Geld & Recht alle pijlers

Kleding terugbrengen...een raadseltje!

01-05-2012 19:55 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dinsdag 17 mei rond (12.00 uur) een shirtje en schoenen gekocht en op beide bonnen stond: ruilen of geld terug binnen 14 dagen. Vanmorgen om 11.00 uur kon ik in de ene winkel zonder problemen het shirtje ruilen voor mijn geld, in de andere winkel kon ik helaas mijn geld niet terugkrijgen omdat het vandaag al de 15e dag was.

Welke winkel doet het op de juiste manier?
Voor mij telt de dag van aankoop gewoon mee als dag 1 hoor! Ik hou daar dan ook rekening mee als ik iets wil terugbrengen.

Als ik bij de gamma een apparaat huur en het morgen terug zou brengen worden ook twee dagen in rekening gebracht. De dag van aankoop is dus dag 1, de dag erna dag twee, enz. Dat je er tot nu toe geen problemen mee had is dus gewoon geluk. Als ik eens te laat ben geef ik dat zelf aan en meestal mag ik dan ruilen voor iets anders. Als winkelbediende was ik je overigens na een scene helemaal niet meer tegemoet gekomen...
De dag dat je iets koopt is dag 1, is ook zo wanneer je op vakantie gaat (een week is 8 dagen, dag van vertrek telt mee).

Gelukkig zetten ze bij sommige winkels gewoon voortaan op de bon 'laatste retourlading is ...' oid
quote:Fee_tje schreef op 01 mei 2012 @ 20:52:

De dag dat je iets koopt is dag 1, is ook zo wanneer je op vakantie gaat (een week is 8 dagen, dag van vertrek telt mee).

Gelukkig zetten ze bij sommige winkels gewoon voortaan op de bon 'laatste retourlading is ...' oidDus als je iets koopt, en er zou op de bon staat dat je het binnen een dag kunt ruilen, en je koopt het om 17.55 uur, dan kun je nog maar 5 minuten ruilen?
Precies, Vinyl! ik ben er overigens helemaal voor dat er op de bon staat wat de laatste dag voor retour is. Zo is er nooit onduidelijkheid.

@Bluebirds, ik ben beschaafd gebleven hoor. Maar wel overtuigend. Zij snapt toch ook wel dat ze anders mogelijk een klant kwijt is. Dus ik hoop voor jou dat jij niet in een winkel werkt.
quote:Vinyl schreef op 01 mei 2012 @ 21:03:

[...]

Dus als je iets koopt, en er zou op de bon staat dat je het binnen een dag kunt ruilen, en je koopt het om 17.55 uur, dan kun je nog maar 5 minuten ruilen?

Ja. Nu heb ik nog nooit op een bon zie staan, dat je 1 dag kan ruilen, maar binnen een dag is niet hetzelfde als over een dag. En binnen een dag is ook niet hetzelfde als binnen 24 uur.

(Geen absolute waarheid uiteraard, maar voor mij wel heel logisch )
quote:SB1980 schreef op 01 mei 2012 @ 21:07:

@Bluebirds, ik ben beschaafd gebleven hoor. Maar wel overtuigend. Zij snapt toch ook wel dat ze anders mogelijk een klant kwijt is. Dus ik hoop voor jou dat jij niet in een winkel werkt.

Klinkt al anders dan na een scene toch je geld terugkrijgen.

En gelukkig voor iedereen werk ik niet meer in een winkel. Ik heb gemerkt dat ik niet zo dienstbaar ben en niet zo goed tegen onbeschofte klanten kan. Overigens hoefde ik van mijn bazin destijds ook niet alles te nemen van klanten, erg prettig.
quote:Bluebirds schreef op 01 mei 2012 @ 21:08:

[...]

Ja. Nu heb ik nog nooit op een bon zie staan, dat je 1 dag kan ruilen, maar binnen een dag is niet hetzelfde als over een dag. En binnen een dag is ook niet hetzelfde als binnen 24 uur.

(Geen absolute waarheid uiteraard, maar voor mij wel heel logisch )

Binnen een dag is voor mij binnen 24 uur.

Op dezelfde dag is voor mij dezelfde dag
Onbeschoft gedrag hoef je natuurlijk niet te accepteren maar je hebt er soms meer aan om iemand maar gewoon gelijk te geven. Of in ieder geval te laten denken dat ie gelijk heeft. Dat is soms niet leuk maar levert wel het meeste geld op.
Maar binnen een dag kan gevoelsmatig voor mij niet in een periode vallen van een dag-nacht-dag. Want dat is dan meer dan een dag, zeg maar.
quote:Bluebirds schreef op 01 mei 2012 @ 21:15:

Maar binnen een dag kan gevoelsmatig voor mij niet in een periode vallen van een dag-nacht-dag. Want dat is dan meer dan een dag, zeg maar.

hmmm... dat weet ik niet.

Want als PostNL zegt dat ze binnen 1 dag bezorgen, dan kan dat ook nooit dezelfde dag zijn.

*dramt even door*

Daar heb je weer een punt... hmm. Denk dat ik maar nooit tot de laatste dag wacht!!
De definitie van een dag die winkels hanteren, is onduidelijk. Een dag is eigenlijk de periode van zonsopgang tot zonsondergang maar je kan het ook uitleggen als 1 etmaal, dus 24 uur.

Ik snap het meisje in de winkel wel maar ik snap niet dat je zo vreselijk moeilijk doet over 1 dag! En ik vind bovendien nog steeds dat ik gelijk heb haha.
quote:Bluebirds schreef op 01 mei 2012 @ 21:19:

Daar heb je weer een punt... hmm. Denk dat ik maar nooit tot de laatste dag wacht!! Ondanks het feit dat ik het al >15 jaar doe, laat ik het voortaan ook wel uit mijn hoofd!
Hahaha ik ook! Hmmm... ik ga er toch eens induiken!
Haha wat ga je doen dan?
Sjee, ik reken nooit zo op die manier in dagen! Als ik iets op 6 juni koop, en ik kan het binnen 14 dagen retourneren, dan kan ik het nog heel de 20e juni terugbrengen als het goed is.

Overigens, sinds kort heeft de Bijenkorf haar retour-beleid veranderd. Eerst mocht je dingen terugbrengen binnen 30 dagen, da's nu nog maar 14 dagen! Voor een winkel die 'service' zo hoog in het vaandel heeft staan, vind ik dat slechte service. Het geldt ook voor Bij-card houders.
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ze zo moeilijk doen hoor. Op zijn hoogst dat ik geen geld terug krijg, maar een tegoedbon of meteen iets anders uitzoeken. Altijd beter dan blijven zitten met iets dat je niet wilde houden.
Na veel gedoe mocht ik bij wijze van uitzondering meteen iets anders uitzoeken maar ik stond dubbel geparkeerd en had echt totaal geen tijd dus daar ging ik ook niet mee akkoord. Lastige klant!

Tegoedbon was ook out of the question trouwens.
Tegoedbon was out of the question voor jou of voor hen? Winkels zijn namelijk niet verplicht om geld terug te geven, ze mogen je een tegoedbon geven.
Voor de winkel. Desnoods wilde ik dit wel maar liever gewoon geld terug.
quote:Vinyl schreef op 01 mei 2012 @ 20:04:

Het is vandaag de 14e dag inderdaad.

18 april is dag 1

19 april dag 2

20 april dag 3

21 april dag 4

22 april dag 5

23 april dag 6

24 april dag 7

25 april dag 8

26 april dag 9

27 april dag 10

28 april dan 11

29 april dag 12

30 april dag 13

1 mei dag 14

(ik heb inderdaad niks beters te doen )de dag van aankoop word toch meegerekend.
Als het een landelijke keten is, zou ik een mail naar de klantenservice sturen. Dan wil ik nog wel eens zien, of je het niet kan ruilen.
Dat had inderdaad ook nog gekund. Misschien ook wel leuk om ze te mailen om te vragen wat zij verstaan onder 'binnen 14 dagen'.
Ik lees dat je het al >15 jaar zo doet. Hoe vaak breng je dan iets terug? Je kunt toch ook in de winkel meteen nadenken en passen en vervolgens wel of niet kopen? Kan altijd een keer gebeuren dat je spijt krijgt of dat tegenvalt maar hoe jij het zegt lijkt het wel jouw winkelmanier. Lijkt mij ontzettend irritant voor winkeliers, wat een extra werk zeg! Voor jezelf trouwens ook maar dat doe je jezelf aan..

Dit zal wel off Topic zijn...:-)
Wat Ilja zegt. Ik breng hooguit eens per vier jaar eens iets terug. En dan alleen omdat iets heel snel stukgaat. Dit klinkt bijna als de hobby; iets een avondje dragen, labeltje terugdoen en retourneren......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven