2 minuten stilte
vrijdag 4 mei 2012 om 20:16

vrijdag 4 mei 2012 om 20:17
Ik zie het niet als verplichting. Als je zelfs niets meer hebt met de 2e wereldoorlog, dan zie ik het niet als probleem dat je niet stil bent. Alleen, val daar geen anderen mee lastig die wel graag van die 2 minuten gebruik maken. Ik heb overigens nu wel 2 minuten stilte gehouden, maar mijn vriend zit ijshockey te kijken, is buitenlands, en weet niet eens dat dat in Nederland zo hoort. Ik laat hem daar dan ook buiten.

vrijdag 4 mei 2012 om 20:18
quote:flower_power_girl schreef op 04 mei 2012 @ 20:08:
Hier zetten ze heel het OV stil. Bus tram en metro. Ik heb zeker wel het respect. Maar vind niet dat een bus midden op de weg kan gaan staan voor de 2 minuten stilte.Ik vind het niet storend.
Hier zetten ze heel het OV stil. Bus tram en metro. Ik heb zeker wel het respect. Maar vind niet dat een bus midden op de weg kan gaan staan voor de 2 minuten stilte.Ik vind het niet storend.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het is geen verplichting maar als twee minuten stilte al te veel gevraagd is in een zin. Maakt het toch wel een verplichting voor mij. Als iemand pratend langs je huis loopt vind ik niet dat diegene overlast veroorzaakt. Je gaat er maar meteen weer vanuit dat diegene respectloos is. Hoezo? Misschien doet die persoon op een andere manier dingen, misschien was hij het oprecht vergeten. Tenzij hij door de brievenbus stond te tetteren snap ik niet waar je je druk om maakt.
Die herdening is voor mij in ieder geval ook stil staan bij dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Daar hoort verdraagzaamheid naar andere mensen, ook al doen ze het niet altijd naar mijn wens, ook bij.
Die herdening is voor mij in ieder geval ook stil staan bij dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Daar hoort verdraagzaamheid naar andere mensen, ook al doen ze het niet altijd naar mijn wens, ook bij.
Het Viva forum is papaja.
quote:Lonkaa schreef op 04 mei 2012 @ 20:11:
[...]
Het ís ook geen verplichting, maar ik sta er zeer zeker bij stil en heb de vlag ook halfstok hangen. Ik vind het heel belangrijk om hierover na te denken. En twee minuten stilte, als dat al te veel gevraagd is...
Tja, voor sommigen is het wel te veel, voor anderen niet.
Zo ga ik ook niet naar de herdenking (50 meter verderop), en verplicht ik mijn kind ook niet om naar beneden te komen, en om stil te zijn.
En dit is niet omdat ik geen respect heb voor de dodenherdenking, of voor de gevallenen van de afgelopen decennia. Ik herdenk anders. En dat is voor mij genoeg.
[...]
Het ís ook geen verplichting, maar ik sta er zeer zeker bij stil en heb de vlag ook halfstok hangen. Ik vind het heel belangrijk om hierover na te denken. En twee minuten stilte, als dat al te veel gevraagd is...
Tja, voor sommigen is het wel te veel, voor anderen niet.
Zo ga ik ook niet naar de herdenking (50 meter verderop), en verplicht ik mijn kind ook niet om naar beneden te komen, en om stil te zijn.
En dit is niet omdat ik geen respect heb voor de dodenherdenking, of voor de gevallenen van de afgelopen decennia. Ik herdenk anders. En dat is voor mij genoeg.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

vrijdag 4 mei 2012 om 20:19
quote:limelight schreef op 04 mei 2012 @ 20:17:
[...]
Is het je nooit opgevallen dat de verlichting 2 minuten aan gaat.
Dat is mij iig serieus nog nooit opgevallen! Dat zie je toch ook amper, het is nog hartstikke licht buiten.
Waarom is er altijd zoveel commentaar? Waarom mag iedereen niet voor zichzelf bepalen of ze wel of niet mee willen doen en wie ze wel of niet herdenken?
[...]
Is het je nooit opgevallen dat de verlichting 2 minuten aan gaat.
Dat is mij iig serieus nog nooit opgevallen! Dat zie je toch ook amper, het is nog hartstikke licht buiten.
Waarom is er altijd zoveel commentaar? Waarom mag iedereen niet voor zichzelf bepalen of ze wel of niet mee willen doen en wie ze wel of niet herdenken?

vrijdag 4 mei 2012 om 20:21
quote:dora-wee schreef op 04 mei 2012 @ 20:20:
Ik ben expres niet stil geweest dit jaar. Misschien geldt dat voor meer mensen? Ik vind een aantal participerende organisaties van deze herdenking ook niet bepaald respectvol omgaan met anderen. Misschien heeft dat er iets mee te maken?Maar wat heeft dat met het herdenken an sich te maken? Dat begrijp ik niet helemaal, je herdenkt toch niet die organisaties maar de mensen die zijn gestorven?
Ik ben expres niet stil geweest dit jaar. Misschien geldt dat voor meer mensen? Ik vind een aantal participerende organisaties van deze herdenking ook niet bepaald respectvol omgaan met anderen. Misschien heeft dat er iets mee te maken?Maar wat heeft dat met het herdenken an sich te maken? Dat begrijp ik niet helemaal, je herdenkt toch niet die organisaties maar de mensen die zijn gestorven?
vrijdag 4 mei 2012 om 20:23
vrijdag 4 mei 2012 om 20:24
Ik ben expres niet stil geweest dit jaar. Misschien geldt dat voor meer mensen? Ik vind een aantal participerende organisaties van deze herdenking ook niet bepaald respectvol omgaan met anderen. Misschien heeft dat er iets mee te maken?Eens met het respect van sommige organisaties maar voor mij juist een reden om stil te staan. In dat soort hoeken van onverdraagzaamheid zit het toch juist? Zo beginnen oorlogen.
Ik ben expres niet stil geweest dit jaar. Misschien geldt dat voor meer mensen? Ik vind een aantal participerende organisaties van deze herdenking ook niet bepaald respectvol omgaan met anderen. Misschien heeft dat er iets mee te maken?Eens met het respect van sommige organisaties maar voor mij juist een reden om stil te staan. In dat soort hoeken van onverdraagzaamheid zit het toch juist? Zo beginnen oorlogen.

vrijdag 4 mei 2012 om 20:25
Het gedicht dat de 16-jarige Charlotte Fontijne zojuist voordroeg verwoordt het treffend en prachtig. Niks aan toe te voegen.
Hoorde u het?
Toeschouwer op de bank
Hoorde jij het net?
Kindje aan je papa’s hand
Zij die het horen,
Luisteren
Heb je gevonden waar het ontspringt?
Alleen,
Hoor je hen fluisteren
Terwijl, nu wij tezamen
Hun spreken harder klinkt
Men zegt: ‘Twee minuten is het stil’
Zo heb ik ze nooit beleefd
Stilte is als er mensen zwijgen
Maar elk van deze stemmen leeft
Ik hoorde in de stilte geen zwijgen
Een soldaat sprak tegen mij
Over liefde voor zijn gezin
Hoe hij van hen houdt
Zijn stem klonk vredig en blij
Die mevrouw hoorde net geen zwijgen
Een stilte allerminst
De stem van haar grootvader sprak
Hoe trots hij op haar is
Zijn stem,
Van binnenin
Zij die niet geluisterd hebben,
Hebben niet gehoord
Maar, het hindert niet
Luisteren kan altijd
Hun stemmen klinken voort.
Hoorde u het?
Toeschouwer op de bank
Hoorde jij het net?
Kindje aan je papa’s hand
Zij die het horen,
Luisteren
Heb je gevonden waar het ontspringt?
Alleen,
Hoor je hen fluisteren
Terwijl, nu wij tezamen
Hun spreken harder klinkt
Men zegt: ‘Twee minuten is het stil’
Zo heb ik ze nooit beleefd
Stilte is als er mensen zwijgen
Maar elk van deze stemmen leeft
Ik hoorde in de stilte geen zwijgen
Een soldaat sprak tegen mij
Over liefde voor zijn gezin
Hoe hij van hen houdt
Zijn stem klonk vredig en blij
Die mevrouw hoorde net geen zwijgen
Een stilte allerminst
De stem van haar grootvader sprak
Hoe trots hij op haar is
Zijn stem,
Van binnenin
Zij die niet geluisterd hebben,
Hebben niet gehoord
Maar, het hindert niet
Luisteren kan altijd
Hun stemmen klinken voort.

vrijdag 4 mei 2012 om 20:26
Ik wil geen deel uitmaken van een herdenking die zo gemonopoliseerd wordt. Ik herdenk wel op m'n eigen tijd, op m'n eigen manier. En dan herdenk ik de mensen die ik wil herdenken. En ik sluit niet de mensen uit die blijkbaar uitgelsoten moeten worden om mij compleet onduidelijke redenen. Ik vind dat de betreffende organisaties deze herdenking voor eens en voor altijd bezoedeld hebben.
vrijdag 4 mei 2012 om 20:27
quote:NymphadoraTonks schreef op 04 mei 2012 @ 20:18:
Het is geen verplichting maar als twee minuten stilte al te veel gevraagd is in een zin. Maakt het toch wel een verplichting voor mij. Als iemand pratend langs je huis loopt vind ik niet dat diegene overlast veroorzaakt. Je gaat er maar meteen weer vanuit dat diegene respectloos is. Hoezo? Misschien doet die persoon op een andere manier dingen, misschien was hij het oprecht vergeten. Tenzij hij door de brievenbus stond te tetteren snap ik niet waar je je druk om maakt.
Jij maakt je er drukker om dan ik, zo te lezen. Ik vraag mij gewoon af hoe andere erover denken. Bedankt voor je mening. Ook dat het heeft met dodenherdenking te maken. Vrijheid van meningsuiting
.
Jij maakt je er drukker om dan ik, zo te lezen. Ik vraag mij gewoon af hoe andere erover denken. Bedankt voor je mening. Ook dat het heeft met dodenherdenking te maken. Vrijheid van meningsuiting
.
Ik ben expres niet stil geweest dit jaar. Misschien geldt dat voor meer mensen? Ik vind een aantal participerende organisaties van deze herdenking ook niet bepaald respectvol omgaan met anderen. Misschien heeft dat er iets mee te maken? wat hebben die organisaties er nou weer mee te maken. Die herdenk je toch niet?
Ik ben expres niet stil geweest dit jaar. Misschien geldt dat voor meer mensen? Ik vind een aantal participerende organisaties van deze herdenking ook niet bepaald respectvol omgaan met anderen. Misschien heeft dat er iets mee te maken? wat hebben die organisaties er nou weer mee te maken. Die herdenk je toch niet?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best