1 persoons recepten

04-05-2012 12:36 20 berichten
Hoi!

Mijn man heeft vanavond late dienst en dus eet ik alleen.

Weet weet er lekkere en vooral niet te moeilijke recepten om klaar te maken voor een persoon?

Ik ben allergisch voor ei, dus aub geen dingen waar die doorheen moeten. Verder ben ik ook niet opzoek naar dingen als: tosti, friet of een kommetje soep.

Verder vind ik alles wel prima en lust ik alles.

Wie helpt mij?
Heb je nog nooit eerder alleen gegeten?

Eigenlijk is het heel simpel. Je kookt wat je normaalgesproken eet en dan eet je de helft en laat de andere helft over voor een andere keer (vriezer).
Wel eerder alleen gegeten, maar ik at dan bij familie of haalde iets uit te vriezer en ben nu opzoek naar nieuwe inspiraties :-)
Alle reacties Link kopieren
Lekkere simpele pasta:

-Pasta koken

-Tomaten snijden in reepjes, over het bord verdelen en tijm overheen strooien;

- spekreepjes bakken (zoals gewenst)

- Pasta afgieten en op het bord doen, samen met de spekreepjes;

- daarna Chev re doux geitenkaas (die rolletjes) verbrokkelen en over de pasta verdelen.

Variatie tip: met mozarella i.p.v. geitenkaas

Smakelijk! En binnen 10 min. klaar.
quote:sinnombre schreef op 04 mei 2012 @ 12:38:

Heb je nog nooit eerder alleen gegeten?

Eigenlijk is het heel simpel. Je kookt wat je normaalgesproken eet en dan eet je de helft en laat de andere helft over voor een andere keer (vriezer).

Dat dus!

Wat zouden al die mensen moeten die dagelijks alleen eten? Die leven ook niet continu op patat etc. hoor.

Aardappelpuree of kroketjes of krieltjes. Daar vlees of vis naar keuze. Bijv. met stronkje witlof met ham/kaas.

Pasta

Beetje roerbakgroente, vlees of kipreepjes, woksaus en rijst of pasta of brood.

Tomaat/rucola stamppotje met een schnitsel, tartaartje, stukje kabeljauw of kipfilet.

Gebakken kriel, blokjes kip, pindasaus en evt. wat rauwkost.

De pijler bevat misschien wel een miljoen gerechten. Deel de hoeveel of vries idd een deel in.

Ik bedoel het niet beledigend maar ik snap werkelijk totaal niets van dergelijke vragen...
Alles wat je samen eet kun je toch ook voor 1 persoon maken?

Pasta afmeten voor 1 persoon, aardappels/groenten klaarmaken voor 1 persoon, pizzadeeg maken voor 1 persoon...

Bijna elk recept is voor vier personen, dus ik pas elke dag de recepten aan aan een hoeveelheid die ik nodig heb. Of dat nu voor 1 of 2 personen is...
Ik zou iets maken dat jij lekker vindt, maar man niet zo. Kun je jezelf eens lekker verwennen.

Dingen die mij te binnen schieten:

-sushi

-gegrilde tonijn steak met een lekkere erwten/peultjes/asperge salade ofzo

-steak tartare

-een maaltijd salade vol met lekkere dingen

-een eenpersoons quiche

... ik krijg er honger van!
Zolang je afblijft van alles in de supermarkt die speciaal voor 4 personen zijn gemaakt (wereldgerechten/pakjes met sauzen ed) is het echt niet anders dan voor 2 personen koken, enkel wat minder!

Wat ik erg lekker vind: Aubergine, courgette, paprika wokken, couscous erbij maken en geitenkaas eroverheen, superlekker en snel klaar!

Toritlla's/burrito's met alleen groenten en vlees die jij lekker vindt.

Probeer er het vordeel van te zien; Nu kun je alles eten wat normaal niet iop tafel komt omdat man het niet lekker vindt!
Een recept voor meer personen kan je toch ook maken?

Of je past de ingrediënten aan voor 1 persoon, of je stopt de extra porties in de vriezer. Probleem opgelost!
Extra portie in de vriezer is zeker een optie!!

Denk dat het een persoonlijk probleem is:) Mijn vriezer is zo klein dat het daar niet inpast dus ik moet altijd OF alles gelijk opeten, OF idd de ingedrienten aanpassen aan kleinere porties en vooral met die sauszakjes werkt dat niet zo goed en lijkt het zo weinig als je het voor 1 persoon uit eht zakje haalt, haha
Als je sausjes e.d. gewoon zelf maakt, maak je precies de hoeveelheid die je nodig hebt... ook tortilla's zijn zelf in een handomdraai gemaakt (en anders in te vriezen). Geen pakjes voor nodig ;)
Ik snap het wel, in je eentje eet je niet en een hele courgette en een hele aubergine en een hele rode paprika. Je houdt gewoon vaker feestjes over van van alles.

Als ik alleen eet maakte ik vroeger iets voor meerdere dagen, want toren at ik 5 dagen in week alleen. Tegenwoordig kies ik inderdaad ook vaak voor soep, ik kam je dus niet helpen to.
- Pak de wok, zet 'm op 't vuur.

- wacht tot die heet is, voeg olie toe

- kip/ rundvlees in stukjes 2 min roerbakken

- wokgroente toevoegen, 3 minuten bakken

- mie(kant en klaar) of met water toevoegen. paar minuten wachten en klaar ben je.
Ook bijv. paprika is prima in te vriezen. Ik kreeg van de buurman tassen vol paprika uit zijn moestuin, allemaal in stukjes snijden en in afgepaste zakjes in de vriezer. Eet er al het hele jaar van, en je hoeft het in een wokgerecht o.i.d. niet te ontdooien
Maaltijdsalade

Fusili koken

Blikje tonijn erdoor ( uitgelekt ) reepjes gedroogde tomaat ( op olie )erdoor, 2 lepels rode pesto erdoor roeren en flinke hand rucola erdoor scheppen, lauwwarm eten. ( met ciabatta, gdoopt in olijfolie evt,met kruiden )

Volgende dag:

Fusili in ovenschaal doen, gebakken champignons met ( rode ) ui, preitje, bekertej crème fraîche door de groenten mengen, over de fusili schenken, geraspte kaas erover, even in de oven, mjammie ( uitgebakken spekjes erdoor ook lekker ) evt. aanvullen met gemengde salade

Hap ze!
Als ik alleen eet, tegenwoordig een uitzondering, eet ik altijd iets wat ik heel erg lekker vind en heel snel klaar is.

Meestal:

Verse gevulde pasta, rode pesto, rucola, geitenkaas pijnboompitjes.

Pasta koken, ondertussen pijnboompitjes roosteren, pasta afgieten, pesto en rucola door de pasta scheppen. Op het bord en dan de geitenkaas en pijnboompitjes erover. Echt comfortfood.
Heb je geen kleine ovenschaaltjes? Dan kun je voor één persoon lasagne maken

Gewoon een lekker simpel tomatensausje maken, met veel groente (en evt. vlees), prei, paprika en een uitje bijvoorbeeld, blikje tomatenblokjes, schepje pesto, lekker kruiden, beetje laten inkoken, voilá. Dan lasagne-wise stapelen (saus/blad/saus/blad, of saus/blad/plakjes courgette/saus/blad etc.,). Toppen met mozzarella, half uurtje in de oven op 180°, nom away!
Biefstuk met gebakken aardappelen en sla.
Bedankt allemaal voor het meedenken!

Helaas werd ik door mijn werk gebeld en moest ik alsnog komen invallen voor iemand. Koken zat er dus vandaag niet in.

Het komt vast wel weer eens vaker voor dat ik alleen moet eten, en dan pak ik jullie berichtjes er weer even bij.

Fijn weekend!
Ik eet ook meestal gewoon wat ik niet 'kan' eten als ik samen eet met vriend. Of ik ga lekker wat bestellen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven