Patatverbod rond scholen Amsterdam
donderdag 3 mei 2012 om 14:46
Patatverbod rond scholen Amsterdam AMSTERDAM - De PvdA wil tot twee uur 's middags een patatverbod rond middelbare scholen in Amsterdam. De fractie stelt voor om overeenkomsten te sluiten met ondernemers die vette happen aan leerlingen verkopen
Het idee komt uit de koker van PvdA-raadslid Maarten Poorter, die onlangs stomverbaasd was toen hij, nota bene op de Dag van de Gezonde Schoolkantine, leerlingen van het Comenius Lyceum met broodjes döner kebab en Turkse pizza's in de kantine zag.
"Het was half elf, de kleine pauze. De kantine-uitbater zat met zijn handen in zijn haar, want hij mag geen gefrituurde waren verkopen", zegt Poorter in het Parool. Het raadslid is - om het goede voorbeeld te geven - zelf begonnen met lijnen. Poorter is inmiddels 8,5 kilo afgevallen.
De vette snacks zijn niet alleen slecht voor de gezondheid van kinderen, ook komen schoolkantines in financiële problemen als scholieren kiezen voor de dönerzaak verderop.
Discriminatie
Alleen een patatverbod rond scholen Amsterdam
Laat de scholieren zelf weten wat ze willen eten.
Wat vinden jullie?
Het idee komt uit de koker van PvdA-raadslid Maarten Poorter, die onlangs stomverbaasd was toen hij, nota bene op de Dag van de Gezonde Schoolkantine, leerlingen van het Comenius Lyceum met broodjes döner kebab en Turkse pizza's in de kantine zag.
"Het was half elf, de kleine pauze. De kantine-uitbater zat met zijn handen in zijn haar, want hij mag geen gefrituurde waren verkopen", zegt Poorter in het Parool. Het raadslid is - om het goede voorbeeld te geven - zelf begonnen met lijnen. Poorter is inmiddels 8,5 kilo afgevallen.
De vette snacks zijn niet alleen slecht voor de gezondheid van kinderen, ook komen schoolkantines in financiële problemen als scholieren kiezen voor de dönerzaak verderop.
Discriminatie
Alleen een patatverbod rond scholen Amsterdam
Laat de scholieren zelf weten wat ze willen eten.
Wat vinden jullie?
vrijdag 4 mei 2012 om 03:51
PvdAviko 020 komt met Frietpas
Dit is hem dan. De Frietpas. De PvdA een patatverbod rond middelbare scholen in Amsterdam tot 14.00 uur in de middag. Dit verbod wordt gebracht als een convenant. Wordt vast ook heel snel landelijk beleid. Niet-scholieren kunnen een frietpas aanvragen voor de vette hap voor twee uur. De rest is aangewezen op straatdealers. Volgens de PvdA is dit om de zo gewenste rubberentegelmaatschappij weer een stapje dichterbij te brengen, maar ook om de concurrentie van de lokale snackbarren met de schoolkantines te slopen, waar immers alleen biologische crackers, scharrelmelk en rauwe wortel te koop is. Even heel sociaal met een verbod convenant de vethandel van de friturende middenstand om zeep helpen. En eigen verantwoordelijkheid van de jeugd ook killen, want dat dwing je niet af met een verbod. Hoe dan ook, wij hebben hier een stapeltje illegale frietpassen liggen voor de weggeef, dus middelbare scholieren die toch in hun pauze een bak friet willen scoren, hoeven alleen even een pasfoto in te voegen. Graag gedaan.
vrijdag 4 mei 2012 om 14:41
Naast de absurditeit van dit debiele luchtballonnetje vind ik het eigenlijk aan de andere kant wel goed van deze PvdA-man. Graag nog meer van dit soort kul, graven ze hun eigen kuil en komen we nog een keer van die partij af.
Inderdaad Thee,vooral van die Samson Greenpeace aktivist met 10 veroordelingen op zijn naam die zich al minister president droomt....
Inderdaad Thee,vooral van die Samson Greenpeace aktivist met 10 veroordelingen op zijn naam die zich al minister president droomt....
vrijdag 4 mei 2012 om 18:28
Wat belachelijk.
Ook vind ik dat hij blij mag zijn dat dit kennelijk het enige probleem is wat hem is opgevallen op school.
Toen ik nog op school zat, laatste jaar was 2007 dus best kort geleden, was er wel een winkelcentrum in de buurt.
Geen cafetaria ofzo, maar daar was ook weinig behoefte aan. Je kon op school soms wel vette hap halen.
De meeste leerlingen gingen tijdens lesuren ('het individuele onderwijs') naar de coffeeshop om zich helemaal suf te blowen en kwamen de rest van de dag niet meer, of ze kwamen om 1 uur smiddags zo stoned als een garnaal om nog een uurtje op school te hangen.
Ook werd er op school in drugs gehandeld, werden er meisjes geronseld door loverboys, lieten meisjes zich afwerken in de wcruimtes, in ruil voor een nieuwe tas of een zakje wiet.
Ook werd de beschikbare fitnessruimte gebruikt voor andere lichaamsbeweging.
School wist er van, ik heb zelf nog een brief geschreven naar het schoolbestuur maar die deden er echt helemaal niks mee.
De school (was een ROC) is later verhuisd, alle locaties zijn samengekomen in één school.
Op 200 meter afstand zat de bekendste coffeeshop van de stad.
Dus dat was makkelijk.
Dat is al 5 jaar geleden en niet in een tuigbuurt in Amsterdam maar 'gewoon' in Apeldoorn.
Zolang daar niks aan gedaan wordt moet die papzak van de PVDA vooral zijn mond houden over de vette hap die gegeten wordt, lijkt me toch dat er belangrijker dingen op te lossen zijn.
Ook vind ik dat hij blij mag zijn dat dit kennelijk het enige probleem is wat hem is opgevallen op school.
Toen ik nog op school zat, laatste jaar was 2007 dus best kort geleden, was er wel een winkelcentrum in de buurt.
Geen cafetaria ofzo, maar daar was ook weinig behoefte aan. Je kon op school soms wel vette hap halen.
De meeste leerlingen gingen tijdens lesuren ('het individuele onderwijs') naar de coffeeshop om zich helemaal suf te blowen en kwamen de rest van de dag niet meer, of ze kwamen om 1 uur smiddags zo stoned als een garnaal om nog een uurtje op school te hangen.
Ook werd er op school in drugs gehandeld, werden er meisjes geronseld door loverboys, lieten meisjes zich afwerken in de wcruimtes, in ruil voor een nieuwe tas of een zakje wiet.
Ook werd de beschikbare fitnessruimte gebruikt voor andere lichaamsbeweging.
School wist er van, ik heb zelf nog een brief geschreven naar het schoolbestuur maar die deden er echt helemaal niks mee.
De school (was een ROC) is later verhuisd, alle locaties zijn samengekomen in één school.
Op 200 meter afstand zat de bekendste coffeeshop van de stad.
Dus dat was makkelijk.
Dat is al 5 jaar geleden en niet in een tuigbuurt in Amsterdam maar 'gewoon' in Apeldoorn.
Zolang daar niks aan gedaan wordt moet die papzak van de PVDA vooral zijn mond houden over de vette hap die gegeten wordt, lijkt me toch dat er belangrijker dingen op te lossen zijn.
vrijdag 4 mei 2012 om 18:42
In mijn tijd en dan spreek ik over 1998 t/m 2001 toen ik op school zat hadden we de zogenoemde pizzabar op school in de pauze stond je daar in de rij om of een pizzapunt of een broodje hamburger of kroket, saucijzenbroodje, snoep etc kopen, broodjes gezond waren er ook, soep. Een school later had je een cosumptiepasje die je kon opwaarderen en daar kon je dan mee betalen, overal waren automaten.
zondag 6 mei 2012 om 20:16
Scholieren kunnen genoeg patat eten in hun vrije tijd wanneer ouders dat goed vinden.
Er zou een uitzondering gemaakt kunnen worden voor kinderen die van hun ouders toestemming hebben gekregen om patat te eten tijdens de schoolpauze.
In ruil voor het meewerken aan dit idee krijgen snackbars bovendien een tegenprestatie.
Er zou een uitzondering gemaakt kunnen worden voor kinderen die van hun ouders toestemming hebben gekregen om patat te eten tijdens de schoolpauze.
In ruil voor het meewerken aan dit idee krijgen snackbars bovendien een tegenprestatie.