Nat stopcontact/ wasmachine
vrijdag 18 mei 2012 om 22:34
Ik ging mijn cv bijvullen en daarbij was ik zo dom om het nabijgelegen stopcontact niet af te dekken (nog dommer: ik had de stroom er niet af gehaald). Vulslang lekte/spoot water en er is dus water in het stopcontact gekomen. Dat merkte ik toen de buurman -die ik uiteindelijk maar om hulp vroeg - de wasmachineslang weer aansloot op de kraan en die kreeg een enorme schok. Gelukkig is dat goed afgelopen, maar nu durf ik echt no way meer de wasmachine aan te sluiten. Misschien is er zelfs wel via een andere route water in de machine gekomen ook..
Hoe kom ik er in hemelsnaam achter of het stopcontact of de wasmachine-electra nog nat is zonder dat ik een opkalefater krijg?
Hoe kom ik er in hemelsnaam achter of het stopcontact of de wasmachine-electra nog nat is zonder dat ik een opkalefater krijg?
vrijdag 18 mei 2012 om 22:40
vrijdag 18 mei 2012 om 22:40
@Lupine: Ja I know! Ik vind het doodeng..
Ik weet niet of het in dit geval nog iets uitmaakt, maar het zou ook nog kunnen dat het zgn. geaarde stopcontact in werkelijkheid geen randaarde heeft. De buurman vertelde dat hij erachter kwam dat in zijn huis achter sommige stopcontacten die geaard zouden moeten zijn, maar 2 draden liepen.
Ik weet niet of het in dit geval nog iets uitmaakt, maar het zou ook nog kunnen dat het zgn. geaarde stopcontact in werkelijkheid geen randaarde heeft. De buurman vertelde dat hij erachter kwam dat in zijn huis achter sommige stopcontacten die geaard zouden moeten zijn, maar 2 draden liepen.
vrijdag 18 mei 2012 om 22:43
quote:Dana schreef op 18 mei 2012 @ 22:40:
Misschien de stroom er afhalen (dus ook van het stopcontact) en dan alles goed droogmaken met een doek? Evt. het stopcontact er ook even afschroeven dan, zodat je er goed bij kunt?
Ja, daar zit ik nu ook aan te denken.. Is in elk geval de enige optie om te checken of er nog water in het stopcontact zit. Maar goed, dan weet ik nog niet of de wasmachine zelf betrouwbaar is .
Wasmachine staat in de keuken en daar heb ik de vloer al goed drooggemaakt
Misschien de stroom er afhalen (dus ook van het stopcontact) en dan alles goed droogmaken met een doek? Evt. het stopcontact er ook even afschroeven dan, zodat je er goed bij kunt?
Ja, daar zit ik nu ook aan te denken.. Is in elk geval de enige optie om te checken of er nog water in het stopcontact zit. Maar goed, dan weet ik nog niet of de wasmachine zelf betrouwbaar is .
Wasmachine staat in de keuken en daar heb ik de vloer al goed drooggemaakt
vrijdag 18 mei 2012 om 22:52
vrijdag 18 mei 2012 om 23:00
Haha, Ik doe over het algemeen ook alles. Maar over het algemeen denk ik dan best wel na over dingen als water en stroom= geen goeie combi. Alleen nu even niet
Ik ga morgen eerst eens even proberen een ander apparaat aan te sluiten op het stopcontact. Als de stroom dan niet afslaat, weet ik iig dat het stopcontact droog is.
Ben gewoon een beetje bang dat de wasmachine van onderaf of via de achterkant nat is geworden ook.. Maar als het goed is, zou de stroom dan ook af moeten slaan toch? Heb op de 1 of andere manier het idee dat het met de wasmachine nog net gevaarlijker is dan met een ander apparaat..
Ik ga morgen eerst eens even proberen een ander apparaat aan te sluiten op het stopcontact. Als de stroom dan niet afslaat, weet ik iig dat het stopcontact droog is.
Ben gewoon een beetje bang dat de wasmachine van onderaf of via de achterkant nat is geworden ook.. Maar als het goed is, zou de stroom dan ook af moeten slaan toch? Heb op de 1 of andere manier het idee dat het met de wasmachine nog net gevaarlijker is dan met een ander apparaat..
vrijdag 18 mei 2012 om 23:02
quote:Himmie schreef op 18 mei 2012 @ 23:00:
Ben gewoon een beetje bang dat de wasmachine van onderaf of via de achterkant nat is geworden ook.. Maar als het goed is, zou de stroom dan ook af moeten slaan toch? Heb op de 1 of andere manier het idee dat het met de wasmachine nog net gevaarlijker is dan met een ander apparaat..Je weet dat de wasmachine vaker met water in aanraking komt he? Daar issie zegmaar voor gemaakt
Ben gewoon een beetje bang dat de wasmachine van onderaf of via de achterkant nat is geworden ook.. Maar als het goed is, zou de stroom dan ook af moeten slaan toch? Heb op de 1 of andere manier het idee dat het met de wasmachine nog net gevaarlijker is dan met een ander apparaat..Je weet dat de wasmachine vaker met water in aanraking komt he? Daar issie zegmaar voor gemaakt
vrijdag 18 mei 2012 om 23:18
gebeurt niks want de pootjes van de stekker zijn gescheiden. ik zou de zekering eruit draaien of de groep afzetten, het plaatje losschroeven en dan met een lapje of een prop papier drogen. het zijn gewoon draden van binnen. zolang die gescheiden blijven is er niks aan de hand. als ze elkaar raken hoor je een doffe klap, zie je een vonk en dan is alles stil.
it's a big club and you ain't in it
zaterdag 19 mei 2012 om 09:57
Heb je ook geen spanningszoeker in huis? Die heb je al voor een paar euro en kun je altijd zien of er ergens (nog) stroom op staat. Verder goed laten drogen/droogmaken en mocht je geaarde stopcontacten tegenkomen die uiteindelijk toch niet geaard zijn, dan meteen een electrotechnish installatiebedrijf inschakelen (bij koopwoning) of de woningcorporatie/verhuurder inschakelen. Juist bij de CV ketel en de wasmachine/wasdroger is het belangrijk dat je goed geaarde stopcontacten hebt.