belediging?

19-05-2012 13:51 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer een band op te bouwen met mijn zus. Die is nooit super geweest omdat ze vaak kwaad over me sprak vroeger. Nu we ouder zijn probeer ik haar weer blanco te zien maar dat gaat soms moeilijk. Haar schoonzus is net als mijn zus soms nogal bitchy. Ze kunnen heel hard uit de hoek komen en lachen keihard om elke vorm van leedvermaak. Ook halen ze iedereen naar voren in hun gesprekken waar ik bij zit en vaak is dat heel negatief. Nu moet ik er maar van uit gaan dat ze het vast niet over mij hebben maargoed. Ik ben dus alleenstaande moeder en vanochtend waren we allemaal bij mijn moeder op de koffie. Haar schoonzus toevallig ook, de zus van mijn zus haar vriend. Die schoonzus wil dus een huis kopen en had nu een mooi huis helemaal perfect enz op het oog. Maar zei ze het is echt zo een alleenstaande moeders wijk. Daar moet je toch niet aan denken zei mijn zus. Dus ik zei waarom niet? Toen moesten ze allebei heel hard lachen. Ik weet niet hoe ik deze opmerking moet zien. Ik ben revaliderende van een nare gebeurtenis en nog niet op en top sterk emotioneel. Hoe zouden andere hier mee om gaan en wat is het beste?
quote:newme2012 schreef op 19 mei 2012 @ 14:10:

@zazu_

Zoals je het zei klonk het alsof je het wel snapte dat een buurt met alleenstaande moeders nou niet de leukste buurt is. Maar dat ze dat niet in haar gezicht moesten zeggen maar achter haar rug in de kroeg of zo...

Nee, ik snap dat je er iéts van kunt vinden. Ik weet niet wat ze er van vindt of wat er überhaupt over te vinden zou kunnen zijn. Maar bijv. jongeren vinden vaak ook wat van een wijk vol ouderen. En dat bespreek je dus ook niet naast je oma, terwijl je haar dan onbeschoft uitlacht.

Dat wat je er over te vinden hebt bespreek je dus maar thuis of in de kroeg, als er niet iemand bij zit die zich daardoor negatief aangesproken voelt. Dat is niet achter iemands rug om, want dan zou het persoonlijk zijn. Dat is gewoon vermijden dat je iemand hard kan raken, omdat jij een andere mening bent toegedaan, terwijl de ander niet vroeg om die te uiten. En dat uitlachen vind ik sowieso bizar, ook als je dat in de kroeg zou doen. Er valt namelijk niks uit te lachen imo, er zijn hoogstens redenen waarom je daar liever niet zou wonen.
Hoe zouden andere hier mee om gaan en wat is het beste?

Dat hangt er -voor mij- af welke humor er normaal is tussen mensen. Met sommige mensen kan ik best lompe en rare grappen maken, en omgekeerd doen ze dat ook bij mij.

Misschien dat je de 'grap' in een wat minder kwetsbare periode ook wel zou inzien? Of had je iets lomps teruggezegd?
quote:zazu_ schreef op 19 mei 2012 @ 14:18:

[...]

Nee, ik snap dat je er iéts van kunt vinden. Ik weet niet wat ze er van vindt of wat er überhaupt over te vinden zou kunnen zijn. Maar bijv. jongeren vinden vaak ook wat van een wijk vol ouderen. En dat bespreek je dus ook niet naast je oma, terwijl je haar dan onbeschoft uitlacht.

Dat wat je er over te vinden hebt bespreek je dus maar thuis of in de kroeg, als er niet iemand bij zit die zich daardoor negatief aangesproken voelt. Dat is niet achter iemands rug om, want dan zou het persoonlijk zijn. Dat is gewoon vermijden dat je iemand hard kan raken, omdat jij een andere mening bent toegedaan, terwijl de ander niet vroeg om die te uiten. En dat uitlachen vind ik sowieso bizar, ook als je dat in de kroeg zou doen. Er valt namelijk niks uit te lachen imo, er zijn hoogstens redenen waarom je daar liever niet zou wonen.Ok nu snap ik je Dat is het gevaar van digitale berichten, die kun je soms heel anders lezen
quote:vivalaavida schreef op 19 mei 2012 @ 14:11:

Nee natuurlijk niet. Maar alsof alleenstaande moeder iets is waar je voor weg moeten lopen ofzo.

Een oudere is ook niet iets om hard voor weg te lopen en tóch zullen er veel wat jongere mensen zijn die niet in een buurt vol ouderen willen wonen. Het bepaalt namelijk de sfeer in een buurt en de activiteiten en voorzieningen.

Dus om welke reden dan ook kan zij imo best vinden dat ze niet in een buurt vol met alleenstaande moeders wil wonen en dat is op zich haar goed recht. En nee, IK zou niet weten wat die redenen dan zijn of wat zij er nu eigenlijk dan van vindt waarom dat niet prettig is om daar te wonen, maar ze zal ze wel hebben...
Ja zus, ik kan me voorstellen dat je niets voelt om in een 'alleenstaande moeder' wijk te worden.

Is afhankelijk schaap wijk iets voor jou?
quote:hekje schreef op 19 mei 2012 @ 14:19:

Hoe zouden andere hier mee om gaan en wat is het beste?

Dat hangt er -voor mij- af welke humor er normaal is tussen mensen. Met sommige mensen kan ik best lompe en rare grappen maken, en omgekeerd doen ze dat ook bij mij.

Misschien dat je de 'grap' in een wat minder kwetsbare periode ook wel zou inzien? Of had je iets lomps teruggezegd?

Weet je, dat kan ik ook heel goed, maar natuurlijk niet om iemand diep te raken, je weet dan dat de ander ook de humor ziet van die lompe grap.

Maar in deze, hoewel ik dus vind dat ze iets mag vinden, snap ik de hele grap niet of wat er samen te lachen valt. Welke grap had de TO dan moeten zien buiten een kwetsbare periode? Wat ís hier eigenlijk de grap?

Want eigenlijk denk ik dat het gewoon een steek onder water is waarmee ze bepaalde vooroordelen over alleenstaande moeders verkapt uiten, bewust waar TO bij zat, en dat het geen reet met die hele wijk te maken heeft, maar ze even willen laten weten hoe negatief ze over alleenstaande moeders denken.

Maar dat is puur op aannames en inbeelding van het hele gesprek gebaseerd op basis van de OP. Dus kan wel eens niets van waar zijn.
Dat denk ik ook. Van een alleenstaande ouder wijk heb ik nog nooit gehoord. Van een vooroordeel over zo een wijk ook niet. Het is geloof ik wel als belediging bedoeld.
Het fijne van een belediging, is dat men alleen weet dat hij ook aangekomen is als de ander een reactie geeft. Je kunt beledigen tot je een ons weegt, als de ander zich niet beledigd voelt, of dat in elk geval niet laat blijken, dan is alle moeite dus voor niets geweest!

Wat dan overblijft zijn 2 mensen met een totaal respectloze houding naar hun medemens. Ze tonen een gebrek aan inzicht, aan empathie en aan algemeen fatsoen. En dat zegt natuurlijk vooral heel veel over hen en niets over de doelgroep die zij wilden generaliseren en beledigen.

Dus TO, je hebt dus eigenlijk de beste reactie gegeven die je kon geven!
Best kans dat ze helemaal niet in de gaten hadden dat het op jou zou kunnen slaan. Ik zou het helemaal negeren.

Waarom zou je overigens met mensen omgaan waarbij je het gevoel hebt dat je op je hoede moet zijn?
it's a big club and you ain't in it
Ik heb alleen de OP gelezen. Ik zie de belediging niet hoor. Maar ik denk ook dat een ander je niet kan beledigen, dat doe je zelf. Pas als jij een reden vindt om iets als belediging op te vatten is het een belediging.
quote:zazu_ schreef op 19 mei 2012 @ 14:34:

[...]

Weet je, dat kan ik ook heel goed, maar natuurlijk niet om iemand diep te raken, je weet dan dat de ander ook de humor ziet van die lompe grap.

Maar in deze, hoewel ik dus vind dat ze iets mag vinden, snap ik de hele grap niet of wat er samen te lachen valt. Welke grap had de TO dan moeten zien buiten een kwetsbare periode? Wat ís hier eigenlijk de grap?

Poeh, ja, dat weet ik ook niet. Het is mijn humor verder ook niet. Maar je zou ook gelijk terug kunnen roepen: "Blij dat ik niet in een suffe Vinexwijk met uitgebluste stellen woon". Het zijn geen echte grappen, meer elkaar wat afzeiken zoals je dat soms doet onderling. Zonder te kwetsen. Ik vroeg me vooral af of TO misschien vroeger meer meedeed en de botte opmerking nu slecht valt door haar labielere toestand.

Want eigenlijk denk ik dat het gewoon een steek onder water is waarmee ze bepaalde vooroordelen over alleenstaande moeders verkapt uiten, bewust waar TO bij zat, en dat het geen reet met die hele wijk te maken heeft, maar ze even willen laten weten hoe negatief ze over alleenstaande moeders denken.

Ja dat zou ook kunnen.

Maar dat is puur op aannames en inbeelding van het hele gesprek gebaseerd op basis van de OP. Dus kan wel eens niets van waar zijn.
Nee hoor hekje ik schreef al eerder dat ik vroeger ook al niet met haar op kon schieten. Nu probeer ik het ivm kind-tante relatie.
quote:rionyriony schreef op 19 mei 2012 @ 15:07:

Best kans dat ze helemaal niet in de gaten hadden dat het op jou zou kunnen slaan. Ik zou het helemaal negeren.

Waarom zou je overigens met mensen omgaan waarbij je het gevoel hebt dat je op je hoede moet zijn?

Eh... Omdat het haar zus is?

Nou zou je om redenen dat karakters botsen alle contact kunnen verbreken, maar zo makkelijk gaat het nou eenmaal niet.

Daarbij was TO bij haar moeder op de koffie, die dus ook de moeder is van haar zus. Die je daar dus wel eens tegenkomt.
Als je weerbaarder wil zijn tegen je zus en haar schoonzus, hoef je niet perse allemaal steken onder water gaan bedenken. Je kan ook recht door zee zeggen wat je vindt van haar opmerking: 'Lieve/ beste/ loeder van een zus, ik ben een alleenstaande moeder en ik vind dat ik goed voor mijn kind zorg. Ze krijgt veel liefde en wordt opgevoed tot een persoon die respect heeft voor iedereen. Dat is meer dan ik van jou kan zeggen op dit moment.'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven