Wat te doen met ragout?
zaterdag 19 mei 2012 om 15:04
zaterdag 19 mei 2012 om 19:55
quote:_helly_ schreef op 19 mei 2012 @ 17:00:
Tagliatella koken. Pot pastasaus mengen met ragout en gebakken champignons en prei. Dit door de tagliatella. In een ovenschaal, kaas er over en gratineren.
Deze variatie lijkt me niet zo lekker, pastasaus met ragout?
De rest van de variaties leken mij wel lekker. Vooral die variatie met aardappelpuree wel verse, niet uit een zakje, wel met verse groente erbij hoor.
Ik doe dat altijd met hachee, de ene dag met aardappelpuree, de andere dag met rijst, of met gewone aardappels en dan wat groente erbij.
Bij rijst er lekker kroepoek bij doen.
Tagliatella koken. Pot pastasaus mengen met ragout en gebakken champignons en prei. Dit door de tagliatella. In een ovenschaal, kaas er over en gratineren.
Deze variatie lijkt me niet zo lekker, pastasaus met ragout?
De rest van de variaties leken mij wel lekker. Vooral die variatie met aardappelpuree wel verse, niet uit een zakje, wel met verse groente erbij hoor.
Ik doe dat altijd met hachee, de ene dag met aardappelpuree, de andere dag met rijst, of met gewone aardappels en dan wat groente erbij.
Bij rijst er lekker kroepoek bij doen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zaterdag 19 mei 2012 om 20:00
ik maak wel eens een overschotel met ragout:
kipfilet in stukjes bakken met wat uit, knoflook en champignons. Hierdoor heen wat kerrie.
Ragout apart verwarmen. Hierdoor evt. ook wat kerrie.
Broccoli kort koken.
Dit in een ovenschaal doen met wat geraspte kaas erover.
kipfilet in stukjes bakken met wat uit, knoflook en champignons. Hierdoor heen wat kerrie.
Ragout apart verwarmen. Hierdoor evt. ook wat kerrie.
Broccoli kort koken.
Dit in een ovenschaal doen met wat geraspte kaas erover.
Everytime you make a typo, the errorists win.
zaterdag 19 mei 2012 om 21:54
quote:teardrop-viva schreef op 19 mei 2012 @ 20:09:
Nou ik heb het op hoor.
Mijn kennis is dolenthousiast maar ragout wordt mijn ding niet ben ik bang.
Mijn zoon vond het trouwens wel erg lekker.Mijn variatie? Er is veel keuze in ragout, misschien eens een andere proberen ? Leuk dat je t nog evn komt melden.
Nou ik heb het op hoor.
Mijn kennis is dolenthousiast maar ragout wordt mijn ding niet ben ik bang.
Mijn zoon vond het trouwens wel erg lekker.Mijn variatie? Er is veel keuze in ragout, misschien eens een andere proberen ? Leuk dat je t nog evn komt melden.
zaterdag 19 mei 2012 om 23:55
Brrrr, ik word een beetje onpasselijk van dit topic. Ragout uit blik is per definitie niet te eten, vind ik. Hartige, gelei-ige bloempap met hier en daar een brok vlees en een verdwaalde champignon. (Info, eet jij serieus ragout uit blik? Valt me van je tegen ) ik kan wel wat dingen bedenken die ik liever eet.
TO, ik volg je dus helemaal
zondag 20 mei 2012 om 08:57
quote:Moosey schreef op 19 mei 2012 @ 23:55:
Brrrr, ik word een beetje onpasselijk van dit topic. Ragout uit blik is per definitie niet te eten, vind ik. Hartige, gelei-ige bloempap met hier en daar een brok vlees en een verdwaalde champignon. (Info, eet jij serieus ragout uit blik? Valt me van je tegen ) ik kan wel wat dingen bedenken die ik liever eet.
Oh, shit, betrapt door de blikvoermaffia..,
Een heel enkele keer maar, Moos. Heb het een keer zelf gemaakt, verder aten we het thuis vroeger wel eens vaker zo. Shit , nu zit ik mezelf gewoon te verdedigen.
Oh, shit, betrapt door de blikvoermaffia..,
Een heel enkele keer maar, Moos. Heb het een keer zelf gemaakt, verder aten we het thuis vroeger wel eens vaker zo. Shit , nu zit ik mezelf gewoon te verdedigen.
Everytime you make a typo, the errorists win.
zondag 20 mei 2012 om 12:02
Ben dol op ragout. I.t.t. wat iemand zij vind ik het best bewerkelijk. Eerst lekkere bouillon trekken met schenkels en alle toebehoren. Ui heeeel fijn snipperen, de roux maken, vlees fijn snijden. Je moet het echt wel een paar uur van tevoren bedenken.
Meestal maak ik een grote pan en het lekkerst blijf ik het vinden gewoon in een pasteibakje.
Meestal maak ik een grote pan en het lekkerst blijf ik het vinden gewoon in een pasteibakje.
zondag 20 mei 2012 om 14:17
zondag 20 mei 2012 om 14:45
quote:aapie schreef op 20 mei 2012 @ 14:17:
Thee, doe jij alles op gevoel als je ragout maakt of heb je een beetje maten?
Ik wil eens champignonragout zelf maken en was al op internet gaan zoeken. Maar ik kom niet verder dan een roux maken en bouillon erbij. Alleen heb ik geen idee hoeveel bouillon en wat hoeveel boter en bloem.
Hoi aapje, ik heb een briefje in mijn keukenla voor de verhouding bloem/vocht. Zal het er straks even voor je bij zoeken.
Champignonragout nooit gemaakt, wel kip-champignon.
Tot later!
Thee, doe jij alles op gevoel als je ragout maakt of heb je een beetje maten?
Ik wil eens champignonragout zelf maken en was al op internet gaan zoeken. Maar ik kom niet verder dan een roux maken en bouillon erbij. Alleen heb ik geen idee hoeveel bouillon en wat hoeveel boter en bloem.
Hoi aapje, ik heb een briefje in mijn keukenla voor de verhouding bloem/vocht. Zal het er straks even voor je bij zoeken.
Champignonragout nooit gemaakt, wel kip-champignon.
Tot later!
maandag 21 mei 2012 om 10:14
Voor de zelfgemaakte ragout:
120 gram boter of vloeibare margarine
130 gram bloem
1 liter vocht
Bloem en boter in een pan, roeren met de garde en goed laten garen. Duurt zeker een paar minuten. Scheutje voor scheutje het vocht erbij. Stoppen als je de dikte goed vind.
Nooit meerdere keren proeven van de zelfde lepel. Is so wie so niet zo hygiënisch maar door een spoortje speksel kan de binding van de roux terug lopen.
120 gram boter of vloeibare margarine
130 gram bloem
1 liter vocht
Bloem en boter in een pan, roeren met de garde en goed laten garen. Duurt zeker een paar minuten. Scheutje voor scheutje het vocht erbij. Stoppen als je de dikte goed vind.
Nooit meerdere keren proeven van de zelfde lepel. Is so wie so niet zo hygiënisch maar door een spoortje speksel kan de binding van de roux terug lopen.
maandag 21 mei 2012 om 23:41
Aapje, sorry het was me gister even ontschoten. Mijn verhouding is bijna vergelijkbaar met die van sandt.
Mijn verhouding is 5 delen boter/6 delen bloem (dus 50 gram tegenover 60 gram of een meervoud daarvan.
Ik zei dat ik zou kijken naar verhouding bloem/vocht maar bedoelde natuurlijk bloem/boter.
Op de genoemde 50/60 gram ongeveer een halve liter vocht voor ragout.
Vocht toevoegen voor wat je uiteindelijk wilt, ragout, gebonden saus of soep.
Met een roux maak ik naast ragout ook bijv. kerrie of champignonsaus.
Als je meer wilt weten hoor ik het wel. Bij ragout vind ik iig verse bieslook en/of peterselie een nodige smaakmaker.
Mijn verhouding is 5 delen boter/6 delen bloem (dus 50 gram tegenover 60 gram of een meervoud daarvan.
Ik zei dat ik zou kijken naar verhouding bloem/vocht maar bedoelde natuurlijk bloem/boter.
Op de genoemde 50/60 gram ongeveer een halve liter vocht voor ragout.
Vocht toevoegen voor wat je uiteindelijk wilt, ragout, gebonden saus of soep.
Met een roux maak ik naast ragout ook bijv. kerrie of champignonsaus.
Als je meer wilt weten hoor ik het wel. Bij ragout vind ik iig verse bieslook en/of peterselie een nodige smaakmaker.
dinsdag 22 mei 2012 om 15:33
Bedankt Sandt en Thee,
Het komt dan eigenlijk een beetje neer op zelf kaasfondue maken daarbij begin ik ook altijd met een roux.
Doen jullie er ook ingredienten door heen pureren of gewoon in stukjes?
En hoe wat doen jullie met de kip? Gebakken stukjes erin of juist gekookt? Champignon-kip lijkt mij namelijk ook wel erg lekker!
Ik kwam op het idee voor champignonragout omdat je bij ons op de markt vaak een zak champignons heel goedkoop kan halen. Leek mij wel leuk om eens uit te proberen dan die ragout.
Hoeveel champignons zal ik ongeveer nodig hebben? 500 gram?
Het komt dan eigenlijk een beetje neer op zelf kaasfondue maken daarbij begin ik ook altijd met een roux.
Doen jullie er ook ingredienten door heen pureren of gewoon in stukjes?
En hoe wat doen jullie met de kip? Gebakken stukjes erin of juist gekookt? Champignon-kip lijkt mij namelijk ook wel erg lekker!
Ik kwam op het idee voor champignonragout omdat je bij ons op de markt vaak een zak champignons heel goedkoop kan halen. Leek mij wel leuk om eens uit te proberen dan die ragout.
Hoeveel champignons zal ik ongeveer nodig hebben? 500 gram?
dinsdag 22 mei 2012 om 16:24
Aapie, ik neem gekookte kip,
3 grote kippenpootjes, 750 cc water, 1 kipbouillontablet.
Water koken, dan bouillonblokje erbij, en pootjes erbij, tot het weer kookt en dan gas laag.
Max drie kwartier op heel laag vuur sudderen.
Kip afgieten en bouillon opvangen.
Bouillon aanvullen tot een liter eventueel wat zout toevoegen.
Na het afkoelen kip van het bot halen. Vel, zeentjes etc weggooien. Kip in grote stukken snijden.
Door het koken komt er vet uit de kip en vocht, dus die 750 cc worden altijd meer!
Kip langer dan drie kwartier koken zorgt ervoor dat de stukjes kip niet heel blijven in de ragout. Die vallen dan uit elkaar tot een soort draadjes.
3 grote kippenpootjes, 750 cc water, 1 kipbouillontablet.
Water koken, dan bouillonblokje erbij, en pootjes erbij, tot het weer kookt en dan gas laag.
Max drie kwartier op heel laag vuur sudderen.
Kip afgieten en bouillon opvangen.
Bouillon aanvullen tot een liter eventueel wat zout toevoegen.
Na het afkoelen kip van het bot halen. Vel, zeentjes etc weggooien. Kip in grote stukken snijden.
Door het koken komt er vet uit de kip en vocht, dus die 750 cc worden altijd meer!
Kip langer dan drie kwartier koken zorgt ervoor dat de stukjes kip niet heel blijven in de ragout. Die vallen dan uit elkaar tot een soort draadjes.
dinsdag 22 mei 2012 om 17:38
Ik doe het net zo als sandt. Champignons (in plakjes of kwarten) bak ik goed aan met flink wat zwarte peper en de roer ik er op het eind door met peterselie/bieslook.
Met 500 gr champs en bovenstaande kip van sandt krijg je volgens mij een heerlijk ragoutje!
Oh ja, bij maken van de bouillon van kip doe ik er altijd een ui door, stuk winterwortel en wat peterselie en wat foeilie. Groente gebruik ik daarna niet meer.
Met 500 gr champs en bovenstaande kip van sandt krijg je volgens mij een heerlijk ragoutje!
Oh ja, bij maken van de bouillon van kip doe ik er altijd een ui door, stuk winterwortel en wat peterselie en wat foeilie. Groente gebruik ik daarna niet meer.
zaterdag 26 mei 2012 om 18:56
Ragout uit blik vind ik niet te pruimen, zelfgemaakte vind ik wel super lekker. De ene keer eet ik het met rijst, dan op brood en dan eens een keer in een bakje. Maar altijd met zoet zure komkommer erbij ( zo'n lekkere combo). Recept: komkommer een tijdje laten weken in een mengsel van azijn, olie, suiker en peper!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!