Patatverbod rond scholen Amsterdam

03-05-2012 14:46 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Patatverbod rond scholen Amsterdam AMSTERDAM - De PvdA wil tot twee uur 's middags een patatverbod rond middelbare scholen in Amsterdam. De fractie stelt voor om overeenkomsten te sluiten met ondernemers die vette happen aan leerlingen verkopen

Het idee komt uit de koker van PvdA-raadslid Maarten Poorter, die onlangs stomverbaasd was toen hij, nota bene op de Dag van de Gezonde Schoolkantine, leerlingen van het Comenius Lyceum met broodjes döner kebab en Turkse pizza's in de kantine zag.

"Het was half elf, de kleine pauze. De kantine-uitbater zat met zijn handen in zijn haar, want hij mag geen gefrituurde waren verkopen", zegt Poorter in het Parool. Het raadslid is - om het goede voorbeeld te geven - zelf begonnen met lijnen. Poorter is inmiddels 8,5 kilo afgevallen.

De vette snacks zijn niet alleen slecht voor de gezondheid van kinderen, ook komen schoolkantines in financiële problemen als scholieren kiezen voor de dönerzaak verderop.

Discriminatie

Alleen een patatverbod rond scholen Amsterdam

Laat de scholieren zelf weten wat ze willen eten.

Wat vinden jullie?
Dat gezond eten gestimuleerd moet worden vind ik prima en best een goede zaak.

Maar zoiets als een patatverbod vind ik enorm overdreven.

Zo ongezond zijn frieten eigenlijk ook helemaal niet, zitten gewoon goede vitamines in, maargoed wel ook veel vet ja.
Ik denk niet dat je zoiets tegen kan gaan. Kan het niet in snackbar A, dan kan het wel in snackbar B. En is het geen patat dan is het wel een saucijzenbroodje, een Mars, Red Bull, en ga zo maar door.
Ik ben wel voor een patatverbod op de scholen zelf, maar ik weet nou niet of dat ook voor die ondernemers rondom de scholen moet gelden. Het is natuurlijk al gebeurd met de koffieschops.

Hoe ver willen ze hier dan ingaan? In een straal van 500 m van de scholen mag niks meer dan huizen en bomen staan? De omwonenden die daar juist vanwege dat soort voorzieningen zijn gaan wonen, trekken dan wel aan het kortste eind.
Waarom willen mensen/pubers al om half echt 'S OCHTENDS friet??? Brrr... Maar misschien ligt dat aan mij...

Vind het op zich wel een goed idee, maar vraag me dan wel af wat de kantine verkoopt.. Dat zal ook vast niet allemaal gezond zijn! Op mijn middelbare school (jaaaaaaaaaaaren geleden) verkochten ze ook cola, chips en gevulde koeken... En jawel, ook broodjes kroket...
En in elke kantine staan ook die frisdrankautomaten en snoepautomaten...
Op mijn middelbare school hadden ze dus saucijzenbroodjes, broodjes rookworst en candybars/energiedrankjes. En dat is alweer 16-20 jaar geleden. Toen was obesitas nog niet zo'n hot item en toch deden sommigen zich dagelijks tegoed aan een 'vette bek.'
Als ze ongezond willen bunkeren, dan doen ze dat toch wel. Met of zonder patatverbod.

Ik vind het overigens wel apart dat iemand 'smorgens al snackbar-voer eet. Moet er zelf echt niet aan denken! (nee, ook niet toen ik nog puberde).
Bij mijn jongste verkochten ze ook fruit in de kantine....maar dat lag weg te rotten....dus geen fruitverkoop meer

Broodjes kroket voor 1.50 loopt als een trein daarintegen
's Ochtends niet nee. Maar in de middagpauze eet ik op mijn werk ook één keer in de week een broodje kroket. Dat was vroeger op school niet anders.
Supermarkten rondom scholen hebben topdrukte in de pauzes.

Zakken chips en energiedrinken worden dan het meest verkocht
Oh, zolang ik jochie's van 8 jaar met trayen vol energiedrank de winkel uit zie lopen, en stijf staan van de energie drank heb ik weinig hoop voor de toekomstige jongeren.
quote:ElleMichelle schreef op 03 mei 2012 @ 15:02:

Supermarkten rondom scholen hebben topdrukte in de pauzes.

Zakken chips en energiedrinken worden dan het meest verkochtDe ah zorgt er al voor dat de broodjes warm klaar staan in makkelijke meeneem bakjes.
Ik vind het lullig voor die patatboer. En ik vind het een slechte zaak dat de overheid gaat bepalen wat we eten. Voorlichting prima, maar een verbod op friet bij een school vind ik overdreven.
Sowieso (lange zijstraat in met een enorme omweg ) vraag ik me af hoe het moet met jongeren. Bij ons (platteland, niks bijzonders) zijn de supermarkten tot negen uur 's avonds open. En ook op zondag kan je terecht. Ik zie regelmatig jongeren bier kopen en buiten opdrinken met anderen (die volgens mij heus niet allemaal zestien zijn). Dat deed ik vroeger echt niet.
Hier zie je middelbare schoolkinderen rond 8 uur 's ochtends massaal saucijzenbroodjes, hamkaascroissants, marsen en blikjes red bull e.d. inslaan voor tijdens de schooluren/pauzes, dus denk niet dat zo'n verbod iets uithaalt. Of je moet leerlingen fouilleren en al hun eten in beslag nemen en ze verbieden het schoolterrein af te gaan tot eind van de middag, en dat lijkt me niet haalbaar.

Vraag me af wat zo'n schoolkantine voor alternatieven te bieden heeft. Vroeger hadden we helemaal geen kantine op school, je kon er alleen bouillon en fris uit de automaat halen en gevulde koeken kopen. Maar van 'n echte lunch was geen sprake. Als ze nu iets hebben met verse belegde broodjes in allerlei variaties kan dat nog aantrekkelijk zijn.
Dan kunnen ze alle snackbars wel verbieden toch?
Pffff, gaat het nu ineens hierover? Ik word er een beetje sneu van dat partijen nu naar issues gaan lopen zoeken om er iets over te vinden en zo stemmen te winnen.

En ja, met een patatverbod halen we Nederland wel uit de sh*t hoor. Het komt ook echt in dat raadslid op als stront.

Hij zag dat, was verbaasd, en vond dat er gelijk maar even een punt van gemaakt meost worden en daarna een wet/verbod.

Belachelijk.

OT: Ik vind overigens gezonde voeding voor kinderen erg belangrijk en ik denk dat een school daar zelf verantwoordelijkheid voor moet nemen ( door gezonde snacks/voedsel aan te bieden) maar ik denk dat de verantwoordelijkheid ook vooral bij de ouders en deze pubers zelf ligt.

Misschien dat meer voorlichting over gezonde voeding en het belang ervan ( bv tijdens het vak verzorging, waar ook seksuele voorlichting gegeven wordt enzo) effectiever is dan een 'verbod'
Ik zat vroeger op een school waar niets qua voorzieningen in de buurt was. Dus in theorie kon de school alleen gezonde dingen verkopen en bleven de leerlingen gezond. Dan ga je er wel vanuit dat leerlingen geen ongezonde dingen van huis meenemen, de snoepapparaten niet meer in de school staan en leerlingen niet tijdens tussenuren naar de McDonalds/ jamin fietsen. Dit gebeurde dan ook op grote schaal.

In Amsterdam lijkt me dit al helemaal onmogelijk.

Ik vind het een onzinmaatregel.
Trouwens, toen ik op de middelbare zat konden we geen lunch op school kopen en kreeg ik gewoon een broodtrommel mee van mams, en alter maakte ik mijn brood zelf en nam dit mee. In de kantine bij ons kon je alleen koffie, thee, warme choco ( in de winter) en verschillende koeken kopen. ( Gevulde koek, met Sinterklaastijd bv speculaas, etc)

Later kon je er ook een kom soep krijgen.
quote:nessemeisje schreef op 03 mei 2012 @ 15:04:

Ik vind het lullig voor die patatboer. En ik vind het een slechte zaak dat de overheid gaat bepalen wat we eten. Voorlichting prima, maar een verbod op friet bij een school vind ik overdreven.Ik ook hoor. Stel je voor dat zo'n school in het centrum staat of in een wijk met veel winkels. Komt de overheid die ondernemers dan ook tegemoet in de misgelopen omzet? Vast niet.
Iedereen moet zelf weten wat hij of zij eet, gewoon iedere dag lekker een zak friet om een uur of tien, frikandelletje erbij, lekker dichtslibben en op je veertiende twee keer zoveel wegen als normaal is voor je lengte en leeftijd. Je ziet steeds meer veel te dikke kinderen en als hun ouders te stom zijn om het eetgedrag van hun kroost in de gaten te houden dan zal een ander dat moeten doen.
verba volant, scripta manent.
Elninjoo, hoe vroeger is jouw 'vroeger?' Want zoals ik al zei kon je twintig jaar geleden op mijn middelbare school ook al een 'vette bek' halen. Het is niet iets van de laatste tijd.
De snackbars zouden pas om 2 uur mogen beginnen met het verkopen van patat etc. Wat een belachelijke maatregel.

Het gaat ten koste van de ondernemers en al zouden zij niets meer mogen verkopen vóór die tijd, dan is er nog genoeg ongezonde meuk te koop in de supermarkten etc.

Toen ik op school zat was er ook een snackbar om de hoek. En een bakkertje. En de keren dat er friet werd gehaald door klasgenoten, was te verwaarlozen.

Kwestie van mentaliteit denk ik.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
O en ze moeten de supermarkten en benzinepompen ook maar gaan verbieden rondom school, vind ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven