Eerste échte kookboek

07-05-2012 17:39 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het oefenen met koken, maar heb toch wat hulp nodig. Kan iemand mij een goed, makkelijk (maar niet te makkelijk) beginners kookboek adviseren met lekkere recepten?
quote:deeleen schreef op 07 mei 2012 @ 17:41:

ik vind het basiskookboek van de grootste supermarkt van nederland (weet niet of je de naam mag noeme hier) een hele fijne.Die heb ik hier ook staan. Wel wat simpel, maar voor de basis zeker een aanrader. Daarna kun je zelf wel variëren met kruiden, vervangers, of wat dan ook.
quote:Wellhello schreef op 07 mei 2012 @ 17:43:

Het Margriet kookboek?

Daar staat echt alles in, hoelang je aardappels moet koken en de groenten etc. Is wel superoud en geen hippe gerechten (hoewel, heel retro denk ik) maar als je nog niet kan koken dan ga je daar zeker de basis mee leren.Ja, die hebben wij ook! Onze is al vijftig jaar oud, maar nog steeds actueel haha.
het Haagse kookboek heet nu het Nieuwe Haagse kookboek, zag ik
quote:MarianneDavids schreef op 07 mei 2012 @ 18:06:

[...]

Wie uit pakjes kookt kan niet koken.Of kan het wel, maar doet het niet
quote:penelopeia schreef op 07 mei 2012 @ 18:12:

[...]

Of kan het wel, maar doet het niet Luilak.
verba volant, scripta manent.
quote:paulien0707 schreef op 07 mei 2012 @ 17:45:

Dat is het juist. Die basis dingen lukken me allemaal wel. Nu gaat het meer om de wat uitgebreidere, specialere gerechten. Ik zoek een boek waardoor ik wat beter leer welke specerijen lekker bij elkaar zijn, welke ingrediënten een goede of slechte combinatie zijn, etc.

Ik heb dit boek voor mijn verjaardag gehad van het weekend en het is inderdaad echt heel leuk compleet met uitleg over kruiden, stukken vlees, granen etc

Leon. Het leukste kookboek van de wereld

Leon - Het leukste kookboek van de wereld

Leon. Het leukste kookboek van de wereld,

Unieboek | Het Spectrum, 2011.

ISBN 9789077330180, 314 pagina’s, vertaald uit het Engels.

.

Leon is het leukste kookboek van de wereld! Leon gaat over lekker eten. En je lekker voelen. Leon doet niet overdreven over gezondheid, maar wil wel een lang en leuk leven. In dit boek vind je de perfecte balans tussen lekker en gezond.

Het staat vol met gerechten die je smaakpapillen een trap onder hun achterste geven. Met superfoods met extra bonuspunten als het aankomt op gezonde stofjes. Het is een prachtig, kleurrijk waarin smaak en seizoen centraal staan.
quote:deeleen schreef op 07 mei 2012 @ 18:08:

het Haagse kookboek heet nu het Nieuwe Haagse kookboek, zag ikHeb even op Bol.com gekeken en leek mij ook wel een fijn en handig kookboek. Staat hier ook in hoe je bijvoorbeeld zelf sauzen maakt?
Fokke en sukke kookboek
Ik vind het Margriet kookboek ook perfect, makkelijk.

Voor de basis, het echte koken leer je door veel te doen.

Maar een basis hebben is erg fijn, vooral als je dat van huis uit niet hebt meegekregen.

(met pakjes koken is niet echt koken, veel te zout en vol met andere troep en geloof me: zoveel meer tijd scheelt het echt niet als je kookt zonder pakjes en zakjes)
quote:galadriel schreef op 07 mei 2012 @ 18:23:

Ik vind het Margriet kookboek ook perfect, makkelijk.

Voor de basis, het echte koken leer je door veel te doen.

Maar een basis hebben is erg fijn, vooral als je dat van huis uit niet hebt meegekregen.

(met pakjes koken is niet echt koken, veel te zout en vol met andere troep en geloof me: zoveel meer tijd scheelt het echt niet als je kookt zonder pakjes en zakjes)Ziet er ook wel handig uit en volgens mij leer je in dit boek echt alles zelf maken. Geen pakjes met toegevoegde zooi die niet nodig zijn.. Klopt dit?
Ik heb ook leren koken uit het Margriet kookboek en uit het Prisma kookboek (pocket). Die laatste is ook ontzettend ouderwets, maar prima om de basistechnieken mee te leren (hoe je soepen en sauzen zelf maakt, de verschillende manieren om vlees te bereiden, etc.). Haags kookboek is ook een goede. De kookboekjes van Blueband die genoemd werden zijn ook fijn, omdat er plaatjes bij staan van de bereidingen.
Ja, maar niet echt veel plaatjes.

Maar wel goede recepten.

En ben je wat meer bedreven kan je uitbreiden.

Wat ook een heel leuk beginners kookboek is: Werelds koken op z'n Hollands, kost ¤12,50 bij de c1000, elke dag een ander land, maar zonder ellenlange lijsten met ingrediënten. En met plaatjes.

(heb hem zelf onlangs gegeven aan iemand die op kamers ging en er erg blij mee was) simpele, eerlijke gerechten, maar wel lekker.
quote:paulien0707 schreef op 07 mei 2012 @ 18:28:

[...]

Ziet er ook wel handig uit en volgens mij leer je in dit boek echt alles zelf maken. Geen pakjes met toegevoegde zooi die niet nodig zijn.. Klopt dit?Ik heb zelf een oude versie (kijk eens in tweedehands boekwinkels of op marktplaats) en daar staan inderdaad geen pakjes en zakjes in. Die had je nog niet in die tijd, of anders hooguit een "bouillon tablet" of een "maggiblokje".
zoek eens op Eugen Pauli's complete leerboek voor de keuken.

Het kookboek wat ik op school kreeg duidelijke klassieke recepten. 20 jaar later gebruik ik het nog steeds samen met het amsterdamse huishoudschool kookboek (die rode )
Oke.. Na heel wat reacties (en zo snel!) zit ik te twijfelen tussen 2 boeken:"

1.) Het Margriet kookboek

2.) Het Nieuwe Haagse kookboek

Naar welke gaat jullie voorkeur? Of toch een heel ander boek?
Kringloopwinkel, rommelmarkten etc. Er zijn zoveel tweedehands kookboeken te koop, ik koop ze nooit nieuw.
paulien0707, 44 minuten geleden

quote:

littlemissvixen schreef op 07 mei 2012 @ 17:53:

" 12 Maanden Lekker Eten - Albert Heijn! Klinkt raar, maar is fantastisch! "

En dit is een kookboek dat zonder pakjes van Knorr o.i.d. werkt? Wil graag leren koken met verse ingrediënten en geen pakjes. Ken de losse recepten van de AH en die werken hier wel vaak mee.

Zonder pakjes. Pakjes zijn voor mietjes
Ach, als je een week hebt dat je veel over moet werken, dan vind ik een pakje best es een uitkomst hoor. Dat aanstellerige gedoe erover. Het leven is te kort om je daar zo druk over te maken. (En ja, ik kan prima zonder pakjes koken).
Koken met Karin: zonder pakjes en zakjes

Op haar site kun je zien of het wat voor je is.
quote:Zima schreef op 07 mei 2012 @ 18:49:

Koken met Karin: zonder pakjes en zakjes

Op haar site kun je zien of het wat voor je is.

De site is leuker dan het kookboek, dat is redelijk beperkt.

en niet echt een knaller.
Kun je het Margriet kookboek nog krijgen dan?
This is not kosher!
quote:galadriel schreef op 07 mei 2012 @ 18:55:

[...]

De site is leuker dan het kookboek, dat is redelijk beperkt.

en niet echt een knaller.Ow, hahaha.. Begon over dit boek namelijk ook best enthousiast te worden..
quote:Wellhello schreef op 07 mei 2012 @ 18:55:

Kun je het Margriet kookboek nog krijgen dan?Jazeker.. Op Bol.com heb ik het al gevonden. Via Marktplaats alleen de oude varianten die er ook echt uit zien of ze 100 jaar oud zijn haha!
Een kookboek vind ik vooral fijn om doorheen te bladeren en inspiratie op te doen. Als ik gericht naar een recept zoek dan kijk ik meestal gewoon op internet. Ik heb bijvoorbeeld Indisch leren koken van de recepten op www.kookotheek.com Hachee en verse rode kool heb ik ook van recepten op internet geleerd. Soms combineer ik ook meerdere recepten of zoek ik alleen een bepaald detail, zoals de gaartijd van een bepaalde vleessoort, dat soort dingen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ons Kookboek van de boerinnenbond (ieder Vlaams gezin heeft het in huis). Standaardwerk met alles in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven