Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik lees over fruit en trek na het fruit. Maar waarom dan geen sapjes maken van fruit én groenten? Ik heb een soort sapcentrum met een centrifuge en een blender en combineer eindeloos. Ik heb op mijn weblog voor het hardlopen net een sapje van de dag gezet: http://bit.ly/KOPbZb Juist door de combi is het lekker en nog voedzaam ook. In de blender kan je natuurlijk ook fruit met wat yoghurt combineren voor een lekker drankje. Variaties zijn eindeloos en héérlijk!

Ik zie bij AA veel rauwkost voorbij komen, maar niet ieder lichaam kan daar even goed tegen. Het lichaam moet ook vrij veel moeite doen om alles te verteren voordat de voedingsstoffen gebruikt kunnen worden.

Die rawfood jongens lijken me vooral enorm goede verkopers met die peperdure blenders. Het verhaal van de celwanden etc klinkt leuk, maar ik vraag me af of het waar is. Natuurlijk gaan de celwanden kapot. En? Ik zou gewoon een goede blender aanschaffen, een Philips voldoet ook uitstekend.
Ik heb het een beetje losgelaten. Ik eet wel bijna helemaal biologisch, maar ook verzadigde vetten zoals chips. Soms vind ik dat 's avonds lekker. Ik koop altijd wel biologische chips.

Ik eet als ontbijt speltbrood (een boterham) met roomboter, biokaas en komkommer als ontbijt.

Ik neem ook wel eens een koek van de biowinkel. Daar zit wel suiker in. Helemaal geen suiker houd ik niet vol. Ik heb het wel een tijdje gedaan, maar niet blijvend.

Ik ben nog niets afgevallen. Misschien moet ik toch gewoon wat minder eten.

Ik eet in ieder geval wel zoveel mogelijk puur: praktisch geen e-nummers, biologisch en vaak producten met maar 1 ingrediënt.

Heeft die anti-suikerhouding misschien te maken met de candida-infectie die AA had? Niet iedereen hoeft toch suiker te vermijden? Ik kan niet echt vinden waarom je niet eens gewoon een biokoek mag met rietsuiker.
waar Amber heel erg op hamert, is het zo gelijk mogelijk houden van je bloedsuikerspiegel. Ze heeft bijv niks tegen stevia of bijv ahornsiroop of agavesiroop
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ik heb zuurdesembrood gekocht..wat is daar lekker beleg op?

nog n boeiende site trouwens ingevanhaselen.nl.

door haar ga ik eens havermout proberen als ontbijt..
Wat niet? ik ben nu into de humus en tomaat
@max: Amber is juist van de groentesappen. Liefst voor het ontbijt. Een stukje fruit tussendoor ipv koek of als onderdeel van een maaltijd.

@maria: bij de biowinkel heb je wel suikervrije koeken, gezoet met dadelstroop enzo... Iets van Billy's farm ofzo. Die zijn heel lekker.

@Roosje

@sanna: Ik vind roomboter en dan suikervrije jam erg lekker of een plakje kaas of gewoon plakjes tomaat met een beetje zout en peper, roomboter met gekookt ei, of de roerei á la Amber (met creme fraish, tomaat en bieslook) of geprakte avocado met peper en zout... Hmmmm

Ik ga nu aan de quinoa
Ik doe de zuurdesemboterhammen altijd even in mijn broodrooster. Dan roomboter erop en een stukje biokaas met komkommerplakjes. Of een gekookt eitje. Of een plakje bioham met een klein stukje kaas. Of gerookte zalm. Of amandelpasta, maar dat vind ik het lekkerst op een rijstwafel.

Ik heb onlangs quinoarijstwafels gekocht. Ook erg lekker.

Agavesiroop gebruik ik op pannenkoeken. O ja, die bloedsuikerspiegel.

Stevia vind ik echt vies. Dan liever niets.

Ook lekker vind ik plakjes banaan op brood.
@maria: goed idee om ze even te roosteren, ga ik ook doen. En waar heb je de quinoawafels vandaan? Natuurwinkele of heeft een supermarkt ze ook?
@lilybilly die kun je ook gewoon bij de natuurvoedingswinkel kopen. Speltwafels vind ik zelf ook erg lekker!

Wat betreft brood vind ik zelf eiersalade maken met een beetje huttenkase erg lekker, net als de roereieren uit het boek van Amber. Verder eet ik ook vaak hummus met avo en tomaat, beetje peper en zout erover... echt smullen.

Ook een tip trouwens zijn de zoute japanse sojaboontjes. Ze verkopen ze hier bij de Japanse toko uit de diepvries. Als ik nu bezoek heb maak ik wel eens van die boontjes, zijn echt gegarandeerd een hit!
Ik had de quinoarijstwafels bij Ecoplaza gekocht tijdens mijn vakantie. Volgens mij heeft de Gezond & Wel ze ook. Ik at al speltwafels, vind ik iets meer bite hebben dan gewone rijstwafels.
Vorige week het kookboek van Amber gekocht. Was aan de Sonja om de laatste zwangerschapskilootjes eraf te krijgen en hoewel dat de vorige twee keer geen probleem was, werd ik nu erg licht in mijn hoofd, moe en prikkelbaar. Weet niet waar het idee vandaan kwam, maar kreeg ineens de ingeving om vooral gezonder te eten. Dus op zoek naar gezonde receptjes op internet en daarbij stuitte ik op de site van Amber. De hoofdlijnen wat doorgelezen en besloten haar boek te kopen om me er wat meer in te verdiepen... De boeken van Sonja op marktplaats gezet en van dat geld het kookboek gekocht :-) (het andere boek hadden ze niet bij de boekhandel waar ik was en omdat ik het toch vooral voor de recepten deed, leek het kookboek me goed genoeg).

Thuis het boek meteen doorgenomen en de dagen erna al heel wat recepten uitgeprobeerd. Heerlijk! In plaats van afgevallen ben ik juist wat aangekomen (de recepten zijn net even té lekker), maar dat geeft niet, want ik voel me prima! Waar ik me het beste bij voel is lunchen met quinoa, granen of een keer een broodje (en natuurlijk ook eiwitten en veeeeeel groenten) en 's avonds alleen maar groenten te eten met soms een beetje vis, tofu of vlees.

Afgelopen zaterdag voor mijn verjaardag de andere twee boeken gehad en begonnen met het eerste boek te lezen. Wil toch wel wat meer over de achtergrond lezen...

Hoop hier op het forum wat ideeën op te doen voor receptjes en weetjes uit te kunnen wisselen.
Wat betreft beleg voor zuurdesembrood:

Heb vandaag twee sneetjes onder de grill gelegd, lekker lichtbruin laten worden, beetje besprenkelen met olijfolie, wat tonijn uit blik erop, tomaatjes en mozzarella en daarna weer even onder de grill, zodat de mozzarella kon smelten (receptje uit het kookboek van Amber, heb alleen de ansjovis vervangen door tonijn, omdat ik die nog open had staan). Daarbij een kop detoxsoep gegeten die ik nog over had van gisteravond (ook receptje van Amber) en de lunch was compleet! Zat goed vol daarna, eigenlijk toch wel een beetje té vol, dus volgende keer is één sneetje genoeg!
En dan nog een vraagje: heb gister zelf amandelmelk gemaakt van witte amandelen en wat water, maar hield vrij veel amandelpulp over. Gebruik dat nu om met een beetje appelstroop op het broodje van mijn jongste dochtertje te smeren (en kwam door het lezen van de laatste paar pagina's op het idee om morgen ook wat door mijn havermoutpap te doen), maar is er iemand die ook al eens zelf amandelmelk heeft gemaakt? En zo ja, hield jij dan ook zoveel pulp over? Ik moet het doen met een notenmaler (van mijn moeder), een blender of een staafmixer. Heb het deze keer met de notenmaler gedaan (die ik qua werking erg veel op de blender vind lijken).
Ja, ik hou ook veel pulp over dan.

Je kan het gewoon door de havemoutpap doen. Er was iemand die ook vanalles weer met de pulp deed, maar weet even niet meer wie. Was dat niet Mien?
Ik gebruik de pulp om bijv. lijnzaad amandelmeelcrackers te maken, of ik gebruik het als amandelmeel. Dan ietsje minder vocht aan het recept toevoegen.

Ik vind dit hele leuke sites:

http://www.eetgoedvoeljegoed.com/search/label/Recepten

http://www.thespunkycoconut.com/

OP de tweede website naar beneden scrollen, dan staan rechts de categorieen voor recepten.

De pulp door de yoghurt roeren met kaneel en frambozen/ bosvruchten vind ik ook heel lekker.
Dank voor de antwoorden en de sites! Heb de sites even bekeken en er staan erg veel lekkere recepten op!

Vandaag regel 1 voor de maag geprobeerd vol te houden: goed kauwen... Goed voor de vertering, maar ook goed om je bewust te zijn van wat en dát je aan het eten bent. Merkte dat ik daardoor ook beter voelde wanneer ik vol begon te raken.

Nu weer even verder lezen...
Hoi Allemaal,

Nou heb de havermout uitgeprobeerd, maar dat is niks voor mij... Heb heel veel moeite met warm eten in de ochtend.

Wie van jullie eet er allemaal de werklunch?

Ik ben er nu een paar dagen mee bezig, maar voel me wel wat slap.. ik was toch meer verslaafd aan koolhydraten dan ik dacht.

Heeft een van jullie daar ook last van gehad?

Voor de rest voel ik me al wel schoner voor mijn idee. Minder opgeblazen ook, moet alleen wel heel veel plassen en heb ineens weer een uitbraak van acne, maar dat zal wel bij het ontgiften horen...
@muts88 Ik eet doordeweeks altijd de werklunch en ik vind het nog steeds een enorme uitkomst! Ben je net ook een paar dagen bezig met amberen, of is het alleen de werklunch? Als het het eerste is, dan herken ik het - had de eerste week best veel hoofdpijn. Als het het tweede is, dan moet je of een beetje meer maken lijkt me, of zorgen dat je wat extra tussendoortjes hebt.
Die werklunch heb ik wel een paar keer gemaakt, maar ben er nu te laks voor.

Ik ga het wel weer doen want vond het erg lekker.
Wat is de werklunch?
@rasa, daar refereert Amber regelmatig naar. Het idee is dat je op zondag een hoeveelheid granen (zoals couscous, quinoa, zilvervliesrijst, spelt, boekweit, wat je maar wilt...) en een hoeveelheid bonen klaarmaakt, die bewaar je in de koelkast. Ook kook je een paar eitjes en eventueel gril/stoom je wat kipfilet of tofu. Iedere ochtend mik je wat van alles in een bakje, en gooi je daarbij wat je zelf lekker vindt (avocado, tomaat, groenten die je over hebt, eventueel wat schapen of geitenkaas, olijfjes, zongedroogde tomaat, noten... wat je zelf lekker vindt). Dat neem je mee naar kantoor en is je lunch!
@muts 88: Ik eet t vaak thuis (met drie kleine kindjes thuis, is die werklunch ook erg makkelijk!), alleen maak ik het op de dag zelf of neem wat restjes van de vorige dag. Als je de hoeveelheden van Amber deelt door 5, dan kom je op zo'n 60 gram bonen, 60 gram quinoa oid, een ei, wat tofu, vlees of vis en een berg groenten. Bij mij wordt dat een enorme schaal... Vaak zit ik al vol voordat ie leeg is. Wat bij mij wel goed helpt, merk ik, is alles goed te kauwen (zoals Amber ook aangeeft). Het voelt in het begin heel stom, maar went vanzelf.
Ah dank, ik doe zoiets al uit mezelf min of meer. Ik maak vaak op zondag een grote bak salade waar ik dan tot en met woensdag van lunch.
Ik ben ook weer terug

Ik had het gezonde eten een paar maanden 'losgelaten' (lees alles gegeten wat los en vast zat)

Resultaat: 5 kilo zwaarder, futloos en depri. Het is voor mij weer bewezen, wat voor invloed voeding heeft op je lijf maar ook op je psyche.

Maar: eet nu weer een week volgens Amber en voel me weer mens

Net een grote bak bioyoghurt met aardbeien, havervlokken, amandelen en kaneel op.

Als lunch vandaag een speltboterham met een sinazieomelet en vanavond zilvervliesrijst met peultjes, broccoli, quorn en sinaasappelsaus.

Tussendoor neem ik een schaaltje ananas en wat noten.

Succes allemaal!
@ Esther,

Ben er inderdaad net mee begonnen, ga er gewoon mee door en ga er vanuit dat ik in de loop van volgende week wat meer gewend raak.

Ik maak wel genoeg, zit vaak al vol voordat ik alles op heb .

Wel merk ik dat ik me vele malen beter voel. Wat een fijn gevoel is dat zeg! Niet meer opgeblazen, minder moe en een friser gevoel in het algemeen.

Heerlijk, dat maakt het ook makkelijker om vol te houden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven