2 minuten stilte

04-05-2012 20:06 499 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zojuist voor de tv en het viel mij op dat sommige mensen niet het respect hebben om even 2 minuten stil te zijn. Het gaat dan op mensen op straat die gewoon doorpraten.
quote:missdory schreef op 04 mei 2012 @ 20:15:

[...]

Ik klaag niet, ben gewoon benieuwd hoe andere hier over denken.

Het viel je gewoon op.

Herken dat wel. Hier aan de overkant stond de jeugd gewoon te scooteren en bier te heisen......

Dan denk ik:

Waarom sta je er niet even bij stil
Ik zie het niet als verplichting. Als je zelfs niets meer hebt met de 2e wereldoorlog, dan zie ik het niet als probleem dat je niet stil bent. Alleen, val daar geen anderen mee lastig die wel graag van die 2 minuten gebruik maken. Ik heb overigens nu wel 2 minuten stilte gehouden, maar mijn vriend zit ijshockey te kijken, is buitenlands, en weet niet eens dat dat in Nederland zo hoort. Ik laat hem daar dan ook buiten.
Ik herdenk zelf niet actief om 20.00 uur, maar zorg wel dat ik anderen die dat wel doen niet dwarszit. Dat betekent even radio/tv uit.
quote:NymphadoraTonks schreef op 04 mei 2012 @ 20:09:

Pff, als je buiten loopt kan je best even niet in de gaten gehad hebben dat het al 20:00 is.

Is het je nooit opgevallen dat de verlichting 2 minuten aan gaat.
quote:flower_power_girl schreef op 04 mei 2012 @ 20:08:

Hier zetten ze heel het OV stil. Bus tram en metro. Ik heb zeker wel het respect. Maar vind niet dat een bus midden op de weg kan gaan staan voor de 2 minuten stilte.Ik vind het niet storend.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het is geen verplichting maar als twee minuten stilte al te veel gevraagd is in een zin. Maakt het toch wel een verplichting voor mij. Als iemand pratend langs je huis loopt vind ik niet dat diegene overlast veroorzaakt. Je gaat er maar meteen weer vanuit dat diegene respectloos is. Hoezo? Misschien doet die persoon op een andere manier dingen, misschien was hij het oprecht vergeten. Tenzij hij door de brievenbus stond te tetteren snap ik niet waar je je druk om maakt.

Die herdening is voor mij in ieder geval ook stil staan bij dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Daar hoort verdraagzaamheid naar andere mensen, ook al doen ze het niet altijd naar mijn wens, ook bij.
Het Viva forum is papaja.
quote:Lonkaa schreef op 04 mei 2012 @ 20:11:

[...]

Het ís ook geen verplichting, maar ik sta er zeer zeker bij stil en heb de vlag ook halfstok hangen. Ik vind het heel belangrijk om hierover na te denken. En twee minuten stilte, als dat al te veel gevraagd is...

Tja, voor sommigen is het wel te veel, voor anderen niet.

Zo ga ik ook niet naar de herdenking (50 meter verderop), en verplicht ik mijn kind ook niet om naar beneden te komen, en om stil te zijn.

En dit is niet omdat ik geen respect heb voor de dodenherdenking, of voor de gevallenen van de afgelopen decennia. Ik herdenk anders. En dat is voor mij genoeg.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:limelight schreef op 04 mei 2012 @ 20:17:

[...]

Is het je nooit opgevallen dat de verlichting 2 minuten aan gaat.Is dat zo? Nee, dat is mij in ieder geval ook nog nooit opgevallen. Maar ja, ben ook eigenlijk nooit buiten op 4 mei om 20.00u.

[...]

Is het je nooit opgevallen dat de verlichting 2 minuten aan gaat.

Dat is mij iig serieus nog nooit opgevallen! Dat zie je toch ook amper, het is nog hartstikke licht buiten.

Waarom is er altijd zoveel commentaar? Waarom mag iedereen niet voor zichzelf bepalen of ze wel of niet mee willen doen en wie ze wel of niet herdenken?
Hier stonden twee bussen stil voor mijn huis. Verder geen geluid gehoord. Ben wel de enige in de wijk die een vlag buiten heeft hangen.
Nee, is dat zo limelight? Nooit geweten, nooit gezien of nooit de link gemaakt.
Het Viva forum is papaja.
Ik ben expres niet stil geweest dit jaar. Misschien geldt dat voor meer mensen? Ik vind een aantal participerende organisaties van deze herdenking ook niet bepaald respectvol omgaan met anderen. Misschien heeft dat er iets mee te maken?
quote:Mylene_Valerie schreef op 04 mei 2012 @ 20:18:

[...]

Ik vind het niet storend.Ik snap dat inderdaad ook niet zo goed. Maar ja, hier doodstil gelukkig.

[...]

Is het je nooit opgevallen dat de verlichting 2 minuten aan gaat.serieus? is me nog nooit opgevallen.
quote:dora-wee schreef op 04 mei 2012 @ 20:20:

Ik ben expres niet stil geweest dit jaar. Misschien geldt dat voor meer mensen? Ik vind een aantal participerende organisaties van deze herdenking ook niet bepaald respectvol omgaan met anderen. Misschien heeft dat er iets mee te maken?Maar wat heeft dat met het herdenken an sich te maken? Dat begrijp ik niet helemaal, je herdenkt toch niet die organisaties maar de mensen die zijn gestorven?
quote:datdus schreef op 04 mei 2012 @ 20:21:

[...]

Maar wat heeft dat met het herdenken an sich te maken? Dat begrijp ik niet helemaal, je herdenkt toch niet die organisaties maar de mensen die zijn gestorven?Maar dat kan je zwart/wit gezien toch op elk moment van elke dag doen?

Ik ben expres niet stil geweest dit jaar. Misschien geldt dat voor meer mensen? Ik vind een aantal participerende organisaties van deze herdenking ook niet bepaald respectvol omgaan met anderen. Misschien heeft dat er iets mee te maken?Eens met het respect van sommige organisaties maar voor mij juist een reden om stil te staan. In dat soort hoeken van onverdraagzaamheid zit het toch juist? Zo beginnen oorlogen.
Het gedicht dat de 16-jarige Charlotte Fontijne zojuist voordroeg verwoordt het treffend en prachtig. Niks aan toe te voegen.

Hoorde u het?

Toeschouwer op de bank

Hoorde jij het net?

Kindje aan je papa’s hand

Zij die het horen,

Luisteren

Heb je gevonden waar het ontspringt?

Alleen,

Hoor je hen fluisteren

Terwijl, nu wij tezamen

Hun spreken harder klinkt

Men zegt: ‘Twee minuten is het stil’

Zo heb ik ze nooit beleefd

Stilte is als er mensen zwijgen

Maar elk van deze stemmen leeft

Ik hoorde in de stilte geen zwijgen

Een soldaat sprak tegen mij

Over liefde voor zijn gezin

Hoe hij van hen houdt

Zijn stem klonk vredig en blij

Die mevrouw hoorde net geen zwijgen

Een stilte allerminst

De stem van haar grootvader sprak

Hoe trots hij op haar is

Zijn stem,

Van binnenin

Zij die niet geluisterd hebben,

Hebben niet gehoord

Maar, het hindert niet

Luisteren kan altijd

Hun stemmen klinken voort.
quote:mali30 schreef op vrijdag 04 mei 2012 20:09 Hier complete stilte.Hier ook.
quote:dubbelvla schreef op 04 mei 2012 @ 20:23:

[...]

Maar dat kan je zwart/wit gezien toch op elk moment van elke dag doen?Tuurlijk! En het beperkt zich ook niet tot deze 2 minuten. Maar het gaat om het herdenken van de mensen, niet om de organisaties.
Ik wil geen deel uitmaken van een herdenking die zo gemonopoliseerd wordt. Ik herdenk wel op m'n eigen tijd, op m'n eigen manier. En dan herdenk ik de mensen die ik wil herdenken. En ik sluit niet de mensen uit die blijkbaar uitgelsoten moeten worden om mij compleet onduidelijke redenen. Ik vind dat de betreffende organisaties deze herdenking voor eens en voor altijd bezoedeld hebben.
Ik vond het gedicht geweldig!! Echt zo schitterend. Heb het er net op fb over met een dan de forum meiden
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
quote:NymphadoraTonks schreef op 04 mei 2012 @ 20:18:

Het is geen verplichting maar als twee minuten stilte al te veel gevraagd is in een zin. Maakt het toch wel een verplichting voor mij. Als iemand pratend langs je huis loopt vind ik niet dat diegene overlast veroorzaakt. Je gaat er maar meteen weer vanuit dat diegene respectloos is. Hoezo? Misschien doet die persoon op een andere manier dingen, misschien was hij het oprecht vergeten. Tenzij hij door de brievenbus stond te tetteren snap ik niet waar je je druk om maakt.

Jij maakt je er drukker om dan ik, zo te lezen. Ik vraag mij gewoon af hoe andere erover denken. Bedankt voor je mening. Ook dat het heeft met dodenherdenking te maken. Vrijheid van meningsuiting

.

Die herdening is voor mij in ieder geval ook stil staan bij dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Daar hoort verdraagzaamheid naar andere mensen, ook al doen ze het niet altijd naar mijn wens, ook bij.
Hier was het ook stil. Gelukkig. Ik had me denk ik anders wel geërgerd.

Ieder kan het wel lekker voor zichzelf mogen weten maar als je zelf twee minuten stil bent, is het toch storend als mensen daar daar doorheen gaan zitten kwaken of anderszins lawaai maken.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)

Ik ben expres niet stil geweest dit jaar. Misschien geldt dat voor meer mensen? Ik vind een aantal participerende organisaties van deze herdenking ook niet bepaald respectvol omgaan met anderen. Misschien heeft dat er iets mee te maken? wat hebben die organisaties er nou weer mee te maken. Die herdenk je toch niet?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven