Herineringen bij geurtjes

11-05-2012 19:57 62 berichten
Ik heb bij bepaalde geurtjes,een herinnering uit mijn jeugd,of verleden. Bijv een bepaald luchtje in de auto,doet me denken aan mijn opa. Of een soort beits( dat er uitziet als teer) dat doet me denken aan de camping,waar mijn oma vroeger woonde en een snoep/ snackbar draaiende hield.

Hebben jullie ook zo'n soort herinnering?

Ik ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Ja dat komt geregeld voor, alleen kan ik dan nooit thuisbrengen uit welke tijd het komt en waar ik het mee associeer, dus ik ruik iets en ik herken het maar weet niet meer waarvan.
Ja, bij een bal met chemische druivengeur denk ik aan mijn eerste ouderlijk huis en bij teer/asfalt ook, bij de geur van een verstopte neus (weet niet of dat geur is) denk ik aan het laatste jaar van de basisschool, bij een specifieke wc lucht aan de kleuterschool, bij een zoete parfum voor kinderen aan mijn eerste vriendje, bij een serieuze cologne (zal merk niet noemen) aan mijn eerste keer seks.
Ik heb dit overigens 1 keer grondig uitgezocht omdat ik iets rook wat ik vaker rook en associeerde met het land Spanje, ik dacht aan een crème.

Een crème die zo populair is die bijna iedereen die daar woont gebruikt, net als hier N*v**.

Ik heb toen gevraagd aan iemand uit mijn familie die daar heen ging op vakantie om de allerbekendste crème uit dat land mee te nemen.

En serieus het was die geur en het mooie is dat als ik 'm opsmeerde en mensen roken mijn crème dan kreeg ik vaak reacties van "hey wat heb je op? het ruikt zo bekend"
De geur van fresh up(aftershave) doet me aan mijn vader denken.

Maya zeep aan mijn moeder.

Ik heb ze hier allebei, de geurtjes, af en toe snif ik er eens aan, en doet me denken aan goede oude tijden.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
ik heb dat met teer waar je de schutting mee verft. In de zomer , als de zon erop staat, komt daar heel veel geur vanaf. Als ik dat ruik, denk ik gelijk weer aan spelen in de zandbak, omdat die naast de schutting stond!
Ja dat herken ik heel erg. Bij ecoline denk ik aan mijn kleuterklas. Bij zware shag mijn eerste vriendje, bij palmolive shampoo mijn tweede vriendje.

Terwijl dat allemaal herinneringen waar ik nog maar zelden aan denk. Maar met die geur ben ik gelijk weer terug.
quote:Saartje84 schreef op 11 mei 2012 @ 20:15:

ik heb dat met teer waar je de schutting mee verft. In de zomer , als de zon erop staat, komt daar heel veel geur vanaf. Als ik dat ruik, denk ik gelijk weer aan spelen in de zandbak, omdat die naast de schutting stond!Denk dat, dat hetzelfde geurtje is als ik bedoel ;) best grappig dat luchtjes dat met je doet. Mijn moeder heeft dat met lavendel, als ze langs velden loopt en het groeit daar, denk ze aan haar overleden vriendin.
Ik heb op de rommelmarkt een geurtje verkocht omdat het me herinnerde aan een ontzettend stressvolle periode. Zodra ik het opnieuw rook gierde de adrenaline door mijn lijf.
quote:frizzy schreef op 11 mei 2012 @ 20:26:

Ik heb op de rommelmarkt een geurtje verkocht omdat het me herinnerde aan een ontzettend stressvolle periode. Zodra ik het opnieuw rook gierde de adrenaline door mijn lijf.Beter kwijt, dan rijk zijn dus?
Bij een mierzoet puberluchtje denk ik aan mijn tijd als brugklasser de geur van benzine doet me aan mijn vader denken. Soms ruik ik ook geuren die me heel bekend voorkomen maar die ik niet thuis kan brengen
Ja, mooi is dat he, dat geuren dat kunnen doen.

Dan ruik ik iets, een vlaag, kan ik het niet thuisbrengen maar denk ik, "Hee, ruikt als vroeger!"

Bij lavendel denk ik, "he gedver, slakken!" Dit omdat ik als kind altijd slakken ging zoeken in de lavendelstruiken van de buurvrouw.

Lavendel heb ik sindsdien zo vaak in een andere context geroken, maar nog steeds associeer ik het met slakken.
De geur van een leren jas brengt me meteen terug naar de begin tijd van mijn relatie. Droeg mijn vriend toen altijd. Voel dan meteen die verliefde kriebels weer!
Wat leuk al jullie reacties! En zo veel diversen herinneringen ook ;)
quote:mevrkimkim schreef op 11 mei 2012 @ 20:27:

[...]

Beter kwijt, dan rijk zijn dus? Ik heb trouwens ook nog ruzie gekregen (voor Koninginnedag) met de gever. Hup, voor 2 euro was ik ervan af.
ik heb dat met kmpulse deo, dat was hip in mijn tijd op de middelbare school :-)
ik bedoel Impulse
quote:jolief schreef op 11 mei 2012 @ 20:40:

ik heb dat met kmpulse deo, dat was hip in mijn tijd op de middelbare school :-)Vanille geur, oh die had ik ook, zo mierzoet,jammer dat die er niet meer is.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:frizzy schreef op 11 mei 2012 @ 20:37:

[...]

Ik heb trouwens ook nog ruzie gekregen (voor Koninginnedag) met de gever. Hup, voor 2 euro was ik ervan af.

Ruzie met de gever? Had je die gekregen dan?

Dolle koop dan,twee euro.
quote:diaantje1971 schreef op 11 mei 2012 @ 20:42:

[...]

Vanille geur, oh die had ik ook, zo mierzoet,jammer dat die er niet meer is.Ik ken m niet..
ja die! Ik had een zalmkleurige fles. Geen idee of Impulse nog bestaat.

Het is wel echt deo voor tienermeisjes.
quote:mevrkimkim schreef op 11 mei 2012 @ 20:42:

[...]

Ruzie met de gever? Had je die gekregen dan?

Dolle koop dan,twee euro. Ja voor kerst. Ik heb dat luchtje zowat uit staan zwaaien toen die mevrouw ermee weg liep. Van die geur kreeg ik echt náre flashbacks.
quote:frizzy schreef op 11 mei 2012 @ 20:52:

[...]

Ja voor kerst. Ik heb dat luchtje zowat uit staan zwaaien toen die mevrouw ermee weg liep. Van die geur kreeg ik echt náre flashbacks.Heb je uitgelegd waarom je dat luchtje niet wilde? Zou haast denken dat mensen dat dan wel begrijpen?
quote:mevrkimkim schreef op 11 mei 2012 @ 20:56:

[...]

Heb je uitgelegd waarom je dat luchtje niet wilde? Zou haast denken dat mensen dat dan wel begrijpen?Rondom kerst wás de stressvolle periode. Ik ben het dus direct gaan gebruiken, vandaar dat het me herinnert aan dat drama.
Starlight welke crème was dat? Ik heb die herinnering namelijk aan Nenuco (Spaanse eau de cologne) altijd rook ik dat overal als ik in Spanje. Na zoveel jaar wist ik wat het was wat ik rook, inmiddels is het ook in Nederland te koop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven