Mijn scheiding

17-05-2012 23:14 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd wegens herkenbaarheid
Klopt. Ik vind niks mis met een ex-partner tijdelijk te ondersteunen zodat die zijn of haar leven weer kan opbouwen na de scheiding. Helaas wordt er geen redelijkheidseis toegepast met betrekking tot de duur van PA en de inspanningen van de alimentatiegerechtigde om zichzelf te onderhouden.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 20 mei 2012 @ 00:55:

Klopt. Ik vind niks mis met een ex-partner tijdelijk te ondersteunen zodat die zijn of haar leven weer kan opbouwen na de scheiding. Helaas wordt er geen redelijkheidseis toegepast met betrekking tot de duur van PA en de inspanningen van de alimentatiegerechtigde om zichzelf te onderhouden.

Inderdaad, er wat eisen aan stellen zou zeker niet verkeerd zijn. Net zoals bij de bijstand Ik denk ook wel dat er best wel mensen zijn die er flink van profiteren..

Ik dacht trouwens dat PA max 12 jaar duurt en stopt zodra degene die PA krijgt een nieuwe partner krijgt die bij haar woont?
Nee, Fruitmoes; er volgt dan een herziening door de rechter die de betalende partner moet aanvragen.

In praktijk blijven om die reden veel ontvangers latten.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Wat ik nou alleen niet zo goed begrijp....er was op het forum een ander topic. Iemand van wie de man niet meer verder wilde, hij wilde scheiden, zij had een slechte gezondheid maar wilde, om het contact met hem goed te houden, geen aanspraak maken op PA. Zowat elke reactie daar kwam erop neer dat ze voor zichzelf moest kiezen en wel aanspraak moest maken op PA. Immers, ze had een slechte gezondheid en daarom had ze het hard nodig. Er waren geen kinderen in het spel als ik het goed heb onthouden. Dat vind ik zo raar, als een vrouw met kinderen wel aanspraak maakt op PA, wordt haar dat ontraden, terwijl aanspraak maken op PA ook in het belang van de kinderen wordt gedaan. Maar in andere gevallen, waarbij het alleen om de persoon zelf gaat maar met een slechte gezondheid, wordt door zowat iedereen aangeraden wel aanspraak te maken. Die persoon is dan weer te lief....Schiet mij maar lek. Iemand een idee?
quote:mrspotatohead schreef op 20 mei 2012 @ 19:57:

Wat ik nou alleen niet zo goed begrijp....er was op het forum een ander topic. Iemand van wie de man niet meer verder wilde, hij wilde scheiden, zij had een slechte gezondheid maar wilde, om het contact met hem goed te houden, geen aanspraak maken op PA. Zowat elke reactie daar kwam erop neer dat ze voor zichzelf moest kiezen en wel aanspraak moest maken op PA. Immers, ze had een slechte gezondheid en daarom had ze het hard nodig. Er waren geen kinderen in het spel als ik het goed heb onthouden. Dat vind ik zo raar, als een vrouw met kinderen wel aanspraak maakt op PA, wordt haar dat ontraden, terwijl aanspraak maken op PA ook in het belang van de kinderen wordt gedaan. Maar in andere gevallen, waarbij het alleen om de persoon zelf gaat maar met een slechte gezondheid, wordt door zowat iedereen aangeraden wel aanspraak te maken. Die persoon is dan weer te lief....Schiet mij maar lek. Iemand een idee?

Ik ken het topic niet, maar je wil net zo zielig gevonden worden?

Eigenlijk ben jij zieliger?

Nou ja, misschien heb je wel een punt (..)

Jij krijgt KA voor je kinderen, daar is de PA niet voor bedoeld.

Wanneer je excuses zoek om PA voor jezelf te rechtvaardigen dan zijn er vast nog heel wat topic, interpretaties, etc. om je gelijk te geven.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Eens met Palanja.

Had je dan op zulke reacties gehoopt? Had je dat een beter gevoel gegeven?

Je hoeft niets te doen met wat wij schrijven hoor, echt niet. Vraag wat je wilt, wij hebben er niets meer of minder om. Ons ben je geen verantwoording schuldig. Wij denken alleen met je mee en geven onze ervaringen in de hoop dat je er iets mee kunt.

Als jij liever had gehoord dat je PA aan moest vragen, valt dit miss idd iets tegen.

Dat topic ken ik trouwens ook niet. Daar zou ik anders hetzelfde hebben geschreven, denk ik. Kan me niet voorstellen dat ik het daar ineens wel een superplan had gevonden.

Ook als je goed met je partner door een deur had gekund, is het volgens mij altijd vele malen gezonder om banden door te knippen en een eigen leven te gaan leiden.
De wet is nou eenmaal nog zo en als TO PA wil dan is dat haar goed recht. Als je samen ooit besloten hebt dat 1 van de 2 stopt met werken en voor de kinderen gaat zorgen dan heeft de vrouw (in deze) dus in feite de man gefaciliteerd in het opbouwen van een carrière.

En dan gaan ze uit elkaar en dan zit hij op 3 keer modaal en zij in de bijstand? Ook niet helemaal correct he.

Als je dan als man geen PA wil betalen en dat allemaal zo onrechtvaardig vindt dan had je indertijd andere afspraken moeten maken en zelf de helft van de zorgtaken op je moeten nemen of als dat allemaal niet kon gewoon niet voor kinderen moeten kiezen!

Maar er bewust voor kiezen om 1 van de 2 op achterstand te zetten qua carriere creëert nou eenmaal enige zorgplicht als het dan misgaat.
quote:bloemetje77 schreef op 20 mei 2012 @ 21:17:

De wet is nou eenmaal nog zo en als TO PA wil dan is dat haar goed recht. Als je samen ooit besloten hebt dat 1 van de 2 stopt met werken en voor de kinderen gaat zorgen dan heeft de vrouw (in deze) dus in feite de man gefaciliteerd in het opbouwen van een carrière.

En dan gaan ze uit elkaar en dan zit hij op 3 keer modaal en zij in de bijstand? Ook niet helemaal correct he.

Als je dan als man geen PA wil betalen en dat allemaal zo onrechtvaardig vindt dan had je indertijd andere afspraken moeten maken en zelf de helft van de zorgtaken op je moeten nemen of als dat allemaal niet kon gewoon niet voor kinderen moeten kiezen!

Maar er bewust voor kiezen om 1 van de 2 op achterstand te zetten qua carriere creëert nou eenmaal enige zorgplicht als het dan misgaat.

Onzin, de meeste vrouwen die écht thuis voor de kinderen willen zorgen, willen juist geen carriere.

Diegenen die wel ambities hebben gaan weer aan het werk.

Jij stelt het veel te simpel voor.

Die vent moet in z'n eentje de centen ophoesten, zo kan je het ook benaderen. Is net zo goed onzin, maar houdt net zoveel steek als wat jij beweert.
Geef eens een link? De meningen zijn op de meeste topics verdeeld, het is ook maar hoe je het leest. Mijn indruk is dat er altijd mensen zijn die hameren op financiële onafhankelijkheid. Dat doe ik zelf ook consequent. Dat wil niet zeggen dat ik niet som stel dat iemand daar tijd voor nodig heeft. Precies wat ik tegen jou zeg dus
Ga in therapie!
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien ben ik mosterd.....

Mijn verhaal is anders maar mijn ex wilde ook niet laten weten waar hij met de kinderen verbleef..... Ik heb het in de rechtzaal aangekaart en de reactie van de rechter was: meneer heeft een mobiel en is in noodgevallen bereikbaar...... Daar kon ik het mee doen! Ik moest de kinderen mee geven niet wetende waar ze zouden verblijven het weekend. Ik kan je verzekeren dat dat hel is! Achteraf blijkt dat ze elke keer bij opa en oma gedropt werden......

Ik kan je alleen maar wijsheid en sterkte wensen. Probeer het los te laten, hoe moeilijk het ook is......
quote:koekkie schreef op 20 mei 2012 @ 21:47:

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien ben ik mosterd.....

Mijn verhaal is anders maar mijn ex wilde ook niet laten weten waar hij met de kinderen verbleef..... Ik heb het in de rechtzaal aangekaart en de reactie van de rechter was: meneer heeft een mobiel en is in noodgevallen bereikbaar...... Daar kon ik het mee doen! Ik moest de kinderen mee geven niet wetende waar ze zouden verblijven het weekend. Ik kan je verzekeren dat dat hel is! Achteraf blijkt dat ze elke keer bij opa en oma gedropt werden......

Ik kan je alleen maar wijsheid en sterkte wensen. Probeer het los te laten, hoe moeilijk het ook is......

Er "dwepen" ook hier weer wat mensen met de wet.

Daar heb ik al op gezegd dat voor de wet misschien iedereen gelijk is maar het nog altijd de rechters zijn die de wet interpeteren.

Dat die rechters het vaak met een Jantje van Leiden afdoen wanneer het op familierecht aankomt vind ik redelijk aantoonbaar.

Jouw verhaal past daar weer in.

In mijn vriendenkring; vader heeft kind al een jaar niet gezien.

Staat voor de rechter om dit af te dwingen, de rechter stuurt hen naar een mediator om te onderhandelen.

Halloooo.... wakker worden!!!.... er is al een jaar "onderhandeld".....

Een lachertje, de rechtspraak in NL.
Fruitmoes, PA duurt maximaal 12 jaar maar wordt in de praktijk standaard voor 12 jaar toegekend. Er kan bij gewijzigde omstandigheden een verzoek tot wijziging of stopzetting bij de rechter worden ingediend.
Ga in therapie!
Scheiden en hoe nu financieel rondkomen

Ik hoop dat ik het goed heb gedaan (de link), hoop niet dat TO van dit topic het erg vindt dat ik verwijs naar haar topic, ik bedoel het niet vervelend of negatief.
quote:palanja schreef op 20 mei 2012 @ 21:26:

[...]

Onzin, de meeste vrouwen die écht thuis voor de kinderen willen zorgen, willen juist geen carriere.

Die vent moet in z'n eentje de centen ophoesten, zo kan je het ook benaderen. Is net zo goed onzin, maar houdt net zoveel steek als wat jij beweert.Ik wilde inderdaad geen carriere, vond het heerlijk om thuis te zijn bij ons kind. En hij wilde niet zorgen en dagen thuis zijn bij ons kind, hij wilde carriere opbouwen. Prima toch? Maar nu wel helaas met flinke negatieve gevolgen.
quote:palanja schreef op 20 mei 2012 @ 20:14:

[...]

Ik ken het topic niet, maar je wil net zo zielig gevonden worden?

Eigenlijk ben jij zieliger?

Nou ja, misschien heb je wel een punt (..)

Jij krijgt KA voor je kinderen, daar is de PA niet voor bedoeld.

Wanneer je excuses zoek om PA voor jezelf te rechtvaardigen dan zijn er vast nog heel wat topic, interpretaties, etc. om je gelijk te geven.Ik vind mezelf inderdaad best zielig ja sorry hoor maar moet ik nu fluitend verder gaan en positief zijn? Ik vind het een ongelooflijke k*-situatie, de grond onder mijn voeten is weg.
quote:mrspotatohead schreef op 20 mei 2012 @ 22:05:

[...]

Ik wilde inderdaad geen carriere, vond het heerlijk om thuis te zijn bij ons kind. En hij wilde niet zorgen en dagen thuis zijn bij ons kind, hij wilde carriere opbouwen. Prima toch? Maar nu wel helaas met flinke negatieve gevolgen.

Dat bedoel ik dus.

Dat is dus de reden dat hij KA moet betalen en dat jij nu verantwoording zelf moet dragen voor het feit dat je het allemaal wel best vond.

Laten we eerlijk zijn, het overgrote deel van de maatschappij bestaat uit tweeverdieners.

Dat is niet voor niets; dat is omdat mensen een gedeelde verantwoording dragen.

Die gedeelde verantwoording heeft ook helemaal niets te maken met dat hij geen zorgtaken wilde, dat weet ik bijna zeker.

Wanneer jij gezegd had dat je juist wilde gaan werken dan had hij waarschijnlijk ook prima gezegd.

Aan de andere kant heb jij de mogelijkheid om thuis te blijven met beide handen aangegrepen, toch?
quote:mrspotatohead schreef op 20 mei 2012 @ 22:08:

[...]

Ik vind mezelf inderdaad best zielig ja sorry hoor maar moet ik nu fluitend verder gaan en positief zijn? Ik vind het een ongelooflijke k*-situatie, de grond onder mijn voeten is weg.

Natuurlijk ben je niet blij, depri en ga zo maar door.

Dat is logisch en daar hebben velen van ons mee te maken gehad.

Naast die gevoelens bestaat er ook nog een "administratief" gedeelte en daar spreken wij jou op aan.

Dat moet je namelijk wel loskoppelen van emoties.
Absoluut. Maar het is wel iets dat we toch echt in onderling overleg hebben besloten. Ik heb hem zelfs nog aangegeven dat ik best wel bang was om financieel afhankelijk te worden...en ook dat het dan een ongelijkwaardige situatie zou worden...hij heeft me nog gerustgesteld...

Ik zie nu in dat andere topic ook wel wat tegenstanders trouwens.
quote:palanja schreef op 20 mei 2012 @ 22:13:

[...]

Natuurlijk ben je niet blij, depri en ga zo maar door.

Dat is logisch en daar hebben velen van ons mee te maken gehad.

Naast die gevoelens bestaat er ook nog een "administratief" gedeelte en daar spreken wij jou op aan.

Dat moet je namelijk wel loskoppelen van emoties.Mmmm...daar ga ik over nadenken.
quote:palanja schreef op 20 mei 2012 @ 21:26:

[...]

Die vent moet in z'n eentje de centen ophoesten, zo kan je het ook benaderen. Is net zo goed onzin, maar houdt net zoveel steek als wat jij beweert.Nee, jij stekt het u te simpel voor. Ik heb het niet voor niets steeds over afspraken die je hierover maakt. Op het moment dat je kinderen krijgt, op het moment dat iemand stopt met werken dan héb je het daarover neem ik aan. Dan besluit je dat je het zus of zo gaat verdelen.

Jij doet net alsof alles maar een beetje zo loopt of dat er eenzijdig beslist wordt over dit soort dingen. Du moment dat je vrouw stopt met werken ben je daar toch zelf bij als man? Om daar dan over te praten etc?
quote:mrspotatohead schreef op 20 mei 2012 @ 22:14:

[...]

Mmmm...daar ga ik over nadenken.

Ik heb mijn kinderen een tijdje niet gezien, die zaten plotseling aan de andere kant van NL.

Er zijn dingen gebeurd die absoluut niet door de beugel konden.

Toch heb ik de financiele kant of het ouderschapsplan niet laten afhangen van wat zij allemaal fout gedaan had.

Tot op de dag van vandaag ben ik daar blij om want ik heb ik moreel alles gewonnen wat er te winnen viel.

Ik kan mezelf recht in de spiegel kijken en haar ook, want we zijn eruit gekomen met elkaar.

Juist doordat ik door de emoties heen (en die waren er legio) toch naar de lange termijn, de communicatie en vooral; het belang van de kinderen en goed functionerende ouders heb gekeken.

Emotie en rationaliteit zijn moeilijk verenigbaar.

Het laatste is nodig om niet jarenlang in conflicten te blijven hangen.

Ik raad je aan om met iemand de rationele zaken te bespreken en dan ook zijn belangen te laten meewegen.

Dan opnieuw te gaan onderhandelen met hem.

Wanneer hij doorkrijgt dat je zijn belang niet uit het oog verliest dan zal hij zich ook opener gaan gedragen; hij heeft er namelijk ook belang bij om een goede relatie met de moeder van zijn kind te behouden.
Een echte carriere is niet voor iedereen weggelegd. Een loopbaan is wat anders. En het is maar net wat je ambieert in het leven en welkevafspraken je maakt.

Ik geef TO groot gelijk. Als dit is wat zij tijdelijk nodig heeft, waarom niet. En ik kan me voorstellen dat t voor t kind ook fijner is als de moeder geen al te grote financiele zorgen heeft.

Mijn moeder heeft vroeger bij de scheiding afgezien van PA en dat was geen pretje.

En kom nou, werk en zorg delen als alleenstaand ouder is pittig. Dan kun je er maar beter eerst voor zorgen alles op de rails te hebben, eventueel bijscholing en dan 'n baan Alles op zijn tijd.

En natuurlijk is werken goed voor de mens, maar een of ander ploeterbaantje worden mensen ook niet blijer van.

Dus TO doe wat je goed dunkt, jouw leven, jouw keuzes.
quote:palanja schreef op 20 mei 2012 @ 22:24:

[...]

Er zijn dingen gebeurd die absoluut niet door de beugel konden.

Toch heb ik de financiele kant of het ouderschapsplan niet laten afhangen van wat zij allemaal fout gedaan had.

Tot op de dag van vandaag ben ik daar blij om want ik heb ik moreel alles gewonnen wat er te winnen viel.

Ik kan mezelf recht in de spiegel kijken en haar ook, want we zijn

eruit gekomen met elkaar.

Juist doordat ik door de emoties heen (en die waren er legio) toch naar de lange termijn, de communicatie en vooral; het belang van de kinderen en goed functionerende ouders heb gekeken.

Emotie en rationaliteit zijn moeilijk verenigbaar.

Het laatste is nodig om niet jarenlang in conflicten te blijven hangen.

“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:bloemetje77 schreef op 20 mei 2012 @ 22:19:

[...]

Nee, jij stekt het u te simpel voor. Ik heb het niet voor niets steeds over afspraken die je hierover maakt. Op het moment dat je kinderen krijgt, op het moment dat iemand stopt met werken dan héb je het daarover neem ik aan. Dan besluit je dat je het zus of zo gaat verdelen.

Jij doet net alsof alles maar een beetje zo loopt of dat er eenzijdig beslist wordt over dit soort dingen. Du moment dat je vrouw stopt met werken ben je daar toch zelf bij als man? Om daar dan over te praten etc?

Kom op zeg!

Dit initiatief ligt echt bijna altijd bij de vrouw!

Ik wil thuis blijven want dat is de beste opvoedingsmethode voor ons kind, wil je niet het beste voor ons kind?

Sterke vent die dan durft te zeggen; ga toch maar werken.

Over het algemeen blijven er geen hoog opgeleide vrouwen jarenlang thuis zitten.

De meeste vrouwen die thuis willen blijven zien dat gewoon als de beste invulling van hun leven; en nu druk ik me diplomatiek uit.
quote:Enn schreef op 20 mei 2012 @ 22:28:

[...]

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven