Patatverbod rond scholen Amsterdam

03-05-2012 14:46 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Patatverbod rond scholen Amsterdam AMSTERDAM - De PvdA wil tot twee uur 's middags een patatverbod rond middelbare scholen in Amsterdam. De fractie stelt voor om overeenkomsten te sluiten met ondernemers die vette happen aan leerlingen verkopen

Het idee komt uit de koker van PvdA-raadslid Maarten Poorter, die onlangs stomverbaasd was toen hij, nota bene op de Dag van de Gezonde Schoolkantine, leerlingen van het Comenius Lyceum met broodjes döner kebab en Turkse pizza's in de kantine zag.

"Het was half elf, de kleine pauze. De kantine-uitbater zat met zijn handen in zijn haar, want hij mag geen gefrituurde waren verkopen", zegt Poorter in het Parool. Het raadslid is - om het goede voorbeeld te geven - zelf begonnen met lijnen. Poorter is inmiddels 8,5 kilo afgevallen.

De vette snacks zijn niet alleen slecht voor de gezondheid van kinderen, ook komen schoolkantines in financiële problemen als scholieren kiezen voor de dönerzaak verderop.

Discriminatie

Alleen een patatverbod rond scholen Amsterdam

Laat de scholieren zelf weten wat ze willen eten.

Wat vinden jullie?
En bakkers. Natuurlijk ook de bakkers!
quote:_lupine_ schreef op 03 mei 2012 @ 15:09:

[...]

Ik ook hoor. Stel je voor dat zo'n school in het centrum staat of in een wijk met veel winkels. Komt de overheid die ondernemers dan ook tegemoet in de misgelopen omzet? Vast niet.Er werd gezegd dat de ondernemers gecompenseerd werden doordat ze gratis advertentieruimte kregen in de gemeentegids (die iedereen direct wegknikkert....)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:giuliettacapuletti schreef op 03 mei 2012 @ 15:10:

O en ze moeten de supermarkten en benzinepompen ook maar gaan verbieden rondom school, vind ik. Ik vind dat de school maar moet verhuizen naar een hutje op de hei
Ik moest vroeger 17 km fietsen naar school en op de terugweg snackte ik ook regelmatig 'n kroketje of frietje bij 'n snackbar die ik onderweg tegenkwam en die toch zeker 3-4 km van school verwijderd was. Als je ergens trek in heb dan kun je er toch wel aankomen. En als ze snackbars tot 500 meter verbieden, wat let je om 700 meter te wandelen/fietsen voor je snacks in de pauze, dan dood je gelijk de tijd.
scholieren aten altijd al ongezond in de pauze .Als je thuis goed eet is er niks aan de hand.Dit vind ik betutteling
quote:himalaya schreef op 03 mei 2012 @ 15:11:

[...]

Er werd gezegd dat de ondernemers gecompenseerd werden doordat ze gratis advertentieruimte kregen in de gemeentegids (die iedereen direct wegknikkert....) Ongelofelijk dit. In de wijk waar ik eerst woonde zouden er dan weet ik veel hoeveel tenten overdag dicht moeten blijven. Was geen A'dam, maar R'dam, maar toch. Al die shoarmatenten, snackbars, Surinaamse eettentjes etc.
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2012 @ 15:12:

Ik moest vroeger 17 km fietsen naar school en op de terugweg snackte ik ook regelmatig 'n kroketje of frietje bij 'n snackbar die ik onderweg tegenkwam en die toch zeker 3-4 km van school verwijderd was. Als je ergens trek in heb dan kun je er toch wel aankomen. En als ze snackbars tot 500 meter verbieden, wat let je om 700 meter te wandelen/fietsen voor je snacks in de pauze, dan dood je gelijk de tijd.

Same here, op vrijdagmiddag was het gros van mijn schoolgenoten te vinden bij de plaatselijke snackbar.

Doet me denken... Ik moest ooit nablijven met een vriendin. De leraar die is dan 5 min aanwezig om te controleren en ging dan zelf weg. We zijn uit het raam gesneaked, hadden een zak patat gehaald, en gingen weer terug. Patat voor alle nablijvers en toen de leraar kwam moest hij er zo om lachen dat we allemaal 10 minuten eerder weg mochten
quote:himalaya schreef op 03 mei 2012 @ 15:12:

[...]

Ik vind dat de school maar moet verhuizen naar een hutje op de hei Dan hebben de pubers tenminste wat te zeuren: 'meeeh, ik moet zo ver fietsen!'
quote:ElleMichelle schreef op 03 mei 2012 @ 14:46:

Het idee komt uit de koker van PvdA-raadslid Maarten Poorter, die onlangs stomverbaasd was toen hij, nota bene op de Dag van de Gezonde Schoolkantine, leerlingen van het Comenius Lyceum met broodjes döner kebab en Turkse pizza's in de kantine zag.

"Het was half elf, de kleine pauze. De kantine-uitbater zat met zijn handen in zijn haar, want hij mag geen gefrituurde waren verkopen", zegt Poorter in het Parool. Het raadslid is - om het goede voorbeeld te geven - zelf begonnen met lijnen. Poorter is inmiddels 8,5 kilo afgevallen.

Wat een wereldvreemde man.

Ten eerste zijn broodjes döner kebab en Turkse pizza's geen 'gefrituurde waren'.

Ten tweede is het Comenius Lyceum een bijna 100% zwarte school in een ver-islamiseerde wijk, waar Turken en Marokkanen dit soort broodjes en Turkse pizza's nu eenmaal verkopen omdat er veel vraag naar is. Het zijn gezellige zaakjes waar de jongeren ook nog even kunnen zitten tussen de middag. En de broodjesverkopers draaien een lekker omzetje.

En patat wordt daar in de buurt helemaal niet verkocht.

En tuurlijk is Maarten Poorter zelf met lijnen begonnen: hij heeft obesitas.

.
quote:giuliettacapuletti schreef op 03 mei 2012 @ 15:10:

Elninjoo, hoe vroeger is jouw 'vroeger?' Want zoals ik al zei kon je twintig jaar geleden op mijn middelbare school ook al een 'vette bek' halen. Het is niet iets van de laatste tijd.Mijn vroeger is ruim 25 jaar geleden en wij hadden dus alleen gevulde koeken en 'n automaat met fris/bouillon/thee/koffie. Dus niets luxe, geen broodjes, geen snacks, geen repen, geen chips. Echt enorm sober. Maar de school zat op 10 minuten lopen van het centrum en daar vond je natuurlijk bakkers en snackbars.
Wanneer is die bemoeienis met alles en iedereen in dit land nou eens genoeg? Ze weten van gekkigheid echt niet wat ze moeten verzinnen he....

Laat iedereen doen waar hij/zij zin aan heeft. Als je het gaat verbieden wordt er heus wel een andere manier gevonden om er aan te komen.

En als ze snackbars tot 500 meter verbieden, wat let je om 700 meter te wandelen/fietsen voor je snacks in de pauze, dan dood je gelijk de tijd.Er is altijd wel iemand die al een brommer/scooter heeft. Of er even voor wil fietsen.
Wij mochten vroeger in de laagste klassen sowieso het schoolplein niet af en de kantine verkocht alleen groene appels en roze koeken. We hadden wel een koffie/thee/chocolademelk automaat.
quote:ElleMichelle schreef op 03 mei 2012 @ 14:46:

De vette snacks zijn niet alleen slecht voor de gezondheid van kinderen, ook komen schoolkantines in financiële problemen als scholieren kiezen voor de dönerzaak verderop.

?

Als de leerlingen van die school het nu nog niet weten dat het slecht voor ze is, dan hebben de ouders toch iets fout gedaan.

Natuurlijk weten ze dat het slecht is, maar alles waar te voor staat is slecht.

En omdat die man nu 8,5 kilo is afgevallen, moet heel amsterdam het spontaan gaan doen?
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2012 @ 15:05:

Hier zie je middelbare schoolkinderen rond 8 uur 's ochtends massaal saucijzenbroodjes, hamkaascroissants, marsen en blikjes red bull e.d. inslaan voor tijdens de schooluren/pauzes, dus denk niet dat zo'n verbod iets uithaalt. Of je moet leerlingen fouilleren en al hun eten in beslag nemen en ze verbieden het schoolterrein af te gaan tot eind van de middag, en dat lijkt me niet haalbaar.

Nou.... Dat gebeurde bij mijn school wel, tot en met de 3e klas mocht je het schoolplein echt niet af. Werd je betrapt, dan kon je een paar uurtjes nablijven. Werkte toen prima!! Maar ja... das al wel jaren geleden!
quote:liubi schreef op 03 mei 2012 @ 15:15:

Wij mochten vroeger in de laagste klassen sowieso het schoolplein niet af en de kantine verkocht alleen groene appels en roze koeken. We hadden wel een koffie/thee/chocolademelk automaat.Groene appels en roze koeken... kleurrijk!! :-)
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2012 @ 15:15:

[...]

Mijn vroeger is ruim 25 jaar geleden en wij hadden dus alleen gevulde koeken en 'n automaat met fris/bouillon/thee/koffie. Dus niets luxe, geen broodjes, geen snacks, geen repen, geen chips. Echt enorm sober. Maar de school zat op 10 minuten lopen van het centrum en daar vond je natuurlijk bakkers en snackbars.

Ah kijk, dat laatste had ik dan weer niet. Ik moest het echt hebben van de schoolkantine zelf.

Later zat er wel een bakkertje bij school in de buurt. Daar kon je 'alte kuchen' kopen voor 10 pfennig. Had je tien koeken (Roze, Berliner, enz.) voor een Mark. (Ik heb een tijd in Duitsland gewoond.)
.
quote:plofkipje84 schreef op 03 mei 2012 @ 15:16:

[...]

Nou.... Dat gebeurde bij mijn school wel, tot en met de 3e klas mocht je het schoolplein echt niet af. Werd je betrapt, dan kon je een paar uurtjes nablijven. Werkte toen prima!! Maar ja... das al wel jaren geleden!Waarschijnlijk krijgt de concierge nu een knokploeg op hem af als hij tegen een opgeschoten puber zegt dat hij het schoolplein niet af mag..
Hoe langer ik er over nadenk hoe belachelijker ik het vind! Wat denkt dat raadslid nou? Hij vind echt van zichzelf dat hij iets goeds heeft gedaan. En 8,5 kg afgevallen. Poehpoeh. Pubers en kinderen horen helemaal niet zo bezig te zijn met hun lichaam, ze zijn nog niet uitgegroeid. Dat gezever op gezond eten bereikt tot nu toe het averechtse effect hebt ik het idee. 'Vroeger' kwam het niet in me op om als lunch patat te halen en at ik gewoon bammetjes en soms, sóms kocht ik een turkse pizza in de kantine. Of een mergpijpje of een roze koek. Ik was niet dik, dus waarom zou ik dat niet mogen? Nu staat de gezondheidspolizei gelijk op je stoep. En helpt het? Volgens mij niet. Volgens mij zijn er nog steeds te dikke kinderen en komen er alleen nog maar meer bij.

Dus bravo Maarten Poorter, je enige bijdrage aan deze maatschappij is dat je een patatboer tot wanhoop drijft. Kun je weer tevreden zijn met jezelf.

Ik moest vroeger 17 km fietsen naar school en op de terugweg snackte ik ook regelmatig 'n kroketje of frietje bij 'n snackbar die ik onderweg tegenkwam en die toch zeker 3-4 km van school verwijderd was. Als je ergens trek in heb dan kun je er toch wel aankomen. En als ze snackbars tot 500 meter verbieden, wat let je om 700 meter te wandelen/fietsen voor je snacks in de pauze, dan dood je gelijk de tijd.Precies Nien, vroeger op mijn school verkochten ze ook broodjes kroket. Maar als wij trek hadden in iets anders vettigs reden wij in onze pauze naar de snackbar en die lag niet echt dicht bij school. Voordeel was dat wij vroeger 45 minuten pauze hadden. Als er een tussenuur uitviel reden wij ook met enige regelmaat naar de snackbar. Je houd het toch niet tegen.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Volgens de website van mijn oude middelbare school mogen de leerlingen in de klassen 1 t/m 4 nog steeds het schoolplein niet af. En je mag er tegenwoordig ook niet meer op roken. Dat mocht vroeger nog wel.
Tssssss...zodirect moeten we nog aan de frietpas. Waar gaat dit heen? Moet ik straks ook nog belating betalen als ik een scheet in mijn eigen huis wil laten? Die regering moeten ze heel hard de wc doorraggen..
Hier waakt de enige echte Barones
quote:-susv- schreef op 03 mei 2012 @ 15:19:

Dit soort maatregelen zijn niet nodig als ouders opletten wat hun kinderen eten. Ik zie ook dat kinderen met een reep chocolade op school komen. Terwijl dit ook een stuk fruit had kunnen zijn.

Maar ja het is zo gemakkelijk, je kind afschepen met ongezond voedsel.Ik nam dagelijks 6-8 boterhammen met normaal beleg (smeerkaas, tomaat, vleeswaar e.d.) mee maar die had ik in de pauze van 10 uur al op. Als puber die ook nog een paar uur per dag moet fietsen verbrand je je voedsel nog als 'n tierelier. Ik kon eten als bootwerker in die tijd en was graatmager. En dus snackte ik dagelijks toch wel wat slechte dingen weg. En daar hebben ouders dus geen controle op.
Ik vind het ronduit idioot. Er wordt al zoveel betutteld vanuit de overheid, wat betreft 'in een straal van zoveel kilometer rond een school'

Vind het zwaar lullig voor die ondernemers. En snap ook niet waarom die dan het onderspit moeten delven. Maar ja, voor een school is het natuurlijk makkelijk om de schuld op een ander te schuiven.

En in mijn tijd waren er ook scholen waar je pas vanaf de derde, of zelfs vierde klas het schoolplein af mocht. Waarom voeren ze dat niet gewoon weer in, en streng op controleren? Waarom niet de leerlingen aan banden leggen in plaats van de ondernemers? Gezonde voeding is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de leerling zelf, de ouders en dus ook de school (wat ze aanbieden in de kantine bijvoorbeeld, maar ook inderdaad bij biologie / verzorging veel aandacht voor voeding). Niet van de ondernemers, die willen gewoon geld verdienen en groot gelijk hebben ze.

En voor de rest: als ze iets ongezonds willen, eten ze het toch wel.

Ik woon zelf in een stadscentrum en zou toch flink pissig zijn als er veel voorzieningen aan banden zouden worden gelegd omdat de jongeren zich zo nodig iedere dag vol moeten stouwen met containerladingen aan ongezonde voeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven