Eten doop

07-05-2012 13:36 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

as. zaterdag word mijn zoontje gedoopt.

Om 2 uur is de mis. Om 12 uur komen mijn ouders,schoonouders,opa en oma, en onze broers en zussen broodje eten en koffie drinken.

Voor de avond heb ik een dooptaart en vla.

Nu zijn we er alleen nog niet uit wat we als warm eten kunnen doen. We dachten aan zelf kous buffet makwn, mooi opdienen hamrolletjes etc. Maar dat gaat flink in de beurs zitten.

Heeft iemand nog tips of ideeen, wat we zouden kunnen doen als ''avondeten'' voor ongeveer 14 man. En niet te duur.
Mannen zijn gelukkig, omdat onwetendheid een zegen is
Zo'n buffetje maken hoeft helemaal niet duur te zijn hoor TO! (ook even nav je andere topic dat je net opent). Sterker nog: ik denk dat dat goedkoper is dan halen of een driegangendiner koken. En bovenal véél gezelliger, en is dat niet het belangrijkste doel die dag?
quote:Lunax schreef op 07 mei 2012 @ 14:06:

[...]

Dit. Je hebt het druk zat die dag zonder je ook nog zorgen te maken over bbq, pastabuffet etc lijkt mij. Gewoon een lekkere pan soep met broodjes is toch prima?En doe eens gek en haal een paar kant-en-klare quiches die je alleen maar even in de oven hoeft te schuiven om op te warmen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Plan- en prijstechnisch zou ik denk ik een soort "american party" organiseren.

Er is in zo'n gezelschap meestal wel iemand die altijd hoge ogen gooit met 'die ene soep die ze altijd maakt', of iemand die goed quiches kan bakken, goede worstenbroodjes, etc.

Maak jij nog een paar verse salades...

Jij zorgt ook al voor broodjes en taart... ik vind het nogal.
quote:eierdupke schreef op 07 mei 2012 @ 13:42:

Wij noemen dat dooptaart maar of het echt zo heet weet ik niet. Het is gewoon een taart voor de kleine, waar hij met zijn handen mee mag eten. en dan gewoon een stukje voor iedereen die aanwezig is. Vla ( ofja vlaai, wij limburgers noemen dat vla) hoort toch op een feest?Dan weet ik al uit welk deel van Limburg je komt hhaha. De rest van de provincie noemt dat echt vlaai hoor.
quote:gsleutel schreef op 07 mei 2012 @ 14:13:

Plan- en prijstechnisch zou ik denk ik een soort "american party" organiseren.

l.

Als ik iets vervelend vindt..........

Als je weinig geld hebt houd je het simpel, of je doet alleen visite overdag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:gsleutel schreef op 07 mei 2012 @ 14:13:

Jij zorgt ook al voor broodjes en taart... ik vind het nogal.Nogal wat?
Persoonlijk vind ik zo'n American Party dan weer een aanfluiting, maar dat komt omdat ik zelf gráág zorg, gastvrij wil zijn en het ook echt leuk vind om zo'n buffet in elkaar te draaien (doe ik altijd voor de verjaardagen hier thuis). Eens dat het tijd kost hoor! Maar dat is iets dat ik dan weer vind dat je in moet calculeren (en dat kán ook, met een goede voorbereiding)
En voor die dooptaart zou ik gewoon de goedkoopste kant-en-klare cake kopen en er wat slagroom op spuiten en eventueel wat frutsels er overheen. Kind van 7 maanden gebruikt die toch alleen maar om met zijn handen in te zitten (neem aan dat je die niet nog eens uit gaat delen aan de familie..) en merkt geen verschil tussen een cake-met-slagroom en een taart van de bakker of zelfs de Hema.

Edit: ik lees dat je wél iedereen een stukje wilt geven van de taart waar je kind met zijn handen in heeft gezeten. Gelukkig heb je ook nog vla.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hier in Linburg is het over het algemeen normaal dat je bij een doop of een communie warm/koud buffet doet.

Gaat dat je budget te boven dan zou ik het zelf maken. Ham/aspergesrolletjes maken, gevuld eitje, gevuld tomaatje enz.

Of je maakt een grote pan aspergessoep met verschillende soorten broodjes en beleg.

Of je maakt zuurvlees en je belt de friture voor friet enz.
quote:Tia.Dalma schreef op 07 mei 2012 @ 14:17:

Persoonlijk vind ik zo'n American Party dan weer een aanfluiting, )Ik ook. Da's leuk als je een student bent en daarna is het alleen maar vervelend.
Maar TO heeft het over goedkoop: wat is feitelijk je budget? Champagne en kaviaar is inderdaad wezenlijk duurder dan een pan soep en wat hartige taarten (al dan niet zelfgemaakt)
Wat kost een hartige taart? Ook niet veel, toch?

Deeg, eieren, room, kaas, vulling. En die vulling kun je ook zo duur maken als je zelf wilt.

Gevulde bladerdeegdingen.... hoeft ook niet duur te zijn.
quote:cupcakegirl schreef op 07 mei 2012 @ 14:15:

[...]

Dan weet ik al uit welk deel van Limburg je komt hhaha. De rest van de provincie noemt dat echt vlaai hoor.Echt? Alleen buiten limburg gebruik ik het woord vlaai anders denken ze namelijk aan pudding.
Grote pan soep (of twee soorten bijv. Groente en champignon)

Zelfgemaakt (gekocht mag natuurlijk ook) kaas-uienbrood.

En twee of drie hartige taarten.

Makkelijk, vtv te maken je hoeft alleen maar op te warmen.

Voor kinderen kan je ipv hartige taart ook pizza/pizzabroodjes maken.
Hoeveel genodigden heb je die je te eten en drinken moet geven? Zo druk zal 'n doop doorgaans toch ook niet bezocht worden?

Zou gewoon kant en klaar dingen halen die je alleen nog hoeft op te warmen, of lekker frietjes halen, gewoon in grote gezinszakken, dat kost geen drol.

Flessen wijn en bier erbij en klaar ben je!
Sorry, ik wist niet dat het schijnbaar een probleem is om mensen te vragen hun 'specialiteit' te maken... bij ons in de familie wordt er juist altijd gevraagd of mijn vader 'zijn' gehaktstaafbroodjes weer maakt. En of tante weer met die lekkere sla soep komt. En de champignonsaus van mijn nicht mag ook zeker niet ontbreken. Ik ben dus gewend dat dit soort dingen gezamenlijk worden opgepakt... niet zozeer vanwege kosten, niet zozeer vanwege tijdgebrek. Maar juist vanwege de gezelligheid en samenhorigheid. Is dus helemaal niet vervelend bedoeld.

Ik vind het organiseren van zowel lunch als diner en taart/koffie best veel werk en ik zou het juist leuk vinden om het diner gedeelte gezamenlijk te doen.

Anders, als alles wat eerder is genoemd niet is wat je zoekt, misschien een mexicaans buffetje (wraps/taco's beleggen).

Al zou ik het op zo'n dag ook bij een flinke pan soep met stokbrood houden.
gsleutel: dat is geen probleem maar jij noemt een situatie waarin jullie dit vaker doen en ook echt plezier daaraan beleven.

Ik heb dat niet. Niet dat mijn familie geen dingen zelf zou willen maken als ik ze daar om vroeg: in tegendeel. Maar ik persoonlijk (zoals ik al schreef) vind mensen uitnodigen en 'verzorgen' (dwz dat het eten geregeld is en men de eerste ronde drankjes geserveerd krijgt en daarna zelf de weg naar tafel/koelkast weet te vinden) gewoon leuker. TO redeneert ook vanuit geld, ze vraagt (ook in een ander topic) om goedkóóp. En dan denk ik: doe het, of doe het níet, Amerikaans is dan zo half-half: leuk dat je komt eten maar neem zelf je eigen voer mee.

Vandaar
Nien, in de OP staat 14 man.
Ik zou ook niet meerdere maaltijden doen. Weet niet hoe laat 't start, maar als je daarna wat taart/vlaai op tafel zet en als dat op is met de warme hapjes komt dan is iedereen tegen het eind van de middag toch wel verzadigd mag ik hopen?

Neem wegwerpbordjes, dan blijf je niet met 'n hoop afwas zitten. Soep zou ik ook niet aan beginnen vanwege het geklieder en het serviesgoed wat je daar voor nodig hebt. Gewoon lekker snacks, zorgen dat er voldoende dipsaus is en iedereen gaat met 'n volle buik weer naar huis.
Tsja, haar familie houdt niet van chinees, de mijne niet van patat met snacks

TO, wat is je plan nu?
Als je er geenhuzarensalade bij wil maken kun je misschien koude macaroni maken?
quote:Tia.Dalma schreef op 07 mei 2012 @ 14:41:

Nien, in de OP staat 14 man.Okee, da's nog te doen om daar zelf broodjes voor af te bakken en te frituren. Ook aan 2 vlaaien heb je wel genoeg, hou je zelfs 'n kliederpunt over waar de baby zich op uit kan leven.
Okee de meeste zijn niet negatief ofzoo..

En jaa in limburg noemen we dat vla en niet vlaai.

Heb nu wel een paar tips opgedaan hier en denk dat die mixicaanse dingen het gaan worden...
Mannen zijn gelukkig, omdat onwetendheid een zegen is
quote:Maja82 schreef op 07 mei 2012 @ 13:48:

Soep, hartige taarten en salades.Daar zou ik ook voor kiezen.
quote:eierdupke schreef op 07 mei 2012 @ 14:54:

Okee de meeste zijn niet negatief ofzoo..

En jaa in limburg noemen we dat vla en niet vlaai.

.Dat is me ook opgevallen sinds ik hier woon, ik noemde het ook altijd vlaai, en iedereen zegt hier vla. Bij vla denk ik aan pudding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven