbedrag lijkt me dan ook logisch.
Zeg maar Spijker.
Niets op papier vastleggen, want dat kan hij tegen jullie gebruiken.
Een mannetje van de Nederlandse Energie Maatschappij neemt geen standen op.

Er kan een meteropnemer langs komen, maar dit is er dan een medewerker van de netbeheerder (Stedin, Enexis, Liander, Delta, Endinet, Rendo, Cogas of Westland, afhankelijk van waar je woont)

De nederlandse energie maatschappij is een leverancier en die nemen niet zelf de standen op, die sturen hooguit een kaartje met de vraag of je dat zelf wil doen.
quote:elastiekje schreef op 01 mei 2012 @ 16:28:

[...]

Ga jij studeren dan?
Alle rekeningen opvragen van wat er betaald moet worden per jaar. Wasmachine, elektra, gas etc etc. Een jaar voorschotten optellen en deze er af trekken. Wat overblijft delen door 7 en dat zou je moeten betalen. 5880 voorschot min rekening 4200 is 1680 terug. Nu zal een deel van de 70 euro servicekosten van de huisbaas zijn stel 10 euro. Dan kom je op 5040 voorschot en rekening van 4200 blijft over 840. Het hangt dus heel erg af van de andere rekeningen wat jullie moeten bijbetalen.
De huurcommissie inschakelen.

M.b.v. het puntensysteem vast (laten) stellen wat de woning en kamers mogen kosten.

Als dit heel erg afwijkt er een zaak van maken.

Heb dit zoiets ook aan de hand gehad in mijn studententijd, en het eind van het liedje was dat de huur meer dan gehalveerd werd. Huisbaas heeft het huis toen moeten verkopen en het is overgenomen door een studentenwoningbouwvereniging. Allemaal erg fijn voor ons.

Als je als groep optreedt, sta je sterker dan je denkt.

Moet er wel bijzeggen dat dit twintig jaar geleden is, dus misschien zijn de regels veranderd, maar het lijkt me het informeren waard.
Hij kan inderdaad een achterstand van jaren geleden nu corrigeren, door nieuwe meteropname door te geven.

Eigenlijk hoort de huurder de meterstand te weten en dit samen met de verhuurder vastleggen vanaf het moment dat hij de woning huurt. Aan het eind van het jaar (meestal in oktober) wordt de meteropname aan de leverancier doorgegeven en daarna krijg je een afrekening waarin staat wat de beginstand en de eindstand was. Daarmee controleer je de rekening en je hoeft geen achterstand van de vorige bewoner te betalen.
Let wel dat de 70 euro voorschot die jullie betalen waarschijnlijk niet alleen voor de elektra is, maar ook voor gas, water, gemeentebelastingen, waterschapsbelasting, dat soort dingen.
Zeg maar Spijker.
quote:spijk-er schreef op 01 mei 2012 @ 16:34:

Lijkt me dat als jullie meer hebben verbruikt dan dat jullie voorgeschoten hebben, jullie het verschil gewoon moeten betalen.

Maar niet meer dan het verschil natuurlijk.

Verhoging van het voorschotbedrag lijkt me dan ook logisch.

Daar zullen we ook zeker niet tegen protesteren. Wel vinden we het vervelend dat we zouden moeten betalen (en dat opeens, zonder dat hij ooit van zich laat horen) voor de energie die vanwege zijn slechte onderhoud het huis uit glipt.

LadyPhoxy, dan is het iemand van Enexis geweest. Sorry hiervoor, vind dat soort dingen zelf altijd nogal ingewikkeld
Stap 1:

Het huidige probleem. Wat staat er in je huurcontract over verrekenen van energiekosten?

Je kan bezwaar maken tegen de servicekosten of de eindafrekening:

http://www.rijksoverheid. ... -van-mijn-huurwoning.html

Ook hier staat informatie over bezwaar maken:

http://www.huurders.info/?id=261

Stap 2:

Voor berekenen van de maximale huur:

http://huurcommissie.nl/f ... /Punten_Onzelfstandig.pdf
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:meloen9 schreef op 01 mei 2012 @ 16:43:

Hij kan inderdaad een achterstand van jaren geleden nu corrigeren, door nieuwe meteropname door te geven.

Eigenlijk hoort de huurder de meterstand te weten en dit samen met de verhuurder vastleggen vanaf het moment dat hij de woning huurt. Aan het ind van het jaar (meestal in oktober) wordt de meteropname aan de leverancier doorgegeven en daarna krijg je een afrekening waarin staat wat de beginstand en de eindstand was. Daarmee controleer de rekening en je hoeft geen achterstand van de vorige bewoner te betalen.

Dit zou bij een gewoon huis inderdaad de beste manier zijn, maar in een studenthuis werkt dat natuurlijk niet, aangezien de bewoners daar op veschillende momenten binnen komen. Je opmerking meestal in oktober is ook niet waar, dat is bij iedereen anders.

Ik zou wel even controleren op de afrekening die de verhuurder nu heeft ontvangen of de standen een beetje kloppen met de standen die nu op de meter staan, om uit te sluiten dat er geen fout is gemaakt.
quote:ikkeh19 schreef op 01 mei 2012 @ 16:41:

Alle rekeningen opvragen van wat er betaald moet worden per jaar. Wasmachine, elektra, gas etc etc. Een jaar voorschotten optellen en deze er af trekken. Wat overblijft delen door 7 en dat zou je moeten betalen. 5880 voorschot min rekening 4200 is 1680 terug. Nu zal een deel van de 70 euro servicekosten van de huisbaas zijn stel 10 euro. Dan kom je op 5040 voorschot en rekening van 4200 blijft over 840. Het hangt dus heel erg af van de andere rekeningen wat jullie moeten bijbetalen.Mee eens, laat hij maar komen met de rekeningen van afgelopen jaren of vanaf dat jij de kamer huurt. Wellicht dat hij de voorgaande jaren wel heeft teruggekregen van de energiemaatschappij. Jullie hebben dan RECHT op teruggave.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven