Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 19:51:

Jukebox, ik weet heel goed wat de ss was. Ik vraag me af of jij het wel weet, gezien je reacties.Maar wat denk jij dan? Welk beeld heb jij dan van de ss?
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 19:50:

[...]

Hoe kon een jongen van 17 in die tijd (zonder internet, er was nog weinig over bekend in het heetst van de strijd, zeker in Nederland, er was propaganda, dus geen onafhankelijke media, scholen lagen plat) weten wat de ss precies inhield?

En weet jij precies wat de ss inhield? Want het was ook een gewoon - enorm - leger.Als je land bezet is dan snap je toch wel dat je niet bij de vijand moet zijn.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:Francelle schreef op 04 mei 2012 @ 19:54:

[...]

Als je land bezet is dan snap je toch wel dat je niet bij de vijand moet zijn.

Er waren veel collaborateurs. Veel mensen heulden met de vijand. De ouders van Dirk ook. Misschien het plaatselijke schoolhoofd ook wel.

Het verzet was verboden. Er werd op gejaagd. Ook door Nederlandse politiemensen.

Nederlandse politiemensen gingen bij de NSB. Of joegen op joden. Verzetsstrijders werden openlijk neergeschoten. Maar er waren ook aardige bezettende Duitsers.

Moet een verwarrende tijd zijn geweest voor een 17-jarige jongen. Er was niet zoiets als een uniforme 'vijand'.

Zeker als je uitgaat van die ouders.
Hoe kunje zoiets schrijven jukebox, daar verbaas ik me echt over.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 20:06:

Hoe kunje zoiets schrijven jukebox, daar verbaas ik me echt over.Wat bedoel je?
De broers van Dirk gingen uit verwarring bij het verzet.
Alles wat je hebt geschreven de laatste minuten.

Er was wel een unanieme vijand.
.
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 19:59:

Er was niet zoiets als een uniforme 'vijand'.

Zeker als je uitgaat van die ouders.Waar haal je die 'wijsheid' vandaan? De uniforme vijand was er wel degelijk. En ome Dirk had 4 broers die in het verzet zaten. Hij zelf koos voor Hitler's Waffen SS. Dirk wist dus precies waar hij voor koos.
Jukebox, in je een na laatste post ben je vooral druk bezig met zeggen: "ja, maar die en die en die waren ook allemaal fout"

In een ander topic werd trouwens de keus van een jonge jongen om bij de ss te gaan gelijk getrokken met de keus van een Joodse kampgevangenen om kapo 'te worden'. Tenenkrommend om te lezen.
Zo'n topic als dit heeft me wel duidelijk gemaakt dat een oorlog zo weer mogelijk is.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 20:10:

Alles wat je hebt geschreven de laatste minuten.

Er was wel een unanieme vijand.

Nee. Die was er niet. Echt niet.

Praat met iedereen die onlangs een verse oorlog heeft meegemaakt. Praat eens met iemand die in Sarajevo was tijdens de oorlog. Of met een Congolese jongen. Of met iemand uit Afghanistan of Irak.

Niemand van die mensen zal beweren dat er een eenduidige vijand is/was. Buren slaan elkaar soms de hersenen in. Letterlijk. Buren die eerst goede vrienden waren. Dat is oorlog.

Net zoals de geallieerden afgrijselijke dingen hebben gedaan. De brandbommen op Dresden waren misdadig. Echt misdadig. Zo hadden de Britten uitgerekend hoeveel tijd het kostte voor mensen de bunkers uit moesten vluchten voor het te heet voor woorden werd in die schuilbunkers. En dan precies als die mensen weer naar buiten kwamen weer brandbommen erop.

Of de atoombommen op Japan.

Ook allemaal niet netjes.

Dat de vernietiging in de kampen van de nazi's het allerergste was ooit gebeurd zal ik nooit ontkennen.

Maar een gemeenschappelijke vijand? Ja, dat horen we nu graag. Het is een bekend gegeven dat een winnaar altijd de geschiedenis schrijft. Niet een verliezer.
quote:Twinkle1001 schreef op 04 mei 2012 @ 20:12:

[...]

Waar haal je die 'wijsheid' vandaan? De uniforme vijand was er wel degelijk. En ome Dirk had 4 broers die in het verzet zaten. Hij zelf koos voor Hitler's Waffen SS. Dirk wist dus precies waar hij voor koos.

Nee, natuurlijk. Juist omdat zijn broers voor het verzet kozen laat zien dat er geen uniforme vijand was. Of was Dirk satan-himself in jouw ogen? Echt waar. Dirk was een gewone jongen.

En juist dat, dat juist gewone mensen zulke beesten kunnen worden en verkeerde keuzes maken, juist dat is beangstigend.
Dat is maar goed ook Jukebox. Anders zaten we vandaag de dag tot onze oren in de propaganda shit over het Derde Rijk.
Ik vind het gedicht van Auke heel treffend. Het toont dat ook aan de andere kant slachtoffers zijn. Overlevingsdrang, het niet weten, foute keuzes. Ik vind dat er ook een mogelijkheid moet zijn om om die mensen te rouwen. Het mag, het hoeft niet. Ik weet ook dat veel mensen die kant niet willen zien. Die niet willen stilstaan bij de mensen die actief hebben deelgenomen aan de gruwelijkheden die anderen zijn aangedaan.

Het gedicht dat wordt voorgedragen bij de dodenherdenking vetegenwoordigd ons land, het is een eerbetoon aan de slachtoffers. Ik kan me goed voorstellen dat men een eerbetoon aan een 'foute duitser' niet gepast vindt op dat moment. Ik ben het daar mee eens. In een bundel zou het niet misstaan. oorlog heeft vele kanten en aan alle kanten zijn daders en slachtoffers...
quote:meisje22 schreef op 04 mei 2012 @ 20:14:

Jukebox, in je een na laatste post ben je vooral druk bezig met zeggen: "ja, maar die en die en die waren ook allemaal fout"

In een ander topic werd trouwens de keus van een jonge jongen om bij de ss te gaan gelijk getrokken met de keus van een Joodse kampgevangenen om kapo 'te worden'. Tenenkrommend om te lezen.

Ik praat niets goed, maar probeer alleen een context te schetsen. De context die ik schets is historisch niet onjuist. Giet daar ook nog eens een sausje van pure angst overheen en je krijgt een bizarre tijd waarin het voor jonge mensen niet altijd makkelijk is voor het goede te kiezen.

Ik ben het eens met je opmerking over die kampbewaking overigens.

Alhoewel veel Sonderkommando's zelfmoord hebben gepleegd na de oorlog. Ook daar was het niet altijd eenduidig.
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 20:16:

Nee. Die was er niet. Echt niet.

Praat met iedereen die onlangs een verse oorlog heeft meegemaakt. Praat eens met iemand die in Sarajevo was tijdens de oorlog. Of met een Congolese jongen. Of met iemand uit Afghanistan of Irak.

Niemand van die mensen zal beweren dat er een eenduidige vijand is/was. Buren slaan elkaar soms de hersenen in. Letterlijk. Buren die eerst goede vrienden waren. Dat is oorlog.

Mensen in Afghanistan of Irak hebben geen 'eenduidige vijand'?

Volgens mij wel. Het hele midden oosten heeft een eenduidige vijand: Israël.

Maar goed. Ook de Duitsers (moffen) zijn al die jaren de eenduidige vijand geweest. Waar je de wijsheid vandaan haalt dat dit 'echt' niet zo is, is me een raadsel. Ga eens met oude mensen praten die de oorlog nog hebben meegemaakt.
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 20:21:

[...]

Ik praat niets goed, maar probeer alleen een context te schetsen. De context die ik schets is historisch niet onjuist. Giet daar ook nog eens een sausje van pure angst overheen en je krijgt een bizarre tijd waarin het voor jonge mensen niet altijd makkelijk is voor het goede te kiezen.

Ik ben het eens met je opmerking over die kampbewaking overigens.

Alhoewel veel Sonderkommando's zelfmoord hebben gepleegd na de oorlog. Ook daar was het niet altijd eenduidig.Totaal geen goede vergelijking. Kapo's kozen echt niet vrijwillig voor dat 'baantje'. Dat was overleven.
Eens met Jukebox en Waranaka!

Het valt me wel vaker op dat sommige mensen de neiging hebben de geschiedenis te simplificeren, en wel ERG goed weten wat 'goed'en wat 'fout' is.

Misschien lijkt het een zijspoor, maar ik zou willen aanraden om nog eens zoiets als het Milgram-experiment opnieuw te bekijken en te lezen. Als 2/3 van de proefpersonen in een comfortabele tijd ( geen oorlog of onrust) en in een proef-situatie al bereid is om hen totaal onbekende mensen een dodelijke schok toe te dienen, als straf voor een fout(je), dan maakt mij dat in ieder geval bescheiden over of ik wel altijd de 'goede'keus zou maken als het erop aankomt !
quote:meisje22 schreef op 04 mei 2012 @ 20:20:

Dat is maar goed ook Jukebox. Anders zaten we vandaag de dag tot onze oren in de propaganda shit over het Derde Rijk.

Hoe bedoel je?

Ik vind de realiteit erg belangrijk. Ik weet dat we overspoeld worden op school door propaganda. Door Westerse propaganda.

Een aantal voorbeelden:

1) De koude oorlog heeft geen slachtoffers gemaakt. (Onjuist. In Afrika heeft de Koude Oorlog aan veel mensen het leven gekost. In de Koreaanse oorlog ook. In Vietnam ook. Die term 'Koud' is vertekenend en pure propaganda.

2) De rol van Nederland met de politionele acties. Wordt nog steeds incorrect onderwezen vandaag de dag.

3) De bommen op Japan waren niet nodig. Echt niet.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Daarom zijn dit soort discussies ook goed.

Van de waarheid leren we. Niet van een of andere overwinnaarsmentaliteit met stoere kampvuurverhalen.
Niet zo gek dat veel lieden van sonderkommando's na de oorlog zelfmoord hebben gepleegd met wat zij hebben moeten doorstaan.

In tegenstelling tot kapo's werden zij niet opgepakt door de geallieerden bij de bevrijding van de kampen.

Voor zover ik me nu uit mijn hoofd kan herinneren was een Sonderkommando niet vrijwillig gekozen. Sonderkommando's kwamen ook in opstand (en dan verwijs ik m.n naar het opblazen van crematorium 4(weer uit mijn hoofd) van Birkenau.
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 20:18:

Nee, natuurlijk. Juist omdat zijn broers voor het verzet kozen laat zien dat er geen uniforme vijand was. Of was Dirk satan-himself in jouw ogen? Echt waar. Dirk was een gewone jongen.

En juist dat, dat juist gewone mensen zulke beesten kunnen worden en verkeerde keuzes maken, juist dat is beangstigend.

Wat schrijf jij een stelligheden op zeg. Hoe weet jij dat Dirk 'echt waar' 'een gewone jongen' was. Hoe weet je zo zeker dat hij niet wist waar ie voor koos? Zijn broers kozen unaniem voor het verzet. Hij koos voor de vijand, terwijl op collaboreren met de vijand de doodstraf stond. Toch deed ie het. Hij wist wat ie deed.

Nou ja, deze hele discussie is in het begin van dit topic al gevoerd. Misschien moet je gewoon even lezen.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 20:23:

[...]

Totaal geen goede vergelijking. Kapo's kozen echt niet vrijwillig voor dat 'baantje'. Dat was overleven.

Een dat de vergelijking mij ook te ver gaat. Maar overleven probeert iedereen in een oorlog.

quote:Twinkle1001 schreef op 04 mei 2012 @ 20:22:

[...]

Mensen in Afghanistan of Irak hebben geen 'eenduidige vijand'?

Volgens mij wel. Het hele midden oosten heeft een eenduidige vijand: Israël.

Maar goed. Ook de Duitsers (moffen) zijn al die jaren de eenduidige vijand geweest. Waar je de wijsheid vandaan haalt dat dit 'echt' niet zo is, is me een raadsel. Ga eens met oude mensen praten die de oorlog nog hebben meegemaakt.

Haha. Sorry hoor, mag ik even lachen om deze reactie? Enig idee hoeveel doden er de laatste jaren in Afghanistan in Irak zijn gevallen? En daar heeft Israel echt helemaal niets voor gedaan hoor.

Die landen zijn nogal verdeeld en versplinterd. Ze vermoorden elkaar!

En de Amerikanen knallen er ook op los. Maar Israel? Dat zal de gemiddelde inwoner van Irak zijn reed roesten.
quote:Twinkle1001 schreef op 04 mei 2012 @ 20:30:

[...]

Wat schrijf jij een stelligheden op zeg. Hoe weet jij dat Dirk 'een gewone jongen' was die niet wist waar ie voor koos?

Op collaboreren met de vijand stond de doodstraf.

Nou ja, deze hele discussie is in het begin van dit topic al gevoerd. Misschien moet je gewoon even lezen.En ik blijf erbij: Hoe weet jij dat dat niet zo was????
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 20:31:

[...]

Een dat de vergelijking mij ook te ver gaat. Maar overleven probeert iedereen in een oorlog.

[...]

Haha. Sorry hoor, mag ik even lachen om deze reactie? Enig idee hoeveel doden er de laatste jaren in Afghanistan in Irak zijn gevallen? En daar heeft Israel echt helemaal niets voor gedaan hoor.

Die landen zijn nogal verdeeld en versplinterd. Ze vermoorden elkaar!

En de Amerikanen knallen er ook op los. Maar Israel? Dat zal de gemiddelde inwoner van Irak zijn reed roesten.Ik bedoelde de vergelijking van jou dat iedereen probeert te overleven en iemand daarom dus kan kiezen voor de ss.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven