Pavlov over vegetarisme

18-05-2012 10:33 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister naar een hele interessante aflevering van Pavlov gekeken met Leon Verdonschot (aka de vegetariër). Heel interessant allemaal, zeker de moeite waard: klik hier voor de aflevering.

Maar, ik werd weer eens geconfronteerd met iets wat ik niet snap aan (veel) vegetariërs. Verdonschot is sinds zijn 16e vegetariër, na het zien van een documentaire over dierenleed in de vleesindustrie. Natuurlijk eet hij wel dierlijke producten (alleen geen vlees), anders was hij een veganist geweest. Maar nu komt het. Wat hem dus zo raakte, was het dierenleed. Maar waarom eet hij dan wel andere dierlijke producten? Een melkkoe wordt na een paar jaar ook geslacht. Een legkip is na een paar jaar te koop als soepkip. Kleine haantjes worden vernietigd omdat ze geen eieren leggen. Kleine stieren worden vetgemest omdat ze geen melk geven. Hoe kan je dan als vegetariër denken dat jij zelf geen dierenleed veroorzaakt? Er is echt bar weinig verschil tussen de ei- en zuivelindustrie en de vleesindustrie. Dat je vegetariër bent omdat je geen vlees lust oid, oké, maar dat je vegetariër bent omdat je het o zo zielig vindt voor dieren is voor mij totaal onlogisch.

Is het onwetendheid aan de kant van de vegetariërs (je zou toch denken dat je wat research gaat doen als je op het punt staat zo'n grote beslissing te maken) of sla ik de plank volledig mis?
quote:Primabella schreef op 18 mei 2012 @ 12:31:

[...]

Bedankt voor je uitleg, dat wist ik niet.Graag gedaan .
quote:Melpomene schreef op 18 mei 2012 @ 12:28:

Ik heb ooit eens de opmerking gekregen toen ik weigerde een kippepoot te eten: "Maar dit is toch geen vlees, dit is kip!!!"

het kan nog erger. toen ik net vegetarier was ging ik bij een vriendin eten. ik zei tegen haar denk je eraan dat ik geen vlees meer eet?

belt ze mij op en vraagt ze: eet je wel ham?
quote:bloemetje77 schreef op 18 mei 2012 @ 12:08:

[...]

Prima, kom dan ook niet aan met je goede karma. Want laten we wel wezen 9 van de 10 vegetariers zegt het niet maar denkt wel stiekem dat ze beter bezig zijn dan oom Henk die zijn tanden in een kiloknaller drumstick zet.Dat denk ik zelf namelijk ook als 2x per week bio-vleeseter.

Maar daar zit niet eens de ergenis van alles-vleeseters. Die zit hem in het feit dat ze worden geconfronteerd met hun eigen onachtzaamheid jegens hun gezondheid en dieren. Of de vegetarier/bewust-eter dan nou uitspreekt of niet.

En om dat gevoel van onbehagen weg te krijgen gaan ze dan de vegetarier wijzen op hun onvolkomenheden (die er ook gewoon zijn natuurlijk). Om zichzelf weer beter te laten voelen.

Conclusie: vegetarier-bewust-eter voelt zich stiekem beter, kiloknaller-eter voelt zich weer beter als hij de vegetarier-bewust-eter even op zijn onvolkomenheden wijst.

Iedereen blij.

Eens. Ik ben lang vegetarier geweest. Ik voelde me daar echt fijn bij. Maar ben uiteindelijk toch weer vlees gaan eten, gewoon uit zwakte eigenlijk. Ja anders kan ik het niet noemen. Nu eet ik biologisch vlees en als ik dat niet kan betalen, dan even helemaal geen vlees.

Ik zou niet in de spiegel kunnen kijken als ik geen biologisch vlees zou eten, maar het liefst zou ik weer vegetarisch worden, omdat dat gewoon goed voelt. Niet lichamelijk ofzo, maar geestelijk. Veganist zijn lijkt me super, maar het gaat me toch wat ver, omdat ik dat zeker niet zou kunnen volhouden. Daarnaast heeft het voor mij ook een negatieve klank, omdat de mensen die ik ken die veganist zijn ook echt anders (niet leuk anders) zijn en zich ook verheven voelen boven de rest.

Dus ik snap wel dat TO het zo vervelend vindt. Ik vind veganisten redelijk irritant omdat ze zich beter dan mij voelen. TO vindt vegatariers irritant omdat ze zich beter dan haar voelen. En dat is ergens terecht, want vegatariers als ik voelen zich ook beter dan TO. En volgens mij komt die onvrede doordat je je realiseert dat hoewel iets rationeel beter lijkt, je het toch niet op kunt brengen om zo te leven. Je hebt een beeld over jezelf dat je een goed mens bent, en het idee dat je er niet alles aan doet om echt goed bezig te zijn, dat steekt.

Er is nog wel iets dat ik zelf irritant vindt aan vegetariers. Ik was vegetarier, terwijl ik vlees echt heel lekker vindt en ik als kind al redelijk grote porties vlees kreeg van ouders, dus was er ook heel erg aan gewend. Het is voor mij dus redelijk moeilijk deze leefstijl vol te houden. Dan heb ik vriendinnen die alleen ham lusten op brood en dan besluiten de ham weg te laten. En dan noemen zij zich vegetarier en dat zijn dan ook nog de mensen die het meest neerkijken en opmerkingen maken richting niet vegetariers. Beetje makkelijk als je niet snapt hoe lekker en belangrijk spek/mexicanos/biefstuk voor een ander kan zijn.
O wacht, het ging TO dus om een wedstrijdje wie beter was. Tja. Laat mensen lekker zelf bepalen hoe ze hun leven leiden, zou ik zeggen.

Hoe dan ook, tot op zekere hoogte snap ik de ergernis tov vegetariërs ook wel. Ik ken iemand die nogal van het zieltjes winnen is en dus iedereen lastig valt die vlees eet. Zo iemand ga je op den duur mijden, het wordt te opdringerig. Maar de meeste vegetariërs die ik ken zijn gelukkig niet zo. Waarom zou je je aangevallen voelen door mensen die wel de behoefte voelen hoog van de toren te blazen?
Vind je topic irritant belerend. Mensen zijn omnivoor en vlees eten is normaal. Als jij er voor kiest dat niet te doen, of nog verder te gaan, prima. Maar ga dan niet zeiken over onze keuzes.

Zelf eet ik biologisch vlees, ben zelf ook tegen de bioindustrie, maar vegetarier zijn, of nog verder gaan, is niks voor mij. Mijn ex was vegetarier en ik werd de tofu helemaal zat. Kon gewoon niet van dat eten genieten. Geef mij maar een lekker stukje vlees.
@ rosecupcake, heb je het topic wel gelezen? To is geen vegetarier, ze vraagt zich dingen af.

Ik vind dat wel wat lange tenen hebt hoor.

Je wordt echt niet aangevallen omdat je vlees eet.

Sterkte nog ik ben het met het met een deel van wat je zegt wel eens.

Mensen zijn ook gemaakt om vlees te eten, alleen is het niet perse nodig, er zijn alternatieven.

Ik kies er dus voor om geen vlees te eten. Mijn keuze wat een ander doet moet hij lekker zelf weten.

Vriend eet wel vlees en ik bak dat dan ook met alle liefde voor hem.

Alleen met overschotels enzo eet hij vegetarisch met mij mee.

Vind hij geen probleem, hij is het van huis uit gewend, zus is vega en daar werd thuis rekening mee gehouden.
quote:Mevrouw75 schreef op 18 mei 2012 @ 12:34:

[...]

ja ik ook. Het is ook geen vlees, maar gevogelte..Het is wel vlees, van gevogelte, in dit geval een kip. Kippenvlees. Net als rundvlees, varkensvlees etc.
quote:italie_meisje schreef op 18 mei 2012 @ 12:46:

[...]

het kan nog erger. toen ik net vegetarier was ging ik bij een vriendin eten. ik zei tegen haar denk je eraan dat ik geen vlees meer eet?

belt ze mij op en vraagt ze: eet je wel ham?
Of de mededeling dat men wel even de gehaktballetjes voor je uit de soep vist. Ook zo'n leuke.
quote:rosecupcake schreef op 18 mei 2012 @ 13:22:

Vind je topic irritant belerend. Mensen zijn omnivoor en vlees eten is normaal. Als jij er voor kiest dat niet te doen, of nog verder te gaan, prima. Maar ga dan niet zeiken over onze keuzes.

Je weet dat TO (omnivoor) zeikt over mensen die er voor hebben gekozen om vegetarisch te eten? En dat 'de rest' zegt dat TO niet zo moet zeiken?
quote:Melpomene schreef op 18 mei 2012 @ 13:33:

[...]

Het is wel vlees, van gevogelte, in dit geval een kip. Kippenvlees. Net als rundvlees, varkensvlees etc.I know, maar in de culinaire wereld wordt er verschil gemaakt en ik neem aan dat veel mensen daarom zo'n soort opmerking maken.
De tandarts was duidelijk met uitleg.
Bij mij is het geen vlees eten vooral een kwestie van gezond eten. Ik at daarom al bijna geen vlees meer en wát ik at, was biologisch. Maar toen ik filmpjes zag van dieren die geslacht werden en nog meer van dat leed, ben ik er helemaal mee gestopt. Ook omdat wanneer we op deze schaal doorgaan met vlees eten, onze planeet dat gewoon niet aan kan.

Zonder vis, eieren helemaal zonder zuivel lukt het me niet om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, dat heb ik geprobeerd, dus daarom neem ik dat wel (wel absoluut alles biologisch, duurzame vangst etc.). Dat anderen dat wel alles kunnen laten staan, vind ik heel knap, ik heb ook echt diep respect voor veganisten. Ik snap dat het voor anderen dubbel is, maar ik draag in ieder geval mijn steentje bij door nooit vlees te eten. Als iedereen dat zou doen, zou dat heel veel schelen.

Ik vind niet dat ik door geen vlees te eten beter ben dan anderen. Mensen die wél vlees eten, veroordeel ik niet. Mensen die plofkippen eten omdat ze zich geen duurder vlees kunnen veroorloven ook niet. De meeste mensen zien alleen een stuk vlees op hun bord en zien niet het dier dat daarvoor heeft moeten lijden en dat begrijp ik wel. Mijn nekharen gaan alleen recht overeind staan van mensen die wéten hoe het er in de bioindustrie aan toe gaat en die het gewoon totaal niks kan schelen. Mensen die zichzelf beter voelen dan een dier en het daarom niet meer dan normaal vinden om een dier dit aan te doen.

Ik ken mensen die zó ver van de natuur af staan dat ze het liefst heel Nederland geasfalteerd zien, 3x per dag vlees eten, zelfs een hekel hebben aan planten en dieren. Dat vind ik echt heel jammer.
dubbel
quote:nettel schreef op 18 mei 2012 @ 10:57:

Ik ben lang vegetarier geweest, en heb me trouwens altijd enorm geergerd aan dit type opmerkingen.

Ik was altijd een hele "mind my own buisness" vegetarier, dus ik zou nooit een vleeseter aanspreken op ach gut.. Zielige koetjes en lammetjes ofzo.

Toch waren er toch vaak mensen die het nodig vonden om mij erop te wijzen dat ik wel leren schoenen droeg, of een dropje at, of iets in die trant..

Ik dan weer uitleggen dat ik daarvan op de hoogte was, maar dat ik toch geen vlees at.. Zo'n gesprek eindigde meestal dat ik hypocriet genoemd werd

terwijl mijn gesprekspartner nog een bitterbal naarbinnen werkte..Dit dus, om maar niet te spreken van mensen die de ziekelijke drang hebben om mijn weer aan het vlees te krijgen. Zoooo raar....
quote:niekie1 schreef op 19 mei 2012 @ 08:47:

[...]

Dit dus, om maar niet te spreken van mensen die de ziekelijke drang hebben om mijn weer aan het vlees te krijgen. Zoooo raar....Mensen denken vaak dat het niet gezond is. Mijn familie heeft er ook een handje van om te proberen mij vlees te laten eten. Ik snap daar echt niks van. Erger nog vind ik dat mijn moeder mijn dochter, die ook geen vlees wil eten, om probeert te praten om toch vlees te eten. Dan zegt ze dat het niet gezond is. Ik kan daar zó niet tegen, we zorgen zelf wel dat we genoeg binnenkrijgen!
Ik vind het trouwens altijd zo'n dooddoener als mensen zeggen dat de mens van nature een vleeseter of alleseter is.

Ten eerste moesten mensen zo'n dier zelf vangen en hadden ze niet de hele dag door beschikking over tig soorten vlees van dieren die maandenlang mishandeld zijn. Bovendien is het vlees van nu ook zwaar bewerkt.

Ten tweede is het vlees van in het wild rondrennende dieren véle malen gezonder dan vlees van dieren die niet eens kunnen bewegen in hun kleine hokjes. Het vlees dat onze voorouders vroeger aten, bevatte nauwelijks verzadigd vet. Het vlees dat je nu op je bord krijgt, staat meestal bol van de verzadigde vetten (om over alle andere troep zoals antibiotica en hormonen maar niet te spreken).

Ten derde is het nogal hypocriet om te zeggen dat men vroeger ook vlees at. Die tijd is toch niet te vergelijken met nu? Moet je eens kijken wat en nu allemaal in de supermarkten ligt, 90% is ongezonde meuk. En dat aten ze vroeger toch ook niet? Dat eet je nu opeens wel, dus blijkbaar is er nogal wat veranderd ten opzichte van eeuwen geleden.
quote:Mylene_Valerie schreef op 18 mei 2012 @ 10:42:

Zelf vraag ik mij niet af waarom hij geen veganist is. Alle beetjes helpen. Veganisme gaat ver hoor.

Precies. Je kunt niet overal op letten, maar je kunt wel een klein verschil maken.

Ik ben vegetariër en vraag me af waarom niet-vegetariers daar altijd wat over te zeiken hebben.
Ik denk wel dat vlees eten gezond is. Mits dat inderdaad gezond vlees is: van dieren die een goed leven hebben gehad, met voldoende vrijheid, buitenlucht en gezond voedsel.

Maar je kan prima gezond leven zonder vlees. Helemaal in de tegenwoordige tijd waarbij er hele schappen met vleesvervangers in de supermarkten bestaan. Dat kon je vroeger wel vergeten.
Deze discussie die TO begonnen is speelt hier ook. Moet zeggen dat wij wel vlees eten en dat we respecteren dat mensen dat niet doen!!

Nadat ik een keer een reportage gezien had over een biologische geitenboerderij ging ik nadenken. Ik hou namelijk heel veel van geitenkaas en eet dat heel graag ipv vlees.

Maar toen hoorde ik dat geitenvlees vrijwel niet wordt gegeten in Nederland. En dat ze op transport gaan (niet diervriendelijk) naar oost of zuid Europa waar wel geitenvlees gegeten wordt. Ik heb daar moeite mee.. Ik vind dus dat ik dan ook het vlees van die biologische geiten moet eten. En ik denk dat het punt is wat de TO wil maken. Alleen jammer dat het in Nederland zo moeilijk te krijgen is..
anoniem_34940 wijzigde dit bericht op 19-05-2012 15:46
Reden: tikfout
% gewijzigd
Poldervrouw, biologisch vlees is niet prijzig, gewoon vlees is veel te goedkoop.
Geitenvlees wordt bij islamitische slagers verkocht.
De stap van vegetarisme naar veganisme is voor velen best een grote stap. Vegetarisch eten is niet moeilijk, ook niet als je bij vrienden eet, uit eten gaat etc. Maar als je veganist bent, dan wordt het allemaal wel opeens veel moeilijker en moet je echt overal op gaan letten.

En ik denk dat het voor velen ook niet zo bekend is dat er achter melk/eieren ook veel dierenleed zit.

Ik ben ook al zo'n 11 jaar vegetariër en de laatste tijd ook bewuster van 't dierenleed achter melk/eieren. Melk/yoghurt/vla e.d. heb ik dus niet meer in huis, wel soms biologische eieren en als ik bij vriendinnen ben of uit eten ben ik ook losser met melkproducten.

Het kan beter, maar op deze manier is het voor mij haalbaar en voelt 't goed. En als er steeds meer mensen op deze manier gaan eten, dan scheelt dat al 'n hele hoop!
Ik vind die Pavlov uitzendingen op zich wel aardig, alleen zouden ze mij een plezier doen om eea wat in te korten.

Dat duurt en dat duurt....

Uiteindelijk is in drie zinnen alles wel te zeggen.
Ik ben veganist! Eigenlijk om alle redenen die er zijn. Milieu, dierenleed, gezondheid. Ik snap zelf eerlijk gezegd niet goed als mensen alleen stoppen met vlees eten vanwege het dierenleed, want de zuivelindustrie is in mijn ogen het toppunt van dierenleed.

Ik denk ook niet dat het menselijk lichaam gebouwd is om dieren te eten. Of in ieder geval niet zoals we het nu doen. Misschien dat de mens hooguit insecten of kleine schaaldieren, vissen e.d. at. Maar alleen het feit dat vlees eerst gekruid, bewerkt en gebakken moet worden omdat de darmen het anders niet kunnen verteren zegt mij al genoeg. Ook het moedermelk van een ander dier drinken en de menstruatie van een kip eten vind ik maar een vreemd verschijnsel.

Ik vind het ook vreemd dat er altijd zo'n angst bestaat of je wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Er heerst zo'n raar idee dat je veel eiwitten nodig hebt en zonder melk niet genoeg calcium binnen krijgt etc. Maar dat klopt allemaal niet.

Je moet gewoon veel groenten en fruit eten en een beetje noten, zaden, granen, bonen, zeewier etc. Alle mineralen zijn uit groenten te halen, als je er maar genoeg van eet. B12 is wel iets wat je moet bijslikken, maar procentueel zijn er nog altijd meer vleeseters met een B12 tekort dan veganisten. Ook vitamine D slik ik bij, omdat er in dit land nou eenmaal niet altijd zo veel zonlicht is. Vitamine D tekort komt trouwens ook veel voor bij mensen die vlees eten.

Ondanks mijn ideeën en mening over voedsel en dierenleed etc probeer ik het niet te veel een probleem te laten zijn in mijn omgang met anderen. Als mensen bij mij komen eten kook ik uiteraard veganistisch, als ik bij anderen eet laat ik het weten en eet ik gewoon wat ik kan eten. Verder merk ik dat mensen vaak ook wel nieuwsgierig zijn en er niet moeilijk over doen. Het gaat gewoon om je houding. Ik leef zoals ik wil en een ander leeft zoals hij/zij wilt, en als iemand vragen heeft over mijn leefwijze dan ben ik blij om informatie te geven. Maar ik wil niet dat mijn hele leven erom draait.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven