Patatverbod rond scholen Amsterdam

03-05-2012 14:46 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Patatverbod rond scholen Amsterdam AMSTERDAM - De PvdA wil tot twee uur 's middags een patatverbod rond middelbare scholen in Amsterdam. De fractie stelt voor om overeenkomsten te sluiten met ondernemers die vette happen aan leerlingen verkopen

Het idee komt uit de koker van PvdA-raadslid Maarten Poorter, die onlangs stomverbaasd was toen hij, nota bene op de Dag van de Gezonde Schoolkantine, leerlingen van het Comenius Lyceum met broodjes döner kebab en Turkse pizza's in de kantine zag.

"Het was half elf, de kleine pauze. De kantine-uitbater zat met zijn handen in zijn haar, want hij mag geen gefrituurde waren verkopen", zegt Poorter in het Parool. Het raadslid is - om het goede voorbeeld te geven - zelf begonnen met lijnen. Poorter is inmiddels 8,5 kilo afgevallen.

De vette snacks zijn niet alleen slecht voor de gezondheid van kinderen, ook komen schoolkantines in financiële problemen als scholieren kiezen voor de dönerzaak verderop.

Discriminatie

Alleen een patatverbod rond scholen Amsterdam

Laat de scholieren zelf weten wat ze willen eten.

Wat vinden jullie?
Ik pleit voor een algeheel verbod op fabrieksvoedsel in heel Nederland.
Elninjoo, wat jij noemt is ongeveer net zo ongezond.
quote:flip123456789 schreef op 03 mei 2012 @ 16:16:

Ik pleit voor een algeheel verbod op fabrieksvoedsel in heel Nederland.Ik pleit voor een verbod op allerhande betweters die van alles willen verbieden.
quote:charlottew88 schreef op 03 mei 2012 @ 15:30:

[...]

Mijn moeder smeerde altijd volkoren boterhammen met gezonde dingen erop. Ook kreeg ik elke dag vers fruit of een fruitsalade mee. Je kunt als ouder wel opletten wat jouw kind eet. Maar als het desbetreffende kind samen met haar klasgenoten naar de snackbar fiets in de pauze dan heb je daar als ouder geen controle op.Ik moet opeens denken aan mijn oude buurjongen die elke nacht, zodat zijn moeder het niet zag, zijn gesmeerde bammen over de heg heen flikkerde, in onze tuin.
Wij hadden vroeger op de middelbare niet eens een kantine, wie overbleef nam zelf een lunch mee. Er kwam in de pauze wel een bakker langs maar die had alleen maar harde en zachte broodjes zonder beleg en krentenbollen, toch verkocht hij altijd wel aardig.
verba volant, scripta manent.
Wij hadden een bakker in de buurt die warme, ongesneden witbrood verkocht. Wij kochten dan een halfje en aten het brood helemaal leeg totdat alleen de korst overbleef, dat was het lekkerst. Ook gezond, een half witbrood opeten

Op de middelbare school was niets in de buurt behalve zo'n houten frietkot. Die was alleen geopend tijdens schooltijden. Die gast heeft aardig wat verdiend.
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2012 @ 16:14:

Ik vind juist dat hedendaagse belegde broodjes vaak zo heerlijk zijn. Ruim belegd met kaas, ham, brie, zalm, tonijnsalade en gegarneerd met sla, tomaat, ei, mayo. En dat op knapperige witte pistolets. Jammie!! Als ik zo'n broodje kan krijgen, dan heb ik minder behoefte aan friet.Je hebt gelijk, ik zei ook 'soms'. Ik vind dat er echt enorme verschillen in zitten, soms is het gewoon zo'n slap kadetje met saaie fabriekskaas of - ham erop en soms is het inderdaad een heerlijk broodje. Er zijn echt broodjes die zo achterlijk lekker zijn dat je er echt geen friet voor in de plaats zou hoeven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Oh het gaat dan eindelijk beginnen? Worden ze wakker daar in Den Haag? Tja je kunt het niet leuk vinden maar de jeugd is te dik. En te dikke kinderen worden te dikke volwassenen en te dikke volwassenen kosten de overheid te veel geld. Iemand met obesitas kost de omheind tegenwoordig meer dan een roker. En zodra het de overheid teveel geld kost komen er maatregelen. Vroeg of laat gaat dit gebeuren. Vet eten is ongezond. Roken is ongezond en kijk maar eens wat daar mee gebeurd is. Let op mijn woorden over 10 jaar vinden we dit heel gewoon. Stapje voor stapje zal ongezond eten duurder worden, kind snackbars komen, eindelijk die belachelijk snoep automaten en de frituur de schoolkantines uit enz enz. Nog even en zelfs reclame voor ongezond eten wordt aan banden gelegd. Tja blijkbaar is het nodig want de mens kan geen maat houden. Obesitas is een snel verspreidende wereld epidemie waardoor helaas dit soort regels gaan komen. Allemaal vanwege het slijk der aarde.
Je moet niks verbieden, je moet bewust maken. Maar een sufkutbeleidsmaker met overgewicht, die niet eens weet dat Mediterrane snacks zoals döner met groente, gegrild vlees en yoghurtsaus stukken gezonder zijn dan het gros van de Hollandse fabrieksmeuk die wél als gezond wordt verkocht (Optimel, laat me niet lachen, soep uit pak, verlepte sla met mayo) moet zich vooral niet met andermans gezondheid bezig houden.
Oh beetje veel spelfouten zo via mobiel. Lang leve de autocorrectie.
Bewust maken Mien doen ze al jaren en zet helaas niet genoeg zoden aan de dijk. En omdat het dus nu te duur wordt gaan ze andere dingen verzinnen.
En laat de kantines maar eens met een kwartiertje werk een grote pan verse tomatensoep maken (tomaten, staafmixer, beetje kruiden, klaar) in plaats van die meuk in pak of blik en dan lopen zeuren over andermans etenswaren. Het zijn ook nog eens retecommerciele bedrijven die winst willen maken, in een omgeving waar dat eigenlijk helemaal niet gewenst is, zoals op een school met minderjarige, sterk beïnvloedbare kinderen. Ze hebben dikke lagen boter op het hoofd. (En boter is ook niet ongezond in tegenstelling tot Becel, enzovoort....)
quote:flip123456789 schreef op 03 mei 2012 @ 16:18:

Elninjoo, wat jij noemt is ongeveer net zo ongezond.Het is idd wel ongeveer even calorierijk, maar daarom waarschijnlijk juist zo lekker
quote:Mevrouw75 schreef op 03 mei 2012 @ 16:13:

[...]

Die gezonde snacks worden dus niet gekocht, dan kan je aanbieden wat je wil, maar de kinderen gaan allemaal de stad in om wat ranzigs te halen. En ál mijn leerlingen weten wat wel en niet gezond is en wat het belang van gezonde voeding is.Tja, uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid ook bij de pubers zelf
Echt onzin zo'n verbod. En op zich valt het nog wel mee met wat er naar binnen geduwd wordt. Ik zit zelf op een MBO in Den Haag. In de buurt zit een kebab zaakje, snackbar, AH etc(gewoon een hele winkelstraat dus). Het meeste wordt bij de AH gekocht. Dat zijn dan gewoon croissants ofzo. In de 3 jaar dat ik op deze school zit hebben wij bij elkaar misschien 2 keer een Turkse pizza gehaald(zonder vlees) en ook 2 keer een ijsje bij de snackbar.

Op school in de kantine is het best verkochte trouwens een broodje gezond en de kopjes soep(en dat terwijl er ook kroketten, frikadellen en kipcorn etc. verkocht wordt)

En hoe zit het dan met andere mensen bij zo'n verbod? Mensen die een dagje vrij hebben, aan het shoppen zijn en even trek hebben in wat te eten. Die kunnen als lunch ook niet even lekker een keer een bakje patat halen omdat het pas na 2 uur verkocht mag worden?

Laat ze op scholen gewoon meer aandacht geven aan gezonde voeding. Iedereen is nog vrij om te bepalen wat/hij gaat eten. Of gaan we naar scholen waarbij er bij de ingang van de kantine controleurs staan om te kijken wat je voor eten bij je hebt?
Ik vraag me af of soep nou zo praktisch is op middelbare scholen, de meeste scholieren willen in de pauze toch even rondwandelen en dat gaat wat lastig met een kom soep in je hand en een lepel in je andere hand. Of ze moeten die soep serveren tijdens een mentoruur of zoiets.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Scuba schreef op 03 mei 2012 @ 16:31:

Oh het gaat dan eindelijk beginnen? Worden ze wakker daar in Den Haag? Tja je kunt het niet leuk vinden maar de jeugd is te dik. En te dikke kinderen worden te dikke volwassenen en te dikke volwassenen kosten de overheid te veel geld. Iemand met obesitas kost de omheind tegenwoordig meer dan een roker. En zodra het de overheid teveel geld kost komen er maatregelen. Vroeg of laat gaat dit gebeuren. Vet eten is ongezond. Roken is ongezond en kijk maar eens wat daar mee gebeurd is. Let op mijn woorden over 10 jaar vinden we dit heel gewoon. Stapje voor stapje zal ongezond eten duurder worden, kind snackbars komen, eindelijk die belachelijk snoep automaten en de frituur de schoolkantines uit enz enz. Nog even en zelfs reclame voor ongezond eten wordt aan banden gelegd. Tja blijkbaar is het nodig want de mens kan geen maat houden. Obesitas is een snel verspreidende wereld epidemie waardoor helaas dit soort regels gaan komen. Allemaal vanwege het slijk der aarde.

Dus omdat sommige jongeren zich niet kunnen inhouden en alles naar binnen schuiven moet de rest daar ook voor boeten?

Ik heb zelf zwaar ondergewicht en alleen maar omdat er dan misschien een paar jongeren met overgewicht bij mij op school zitten mag ik niet 1 keer per maand wat ongezonds eten?

Als ik trouwens om mij heen kijk op school heeft misschien 3% van de mensen daar overgewicht,
Dat was maar een voorbeeld. In de meeste kantines die ik ken wordt soep verkocht, maar wel uit pak. En dat wordt dan als 'gezond' gepresenteerd.
quote:Op school in de kantine is het best verkochte trouwens een broodje gezond en de kopjes soep(en dat terwijl er ook kroketten, frikadellen en kipcorn etc. verkocht wordt)Ik denk dat 'n broodje gezond (met ham, kaas, ei, mayo) meer kcal bevat dan 'n broodje kroket.
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2012 @ 16:44:

[...]

Ik denk dat 'n broodje gezond (met ham, kaas, ei, mayo) meer kcal bevat dan 'n broodje kroket.Klopt.
verba volant, scripta manent.
quote:Susan schreef op 03 mei 2012 @ 16:41:

Ik vraag me af of soep nou zo praktisch is op middelbare scholen, de meeste scholieren willen in de pauze toch even rondwandelen en dat gaat wat lastig met een kom soep in je hand en een lepel in je andere hand. Of ze moeten die soep serveren tijdens een mentoruur of zoiets.Wij konden soep gewoon uit de automaat halen in 'n plastic bekertje. Het was 'n soort voorloper van cup-a-soup. Persoonlijk hou ik ook meer van iets met 'n bite zoals 'n broodje, maar in de koude winters was af en toe zo'n fake en veel te zout soepje best lekker.
Wat een onzin. Geef die verantwoording even terug aan diegene die trek heeft in een patatje om half 11. moet niet gekker worden hier in Nederland. :puke:
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2012 @ 16:11:

[...]

Ik denk dat dat ook het probleem is. Als je thuis vooral gezond te eten krijgt en chips/friet is 'n luxe die je maar 1 keer per week mag, dan ga je dus juist los op die zeldzame dingen. Vraag me wel 'ns af als er thuis minder restrictie is wat lekkere dingen betreft, of je dan ook zo de behoefte hebt er op los te gaan...

Welnee, dat veronderstelt dat je het als ondrukking hebt ervaren dat je niet maar hartelust friet en chips mag eten. Maar kinderen die dat wel mochten zijn gewoon verslaafd geraakt aan vet en suiker en kampen nu met overgewicht en lopen kans op obesitas op volwassen leeftijd.

Daar komt ook die idiote jo-jo-effecten van. Eerst jezelf volproppen en vervolgens jezelf uithongeren.

Balans is zooooooo belangrijk. Een keer in de week patat is prima, iedere dag in de pauze is bezopen!
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2012 @ 16:46:

[...]

Wij konden soep gewoon uit de automaat halen in 'n plastic bekertje. Het was 'n soort voorloper van cup-a-soup. Persoonlijk hou ik ook meer van iets met 'n bite zoals 'n broodje, maar in de koude winters was af en toe zo'n fake en veel te zout soepje best lekker.Wij hadden dat ook, maar ik ben niet zo'n soepeter, dus ik geloof niet dat ik het ooit genomen heb. Ik denk dat zo'n soepje ook niet zoveel kwaad kan. Natuurlijk is het niet echt gezond, met al dat zout en kunstmatige toevoegingen, maar dik zul je er niet van worden (en daar ging het in dit topic om).
quote:mivida schreef op 03 mei 2012 @ 16:50:

Wat een onzin. Geef die verantwoording even terug aan diegene die trek heeft in een patatje om half 11. moet niet gekker worden hier in Nederland. :puke:Dan ben je toch gewoon verslaafd aan vet voedsel. Een normaal mens gaat over zijn nek bij de gedachte aan patat op de ochtend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven