Help me alsjeblieft

21-03-2008 22:54 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een groot, groot probleem, dat jammer genoeg niet om mezelf gaat maar om mijn beste vriendinnetje. Mij Vriendinnetje Nadia kreeg 4 jaar geleden een veel oudere vriend. Henk. Henk is 36 bijna 27 en mijn vriendin is 23. Henk heeft Nadia vier jaar lang onderdrukt en geïndocrineerd. Henk heeft 2 kinderen bij een andere vrouw en maakt al 4 jaar lang gebruik van Nadia. Ze werden verliefd en Henk is vier jaar geleden vcan zijn toenmalige vrouw gescheiden. Een karakterschets van Henk. Hij lijkt meerdere persoonlijkheden te hebben. Hij gedraagd zich zo nu en dan als een kleute die zich vastklamt aan zijn moeder. (de moeder in deze stelling is dus Nadia. NAdia mag ment niemand omgaan van hem, zelfs niet met mij. Ik had mijn vriendinnetje al een aantal jaren niet gezien en het is in deze 3 jaar van kwaad tot erger geworden. Er is sprake van wederzijds geweld, drank en inmiddels torenhoge schulden. Op dit moment chanteert Henk Nadia dat als ze met mij omdaat hij zich te pletter rijdt op zichzelf ophangt. Er is altijd ruzie. Op dit moment wonen ze beiden (een man van 36 en mijn vriendin van 23, ) bij de ouder van Nadia, tot ze een “oplossing” hebben gevonden voor hun schulden. Henk wilde een bedrijf opzetten, 2 jaar geleden, en hij heeft Nadia aangezet om borg te staan tot een lening van 35.000 euro. Noem het dom, naïef van haar, maar ze heeft altijd het gevoel gehad dat hij haar lichamelijk nóg meer aan zou doen dan hij al heeft gedaan. Zij heeft dus uiteindelijk borg gestaan zodat hij zijn zaak op kon zetten. Hiervoor heeft Henk ook erg veel geld geleend van zijn ouders en andere familie, en heeft hij ook het gevoel dat er van alle kanten tegen hem wordt aangeschopt, omdat hij niets goed kan doen. Hij is zich er wel degelijk van bewust dat hij de dingen goed verprutst heeft, maar hiervan geeft hij Nadia de schuld, en vindt hij dit allemaal haar fout. Hij kan erg goed schreeuwen en het is een sterke man. Nadia is als de dood voor hem, en voor het feit dat hij zichzelf ECHT wel een keer zichzelf wat aan zou kunnen doen, en dat zij in haar eentje met een schuld van 35.000 euro opgescheept zit. Hij heeft haar geslagen, maar zij hem ook. Maar hij chanteert haar met dat hij er een eind aan zal maken wanneer zij niet doet wat hij zegt. Mijn vriendin was gistern bij mij op bezoek en geeft mij nu de schuld van dat zij hun “relatie” vergooit, en kiest voor mij. Ze mag nooit iemand zien. Ik wil haar zo graag helpen, maar ik zou niet weten hoe. Op dit moment zit hij dronken in de auto om zichzelf te pletter te rijden, ik denk dat dit zo’n vaart niet zal lopen, omdat hij zichzelf dan ECHT van het leven berooft en ik denk dat hij daarvoor het lef niet in zijn kont heeft. Ik denk dus ook niet dat hij ECHT een einde aan zijn leven zal maken, maar hij blijft er mee dreigen. Het contract Dat zij hebben afgesloten voor de lening, is niet meer te achterhalen, deze heeft Henk in zijn bezit. Henk is er psychisch afschuwelijk aan toe, maar hij weigert hulp te zoeken, Dit gaat van kwaad tot erger. Het verhaal omvat nog veel meer dreigementen, chantages geweld en wat al niet meer. Ik weet zeker dat dit veel meer gebeurt in Nederland en de rest van de wereld, dus ergens zal een oplossing moeten zijn. Nadia heeft zich ook altijd heel erg verantwoordelijk gevoeld voor zijn kinderen, waarvan er één is geboren op het moment dat Henk en zij een relatie kregen. Ook zijn kinderen gebruikt hij als dreigement. Zij heeft de jongeste zien opgroeien en ook dit doet haar natuurlijk wat, en zij wil niet dat zij een vader kwijtraken. Omdat zij het Contract van de lening niet in haar bezit heeft, wil geen enkele financiële hulpinstantie haar helpen. Zij willen dit contract zwart op wit zien.

Is er een mogelijkheid tot het verkrijgen van een kopie van dit contract? Zij is hoofdverantwoordelijke hiervoor, en wil zo graag geholpen worden. Ik kan het niet aanzien dat mijn vriendin hier door toedoen van deze psychisch gestoorde gozer aan onderdoor gaat. Ze houdt niet meer van hem, is enkel nog bij hem omdat ze anders alleen voor deze schuld op moet draaien. Nogmaals ik weet zeker dat er iemand is die er meer verstand van heeft dan ik. Of Nadia. Iemand die zelf met zoiets te maken heeft gehad, of ervoor heeft gestudeerd. Vandaar ook dat ik dit probleem op papier zet. Ik ben radeloos, en Nadia is doodsbang. Heeft iemand een advies, of kan iemand een nuchtere visie op deze zaak werpen? Alvast bedankt, Anna

Annaj, jij bent niet verantwoordelijk voor je vriendin, noch voor haar relaties en keuzes die ze maakt. Begeef je niet in een wespennest je 'zorgzaamheid " gaat verder dan goed is voor jezelf.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Annaj, dat Nadia zelf over haar probleem wil praten is prima. Maar dat doet zij niet. Nee, ze stapt over alles heen en pikt er slechts die lening uit. Er hebben hier verdorie mensen tot in de nacht meegeleefd, meegedacht en tips gegeven. Als dan iemand vrolijk binnenwandeld en zich zo gedraagd vraag je er zo'n beetje om dat je dergelijk commentaar krijgt.

Als jij vervolgens slechts twee van de forummers eruit pikt om te bedanken (dat kon zij zelf toch eigenlijk beter doen, of ben ik nu gek?), vervolgens mensen die geprikkeld zijn door haar gedrag verwijt onbeschoft te zijn waarna je zelf even lekker van achteruit de keel gaat heb je zelf geen idee wat fatsoen inhoud. Als jij of Nadia willen praten over de situatie, oplossingen willen bedenken, dan zul je ook naar je medeforummers wat normaler moeten reageren. Wat hier nu in het topic staat, zeker de laatste pagina, lijkt meer een slecht geschreven soap. Als je respect wilt zul je het ook moeten tonen. Misschien moet je die maar eens overdenken. Lees als je me niet begrijpt alles nog eens door. Dan zie je dat jouw reactie op Nlies en Wuiles over de top is.

Gaat Nadia, behalve die kopie aanvragen, eigenlijk nog iets doen met alle tips? Of blijft het echt bij hopen dat Henk weer de hare wordt? In dat laatste geval heeft Nlies helemaal gelijk. Ze zal dan altijd, maar blijkbaar wel vrijwillig, slachtoffer blijven van zijn gedrag. En de kinderen van hem blijven het risico lopen dat hun pa zich te pletter rijdt, met of zonder hen. En misschien is dat nog het "minst" erge dat hij in overspannen toestand doet.
nou ja weet je, het gaat nu allang niet meer waar het over zou moeten gaan. Namelijk of iemand soortgelijks heeft gemaakt, em of iemand tips heeft.

Ik vind het echt heel aardig dat er mensen tips geven en aardig doen. Maar Nu krijgt Nadia enkel verwijten naar haar hoofd.

Erg leuk om te doen als iemand zich verveelt, maar het komt niet echt vriendelijk over. Alsof zij er zelf voor heeft gekozen om van een "misschien wel nare " of "foute man" te houden... Meestal is dat nou niet je eerste keuze. Maar verliefd zijn overkomt je. En ook daar valt over te speculeren, maar als je al vier jaar bij iemand bent dan is het niet meer een probleempje dat gaat over één nacht ijs. Daarom snap ik ook niet dat sommige mensen zo woest en overspannen reageren. Zijn we hier om iets te delen, een probleem te bespreken of iemands ongezouten mening te geven/ lezen etc. ? Ik heb niet het gevoel dat dat een einde maakt aan het probleem. Of zelfs maar in de buurt komt. Bovendien; staan de beste stuurlui zoals altijd weer aan wal...

Is het slecht om HOOP te hebben dat het goed komt als je eigenlijk beter weet, maar van iemand houdt? Ik denk het niet. Ook al weet je dat er dingen moeten veranderen en tegen beter weten in doorgaat om het toch weer "goed "te krijgen. Heeft iedereen niet wel eens een "fout vriendje" gehad? of is onverstandig tot huilens toe blijven hangen bij een ex? Of heeft "gewóón" onverstandig gedrag getoond tegen beter weten in?!

>> Als dat het geval is, dan ben ik blij dat we hier stuk voor stuk met van die verstandige mensen te maken hebben, die ons dan denk ik heel erg goed uit de brand kunnen helpen.

Maar voor degenen die wel nuttige tips hebben, gehad of nog hebben, nog steeds heel erg bedankt.
quote:arrasje schreef op 24 maart 2008 @ 20:23:

Annaj, jij bent niet verantwoordelijk voor je vriendin, noch voor haar relaties en keuzes die ze maakt. Begeef je niet in een wespennest je 'zorgzaamheid " gaat verder dan goed is voor jezelf.

Ik denk dat je hierin wel een punt hebt.

Maar het is moeilijk vind ik om een grens te bepalen ....:(
quote:Annaj schreef op 24 maart 2008 @ 22:09:

[...]

Ik denk dat je hierin wel een punt hebt.

Maar het is moeilijk vind ik om een grens te bepalen ....:(

Een grens hierin bepalen is ook moeilijk maar je moet wel beseffen dat jij niet alle keuzes voor Nadia kunt maken dat moet ze toch echt zelf doen..

Je kunt er voor haar zijn als ze het moeilijk heeft maar haar echt helpen gaat niet zolang zij zelf niet inziet dat ze ondanks die schuld bij deze vent weg moet...

Ik denk dat Nadia dat zelf ergens ook wel weet maar zolang ze niet wakker word dat ze uiteindelijk toch precies doet wat Henk van haar wil...

En het is moeilijk om je vriendin steeds verder de shit in te zien gaan maar het is niet jouw verantwoordelijkheid want Nadia heeft tenslotte ook de keuze om te kappen met deze vent..

Het enige wat jij kunt doen is naar haar luisteren als ze het moeilijk heeft en hopen dat ze iets doet met je adviesen...
Pfoe in dit geval zou ik de vriendin in kwestie laten vallen, want deze vriendin is oostindisch doof, geen aandacht meer aan besteden, heeft geen enkele zin.
Enne Anaj, jouw vriendin heeft er wel degelijk voor gekozen om met een foute man samen te zijn, zij kan er dus ook voor kiezen om dit te stoppen.
quote:meds schreef op 25 maart 2008 @ 00:13:

jouw vriendin heeft er wel degelijk voor gekozen om met een foute man samen te zijn

Je kiest er toch niet voor van iemand te "houden," althans ik kan mijn gevoelens en emoties niet zélf uitkiezen wanneer het me uitkomt... (jammergenoeg...)

dus ook niet op wie ik al dan niet verliefd word... en natuurlijk kan zij kiezen dit te STOPPEN, door hem niet meer te zien e.d. dus daar heb je gelijk in... Maar ik denk wel dat dat heel moeilijk is als je ergens nog wel van iemand houdt...
quote:superstar_2 schreef op 24 maart 2008 @ 22:48:

[...]

Een grens hierin bepalen is ook moeilijk maar je moet wel beseffen dat jij niet alle keuzes voor Nadia kunt maken dat moet ze toch echt zelf doen..

Je kunt er voor haar zijn als ze het moeilijk heeft maar haar echt helpen gaat niet zolang zij zelf niet inziet dat ze ondanks die schuld bij deze vent weg moet...

Ik denk dat Nadia dat zelf ergens ook wel weet maar zolang ze niet wakker word dat ze uiteindelijk toch precies doet wat Henk van haar wil...

En het is moeilijk om je vriendin steeds verder de shit in te zien gaan maar het is niet jouw verantwoordelijkheid want Nadia heeft tenslotte ook de keuze om te kappen met deze vent..

Het enige wat jij kunt doen is naar haar luisteren als ze het moeilijk heeft en hopen dat ze iets doet met je adviesen...Ja je hebt helemaal gelijk hoor... Ik denk dat zij zelf ook `ergens` wel weet wat het beste is voor iedereen... Het is alleen wel lastig voor haar om zelf stappen te ondernemen denk ik... zeker als ze eigenlijk min of meer tegen je gevoel in gaan... Maar inderdaad... Ik moet het maar gewoon houden met wat ik ervan vind en haar helpen. En dan moet zij idd maar doen wat haar het beste lijkt, en wel-niet wat met alle adviezen van mij en anderen doen.... MAar tis wel lastig, want je staat er bij en je kijkt er naar....
@Annaj

In je openingspost schrijf je dat ze niet meer van hem houdt en alleen nog bij hem is vanwege de schuld. In je reactie van zojuist heb je het wel weer over houden van en hoe moeilijk het is om dan een punt achter een relatie te zetten. Wat is het nou?
Wat een ingewikkeld verhaal zeg. Maar om antwoord te geven op je vraag. Nee, ik heb zoiets niet meegemaakt en de tips die ik zou hebben zijn allemaal al genoemd.Daarbij maakt je vriendin wel degelijk een keuze om bij hem te blijven, of van hem te houden, al snap ik niet dat je van zo iemand kan houden. Er is meer sprake van een aantal bindende factoren zoals chantage (zelfdoding) en een financieel probleem. En dat is dan een keuze die ze zelf maakt.
quote:nummerzoveel schreef op 25 maart 2008 @ 13:36:

@Annaj

In je openingspost schrijf je dat ze niet meer van hem houdt en alleen nog bij hem is vanwege de schuld. In je reactie van zojuist heb je het wel weer over houden van en hoe moeilijk het is om dan een punt achter een relatie te zetten. Wat is het nou?

Ja mou ik dacht ook dat ze met de relatie wilde stoppen zodra de schuld "verdeeld" of opgelost was... MAar nu weet ik dat ook niet meer zeker, omdat ze volgens mij ergens nog wel van hem houdt.

Er is geen OF zwart OF wit. Ze vindt dat denk ik moeilijk, er een punt achter te zetten, ookal weet ze dat dat wel het verstandigst is. Dus ik denk ook dat ze als ze boos/bang is, de ene dag wel en de andere dag weer minder of niet van hem houdt. Dat kan toch ook? ik denk niet dat er een concreet antwoord is op "wat is het nou? " Het wankelt er tussen in, al dacht ik eerst ook dat zij heel graag alleen maar bij hem weg wilde.
En ik snap ook niet hoe je van zo iemand kan houden, als hij zo chanteert en gemeen doet. En dreigt en schulden en weet ik veel wat nog meer. MAar een mens is nooit 100% slecht, dus ze zullen ook wel fijne dingen hebben meegemaakt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven